سرمربی تیم ملی والیبال: پسرم را آورده ام تا وزیر اقتصاد ایران شود!


بعد از 4 ماه غیبت، ایگور کولاکوویچ درحالی به ایران برگشت که به محض ورودش، قراردادش را تا المپیک‌2020 تمدید کرد. موضوع قرارداد ایگور درحالی طی چند ماه اخیر حاشیه‌ساز شد که در زمان ریاست احمد ضیایی بارها عنوان شد فدراسیون او تمایل چندانی به تمدید قرارداد مرد مونته‌نگرویی ندارد و حال که مهلت 2 ساله اول حضور او در ایران به پایان رسیده، احتمال هر اتفاقی وجود دارد. در این بین اما مصاحبه سرمربی تیم ملی و تاکیدش بر این‌که او تا پایان المپیک 2020 با ایران قرارداد دارد، صحبت‌های ضیایی را زیر‌سوال برد. کولاکوویچ اما در نشست خبری دیروزش نکات مبهم قرارداد 2+2 خود را تشریح کرد. او در پاسخ به این‌که آیا افشین داوری سرپرست فدراسیون قرارداد او را برای 2 سال دیگر تمدید کرد، گفت: «من قراردادی با داوری امضا نکردم، بلکه پیوست قراردادم را فعال و اجرایی کردم تا قانونی شود. چیزی تمدید نشد.‌» کولاکوویچ در واکنش به این‌که آیا ضیایی با تمدید قراردادش مخالف بوده هم این‌طور پاسخ داد: «ضیایی اگر راضی نبود، می‌توانست قرارداد مرا فسخ کند. اولین سوالی که از داوری داشتم این بود که آیا دوست دارید همکاریتان را با من ادامه دهید؟ من حتی به او گفتم که مهم نیست در قرارداد من چه نوشته شده چون شخصا دوست ندارم جایی کار کنم که مرا نخواهند! ضمن این‌که در پیوست قراردادم هم تبصره‌ای وجود نداشت که فدراسیون مجبور شود مرا نگه‌ دارد. با تمام این اوصاف من پشتیبانی داوری را به دست آوردم و ایشان به من گفت وقتی شما را برای مذاکره به ایران دعوت کرده‌ایم، یعنی دوست داریم که با شما ادامه دهیم. درخصوص این‌که گفته می‌شود ضیایی دوست نداشته با من همکاری کند هم موضوعی است که باید از خود او بپرسید چون در این خصوص چیزی به من نگفته بود.‌»
 سال سختی در پیش داریم
کولاکوویچ سال آینده را سال سختی برای والیبال ایران دانست و گفت: «هدف اصلی ما حضور در المپیک و کسب نتایج خوب است‎. تقویم مسابقات بسیار فشرده است و تیم ملی برنامه فشرده‌ای را پیش‌رو دارد‎. لیگ ملت‌ها، مقدماتی المپیک، قهرمانی آسیا و جام‌جهانی ژاپن مسابقاتی هستند که پیش‌روی ماست‎. اگر تیم ملی در مرحله نخست انتخابی المپیک موفق نشود، باید در مرحله دوم شرکت کنیم ولی به اندازه کافی زمان برای آماده شدن نداریم‎.‌»
 دوست ندارم از نتایجی که با والیبال ایران گرفتم تعریف کنم!


او در ارزیابی‌اش از عملکرد تیم ملی والیبال ایران بخصوص در رقابت‌های قهرمانی جهان گفت: «فقط از رتبه‌ای که در مسابقات جهانی به دست آوردیم، راضی نیستم. وقتی درباره نتایج صحبت می‌کنیم، حتما حاشیه‌های اطرافش را هم باید بدانید. دوست ندارم از خودم و نتایجی که به دست آوردیم، تعریف کنم چون این یک کار تیمی بود. یکی از نتایجی که واقعا قابل احترام و تعریف است، مدال برنزی است که در جام قهرمانان قاره‌ها به دست آوردیم. در تاریخ والیبال ایران، این اولین مدال جهانی بود که به دست آمد.»
 از رتبه سیزدهمی جهان اصلا راضی نیستم
کولاکوویچ اما درباره این‌که چرا در ناکامی‌های اخیر تیم ملی سهمی برای خودش قائل نبوده، پاسخ جالب توجهی داد: «قبلا هم گفته بودم از این‌که رتبه سیزدهمی را در قهرمانی جهان کسب کردیم، اصلا راضی نیستم. از روز اول تا روز آخر تمام تلاشم را کردم و نمی‌توانم بگویم من مقصر این نتایج بودم. من مسئولیت دارم؛ اما احساس نمی‌کنم که مقصرم. این را هم مد‌نظر داشته باشید که 2 کلمه مسئول و مقصر با هم تفاوت دارند. من مسئول نتایج والیبال ایران و کسب عنوان سیزدهمی جهان هستم ولی هیچ‌گاه جلوی آیینه نمی‌ایستم و به خودم نمی‌گویم که تو مقصری! شما شاید بتوانید به کیفیت کار من ایراد وارد کنید اما نمی‌توان گفت فلانی مقصر است و باید تیرباران شود! فدراسیون نیز کیفیت کار ما را دیده است. من 9 سال سرمربی تیم ملی صربستان بودم و استعفا دادم چون احساس کردم یک تصمیم اشتباه گرفته‌ام. اما در والیبال ایران چنین احساسی ندارم.‌»
 یکی از خواسته‌هایم همکاری دوباره با خوش‌خبر است
افشین داوری سرپرست فدراسیون والیبال در مصاحبه اخیر خود با خراسان برگشت خوش‌خبر در کسوت سرپرست تیم ملی را منوط به رای مثبت کولاکوویچ  دانست. سرمربی تیم ملی والیبال اما در واکنش به این‌که آیا مایل به ادامه همکاری با خوش‌خبر هست یا خیر، گفت: «خوش‌خبر نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شناخته شده است. رفتار، دانش و روانشناسی او آنقدر کامل است که می‌تواند به تیم ملی کمک کند. واقعیت این است که با داوری درباره خوش‌خبر صحبت کردم. من شرطی نگذاشتم؛ اما یکی از خواسته‌های من این بود که خوش‌خبر حتما دوباره با من همکاری کند.  واقعا دوست دارم خوش‌خبر جزیی از تیم ما باشد و اگر دست من بود، همین الان او را می‌آوردم.‌»
 به طلبم از فدراسیون ایران فکر نمی‌کنم چون حرفه‌ای هستم!
در زمان غیبت ایگور در ایران گفته شد او بارها درخواست برگشت به ایران را داشته اما فدراسیون ضیایی به دلیل آن‌که چیزی معادل 8 ماه حقوق معوقه به ایگور داشته، با حضور سرمربی تیم ملی در ایران مخالفت کرده. ایگور در واکنش به سوال‌ خراسان مبنی بر این‌که آیا مخالفت ضیایی با حضورش در ایران به دلیل بدهی به او بوده، گفت: «طلبی که از فدراسیون داشتم، اصلا ربطی به برگشتم به ایران نداشت. هر روز منتظر بودم تا از ایران به من زنگ بزنند و بگویند برگرد. حتی خودم شخصا به ضیایی نامه زدم که بپرسم برنامه چیست. اما متاسفانه در جواب‌گویی صریح نبودند ولی از روزی که داوری سرپرست فدراسیون شده، هر روز با او در تماس هستم. با این‌که او مدت کوتاهی است که آمده اما خیلی به هم نزدیک شده‌ایم. ضمن این‌که من واقعا به طلبم فکر نمی‌کنم چون یک مربی حرفه‌ای هستم و مطمئنم که فدراسیون نیز در این مورد حرفه‌ای عمل خواهد کرد.‌»
 بازیکن‌سالاری در تیم من جایی ندارد
سرمربی تیم ملی والیبال در مورد وجود بازیکن‌سالاری در تیم ملی والیبال ایران و این‌که گفته می‌شود سعید معروف در چینش ترکیب تیم ملی اعمال نفوذ می‌کند هم گفت: «چیزی در این مورد در تیم ملی ندیده و نشنیده‌ام. من در این مدت تنها یک بار با معروف از طریق ایمیل تماس داشته‌ام و در مورد لیگ ایتالیا از او پرسیده‌ام. بازیکن‌سالاری در تیم من جایی ندارد. من از سال 1997 مربی هستم و تمام نتایجی که کسب کرده‌ام، به خاطر تصمیماتی بوده که خودم گرفته‌ام. من همیشه با بازیکنان بزرگ کار کرده‌ام و بازیکنانی مثل سعید معروف در زندگی من بسیار بوده‌اند که من به همه آن‌ها احترام گذاشته‌ام. بازیکنان ایرانی نیز در مقابل به من احترام زیادی گذاشته‌اند و تصمیماتم را قبول دارند. اگر روزی نتوانم کشتی که بر آن سوار هستم را به خوبی هدایت کنم، از آن پیاده خواهم شد. من شایعه بازیکن‌سالاری را در والیبال ایران شنیده بودم ولی چنین چیزی در تیم من نیست.‌»
 بعد از صعود به المپیک درباره جایگاه احتمالی ایران صحبت خواهم کرد
کولاکوویچ در پاسخ به سوال دوم خراسان مبنی بر این‌که در المپیک‌2020 چه هدفی را با تیم ملی ایران دنبال خواهد کرد و این‌که توانایی تیم ملی ایران قرار گرفتن در چه جایگاهی در المپیک توکیوست هم گفت: «تنها 12‌تیم از طریق مسابقات بسیار سنگین برای حضور در المپیک انتخاب می‌شوند. بنابراین گرفتن نتیجه در المپیک به مراتب آسان‌تر از مسابقات انتخابی المپیک است. هدف اصلی ما نیز حضور در المپیک است و ما تلاش می‌کنیم یک بار دیگر تیم ملی به المپیک راه پیدا کند. زمانی که به المپیک رسیدیم، می‌توانیم در مورد جایگاه احتمالی ایران در المپیک صحبت کنیم.‌» کولاکوویچ در پایان در مورد علت حضور پسرش در ایران با شوخی گفت: «فرزند من فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است و او را به ایران آوردم تا وزیر اقتصاد شود! ولی باید بگویم که او صرفا برای گذراندن تعطیلاتش به ایران سفر کرده است.‌»