تیم ملی انتظارات ما را بالا برده است !

هفته ای چهار مرتبه با صدا و تصویر او گزارش های ورزشی را در قاب جادویی تلویزیون مرور می کنیم. او یکی از گزارشگران جوان سال های اخیر صدا و سیماست با گزارش هایی پر حرارت و تند و تیز و در عین حال دقیق .طوری در میان گزارش بازی، سیر تا پیاز زندگی فوتبالیست های ایرانی و خارجی را با آب و تاب برای بینندگان تعریف می کند که گویی یکی از نزدیکان یا وابستگان آن هاست. خودش راز این مهارت و تسلط را برای دوستداران عالم گزارشگری، کسب دانش فوتبال و به روز بودن بیان می کند. او بر این باور پافشاری دارد که اگر روزی بدون اطلاعات، یک بازی را گزارش کند، همان روز، روز مرگ گزارشگری اش خواهد بود.
با این گزارشگر خوب فوتبالی، «محمدرضا احمدی» که ما هم از ریتم تندوتیز پاسخ هایش جا می مانیم، گفت وگوی متفاوتی را از کم و کیف گزارشگری و باورهایش داشتیم .
 
آن روزی که روی آنتن نخواهم رفت
هم اکنون احمدی را  با گزارشگری و اجرای برنامه‌های فوتبالی و غیرفوتبالی مختلفی در تلویزیون می بینیم .خودش می گوید: باعث افتخار من است که بینندگان تلویزیون، چهار روز در هفته شاهد گزارش های فوتبالی من هستند. اکنون در برنامه «گزارش ورزشی»، با همکاری رضا جاودانی درگیر گزارش مسابقات خارجی هستیم. همچنین جمعه ها صبح هم از ساعت 10:30 برنامه خوش ریتم غیرفوتبالی «رکورد» را به سردبیری و اجرای من و تهیه کنندگی بهزاد کاویانی روی آنتن شبکه 3 می بریم و مردم را از اوضاع و اخبار رشته های مختلف ورزشی فعال در کشورمان و حتی رشته هایی که در کشور به آن ها پرداخته نمی شود، مثل گلف یا فرمول یک مطلع می کنیم.
به قول خودش از سال 2012 با رفیق شفیق اش محمدحسین میثاقی، یک پای ثابت گزارش های سرحال و پرانرژی فوتبالی شبکه 3 سیماست. طوری که بسیاری از برنامه‌سازان از  همکاری مشترک این زوج گزارشگر فوتبالی یاد می کنند . احمدی و میثاقی، در سال های اخیر سبک جدیدی از گزارشگری فوتبال را رقم زده اند. او راز این موفقیت را برایمان می گوید: روی آنتن از همه وجودم برای رضایت مخاطبان گزارش هایم استفاده می کنم و همواره تلاشم این است که با اطلاعات کامل و به روز ولی با ادبیات جذاب و جوان پسند اجرا کنم.


این مجری و گزارشگر رسانه ملی اضافه می کند: با این عِرق و علاقه ای که ما به کارمان داریم، نمی توانیم بدون مطالعه و اطلاعات به روز گزارش کنیم. آن قدر به این اصل اعتقاد دارم که مطمئنم اگر روزی برسد و مجبور شوم بدون اطلاعات و دانش یک بازی را گزارش کنم، همان روز، روز مرگ گزارشگری من است. با خودم قرار گذاشته ام اگر روزی احساس کنم آمادگی لازم را برای اجرای  یک گزارش  ندارم، هرگز روی آنتن نروم.
وقتی با ستاره های فوتبالی همکلاس شدم
احمدی با داشتن تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ورزشی، دریافت مدرک مربیگری سطوحC  و Bفوتبال آسیا و گزارش های پرهیجان و خوش انرژی، همه آن چه یک گزارشگر حرفه ای فوتبال باید داشته باشد، در کارنامه کاری خود دارد و الگوی خوبی برای جوانان علاقه‌مند به رشته اجراست.
وی از تجربه خوب کلاس مربیگری این گونه می گوید: در این کلاس مربیگری با ستاره ها و نام آوران عرصه حرفه ای فوتبال چون علی کریمی، جواد کاظمیان، محسن خلیلی، ابراهیم شکوری، محمد محمدی، کاظم برج لو، مرتضی کاشی و محسن بیاتی نیا همدوره شدم و فکر می کنم از همه دوران تحصیلی ام این کلاس ها و همنشینی برایم ارزشمند تر و آموزنده تر بود. به خود آن ها هم گفتم که هرگز قصدم از گذراندن این دوره ورود به عالم مربیگری فوتبال نیست و تنها به دنبال آن هستم که از استادان و فوتبالیست های باتجربه چیزی بیاموزم تا با دانش و سواد فوتبالی، گزارش های بهتری اجرا کنم.
از این گزارشگر فوتبال درباره درآمدش از گزارشگری می پرسم زیرا بسیاری از مردم تصور می کنند گزارشگران پول زیادی می گیرند اما حرف های محمدرضا احمدی حکایت دیگری دارد. وی این کار را هنر می داند و نگاهش را این طور وصف می کند: کار ما هنر است و مثل همه فعالیت های هنری پول ناچیزی به عنوان درآمد از این امور عایدمان می شود. اجرای ما مثل تابلوی هنرمندی است که آن را با ظرافت و سختی به نتیجه می رساند و حاضر نیست به هر قیمتی آن را به فروش برساند.
احمدی می افزاید: حرفه ما هم با سختی و فشارهای زیادی همراه است، چه فشارها و حساسیت های حضور روی آنتن زنده و چه دشواری های دوری از خانه و خانواده که نمی توان روی حاصل کار ارزش گذاری ریالی کرد. با این همه، در میان دستمزدها، پایین ترین دستمزدها را گزارشگران رسانه ملی دریافت می کنند ولی شاید از نظر کاری، بیشترین دشواری ها را تحمل می کنند.
ماجرای گرفته‌ترین صدای تاریخ گزارشگری
از وی درخصوص آرزوهای حرفه‌ا‌ی اش هم جویا می شویم؛ «اگر در صدا و سیما مسئولیت داشت چه پیشنهادهایی برای کیفی تر شدن آن ارائه می کرد؟» او در این خصوص نظرش را این گونه بیان می کند: به اعتقاد من حضور و همکاری نیروهای حرفه‌ای رادیو و تلویزیون هیچ اشکالی ندارد و باید هر کدام از متخصصان بتوانند در صورت علاقه‌‎مندی در هر دو حوزه فعالیت کنند؛ به ویژه چهره‌های موفق تلویزیونی می توانند کمک شایان توجهی به جذابیت و افزایش مخاطبان برنامه‌های رادیویی کنند.
وی همچنین می افزاید: یکی دیگر از مسائل امروز ما، بهبود شرایط کاری و درآمدی کارکنان حوزه‌های مختلف صداوسیماست. در حوزه تخصصی گزارشگری هم اعزام های بیشتری را به تورنمنت های خارجی ترتیب می دادم که به رغم شرایط مناسب اعزام های امروز، نیازمند توجه و تخصیص  فرصت های بیشتری در این عرصه هستیم چون به میزان افزایش تجربه های میدانی و حرفه ای ما، گزارش ها از سطح کیفی تر و به روزتری برخوردار خواهد شد.وی در طول دوره گزارشگری خود، حضور در رقابت های آسیایی و المپیک برزیل را پشت سر گذاشته و خاطرات فوتبالی شیرین و ریز و درشت بسیاری با علاقه‌مندان و ستاره های بزرگ ورزشی دارد. احمدی توضیح می دهد : به اندازه وقتی که در اختیار داشتیم، در زمان برگزاری مسابقات رشته های مختلف ورزشی در سالن رقابت ها حاضر می شدیم و ورزشکاران ایرانی را تشویق می کردیم. بعد از رقابت نفس گیر کشتی حسن یزدانی، آن قدر داد زده بودم که روز بعد برای گزارش بازی حساس برزیل و آلمان نفس نداشتم و مردم گرفته‌ترین صدای تاریخ گزارشگری فوتبال را شنیدند. حتی صدایم تا یک هفته بعد هم گرفته بود.
آرزوی من و یک ملت
به عنوان کارشناس فوتبال، پیش بینی و تحلیل او از نحوه حضور تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا جالب است و در این باره به تجربه خوب حضور تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 روسیه اشاره و خاطرنشان می کند: بچه های تیم ملی انتظارات ما را بالا برده اند و به نظر من می توانند جزو چهار تیم اول آسیا قرار بگیرند. اما قهرمانی خیلی غیرقابل پیش بینی است؛ چون همان طور که ما تلاش می کنیم و بازیکنان بزرگ و خوبی داریم، باید یادمان باشد که کره ای ها کلی ستاره در تیم های خوب اروپایی دارند، عربستانی ها سرمایه گذاری خوبی کرده اند، اماراتی ها از شرایط میزبانی بهره می برند، قطری ها کلی هزینه کرده و بازیکنان دو ملیتی به فوتبال شان آورده اند و همه رقابت را جدی گرفته اند. با همه این احوال، امیدوارم با همت و تلاش تیم ملی و وحدت و حمایت مردم ایران، پس از حدود 40 سال شاهد ایستادن بچه های تیم ملی بر سکوی قهرمانی باشیم که سال هاست مردم چشم انتظار تحقق این آرزو هستند.
احمدی برای پنج سال زیارت پیاپی بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) شکرگزار است و حرف دلش را بیان می کند: گاهی دستم هم به ضریح مطهرشان نمی رسد اما از دور و نزدیک با ایشان درد دل می کنم و خدا را برای این نعمت بزرگ شاکرم. همواره تلاش کردم در سخت ترین شرایط خودم را به مشهد و زیارت شان برسانم. یک دلیل که همیشه در زمره ارادتمندان حضرت رضا(ع) هستم، مزین شدن بخشی از اسمم به نام مبارک ایشان است. همین طور از کودکی تا امروز به شهر مشهد و مردمان خونگرم و مهربان آن علاقه مندم. از آن جایی که آدم خوش اشتهایی هستم، غذاهای خوشمزه مشهد را هم بسیار دوست دارم.