شکوفایی مستند انقلابی در‌«عمار»

مراسم اختتامیه نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی برگزیدگان بخش‌های مستند و داستانی و همچنین پاسداشت سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت»، پنج شنبه‌شب در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار، در این مراسم که با اجرای ترانه‌ای از حسین حقیقی آغاز شد، بخش اول اهدای جوایز با معرفی برگزیدگان بخش‌های مستند تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸ برگزار شد. هیئت داوران این بخش ضمن تقدیر از «مجتهد لاری» و «تاریک‌خانه روشن»، لوح افتخار این بخش را به «آینه‌های شکسته» به کارگردانی عبدالعلی مکرمی اصل و «راه طی‌شده» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و نیز فانوس این بخش را به اثر «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی اهدا کرد. همچنین هیئت داوران به خاطر اجرای موثر و گیرا لوح افتخار جشنواره را به «ناصر طهماسب» اهدا کرد که به نمایندگی از او مهدی نقویان روی سن حاضر شد.
حرف‌های پرحاشیه درباره برجام
هیئت داوران جشنواره در بخش جنگ نرم، ضمن تقدیر از «آیسک» و «آن ۱۰ ثانیه»، لوح افتخار و «جایزه مردمی تورقوزآباد»؛ یک فرش دست باف اهالی روستای تورقوزآباد را به «تهران دمشق» به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا و همچنین فانوس این بخش را به اثر «روزی روزگاری ترامپ» به کارگردانی علیرضا بوالی اهدا کرد که محسن مقصودی به نمایندگی از او به روی سن آمد.   مقصودی طی سخنانی گفت: «نکته‌ای که دارم این است که مسئولان امروز از دستاوردهای برجام صحبت کردند. نمی‌دانم دوربین مخفی است! شش سال پیش ایده‌ای مطرح شد و آن این بود که زمانی چرخ هسته‌ای بچرخد که چرخ اقتصاد هم بچرخد. مسئولان آیا از وضعیت اقتصاد کشور، کارگران و رکود بازار خبر دارند که با این اعتماد به نفس از برجام حرف می‌زنند؟» همزمان با حرف‌های مقصودی، پخش زنده تلویزیونی اختتامیه به طور ناگهانی قطع شد که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی یافت.


در بخش جبهه فرهنگی، هیئت داوران ضمن تقدیر از «شهریاری از ملک قرآن»، لوح افتخار این بخش را به «عطر سیب» و «متولد آذر» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست. هیئت داوران بخش نقد درون گفتمانی نیز ضمن تقدیر از دو اثر «باج» و «یک قطره زندگی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «خوره» به کارگردانی محمدرضا امامقلی و «فروشنده ۲» به کارگردانی علیرضا بوالی و همچنین فانوس این بخش را به اثر «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی اهدا کرد.
یک فیلم ساز پاکستانی برگزیده شد
هیئت داوران در بخش بیداری اسلامی و جهانی ضمن تقدیر از دو اثر «شیون یانکی‌ها» و «مردی با سلاح کلمات»، لوح افتخار این بخش را به اثر «عماد» به کارگردانی ایمان گودرزی و همچنین فانوس این بخش را به اثر «فرزند امام» به کارگردانی سیدمحتشم علی نقوی اهدا کرد. محتشم علی نقوی فیلم ساز پاکستانی، بعد از گرفتن جایزه خود گفت: «در ساخت این فیلم خداوند بسیار به ما کمک کرد چرا که نهادها و سازمان‌های فرهنگی این طرح را رد کرده بودند.»
هیئت داوران بخش ملت قهرمان، ضمن تقدیر از اثر «۱۸ درصد»، لوح افتخار این بخش را به اثر «جلیل و خلیل» اهدا کرد. فانوس این بخش هم به اثر «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور رسید. هیئت داوران در بخش جنگ اقتصادی ضمن تقدیر از اثر «ترینیتی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «خاویار قم» و «جوجه‌های انگلیسی» اهدا کرد. فانوس این بخش نیز به «به نام پدر» اثر محمدتقی رحمتی اهدا شد. هیئت داوران در بخش مدافعان حرم ضمن تقدیر از دو اثر «ابوضرغام» و «تیم تخریب»، لوح افتخار این بخش را به «عابدان کهنز» و «کرار» اهدا کرد . همچنین فانوس این بخش به اثر «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی و فانوس مردمی پراستقبال‌ترین فیلم نهمین جشنواره عمار نیز به مجید رستگار اهدا شد.
در انتظار «پایتخت 6»
بعد از اجرا ی استندآپ کمدی توسط مسعود غزنچایی، بخش ویژه اختتامیه پاسداشت سیروس مقدم برگزار شد. در این بخش با حضور خانواده شهدا، نادر طالب‌زاده فانوس جشنواره و کاشی حرم امام رضا(ع) را به سیروس مقدم اهدا کرد. مجید زین‌العابدین داور بخش داستانی جشنواره عمار و مدیر شبکه یک نیز در سخنانی درباره سیروس مقدم و مجموعه «پایتخت» گفت: «بسیار خوشحالم که عمار از مرد لطیف تلویزیون تقدیر کرد. از همین جا از او برای ساخت «پایتخت ۶» دعوت می‌کنم چرا که او نیاز مردم را می‌شناسد. تیم خوبی هم همراه اوست و ما هم مذاکرات خوبی را با همسر ایشان خانم غفوری برای ساخت «پایتخت ۶» انجام دادیم و ان‌شاءا... هدیه‌ای از درون سریال «پایتخت» در نوروز ۹۸ شاهد خواهیم بود.»
هیئت داوران بخش داستانی فیلم کوتاه، لوح افتخار این بخش را به سه اثر «هر سال اربعین»، «اسپری» و «داستان آینده» اهدا کرد. فانوس این بخش نیز به «آخرشه» به کارگردانی رضا کشاورز و «#نفرس» به کارگردانی سامان غنائمی رسید. در بخش داستانی فیلم نیمه‌بلند، ضمن تقدیر از دو فیلم «برادر» و «لیوان»، لوح افتخار این بخش به اثر «تقاص» رسید. فانوس بهترین کارگردانی نیز به «سوزن» به کارگردانی یوسف جعفری و جایزه ویژه بهترین فیلم هم به «مستوره» به کارگردانی الهام هادی‌نژاد اهدا شد. هیئت داوران این بخش لوح افتخار بهترین بازیگری را به دلیل حضور موفق در اثر «مستوره» به بهار نوحیان اهدا کرد. در بخش داستانی فیلم بلند نیز لوح افتخار به «جایزه ویژه» رسید ولی هیئت داوران هیچ یک از آثار این بخش را شایسته دریافت فانوس ندانست.