حقوق‏ها شفاف می‏شود




معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی در تشریح عملکرد دولت برای راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایای مدیران، از همراهی نکردن سازمان‌های وابسته به مجلس و نهادهای خارج از قوای سه گانه برای درج و بارگذاری اطلاعات حقوق و مزایای مدیران آنان در این سامانه خبرداد و درعین حال اعلام کرد که اکنون 50 درصد اطلاعات لازم درج شده و آماده اجازه دادن برای دسترسی مردم است. ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرد که طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند تا امکان تجمیع همه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا و مدیران همه دستگاه‌ها را فراهم کند تا هم میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و هم امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. تعلل در راه‌اندازی این سامانه، یکی از نقدهای مدام منتقدان دولت بوده است، نقدهایی که حالا با ا ظهارات جمشید انصاری معلوم می‌شود باید جهت‌شان را به سمت‌های دیگری تغییر داد.


به گزارش «ایران»، معاون رئیس جمهوری روز گذشته در یک نشست خبری با اشاره به اینکه تاکنون 400 سازمان و بیش از 732 هزار و 990 نفر از حقوق بگیران اطلاعات حقوق و مزایای خود را در این سامانه وارد کرده‌اند، اظهار کرد: از این آمار دو دستگاه بزرگ آموزش و پرورش و بهداشت و درمان  که مجموعاً بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر کارمند دولت را شامل می‌شود اطلاعات حقوقی خود را در سامانه دستگاه خود بارگذاری کرده‌اند که بعد از لینک شدن دستگاه‌ها با دستگاه سامانه سازمان این آمار به 2 میلیون و 100 هزار نفر افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از اطلاعات ثبت شده در سامانه مربوط به دولت است، تصریح کرد:  متأسفانه دستگاه‌های خارج از قوه مجریه که در ماده  29  قانون برنامه ششم ذکر شده در اجرای این مهم همراهی لازم را نداشته و اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند.
انصاری اضافه کرد: دستگاه‌هایی که بیشتر از همه  مدعی اجرای این بخشنامه بودند هنوز خود به این بخشنامه عمل نکرده‌اند و سازمان صدا و سیما برخلاف آنکه خود متولی اطلاع‌رسانی است، خود به اجرای این ماده قانونی عمل نکرده است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه سازمان مهرماه امسال بخشنامه‌ای صادر کرد تا هر یک از دستگاه‌ها در سامانه اطلاعاتی خود پنجره‌ای ایجاد کرده و پرداخت‌های مدیران خود را در آن قسمت ثبت کنند تا بعد از ابلاغ دولت، دسترسی مردم به این سامانه فراهم شود، افزود: اخیراً در گزارشی به معاون اول رئیس جمهوری، اعلام کردیم که بیش از 50 درصد اطلاعات کارکنان در این سامانه ثبت شده است و این سازمان آمادگی دارد به عنوان مسئول سامانه، دسترسی‌های لازم را برای عموم مردم برای اطلاعات مدیران فراهم کند.
وی از پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به دولت برای ابلاغ اجازه دسترسی این سامانه به عموم خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح به زودی در هیأت دولت مطرح و تصمیم‌گیری شود. معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه براساس ماده 29 برنامه ششم توسعه، به جز وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی، قوای سه گانه، دستگاه‌هایی که قوانین و مقررات خاص دارند و دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری ملکف به درج حقوق و مزایای خود در این سامانه بوده‌اند، گفت: مجلس شورای اسلامی در پایان آبان ماه اطلاعات حقوق و مزایای 242 نماینده و کارکنان مجلس را در سامانه درج کرد، اما در عین حال سازمان‌های وابسته به مجلس مانند مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات هنوز این اطلاعات را در سامانه بارگذاری نکرده اند.
انصاری با بیان اینکه در قوه قضائیه نیز غیر از چند دادگستری استان‌ها، سه اداره کل زندان، سازمان و بخش دیگری اطلاعات خود را در این سامانه درج نکرد، افزود: بنابراین 90 درصد اطلاعات حقوق و مزایای مدیران قوه قضائیه هم هنوز در سامانه بارگذاری نشده است، همچنین مجموعه‌های خارج از قوای سه گانه نیز غیر از چند سازمان تبلیغات در استان‌ها، از سایر این نهادها نیز هیچ سازمانی اطلاعات خود را بارگذاری نکرده است.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه گزارش عملکرد این بخش‌ها به قوه قضائیه یا رهبر معظم انقلاب ارائه شده است، تأکید کرد که غیر از این گزارش، دولت ابزار قانونی دیگری برای الزام این نهادها به بارگذاری اطلاعات آنها ندارد. معاون رئیس جمهوری درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیز با بیان اینکه در اجرای این قانون به همکاری 326 نفر در دولت خاتمه داده شد، گفت: از این تعداد، 110 نفر از مقامات به معنی استاندار، معاون وزیر یا همتراز آنان بوده‌اند، 52 نفر در شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری حضور داشتند و بقیه در مشاغل دیگری بودند. انصاری، با بیان اینکه با اجرای این قانون به فعالیت 200 نفر در صدا و سیما خاتمه داده شد، اضافه کرد: همچنین 650 نفر هم در نیروهای مسلح به کار خود پایان دادند که جمع این تعداد، هزار و 176 نفر می‌شود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه تنها برای 5 مدیر، مجوز خاص برای ادامه فعالیت آنان گرفته شد، 2 نفر را مربوط به وزارت بهداشت، یک مورد در وزارت راه و شهرسازی، یک مورد در وزارت نفت و یک مورد در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.