«فتح خرمشهر»؛ شگفتی حراج دهم تهران

احسان نظری- دهمین دوره حراج تهران با فروش 34 میلیارد و 403 میلیون تومانی آثار، عصر جمعه گذشته در هتل پارسیان برگزار شد. رقم حراج در این دوره با افزایش بیش از سه میلیارد تومانی، رکورد همه دوره‌های قبلی را زد و جالب این که در میان 113 اثر شرکت کننده 9 اثر از هفت هنرمند معاصر کشورمان میلیاردی شدند و دو عکس از خرمشهر در دوران دفاع مقدس با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت برآورد شده به فروش رسید، اتفاقی که سعید صادقی صاحب عکس «فتح خرمشهر» آن را نقطه عطفی برای عکاسی جنگ طی سال‌های اخیر می‌داند.
«منیر فرمانفرماییان»؛ صدر نشین لیگ میلیاردی ها
دهمین دوره حراج، شب منیر شاهرودی فرمانفرماییان هنرمند 96 ساله کشورمان در سبک مینیمالیسم هندسی بود. او در غیاب آثار سهراب سپهری، پرویز تناولی، منوچهر احصایی و آیدین آغداشلو، رکورد زد و اثری بدون عنوان از او با قیمت چهار میلیارد تومان چکش خورد و اثری دیگر از او دو میلیارد و 900 میلیون تومانی شد. اثر رنگ  روغن روی بوم«پی+روز+جی» از حسین زنده رودی در جدول میلیاردی های این حراج با قیمت سه میلیارد و 550 میلیون تومان دوم شد. مجسمه تک نسخه‌ای «پرنده‌ها» از بهمن محصص که تاریخ ساخت آن به 47 سال پیش برمی گردد با قیمت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. جالب این که تابلوی «آشوب» کوروش شیشه گران به قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد. فرهاد مشیری هم با دو تابلوی میلیاردی، یکی دیگر از رکوردزن‌های این حراج بود و تابلوی رنگ روغن «فارسی سیاه روی سفید» با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و تابلوی «یا ابوالفضل» با تکنیک مواد روی بوم با قیمت یک میلیارد و 600 میلیون تومان به فروش رسید. اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان «خودنگاره از کودکی» و اثر تک نسخه و بدون عنوان دیگری در قالب یک مجسمه آهنی که تاریخ ساخت آن به اواسط دهه 40 برمی گردد از ژازه تباتبایی هرکدام با قیمت نهایی یک میلیارد تومان، پایان بخش جدول میلیاردی‌های این حراج بودند.
پیروزی عکاسی دفاع مقدس در حراج تهران
در حالی که عباس کیارستمی در این دوره با اثری بدون عنوان باز هم رکورددار عکاس‌های حراج تهران با قیمت نهایی 260 میلیون تومان بود، شگفتی دیگر حراج را عکس‌های دفاع مقدس رقم زدند. «فتح خرمشهر» اثر سعید صادقی در این دوره با قیمتی بیش از برآورد 30 تا 40 میلیونی خود به قیمت 75 میلیون تومان به فروش رفت. او درباره چگونگی ثبت این عکس به مهر گفت: «سال 61 بود که [شهید] ابراهیم همت در منطقه تنومه که ۱۰ کیلومتر با خرمشهر فاصله داشت، من را سوار موتور کرد و به مسجد خرمشهر رساند. در لحظاتی وارد این صحنه شدم که خبر رسمی آزادسازی خرمشهر هنوز اعلام نشده بود. دقیقاً در این اوضاع و احوال بود که با وجود آتش سنگین توپخانه دشمن ابراهیم همت از من خواست تا این لحظه شادی را ثبت کنم. ماجرایی که احمد متوسلیان نیز از آن مطلع بود.» جالب این که اثر دیگری از این عکاس در ششمین دوره حراج تهران در دی ماه 95 با عنوان «داستان 63» به قیمت 34 میلیون تومان چکش خورد. محمد فرنود عکاس دیگر شگفتی ساز این میدان بود که اثر دیگری از خرمشهر در دوران دفاع مقدس به نام «سوم خرداد 61» را ثبت کرده بود که با قیمت 70 میلیون تومان به فروش رسید در حالی که بیشینه قیمت آن در حراجی 25میلیون تومان تعیین شده بود.