حکایت سربازان شاد و واکنش منطقی سردار

آفتاب یزد- گروه شبکه: در میان فرهنگ جامعه ایرانی نقش و حتی اسم سرباز، در ذهن مردم تداعی‌گر ایثار، شهادت و همراه با نوعی قداست و حس تعلق خاطر است. سرباز نماد ایستادگی و صیانت از وطن است و بالطبع شادی او نیز خوشحالی مردم و جامعه.
انتشار ویدئویی جالب از چند سرباز با واکنش مثبت گسترده‌ای در شبکه‌ها‌ی اجتماعی همراه بود. سربازانی که فارغ از همه مسائل، مشغول نواختن ساز‌های مختلف هستند و با ریتم آهنگی که به گوش بسیاری‌مان آشناست، جنب و جوش سرخوشانه‌ای از خود نشان می‌دهند؛ این چکیده فیلمی است که طی روز‌های اخیر بسیار دست به دست شده و نگرانی آفریده بود. نگرانی از برخود سلبی و سخت مخصوص نظامیان با این سربازان، به طوریکه حدس‌ بسیاری درباره فرجام این حرکات برای سربازان «اضافه خدمت» و حتمی بودن جرایمی از این دست بود؛ تصور پایانی ذهن اغلب‌مان، تصویر نقش‌بسته از سربازانی بود که حتما با توبیخ‌ها‌ی سنگین روبرو می‌شوند.
امر سربازی در اذهان از قدیم با عنوان اجباری و با تصور سختی بسیار همراه بوده و هست و همواره به عنوان خدمتی نام برده شده که مسئولان بر مقدس بودن آن تاکید دارند و بر مبنای باور‌های عامیانه، انسان ساز بوده و هر پسری که به سربازی می‌رود تازه توان و آمادگی حضور در زندگی و سختی‌‌ها‌ی آن را پیدا می‌کند و به قولی «مرد» می‌شود. بنابراین اتفاقاتی شبیه به آنچه در فیلم منتشر شده به نمایش درآمد، با آن قرائت همخوانی ندارد و مرتکبان شادی، شایسته توبیخ و جریمه‌اند؛ هرچند شاید این فیلم ساده خنده را به لب بسیاری آورده و خاطرات بسیاری از سربازان سابق را زنده کرده باشد. باور‌هایی که ظاهرا زمان دور ریختن بسیاری از آنها رسیده است؛ فیلم شادی سربازان با واکنش‌های زیادی در میان چهره‌های سیاسی و نظامی و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود. مهم‌ترین واکنش مربوط به سردار «موسی کمالی» رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بود. سردار در استوری اینستاگرام خود نوشت: « ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند.عده‌ای گلایه‌مند هستند و خودشان دست در دست دشمن باعث نفاق بین یگان‌ها هستند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان که حتما در هر جایی صورت می‌گیرد اما فیلمش پخش نمی‌شود. فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ دشمن‌شادکن نباشیم.» سردار کمالی به نکته مهمی اشاره کرده است؛ «حق شادی». مردم، حق دارند شاد باشند و معلوم نیست چرا برخی در این میان از شادی مردم ناراحت هستند. ما انسان هستیم مانند میلیاردها انسان دیگر که بر روی کره زمین زندگی می‌کنند. مردم ایران، مردمی کم توقع و قانع هستند، آنها با کوچکترین موضوعات شاد شده و ابراز خرسندی می‌کنند، چرا باید شادیشان را در این شرایط خاص اقتصادی و داستان هزارتوی تحریم‌ها، تحدید کنیم؟!
در این دنیایی که زندگی سخت پیش می‌رود، دلخوشی مردم به همین شبکه‌های اجتماعی است که نصف آنها هم فیلتر و به سختی در دسترس قرار دارند؛ کلیپی هر چند ساده در این شبکه‌ها خنده بر لب مردم می‌نشاند و کیفشان را برای لحظاتی کوتاه، کوک می‌کند.


از طرفی عده‌ای در شبکه‌های مجازی اذعان داشتند که بیشتر از اینکه از کلیپ خوشحال شوند از شادی سربازانی که برای این مرز و بوم از جان و دل مایه می‌گذارند خوشحال شدند و ذوق شادی آنها را کردند. نباید شادی را از مردم دریغ کرد. از فیلم منتشر شده هویدا بود که این سربازان از ته دل خوشحال هستند. سربازانی که حقوق‌شان به‌اندازه پول توجیبی ساده هم نیست ولی در آن لحظه خوشحال بودند. روا نیست این شادی مردم را نابهنجار بنامیم. حالا که نتوانسته‌ایم مشکلات اقتصادی جوانان این کشور را حل کنیم، حداقل شادی را از آنها نگیریم. یک روزنامه‌نگار و مستند ساز در توئیتر با اشاره به واکنش مثبت سردار کمالی، نوشت: « همین چیزها باعث وحدت می‌شود و چقدر این موضع گیری خوب است؛عاقلانه.امیدوارم سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش باشند.»
فیض‌الله عرب سرخی از سیاسیون اصلاح طلب هم با اشاره به رفتار سردار کمالی در توئیتر خود نوشت: « یک واکنش مثبت و سنجیده در قبال شادی گروهی از جوانان.دیگران هم بیاموزند.»
کاربر دیگری نوشت: « امروزکلیپی دیدم ازشادی سربازان... خیلی خوب بود...سرخوش و باحال خوشحالی میکردن...دوستم کلیپ روکه دیدگفت پدرشونودرمیارن ببین چیکارشون میکنن. همون موقع عکسی رودیدم درخصوص واکنش سردار کمالی و توضیحش در مورد این کلیپ و واقعا بیشتر از کلیپ حال کردم به خاطر این موضع گیری سردار»
این رویداد و واکنش بسیار خوب مسئولان ارشد با آن به قدری امیدوار کننده است که می‌توان آثار مثبت آن را در شبکه‌های اجتماعی و بزودی در جامعه هم ببینیم. هر چه تعداد این صحنه‌ها و رفتارهای شاد و مثبت در جامعه بیشتر باشد به طور قطع اجتماعی سالم تر و خلاق تر خواهیم داشت.