یک روحانی با منبرهای متفاوت و ۱.5 میلیون فالوور

حسن آقامیری روحانی شناخته‌شده‌ای که در اینستاگرام بیش از یک میلیون و پانصد هزار فالوور دارد، با شکایت دادستان ویژه روحانیت تهران به خلع لباس دائم و دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. از زمانی که صدور این حکم توسط آقامیری در اینستاگرام وی اعلام شد، تعداد فالوورهای وی نیز به سرعت افزایش یافت! حسن آقامیری کیست، چه می‌گوید و چرا خلع لباس شد؟
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، حسن آقامیری روحانی محبوب و شناخته‌شده‌ای خصوصاً در میان جوانان است. او از تمام تکنولوژی‌هایی که گوشی‌های هوشمند فراهم آورده‌اند، خصوصاً شبکه‌های اجتماعی، برای نشر عقاید خود استفاده کرده است و احتمالاً محبوب‌ترین روحانی فعال در فضای مجازی است.
منبرهای آقامیری معمولاً به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرامی‌اش پخش می‌شود و کلیپ‌های سخنرانی‌های وی در حد وسیعی دیده و به اشتراک گذاشته می‌شود.
حسن آقامیری تنها از حیث وسعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یک روحانی متفاوت محسوب نمی‌شود. او به گفته خودش، وابستگی به درآمد روحانیت ندارد؛ از حوزه علمیه، بیمه و شهریه نمی‌گیرد و کسب‌وکار شخصی‌اش را دارد و در یک شرکت خصوصی، مشاور است. وی 15 سال است که سخنرانی می‌کند، اما وابستگی درآمدی به منبر ندارد.


حسن آقامیری از حیث، صحبت‌هایی که در سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند نیز با روحانیون سنتی، تفاوت بسیاری دارد. این سخنرانی‌ها علی‌رغم ایجاد محبوبیت برای او در بین جوانان، باعث شده تا او مخالفان سرسخت زیادی داشته باشد. خبرگزاری فارس همین دیروز (22 دی 97) در مطلبی علیه آقامیری نوشته است: «این روحانی جوان در حال انتشار تفکری ست که هرچند در نگاه اول به ظاهر برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان، زیبا به نظر می‌آید، اما نتایج فاسد و مخربی در پی‌خواهد داشت، زیرا علی‌رغم برخی نکات صحیح که در بین سخنان این روحانی یافت می‌شود هسته مرکزی این تفکر به دلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عمیقا فاسد است».
آقامیری نظرات بدیعی در مورد کار کردن روحانیون دارد. وی در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید: «اهل بیت(ع) کار می‌کردند؛ اما برخی تصور می‌کنند که اهل بیت(ع) دست به خاک می‌زدند طلا می‌شد و کاری انجام نمی‌دادند؛ در حالی که این‌گونه نیست همه آنها شاغل بودند کشاورزی می‌کردند، تجارت می‌کردند و روایت‌های بسیاری هم در این زمینه وجود دارد. در یکی از هیئت‌های قم سؤال کردم که شغل حضرت ابوالفضل (ع) چه بود؟ هیچ کس نمی‌دانست. به آن‌ها گفتم می‌دانید چرا نمی‌دانید؟ چون نمی‌دانید شغل من و امثال من چیست؛ چون اگر حضرت ابوالفضل (ع) شغل داشته باشد حاج آقا هم باید شغل داشته باشد؛ بنابراین ابوالفضلِ ذهن شما باید بی‌کار باشد تا بی‌کاری ما توجیه شود. وابستگی مالی روحانیت به مردم یا دولت‌ها نمی‌تواند درست باشد. وابستگی باعث می‌شود کفه  ترازوی حرف‌ها به یک طرف کج شود. مردم یا دولت‌ها فرق نمی‌کند روحانی باید مستقل از این هر دو باشد».
 خلع لباس دائمی آقامیری
آقامیری در صفحه اینستاگرامی خود در مورد حکمی که دادگاه ویژه روحانیت برایش صادر کرده، نوشته است: «بعد از ده پانزده سال بردن و آوردن و بازداشت کردن و ریختن تو محل کار و انفردای و… با شکایت دادستان ویژه تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور آقای منتظری بالاخره آقایون حکمشون رو صادر کردند: دو سال زندان که البته لطف کردند ۵ سال تعلیقش کردند و خلع لباس دائم؛ خوب موفق باشید».
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ابراز امیدوار کرده که حکم صادره برای حسن آقامیری در دادگاه تجدیدنظر نقض شود. با این حال، خود آقامیری نگفته است که به حکم صادره اعتراض کرده است یا خیر. احمد خمینی فرزند سید حسن خمینی نیز در واکنش به خلع لباس شدن حسن آقامیری در اینستاگرام نوشته است: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت، سید جان عزیزتر میشی. خودت و خدای خودت قاضی اول و آخرین. نه اینکه هرکی محکوم شده، سالم بوده؛ اما اکثر آدم‌های سالم محکومند. عزت و ذلت را خدا میده و توی این دنیا همین محبت‌های مردمه که همیشه همراهته. خوش باش که ظالم نبرد راه
 به منزل».
آقامیری پیش از این در مصاحبه با همشهری جوان در پاسخ به این سوال که آیا شأنیت لباس‌تان را از شأنیت خودتان جدا می‌کنید، گفته بود: «اصلا شأنیتی نیست. لباسی در کار نیست. چه لباسی؟ مگر لباس پیغمبر با مردمش فرق می‌کرده؟ این لباس یک چیز تاریخیه، اصالت نداره. کی گفته لباس آخوند باید با مردم فرق کنه؟ چرا باید اینجور باشه؟ شأنیتی باشه شأنِ انسانیته، شأنِ تقوا و پرهیزکاریه. لباس اصالتی نداره».
آقامیری همچنین در این مصاحبه گفته بود از این که پشت سرش، زیاد حرف می‌زنند و از این‌که ممکن است، ممنوع‌المنبر شود، اذیت نمی‌شود. با این دستگاه فکری باید در ادامه دید آیا تغییری در حکم صادره برای سید حسن آقامیری ایجاد می‌شود یا این که زور مخالفان وی می‌چربد و او باید برای همیشه با لباس روحانیت خداحافظی کند.