آمـوزش مدیریت منابع

زمانی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم اعلام کرد که معلم دوشغله در کشور نداریم! در ادامه هم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش مشکل مهم آموزش و پرورش را معیشت معلمان و البته دوشغله بودن آن‌ها دانست. خوشبختانه دولت دوازدهم نگاه واقع‌گرایانه‌تری به وضعیت دارد. سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در نشست علنی روز یک شنبه، 16 دی 1397 مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: «از پیگیری مجدانه نمایندگان مجلس در زمینه رتبه‌بندی فرهنگیان بسیار متشکرم، زیرا این پیگیری‌ها در حصول نتیجه بسیار موثر بوده است». وی ادامه می‌دهد: «بعد ازپنج سال که موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان مطرح بوده، امروز بیش از هر زمان دیگری به مرحله رتبه‌بندی نزدیک شده‌ایم. یکی از آثار رتبه‌بندی فرهنگیان ارتقای کیفیت کار وزارتخانه آموزش و پرورش است زیرا رتبه‌بندی حول توانمندی فرهنگیان انجام می‌شود که می‌تواند زمینه ارتقای کیفیت را فراهم کند». در همین زمینه با یک معلم دیگر صحبت کردیم و او گفت: «برخی از مدارس معلمان بسیار خوب و مشهور را با پول‌های کلان جذب می‌کنند یا به عبارتی «معلم دزدی» می‌کنند. برخی مدارس تنها پول‌های کلان از خانواده‌های دانش‌آموزان می‌گیرند ولی حق‌الزحمه معلمان را به خوبی پرداخت نمی‌کنند». با معلمی صحبت می‌کردیم که می‌گفت: «باید خوشحال باشیم که کار داریم و باید هم محکم به آن بچسبیم».
حقوق پايين
بسیاری از معلمان حق‌التدریسی سه تا چهار روز در هفته از صبح تا بعد از ظهر آموزش می‌دهند و در نهایت حقوق آن‌ها چیزی بین یک میلیون تا دو میلیون تومان است. با این حال وضعيت معلمان استخدامی وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. آن‌ها علاوه بر اینکه حقوق ثابت دارند به صورت خصوصی و حتی در مدارس نمونه دولتی و بخش خصوصی هم فعالیت می‌کنند. تعداد بسیار کمی از آن‌ها هم درآمدی بیشتر از عرف طبقه متوسط ایران دارند. یک معلم دیگر هم می‌گوید:«معلمانی که دروس کنکوری را آموزش می‌دهند درآمد چند 10 میلیونی دارند. معلمان نمونه ریاضی، ماهی بیش از 50 میلیون تومان درآمد دارند؛ ولی وقتی پای صحبت‌های آن‌ها می‌نشینید از وضعیت بد می‌نالند. مانند اغلب بازاری‌ها که هیچ گاه به شما نمی‌گویند وضعیت خوبی دارند و از اصطلاحاتی مانند «وضعیت توی دیوار است» برای توصیف بازار استفاده می‌کنند ولی همه می‌دانیم که بیشتر آن‌ها زندگی روزمره پر از خرجی دارند و ماشین مدل بالا هم دم مغازه پارک است!».
اقدامات معالمان در شرايط جنگ اقتصادي


وی درباره اقدامات معلمان در زمینه اقتصاد مقاومتی و شرایط جنگ اقتصادی فعلی می‌گوید: «تمام مردم باید یاد بگیرند تا پول‌های‌شان را مدیریت کنند. باید در زمینه خرج‌ها خساست داشت. این رویه در گذشته هم در بین مردم ایران وجود داشته است. مگر به مردم اصفهان در فرهنگ عامه خسیس نمی‌گویند؟ دلیل اصلی‌اش هم این است که آن‌ها منابع خود را در طول تاریخ به خوبی مدیریت می‌کردند».این خانم معلم نگارش که 32 سال سن دارد در ادامه تاکید می‌کند: «خداوند متعال در آیه ۱۰۰ سوره اسراء می‌فرماید: «قُل لَّوْ أَنتُمْ تَمْلِکُونَ خَزَآئِنَ رَحْمَةِ رَبِّی إِذًا لَّأَمْسَکْتُمْ خَشْیَةَ الإِنفَاقِ وَکَانَ الإنسَانُ قَتُورًا. بگو اگر شما مالک گنجینه‏‌هاى رحمت پروردگارم بودید باز هم از بیم خرج کردن قطعا امساک مى‌‏ورزیدید و انسان همواره بخیل است».