احیای «کوهستان پارک» پشت سد بانک دی

 ماجرای تعطیلی کوهستان پارک شادی مشهد، هر روز طولانی تر می شود؛ بارها در همین صفحه به چرایی تعطیلی و عدم بازگشایی آن اشاره شده است، اما گویا این کلاف سردرگم قصد باز شدن ندارد و قرار است حالا حالاها مشهدی ها را در انتظار «شادی» کوهستان پارکی که سال ها با آن خاطره داشته و دارند، بگذارد. از زمان تعطیلی این مجموعه، نگرانی درباره تغییر کاربری آن همواره وجود داشته است که البته مسئولان شهری بر حفظ و حراست از کاربری آن تاکید کرده اند. پیگیری ها برای بازگشایی و احیای مجدد این مجموعه نیز تاکنون بارها انجام شده اما این پیگیری ها همچنان بی نتیجه مانده و چیزی جز خروار خروار خاک بر پیکره مجموعه خاطره انگیز مشهدی ها نمانده است.
بانک دی به عنوان مالک این مجموعه چندین نوبت مزایده برگزار کرد و کوهستان پارک شادی را به مزایده گذاشت اما تا به امروز هیچ نتیجه ای از مزایده های برگزار شده اعلام نشد. البته 6 شهریور ماه امسال بود که تقی زاده شهردار سابق مشهد از موافقت ضمنی بانک دی در خصوص واگذاری مالکیت کوهستان پارک شادی به شهرداری خبر داد و تاکید کرد: اکنون مراحل قانونی کار طی می‌شود و امیدوارم با واگذاری این مجموعه، علاوه بر شهربازی، کاربری مناسبی برای مجموعه پارک وکیل‌آباد و چهل بازه طراحی کنیم. او این موضوع را هم یادآور شده بود که کوهستان پارک متعلق به بانک دی است و به همین دلیل نامه‌ای به مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک نوشته و آمادگی خود را برای خرید این مجموعه اعلام کرده است که آن ها نیز موافقت ضمنی خود را اعلام کرده اند.
از موافقت ضمنی بانک دی تا واکنش شهردار جدید مشهد
بعد از این وعده، شادی به سرانجام رسیدن امکان بازگشایی کوهستان پارک شادی در مشهدی ها که خاطرات زیادی با آن دارند، جان گرفت اما چشم شان به این انتظار خشک شد و همچنان با قفل های بسته روبه رو بودند. کار حالا به دوران محمدرضا کلایی شهردار جوان مشهد رسیده است که او نیز 19 آذرماه و در اولین جلسه حضورش در شورای شهر به موضوع کوهستان پارک شادی اشاره کرد و گفت: کوهستان پارک شادی یکی از نیازهای شهر است و کار ما هم، باز کردن همین قفل‌هاست تا خاطرات مردم در مکان هایی که در آن خاطره داشته اند، برایشان زنده شود. به نظر بنده موضوع کوهستان پارک شادی قابل حل است اما نیازمند باز آرایی و احداث یک شهربازی در تراز شهر مشهد است که ماموریتی در این زمینه به معاون اقتصادی داده شده است. در این خصوص با دو محور «تملک و واگذاری به سرمایه‌گذار» و «طراحی و اجرای شهربازی» مواجه هستیم که باید توسط شرکت‌های معتبر انجام گیرد. فکر می‌کنم بخش اول این کار تا پایان امسال تعیین تکلیف شود اما بخش دوم نیازمند ارائه طرح از سوی مشاور است.


 حالا یک ماه هم از وعده شهردار جدید مشهد می گذرد اما همچنان خبری مبنی بر تعیین تکلیف شدن کوهستان پارک شادی توسط شهرداری اعلام نشده است و مردم مشهد همچنان منتظرند تا شاهد بازگشایی درهای کوهستان پارک شادی بعد از هفت سال تعطیلی باشند.
بانک دی هنوز تصمیم قطعی نگرفته است
به منظور اطلاع از آخرین پیگیری های شهرداری برای خریداری کوهستان پارک شادی، موضوع را از معاون مالی و اقتصادی شهردار مشهد پیگیری می کنیم.رضا خواجه نائینی در این باره به «خراسان رضوی» می گوید: کوهستان پارک دو طرف خریدار و فروشنده را شامل می شود، فروشنده بانک دی و طرف خریدار هم شهرداری است، ما بارها برای خرید اعلام آمادگی کرده ایم و هیچ مشکلی از لحاظ قیمت کارشناسی یا مدلی که مورد قانونی و توافق باشد، نداریم. اما بانک دی هنوز تصمیم قطعی برای نحوه عمل خود نگرفته است و بیشتر مشکل از جانب بانک دی مطرح است.وی می افزاید: در هر صورت آقای شهردار برای تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی تاکید دارند که این خرید یا از طریق سرمایه گذار انجام گیرد یا شهرداری مستقیم ورود کند یا یک شرکت واسطه وارد عمل شود، در هر صورت ما برای انجام این کار راغب هستیم. گویا بانک دی و هیئت مدیره هنوز به جمع بندی مشخصی دست نیافته اند.
معاون اقتصادی شهردار مشهد در پاسخ به مبلغ پیشنهادی بانک دی برای خرید کوهستان پارک تصریح می کند: مبلغی کارشناسانه و قانونی، مبنای عمل می شود، در واقع روش پیشنهاد شده و مبنا باید در کارشناسی بررسی شود و به هر مبلغی که رسیدند، مبنای عمل است.
سرمایه گذاران آماده اند، بانک دی اعلام نظر کند
خواجه نائینی تاکید می کند: ما مدام در این زمینه در تلاش هستیم و سرمایه گذاران زیادی را پیدا کرده ایم که پای کار هستند که یکی شرکت سرمایه گذاری است و دو نفر هم اشخاص حقیقی هستند و اعلام آمادگی برای همکاری کرده اند، در این میان فقط بانک دی باید نظر نهایی را مبنی بر فروش یا عدم فروش اعلام کند.
بانک دی پس از یک هفته پاسخ نداد!
برای پیگیری دلایل تاخیر در تعیین تکلیف کوهستان پارک، به سراغ مسئولان بانک دی می رویم. پس از کلی پرس و جو، قرار بر این می شود که احمد عبداللهیان سرپرست اداره کل سرمایه گذاری و امور شرکت های بانک دی پاسخگوی سوالات ما باشد اما پس از یک هفته پیگیری مکرر بانک دی هیچ پاسخی به سوالات ما نداد. به هر حال این آمادگی وجود دارد که پاسخ مسئولان بانک دی به افکار عمومی را منتشر کنیم.
تکلیف سرمایه تفریحی مشهدی ها را روشن کنید
هفت سال از تعطیلی یکی از سرمایه های خاطره انگیر و تفریحی مردم مشهد می گذرد و هنوز مالکان آن تکلیف خود را نمی دانند. به همین راحتی سرمایه ای که یکی از مهم ترین ظرفیت های شادی و نشاط مردم شهر بود، بلاتکلیف مانده است و بانک دی به عنوان مالک حتی حاضر به پاسخگویی به افکار عمومی نمی شود. آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان مدیریت شهری و استاندار جدی تر در این زمینه پیشقدم شوند و حق مردم این شهر را از مالکانی که در تهران نشسته اند و برای مردم مشهد تصمیم گیری می کنند، مطالبه کنند؟ تکلیف سرمایه تفریحی مردم مشهد را زودتر روشن کنید.