آقای گل؛ گل کاشت

آفتاب یزد – گروه شبکه: در گذشته نه چندان دور، علاوه بر نگاه قهرمانی و حرفه‌ای به ورزش و ورزشکاران، از آنها انتظار منش و رفتار پهلوانی و دستگیری از مستمندان هم می‌رفت. منش پهلوانی و رادمردی ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران دارد. در ادوار مختلف پهلوانانی مثل رستم، پوریای‌ ولی، تختی وخیلی‌های دیگر، علاوه بر قدرت و زور وبازوی ستبر، منش پهلوانی و جوانمردی آنها مورد تحسین و تمجید مردم ایران زمین و حتی دنیا قرار داشت.
به واسطه قدمت ورزش‌های سنتی ایران مثل کشتی و ورزش زورخانه‌ای انتظار رفتار و منش پهلوانی بیشتر از ورزشکاران این رشته‌ها‌ بود، اما امروزه می‌بینیم که در سایر رشته‌های ورزشی هم افرادی هستند که رفتار و طبع بزرگ آنها مورد تحسین جامعه واقع شود.
چند روز اخیر خبری در رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش بسیار از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و عموم مردم در جامعه روبرو شد و آن اقدام جالب توجه علی دایی سرمربی تیم سایپا بود. در شرایطی که تیم سایپا به دنبال تدارک اردوی ویژه خود برای نیم فصل دوم در خارج از کشور بود، علی دایی این اردو را بعد از دیدار با کارگران کارخانه خودرو سازی سایپا لغو کرد.
تیم نارنجی پوش سایپا با کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا، یکی از نمایندگان ایران در این رقابت‌ها محسوب می‌شود و بر این اساس به دنبال تدارک ویژه‌ای برای آماده سازی بازیکنان و حضور در این بازی‌ها است؛ خصوصا اینکه روی نیمکت این تیم علی دایی به عنوان سرمربی حضور دارد که سابقه نشان داده در هر شرایطی به دنبال دستیابی به موفقیت بزرگ است ولو رقابت با تیم‌های متمول آسیایی که خود را مهیای رقابت قهرمانی در آن می‌کنند. علی دایی، سرمربی موفق این چند سال فوتبال ایران که حضور در رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان را علیرغم دستیابی به عنوان قهرمانی به همراه نفت تهران درپی جدایی از این تیم از دست داده بود، اینبار با سایپا به آسیا خواهد رفت.


حضور شهریار فوتبال ایران در آسیا آنهم در قامت مربی سایپا، می‌تواند از هر نظر جالب توجه باشد. بر این اساس به نظر می‌رسید که آنها تدارک لازم و تقویت مناسبی برای حضور در این رقابت داشته باشند. علی دایی به دنبال این بود با حذف چند بازیکن و جایگزینی آنها تقویت لازم را در لیست تیمش داشته باشد و البته برنامه حضور در اردوی تدارکاتی زمستانی و برگزاری چند دیدار تدارکاتی نیز در دستور کار این تیم قرار داشت.
اسطوره فوتبال ایران طی چند وقت اخیر حضور پررنگ تری در فعالیت‌های اجتماعی داشته که به نقش موثر او در زلزله کرمانشاه می‌توان اشاره کرد. علی دایی با اعلام شماره حسابی اقدام به جمع آوری کمک‌ها‌ی مردمی برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه کرد که با اقبال و استقبال عمومی مردم روبرو و باعث شد کمک‌های بسیاری نیز جمع‌آوری شود. شهریار فوتبال ایران با گردآوری گروهی از معماران و شهرسازان و افراد توانمند در کنار خود شخصا ساخت و ساز در مناطق زلزله زده کرمانشاه را به عهده گرفت و در ماه گذشته نیز بخشی از خانه‌های ساخته شده را به مردم آن منطقه تحویل داد.
آقای گل جهان اینبار در بازدید خود از کارخانه سایپا و در برخورد با کارگران این مجموعه تصمیم گرفت اردوی خارجی تیم سایپا را لغو کند. مشکلات اقتصادی و گلایه‌های کارگران کارخانه‌ی سایپا در ملاقات با دایی باعث شد تا او از برگزاری اردوی خارج از کشور تیمش صرفنظر کند و در این شرایط اقتصادی از بار مالی روی دوش کارخانه جلوگیری کند.
سرمربی سایپا با تایید خبر مربوط به لغو اردوی این تیم به ورزش سه گفت: «ما باید برنامه ریزی لازم برای تقویت و آماده سازی تیم را دنبال می‌کردیم. اسپانسر هم تمام هزینه‌های مربوط به این اردو و برگزاری دو دیدار تدارکاتی را تامین کرده بود. با این حال امروز در بازدیدی که از کارخانه داشتم تصمیم گرفتم این اردو لغو شود. شرایط خاص اقتصادی در مملکت وجود دارد و این را کاملا در کارخانه بزرگ سایپا و در ملاقات با کارگران و زحمتکشان آن دیدم. البته باید بگویم که اکنون شرایط سخت در خصوص زمین تمرین و ... داریم اما مجموعه سایپا دوست دارد در این شرایط خاص اقتصادی در کنار کارگران و زحمتکشان عزیز آن باشد و این تصمیم را گرفتیم. علیرغم اینکه اسپانسر تمام هزینه‌های مربوط به این اردو را فراهم کرده بود، آن را لغو کردیم و اینجا در تهران تمرینات را دنبال خواهیم کرد.»
این اقدام علی دایی با واکنش بسیار در شبکه‌ها‌ی اجتماعی همراه بود که عمدتا به دو موضوع اشاره می‌شد، برخی ضمن تقدیر از کار او معتقد بودند که مسائل باشگاه سایپا را نباید به کارخانه خودروسازی مرتبط کرد و علی دایی تنها وظیفه دارد تیم سایپا را به بهترین شکل آماده و به مقام قهرمانی آسیا برساند و مسائل کارگران را باید دولت و مدیران کارخانه سایپا حل کنند. آنها گفتند با این رفتارهای احساسی نه تنها به کارگران کمکی نمی‌شود بلکه تیم هم از اردوی خوب جا مانده و آسیب می‌بیند. عده‌ای نیز گفتند این کاهش هزینه‌ها‌ زمانی خوب است که در زندگی کارگران موثر باشد و حقوق و معوقات عقب افتاده آنها را بدهند. کاربری در این مورد نوشت: «همه می‌دانند که علی‌آقا آدم دست به خیری است و این اقدام اخیرش هم حداقل از آن بابت که کارگران کارخانه را دلگرم می‌کند، جای تحسین دارد. با وجود این اگر واقعا دایی و مدیران باشگاه به چنین مسائلی اهمیت می‌دهند، بهتر است با یک نامه شسته رفته رسما خواهان انحلال باشگاه سایپا شوند یا حداقل از سمت فعلی‌شان استعفا بدهند؛ چه این که همه هزینه‌هایی که در این تیم می‌شود دقیقا مصداق خرج اضافه است.»
اما از طرفی طیف گسترده ای از کاربران کار علی دایی را مورد تحسین قرار داده و لقب آقا تختی امروز ایران را به او دادند. به طور مثال یک کاربر نوشت: «علی دایی ضمن بازدید از کارخانه سایپا متوجه شد کارگران بخاطر مشکلات مالی چند ماهی حقوق نگرفتن واسه همین درجا اردوی خارجی سایپا را لغو کرد. بعد از آقا تختی لقب جهان‌پهلوان فقط برازنده این مرد است».
یک نفر دیگر نوشت: «دم علی دایی گرم، ایشون که تو اون کارخونه مسئول نیست اما بازم میره بین کارگرها و از نزدیک مشکلاتشون رو میبینه و دغدغه آنها را میشنوه و بخاطر همراهی با آنها اردوی خارجی رو لغو میکنه
کاش دولتمردهای ما هم در حدِ دایی میومدن بین مردم حرفاشونو می‌شنیدن و از هزینه‌ها‌شون کم میکردن».
وکاربری از یک دید دیگر نوشت: «علی دایی، اردوی خارجی تیم سایپا در ترکیه را لغو کرد. شاید لغو اردوی خارجی کمک خاصی به معیشت کارگران نکنه اما مطمئنا همین موضوع دلگرمی بزرگی برای آنهاست. واقعا دم دایی گرم.»