تقویت جنبه ملی مجلس با استانی شدن انتخابات

بهارستان پیش از تعطیلات هفتگی‌اش، با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد و اینک این طرح برای بررسی بیشتر مواد به کمیسیون شوراها ارجاع شده است.
اگرچه مخافان این طرح نگران آن هستند که شهرهای کوچک در راستای حل مشکلاتشان با موانعی روبرو شوند، اما موافقان معتقدند با ارتقای سطح مجلس، نظارت روند بهتری به خود خواهد گرفت. در این خصوص یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به نظام مناسبی که با استانی شدن انتخابات مجلس در راستای حل مشکلات کشور و مردم شکل می‌گیرد، گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس، پارلمان‌های محلی عهده‌دار حل مسائل محلی و مجلس شورای اسلامی عهده‌دار پرداختن به مسائل ملی و اساسی کشور می‌شود. پروانه مافی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مزایا و معایب استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی چندین دوره است که در مجلس مطرح می‌شود و در هر دوره بر روی آن بحث و بررسی‌هایی انجام شده و به شورای نگهبان رفته است و شورای نگهبان نیز به دلیل ایراداتی با آن موافقت نکرده است. وی در ادامه اظهار کرد: در این دوره ما سعی کردیم ایراداتی که در طرح‌های قبلی وجود داشته را برطرف کنیم و خوشبختانه طرح آماده شده هم در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و هم در صحن علنی مجلس رای آورد. این طرح مخالفان و موافقانی دارد. عمده نظر مخالفان بر این است که طرح استانی شدن منجر می‌شود که ارتباط شهرستان‌های کوچک که توسط نمایندگانشان با حاکمیت برقرار می‌شود، کمی کم رنگ شود. وی در ادامه اظهار کرد: اما از نظر بنده فردی که نماینده استان می‌شود از آنجا که حتما در حوزه خود اشرافیت کامل دارد که می‌تواند حداکثر رای را کسب کند اتفاقا در تصمیم‌گیری‌های کلی بهتر می‌تواند برای مناطقی که از مرکز فاصله دارند، تصمیم بگیرد و مسائل مهم آن‌ها را حل و فصل کند.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: عمده نظر موافقان نیز بر این است که این طرح باعث می‌شود که شأن مجلس و کیفیت کار مجلس بالا رود و افرادی به مجلس راه یابند که چهره‌های مشهوری بوده و مردم استان آنها را می‌شناسند. در حقیقت این طرح باعث می‌شود که مجلس، نمایندگان با کیفیت‌تری داشته باشد که به مسائل اساسی کشور بپردازند. در حقیقت نگاه موافقان بر این است که با این طرح جنبه ملی مجلس تقویت می‌شود و از پرداختن به مسائل جزئی کاسته می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس این طرح پرداختن به مسائل محلی بر دوش شوراها که همان پارلمان‌های محلی هستند، می‌رود. یعنی یک نظام مناسب شکل می‌گیرد و شوراها به مسائل محلی نظیر آب، برق، آسفالت و مسائل عمرانی و سایر مسائل می‌پردازند و نمایندگان استانی به عمده مسائل ملی و مشکلات کشور خواهند پرداخت.


قاسم میرزایی‌ نیکو، عضو دیگر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس هم گفت: طرح استانی شدن انتخابات هیچ منافاتی با لایحه جامع ندارد، هرچند در این لایحه به استانی شدن انتخابات مجلس پرداخته نشده اما ضمن ارائه اصلاح خواهیم کرد.
قاسم میرزایی‌ نیکو در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، به لایحه جامع انتخابات اشاره کرد و گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس مطرح است، این طرح مرتبط با اصلاح انتخابات مجلس شورای اسلامی در راستای استانی شدن انتخابات است، کلیات آن به تصویب رسیده و هفته آینده جزئیات طرح در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد. نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طرح استانی شدن انتخابات هیچ منافاتی با لایحه جامع انتخابات ندارد، در لایحه جامع به موضوع استانی شدن انتخابات مجلس پرداخته نشده اما اگر زودتر به مجلس ارائه شود، در صورت تصویب طرح موارد را با دولت هماهنگ و در لایحه جامع انتخابات اضافه خواهیم کرد. میرزایی نیکو معتقد است: بحث استانی شدن انتخابات با قوانین بودجه‌ای هم منافاتی ندارد زیرا تنها به تغییر شکل انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره دارد بنابراین موضوع انتخاباتی شدن را در مجلس پیگیری و در ارائه لایحه جامع هم تغییرات را لحاظ خواهیم کرد زیرا تقابلی با هیچ کدام از
 مسائل ندارد.
وی افزود: لایحه جامع انتخابات بخش‌های مختلف اعم از انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان و شوراها را به صورت کلی و جامع پیش‌‌بینی کرده است. این لایحه به دنبال شفافیت در فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات، به کارگیری شیوه‌های نوین تبلیغات انتخاباتی و پیش‌بینی مجازات‌هایی موثر و پیشگیرانه در برخورد با جرائم انتخاباتی است.