حسن آقامیری کیست؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: سیدحسن آقامیری در چند سال اخیر به‌واسطه‌ی سخنان نو و رویکرد متفاوتش به برخی مقولات شهرت یافته است.
برخی آقا میری را از جهت اینکه توانست بسیاری از جوانان را با حرف‌های جذاب خود پای منبر بکشاند، با دکتر شریعتی مقایسه می‌کنند.
اما آنچه توجه‌ها را به سمت او جلب کرد، انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی از سخنرانی‌هایش بود. کلیپ‌هایی که توسط همراهان (به‌عنوان مثال با نام «بیدار‌باش») و یا منتقدان از تقطیع منبرهای حساسیت‌برانگیزش تدوین می‌شد. انتشار این کلیپ‌ها، عکس‌العمل‌هایی را برانگیخت. برخی منبریان و روحانیون، مواضع آقامیری را خلاف آموزه‌های اسلامی و مصداق تحریف دین ارزیابی کرده و او را به «بی‌سوادی» متهم کردند. با بالاگرفتن این مخالفت‌ها، آقامیری در چند مصاحبه‌ی مطبوعاتی به دفاع از خود ‌پرداخت. اما همین مصاحبه‌ها هم جنجال‌برانگیز ‌شد. او نهایتاً توسط دادگاه ویژه‌ی روحانیت، طبق حکم اولیه، به خلع‌لباس دائم و حبس تعزیری محکوم ‌شد.
مخالفانش او را «روحانی تلگرامی» می‌نامند، اما طرفدارانش او را یک روحانی متفاوت دانسته و معتقدند که او آخوند روشنفکر زمانه خودش است.


او از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کرده و با انتشار کلیپ‌هایی از خود، توانست طرفداران بسیاری را جذب کند به طوری که جلسات سخنرانی او از شلوغ ترین‌ها بود.
نکته قابل توجه دیگر راجع به آقا میری محل درآمد او است. درآمد سیدحسن آقامیری وابسته به روحانیت نیست. او کار و کاسبی شخصی خودش را دارد. به گفته خودش مشاور یک شرکت خصوصی است و کار آزاد هم دارد. او به مجله «همشهری جوان» گفته از حوزه علمیه شهریه نمی‌گیرد و تحت پوشش بیمه حوزه هم نیست. او همچنین گفته است که نه به منبر وابستگی دارد و نه به درآمد حاصل از آن.
آقامیری درباره پامنبری‌های جوانش که طرفداران پر و پاقرص او هستند، می‌گوید: «اینکه عده‌ای که پای هیچ منبری نمی‌نشینند اما پای منبر من می‌نشینند، شاید درست باشد اما من آنها را انتخاب نکرده‌ام. من کاری به آنها نداشته‌ام و خودشان آمده‌اند. حضورشان برای من افتخار است و البته قدردانشان هستم اما من با هدف جذب آنها حرفی نزده‌ام. من برای کسی کارت دعوت نفرستاده‌ام.»
انتشار خبر خلع لباس او با واکنش گسترده‌ای در میان فعالان سیاسی و اجتماعی و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود؛ به طوری که بسیاری از افراد از جمله یاسر عرب، مستند ساز و فعال اجتماعی و حسام مظاهری دین‌پژوه به تحلیل این موضوع پرداخته و یادداشت نوشتند.
همچنین معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در حمایت از آقامیری توییت کرد: «امیدوارم این رای در مرحله تجدیدنظر بشکند. آقای سیدحسن آقامیری زبان جوانان را خوب می‌داند. جلب اعتماد جوانان دهه هفتادی و هشتادی و گفت‌وگو با آنها هنر کمی نیست. خدانگهدارت باشد سید.»
جرم او هتک حیثیت روحانیت، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقدسات عنوان شده است. البته گفته‌اند این رای بدوی است و امکان تجدیدنظر وجود دارد.
آقامیری در یکی از سخنرانی‌هایش گفته است:‌ «اهل بیت (ع) کار می‌کردند اما برخی تصور می‌کنند که اهل بیت (ع) دست به خاک می‌زدند طلا می‌شد و کاری انجام نمی‌دادند؛ در حالی که این‌گونه نیست. همه آنها شاغل بودند. در یکی از هیئت‌های قم سوال کردم که شغل حضرت ابوالفضل (ع) چه بود؟ هیچ‌کس نمی‌دانست.
به آنها گفتم می‌دانید چرا نمی‌دانید؟ چون نمی‌دانید شغل من و امثال من چیست؛ چون اگر حضرت ابوالفضل (ع) شغل داشته باشد حاج آقا هم باید شغل داشته باشد؛ بنابراین ابوالفضلِ ذهن شما باید بیکار باشد تا بیکاری برخی از ماها توجیه شود.»
یک کاربر هم نوشت: «من فقط یه فایل صوتی از آقامیری شنیدم که همون هم دو سه سال پیش بود. نظری درباره خودش ندارم ولی چرا جوان‌ها به روحانیونی شبیه آقامیری علاقه دارند؟»