محمود دولت‌آبادی در اختتامیه نخستین جشنواره رادی: مردم حق دارند مجازها و غیرمجازها را پاس بدارند

گروه هنر- محمود دولت‌آبادی، دبیر افتخاری نخستین جشنواره رادی در اختتامیه این جشنواره گفت: «اکبر رادی همچنان جریان دارد و این مدیون پویا بودن جوانی در جامعه ماست. جوانان کشور ما خواسته‌اند و می‌خواهند که زندگی از تپش باز نایستد، به همین جهت راه‌هایی پیدا کرده‌اند که ادامه آن ممکن باشد. من به جوانان خسته نباشید می‌گویم‌ که همت جوانی و میل به فرهیختگی و پالایش زندگی و ذهن، آنها را پیرامون خانم عنقا (همسر اکبر رادی) گرد هم آورده تا این مرد را که اهل هیچ تظاهری نبود پاس بدارند. تا میزانی که من او را دیدم و شناختم، تصور نمی‌کنم با رغبت به این‌ مکان می‌آمد اما مردمانی که راه او را ادامه می‌دهند، حق دارند او را پاس بدارند؛ چه کسانی که در تاریخ ما مجاز هستند و چه کسانی که مجاز نیستند.»
اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در حالی برگزار شد که چندین بخش هیچ برگزیده‌ای نداشتند و شاهد انواع و اقسام نقص فنی و کمبود جا بودیم. استقبال از این جشنواره باعث تعجب بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر شد.
سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر میزبان بسیاری از تئاتردوستان و علاقه‌مندان به هنر اکبر رادی بود. هنرمندانی مانند محمود دولت‌آبادی (دبیر افتخاری این جشنواره)، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد، مسعود دلخواه، هادی مرزبان، حمیدرضا نعیمی، محمد رحمانیان، قاسم زارع و ... در این مراسم حاضر بودند اما نکته بسیار بحث‌برانگیز بی‌نظمی حاکم بود. نور سالن هم مشکلات فراوانی داشت.
رادی بزرگمرد نمایشنامه‌نویسی ایران


بهزاد صدیقی دبیر جشنواره در ابتدای مراسم گفت: «اکبر رادی بزرگمرد نمایشنامه‌نویسی ایران بود. امیدواریم از سازمان‌های مردم‌نهاد که به صورت کاملا غیردولتی فعالیت خود را در حوزه فرهنگی انجام می‌دهند حمایت شود تا آنها تبدیل به یک عرصه مهم و بزرگ برای به وجود آمدن کسانی مثل استادان اکبر رادی و بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی شوند. از دبیر افتخاری این دوره استاد محمود دولت‌آبادی که باعث دلگرمی و افتخار این دوره شدند، سپاسگزارم. امیدواریم این جشنواره در آینده‌ای نه چندان دور همه هنرمندان نسل جدید را حمایت کند و این عرصه را برای فعالیت نسل جدید آماده کند. امشب نشان و مدال اکبر رادی به کسانی تعلق می‌گیرد که لایق آن هستند و امیدوارم این نشان در دستان نمایشنامه‌نویسان بزرگی قرار گیرد. همچنین قرار است امشب از وبگاه جشنواره رادی هم رونمایی شود».
بازنگری آثار اکبر رادی
در ادامه این مراسم هم حمیده بانو عنقا (رئیس هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی و همسر این نویسنده) در سخنانی بیان کرد: «امیدوارم از دوره‌های بعد این جشنواره موعد معین و مشخصی برگزار شود و در آینده زمینه‌سازی‌ای برای کاراتر شدن این بنیاد صورت بگیرد. این جشنواره دو هدف دارد: نخست، بازنگری آثار اکبر رادی؛ دوم، شناسایی جوانان مستعد و علاقه‌مند به تئاتر و حمایت از آنها».
متاسفانه با مشکلاتی مواجه شدیم
محمد رحمانیان از اعضای هیئت داوران این جشنواره و همچنین کارگردان این اختتامیه نیز پیش اجرای یک نمایشنامه‌خوانی، با انتقاد از شرایط برگزاری این مراسم و اشاره به مشکلات فراوان فنی و سالن ایرانشهر گفت: «خاک بر سر همه مدیران فرهنگی تئاتری که سالن‌های نمایش را خالی نگه داشته‌اند و اکنون تماشاگران‌ ما باید در سالن بایستند. ما تدارک ویژه‌ای دیده بودیم که لایق شان اکبر رادی و مهمانانمان باشد اما متاسفانه با مشکلاتی مواجه شدیم. حتی شرایط به نحوی بود که می‌خواستیم آن‌ را اجرا نکنیم اما حالا قسمتی از آن‌ را خواهید دید.
درس‌های زیادی از رادی یاد گرفتم
هادی مرزبان که بیشترین آثار اکبر رادی را روی صحنه برده است و از دهه ۱۳۶۰ مشغول اجرای نمایشنامه‌هایی مانند «خانمچه و مهتابی» بوده است به بیان خاطراتی از اکبر رادی پرداخت و گفت: «در یک شب سرد زمستان به پیش آقای رادی رفتیم. تصورم از رادی بسیار متفاوت از چیزی بود که در واقعیت دیدم. در آن شب پی‌ریزی نمایش «پلکان» آغاز شد. من درس‌های زیادی از رادی یاد گرفتم و آخرین نمایشی که از من دید «لبخند باشکوه اقای گیل» بود». در ادامه هم مدال اکبر رادی به مناسبت ۳۵ سال پایمردی در اجرای آثار اکبر رادی به هادی مرزبان اهدا شد. در ادامه هم بخش‌های کوچکی از نمایشنامه‌های «پلکان»، «محاق»، «از پشت شیشه‌ها» با حضور کاراکترهای زن ‌این نمایشنامه‌ها توسط گلاب آدینه، سیما تیرانداز، الهام پاوه نژاد و مهتاب نصیرپور اجرا شد. در پایان نیز جوایز بخش‌های گوناگون داده شد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون رئیس‌جمهوری: مسیر توسعه کشور امیدوار کننده است ژوبین صفاری چرخه وهمناک درماندگی ظریف در بدو ورود به فرودگاه بغداد روی اسب بازنده شرط بندی نکنید کشف دندان‌های یک زن نقاش آلمانی باورهای تاریخی را درباره نسخ خطی تغییر داد زنی با دندان‌های لاجوردی عرضه راهی برای مهار کردن قیمت‌ها بازار خودرو در شوک فرو رفت «ابتکار» از دلایل کم‌تراوشی اندیشه در عرصه تحولات سیاسی گزارش می‌دهد سکون آزاردهنده «ابتکار» از تلاش هیئت نظارت بر مصوبات مجلس و تشکیل شورای نگهبان دوم گزارش می‌دهد پارلمان بریتانیا فردا قرار است در مورد بریگزیت رای‌گیری نهایی را انجام دهد لندن در یک قدمی تنش با اروپا محمود دولت‌آبادی در اختتامیه نخستین جشنواره رادی: مردم حق دارند مجازها و غیرمجازها را پاس بدارند قراردادهایی که نمی‌بندیم مفتح با تشریح نشست کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد پیش‌بینی ۹۵ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد سال ۹۸ کنفرانس ورشو؛ نوبت عاشقى اعراب و اسرائیل