«‌ابتکار» موضوع نشست ضد ایرانی آمریکا، اسرائیل و اعراب در لهستان را بررسی می‌کند

عملیات پوششی برای معامله قرن
محمدرضا ستاری
انتقادات به همراهی کشورهای اروپایی در مواضع ضد‌ایرانی و همسو با آمریکا در حالی از سوی مقامات کشورمان مطرح می‌شود که پیش از این بسیاری از تحلیلگران به صراحت اعلام کرده بودند، اروپا تنها از یک منظر آن هم توافق هسته‌ای با ایران همراهی نشان داده و در قبال پرونده موشکی و نیز مسائل منطقه‌ای با آمریکا کاملا هم‌صدا است.
شاید یکی از مهم‌ترین برون‌دادهای سفر هشت روزه و پر سر و صدای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه فراهم آوردن مقدمات نشست بین‌المللی لهستان با محوریت ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه باشد. این نشست از آنجا حائز اهمیت است که تاکید ویژه‌ای بر روی نقش ایران در منطقه صورت گرفته و طی آن قرار است علاوه بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزیران خارجه کشورهای عربی نیز در آن حضور داشته باشند.


هفته گذشته سفر دوره‌ای پمپئو به خاورمیانه در حالی پایان یافت که تحلیل‌گران سخنرانی او را در قاهره، نمونه‌ای از سخنرانی باراک اوباما در مصر برای تبیین اصول سیاست‌خارجی ایالات متحده در دوران جدید قلمداد کرده بودند. با این حال علاوه بر اینکه در سفر پمپئو به کشورهای خاورمیانه خبر خاص و متمایزی منتشر نشد، بلکه سخنرانی او در قاهره نیز چیزی بیشتر از سخنان پیشین آمریکا در مورد ایران و منطقه نبود. او در قاهره بیشتر تمرکز خود را بر روی توجیه سیاست‌های نظامی آمریکا قرار داد و گفت که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه به معنای تغییر ماموریت در خاورمیانه نیست. وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر با محوریت قرار دادن ایران مدعی شد که ایالات متحده در پی بیرون راندن نیروهای ایرانی در سوریه است. او همچنین با انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما بار دیگر به فشارهای واشنگتن علیه تهران اشاره کرد و مدعی شد که تلاش‌های ما برای محدود کردن ایران تنها معطوف به خاورمیانه نخواهد شد و شرکای ما از کره‌جنوبی تا لهستان نیز با پیوستن به صف آمریکا قصد تشدید فشار علیه ایران و به صفر رساندن صادرات نفت این کشور را دارند.
تشدید جنگ روانی آمریکا
طی روزهایی که وزیر خارجه آمریکا در خاورمیانه به سر می‌برد، برخی از کارشناسان داخلی معتقد بودند که ایران سیاستی انفعالی را در مورد اقدامات وی در کشورهای منطقه در پیش گرفته است و از لزوم خنثی کردن طرح‌های احتمالی آمریکا پیش از عملیاتی شدن آن علیه ایران خبر می‌دادند. اما در مقابل برخی دیگر از ناظران معتقد بودند که تهران در انتظار خروجی این سفرها مانده‌ زیرا انتظار نمی‌رود آمریکایی‌ها مسئله‌ای جدید را در برابر ایران مطرح کنند. به همین دلیل به محض اعلام تدارکات واشنگتن برای برگزاری یک نشست بین‌المللی در لهستان با محوریت ایران، مقامات ایرانی هر‌یک در مواضعی جداگانه نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.
در حالی که وزیر خارجه آمریکا گفته بود که هدف اصلی این نشست حصول اطمینان از این مسئله است که ایران به عنوان یک عامل بی‌ثبات کننده در خاورمیانه به نقش آفرینی خود خاتمه خواهد داد، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد: به میزبان و شرکت‌کنندگان این کنفرانس ضد‌ایرانی یادآور می‌شوم کسانی که در آخرین نمایش ضد‌ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند‌ یا مرده‌اند‌ یا بی‌آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند، در حالی که ایران قوی‌تر از همیشه است. ظریف همچنین افزود: دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می‌شود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به این نشست در لهستان آن را نوعی جنگ روانی در قالب پوشاندن اقدامات انفعالی آمریکا دانسته و اعلام کرد: آمریکا در شرایطی که موضوع خروج از منطقه را مطرح می‌کند و جایی در منطقه ندارد، برگزاری اجلاس در لهستان را بیان کرده که این یک جنگ روانی است، چون آمریکا جایی در عمق استراتژیک ایران و منطقه ندارد و تنها برای جبران شکست‌های عملیاتی‌اش این موارد را بیان کرده است. وی همچنین در‌خصوص میزبانی این نشست توسط لهستان نیز به ایسنا گفت: لهستان از کشورهای اروپایی و محل اقدامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در زمان جنگ سرد بود و بعد از آن هم به پایگاهی تبدیل شد. آمریکا از ضعف‌های چنین کشورهایی در عرصه بین‌المللی برای برگزاری چنین همایش‌هایی استفاده می‌کند. لازم است ایران برخورد قاطع با لهستان داشته باشد و این برخورد فراتر از گلایه ساده صورت گیرد. علی شمخانی دبیرشورای امنیت ملی کشورمان نیز در واکنش به این نشست تبدیل تصریح کرد: تبدیل تحریم با حداکثر فشار به سمینار و کنگره به معنای باختن قافیه است.
رمزگشایی از عملیات پوششی
انتقادات به همراهی کشورهای اروپایی در مواضع ضد ایرانی و همسو با آمریکا در حالی از سوی مقامات کشورمان مطرح می‌شود که پیش از این بسیاری از تحلیلگران به صراحت اعلام کرده بودند، اروپا تنها از یک منظر آن هم توافق هسته‌ای با ایران همراهی نشان داده و در قبال پرونده موشکی و نیز مسائل منطقه‌ای با آمریکا کاملا هم‌صدا است.
به همین دلیل است که در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته دائم بر روی مسئله موشکی ایران تاکید کرده و حتی آن را در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت عنوان می‌کنند. همچنین بحث تحریم‌های جدید ایران از سوی اتحادیه اروپا که بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات را هدف گرفته با بهانه اقدامات تروریستی ایران در اروپا مطرح شده که از این منظر می‌توان آن را به سیاست فشار اروپا برای همسویی بیشتر با آمریکا و نیز تعدیل برخی از تعهدات این اتحادیه ذیل برجام تلقی کرد.
از سوی دیگر موضوع نشست ورشو در اواخر بهمن ماه نیز از سوی آمریکا یک استراتژی پنهان و پوششی تحت نام ایران را به دنبال دارد. دعوت از نتانیاهو و روبه‌رو شدن وی با مقامات عربی مسئله‌ای است که به گفته کارشناسان هر چند در ابتدا به نام ایران مطرح می‌شود ولی در حقیقت شاید به دنبال نهایی کردن طرح معامله قرن بر سر فلسطین باشد. از این رو هر چند نخست وزیر اسرائیل هنوز پاسخ پمپئو را برای قبول این دعوت نداده است‌ اما تحت فشار قرار دادن کشورهای عربی و همچنین اسرائیل برای پذیرش این معاهده که ترامپ حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کرده، می‌تواند به میزان زیادی برای راهبردهای آتی واشنگتن در مورد منطقه و به‌خصوص خاورمیانه عربی حیاتی باشد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» دلایل حضور کمرنگ عکاسان در حراج‌های هنری ایران را بررسی می‌کند عکس در گالری یا حراج؟ جهانبخش محبی نیا بلاتکلیفی بودجه در پیچ‌وخم توسعه «ابتکار» از انفعال کنش‌گران در عرصه سیاست ایران گزارش می‌دهد سکوت؛ پیامد بن‌بست گفتمانی «‌ابتکار» موضوع نشست ضد ایرانی آمریکا، اسرائیل و اعراب در لهستان را بررسی می‌کند ایران در دومین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا، ویتنام را با 2 گل شکست داد صعود ایران به یک هشتم نهایی با دبل آزمون «ابتکار» نقاط منفی و مثبت جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند اوج در دهه 60؛ سقوط بزرگ از دهه 80! توان اهدای عضو در ایران ۴ برابر آمار فعلی است پس از مرگ، زندگی ببخشیم اهرم مالیات، مسکن را به حرکت درمی‌آورد احتکار خانه‌های خالی رهبر انقلاب در پیام به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا: در جهاد بی‌نیاز کردن کامل کشور ساخت و ساز غیرقانونی در حریم سازه‌های شوشتر با قدرت و نفوذ سیاسی میراث دوستان را نگران کرد دادستان تهران خبر داد شکایت شش هزار نفر در پرونده‎ سکه ثامن و طلافروشی بحث‌های داغ پیرامون بودجه 98 و ضرورت‌های ملی