وقت رفع مشکلات مردم است نه طرح اختلافات




رئیس جمهوری خبر پرتاب قریب‌الوقوع ماهواره «پیام» به فضا را روز گذشته در جمع پرشور مردم در ورزشگاه تختی گنبدکاووس اعلام کرد، اجتماعی گرم که بارها قدردانی و تجلیل رئیس جمهوری از مردم این استان را به دنبال داشت. حجت‌الاسلام حسن روحانی، پس از بیان جزئیات این ماهواره که با ماهواره‌بر ایرانی در مدار 600 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد، به دشمنان ایران هشدار داد که نخواهند توانست پیشرفت ملت را متوقف کنند. او در سخنانی که کنایه به مقام‌های امریکا قلمداد می‌شود، از عزم ایران برای گسترش مناسبات با کشورهای همسایه خبر داد و گفت که ایران حتی حاضر است مشکلات با یکی دو کشور همسایه را نیز برطرف کند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به پرتاب دو ماهواره به فضا طی روزهای آینده به همت جوانان دانشگاهی و تحصیلکردگان غیور ایرانی، اعلام کرد: ماهواره ساخت ایران پیام که با ماهواره‌‌بر ساخت ایران و به همت ایثارگران و تلاش جوانان غیور در دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه‌ امیرکبیر ساخته شده است، بزودی در 600 کیلومتری فضا قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این ماهواره می‌تواند وضعیت آب و هوا، کشاورزی، آب‌های سرزمینی و جنگل‌ها را برای کشور رصد کند و اطلاعات لازم را در 6 نوبت که از بالای کشور عبور می‌کند، در اختیار ما قرار دهد، اضافه کرد: این ماهواره اولین ماهواره بلند عملیاتی کشور است که روزانه همه مسائل کشور و سرزمین ایران را با دوربین و سنسور ارائه می‌دهد.
رئیس جمهوری پس از بیان این خبر، با اشاره به اینکه ثابت می‌کنیم ملت علم و دانش هستیم، تأکید کرد: آخرین آمار در بخش علمی نشان می‌دهد که در زمینه ژنتیک جمهوری اسلامی ایران در کل منطقه و خاورمیانه مقام نخست را داراست.وی در ادامه با بیان اینکه از توطئه دشمن هراس نداریم، مشکلات را پشت سر می‌گذاریم و اجازه نمی‌دهیم این مشکلات پیش روی ما باقی بماند، گفت: نه امریکا، نه صهیونیست‌ها و نه اذناب آنها قادر نیستند که ملت بزرگ و رهبری شجاع را به زانو درآورند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه با همه توان در برابر دشمن خواهیم ایستاد، ادامه داد: شما به دنبال این هستید مردم ایران را از غذا، دارو و تجهیزات محروم کنید، اما ما با تمام دوستان خود در جهان و اکثر همسایگان در اطراف کشور و جنوب خلیج فارس برادر و دوست هستیم و بهترین روابط را با آنها برقرار کرده‌ایم، بجز یک تا دو همسایه که آماده‌ایم مشکلات را در این زمینه حل کنیم.
روحانی ادامه داد: ما در شرایط سختی هستیم که صهیونیست‌ها می‌خواهند ما را از پا دربیاورند؛ اما نخواهند توانست.
وی با تأکید بر اینکه برای ایستادگی در برابر دشمن باید روی پای خود بایستیم، تصریح کرد: امریکا نظام بانکی، نفت و کشتیرانی کشورمان را تحریم کرده است، اما ما ایستادگی می‌کنیم که البته این کار آسانی نیست و اینکه روابط خود را با سایر کشورها علیرغم فشارهای امریکا برقرار کنیم، کار آسانی نیست، اما به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.
 
کمک به اقشار محروم در بودجه 98
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، به جزئیات لایحه بودجه همچون تبصره‌های 14، 18، 19 و 21 اشاره کرد و گفت: برای اولین قدم در تبصره 14 و کمک به اقشار محروم جامعه 7 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کردیم.
وی همچنین با قدردانی از مسئولان استان گلستان برای کاهش نرخ بیکاری از 7/11 به 7/10 درصد، گفت: در فصل پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته 600 هزار اشتغال ایجاد شده اما در عین حال بر بیکاری نیز افزوده شد.
روحانی اضافه کرد: برای سال آینده تحرک وسیعی در زمینه ساخت و ساز و مسکن ایجاد می‌شود و طبق تصویب دولت در سال 98، 100 هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی به وسیله توسعه‌گران برای مردم ساخته خواهد شد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در بخش کارورزی، مهارت‌آموزی و کارآموزی،‌ بودجه مناسبی اختصاص دادیم تا جوانان در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول به کار شوند، شغل یاد بگیرند و همچنین در آینده زمینه اشتغالزایی آنها فراهم شود، افزود: هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای استان گلستان صرف شده است که این علامت خوبی برای تحرک اقتصادی است.
وی بر توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان گلستان تأکید کرد و گفت: در این سفر چندین هتل برای جذب گردشگر افتتاح می‌شود و برای سال آینده نیز هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات برای گردشگری اختصاص می‌دهیم.
روحانی با اشاره به کشاورزی به عنوان جاذبه مهم دیگر استان گلستان و لزوم توسعه و همچنین زهکشی 280 هزار هکتار از اراضی این استان، تصریح کرد: در سفر قبل قول دادیم که تا پایان دولت یازدهم، 22 هزار هکتار از زمین‌هایی که باید زهکشی شود، عملیاتی شود و امروز شاهد پیشرفت‌های گسترده‌ای در این زمینه بودیم و 34 هزار هکتار عملیات زهکشی انجام شد و ان‌شاء‌الله تا پایان دولت دوازدهم، 50 هزار هکتار زمین دیگر نیز زهکشی می‌شود.
رئیس جمهوری همچنین به مسأله مهم برقی و دو خطه شدن راه‌آهن اینچه برون به گرمسار اشاره و اظهار کرد: همه مراحل برای این اقدام مهم منطقه‌ای و کشوری انجام شده است که اعتباری در حدود یک میلیارد و 200 میلیون یورو معادل 16 هزار میلیارد تومان برای این پروژه برای َآغاز، اجرایی و عملیاتی شدن آن در نظر گرفته شده است و با اجرای این طرح، حمل بار تا 12 میلیون تن افزایش می‌یابد. روحانی همچنین از تدوین لایحه تبدیل اینچه برون به منطقه آزاد خبر داد.
وی با اشاره به اینکه در این سفر در 4 منطقه و گرگان ساخت بیمارستان، علاوه بر افتتاح هزار و 526 تختخوابی آغاز می‌شود، به مردم استان قول داد که تا پایان دولت دوازدهم 3 هزار تخت بیمارستانی در این استان اضافه شود تا مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند.
 رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، استان گلستان را استان وحدت اقوام و مذاهب و گلستان ایران دانست و اظهار کرد: سرزمین تاریخی گلستان، میزبان عرفا و حکمای بزرگی چون مختوم قلی، ابوریحان و ابوعلی سیناها بوده است و از این استان جز بوی برادری و اتحاد استشمام نکردیم و دست بزرگان استان را به خاطر این وحدت می‌بوسیم.
روحانی با قدردانی از صفا و صمیمیت و استقبال با شکوه مردم و اظهار محبت، تصریح کرد: این استان دارای مردمانی خوب و با همزیستی مسالمت‌آمیز و برادری است، و خوشحالیم که از این منطقه هیچ‌گاه بوی اختلاف استشمام نکردیم و دست همه بزرگان این دیار را به خاطر این وحدت و اعتماد می‌بوسم.
روحانی با اشاره به سالروز خروج شاه از کشور و اینکه امروز همه کاره کشور ملت ایران است که در همه انتخابات تصمیم می‌گیرد چه کسی بر کرسی مسئولیت بنشیند، تصریح کرد: مردم بزرگ دیار گلستان در سال 92 و 96 و با رأی بلندتان بار مسئولیت را بر دوش ما قرار دادید و از اینکه تاریخ این استان را ورق می‌زنم و در برخی از شهرستان‌ها بیش از 95 درصد مردم به این بنده کوچک رأی دادند در برابر عظمت و احساس مسئولیت آنان سر تواضع فرود می‌آورم.
او همچنین با ابراز تأسف از سقوط هواپیمای حامل گوشت منجمد، گفت: به دنبال این هستیم که دام زنده و گوشت منجمد وارد کشور شود تا رنج مردم کاهش یابد. وی تأکید کرد: امروز روز امتحان دولت به تنهایی نبوده، بلکه امتحان همه است که باید در روزهای سختی در کنار هم باشند.

امروز وقت رقابت‌های جناحی نیست روز اتحاد است
روحانی همچنین در جلسه توسعه و نخبگان استان گلستان با اشاره به اینکه «امروز روز رقابت‌های جناحی نیست، روز اتحاد است»، گفت: حقوق بگیران ثابت در سختی هستند و ما درصدد کاستن از مشکلات مردم هستیم و در حد توان به کشاورزان و کارمندان و کارگران کمک می‌کنیم.
رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی، همه جناح‌ها و گروه‌ها باید دست به دست هم داده و در برابر همه آنهایی که چشم طمع و سیطره دوباره بر ایران عزیزمان دوخته‌اند، متحد باشیم، اظهار داشت: امروز عناوین اصولگرا، اصلاح‌طلب‌، اعتدال‌گرا، مستقلین و سایر دسته‌بندی‌های جناحی و سیاسی موضوعیت چندانی ندارد و روز وحدت و همدلی است.
وی خاطرنشان کرد: از اینکه در این مقطع حساس مسئولیت را برعهده گرفته‌ایم، هیچ گونه نگرانی نداریم و کاملاً به آینده کشور امیدوار هستم و بی‌تردید از این مقطع عبور خواهیم کرد. همچنان که در گذشته برغم وجود دشمنی‌های فراوان، موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم و در آینده نیز حتماً موفقیت‌های بسیار بزرگ‌تری به دست خواهیم آورد. روحانی اضافه کرد: با وجود محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستیم، خرید تضمینی گندم را 22 درصد افزایش داده‌ایم و برای حقوق‌بگیران و بازنشستگان افزایش 20 درصدی در بودجه پیش‌بینی شده است و دولت مصمم است با همه توان به مردم یاری برساند و در این راستا برای رفع فقر و اشتغال ارقام قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی شده است.
 
لزوم ایستادگی در برابر سختی‌ها
وی  لزوم ایستادگی و تلاش مضاعف برای توسعه و آبادانی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: کشورهایی مانند آلمان و ژاپن زمانی در مسیر پیشرفت قرار گرفتند که در جنگ جهانی دوم، کاملاً تضعیف شده بودند، اما با این وجود با روحیه‌ای مصمم برای ساختن کشورشان به میدان آمدند و امروز به کشور توسعه‌یافته تبدیل شده‌اند. لذا باید در مقابل سختی‌ها، ایستادگی کرده و امیدوارانه برای ساختن کشور و آینده بهتر تلاش کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: کشور عراق که در سال 82 توسط بوش پسر اشغال شد، هنوز هم با گذشت سالیان طولانی به طور کامل آزاد نشده است و امریکایی‌ها در آن حضور دارند و عراق بعد از همه این مشکلات هنوز تحت فشار سازمان ملل قرار دارد این در حالی است که ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای از قطعنامه‌های فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج شد و این افتخار بسیار بزرگی برای ملت ایران محسوب می‌شود. روحانی گفت: همچنین در دادگاه لاهه موفق شدیم دو مرتبه در مقابل امریکا موفقیت به دست آوریم به نحوی که  در حکم موقت، علیه امریکا رأی صادر گردید و این در حالی است که هیچ گاه در تاریخ دادگاه لاهه، ایران موفقیتی در چنین سطحی نداشته است.
 
ضرورت استفاده از بانوان و جوانان
رئیس جمهور در ادامه حضور جوانان و بانوان را در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت تدبیر و امید افتخار دارد که شرایط و فرصت مناسبی را برای حضور و فعالیت جوانان، زنان، همه اقوام و مذاهب در عرصه‌های مختلف فراهم آورده است و امروز با تلاش دولت سفیر، فرماندار و معاونین مختلف از اهل سنت مشغول خدمت هستند.
روحانی خاطرنشان کرد: همان طور که در ایام انتخابات از جوانان و مردم برای حضور در پای صندوق‌های آرا دعوت می‌کنیم، باید در روزهای پس از انتخابات نیز از فعالیت، مشارکت و انتقادهای آنها استقبال کنیم و افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که بیشترین انتقادپذیری را در تاریخ ایران داشته است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه معتقدیم باید باب انتقاد آزاد باشد، گفت: البته همه باید بدانند که وقتی انتقاد آزاد شد، دامنه آن تنها محدود به رئیس جمهوری و دولت نمی‌ماند و باید بسیار وسیع باشد.انتقاد حق مردم است و همه باید انتقاد کنند در عین حالی که به انقلاب و کشور خود علاقه مند هستند.
 
ظرفیت‌های گلستان برای توسعه
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان گلستان از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برخوردار است، اظهار داشت: استانی که در کنار ساحل دریای خزر قرار دارد، چرا باید مشکل آب داشته باشد. مردم این استان باید در اولویت استفاده از فعالیت‌های آبرسانی از جمله شیرین‌کردن آب قرار داشته باشند. روحانی با اشاره به حمایت دولت از کشاورزی و طرح‌های گلخانه‌ای، ‌اظهار داشت: امروز، صندوق توسعه ملی اعلام کرد که از احداث 500 هکتار گلخانه در استان حمایت می‌کند و دولت نیز برای انجام اقدامات لازم به منظور تصویب استفاده از این منابع، کاملاً آمادگی دارد.
رئیس جمهوری همچنین توجه به گردشگری در استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: درخصوص منطقه گردشگری آشوراده توافقی با محیط زیست به عمل آمده که بر مبنای آن همه طرح‌های گردشگری با رعایت چارچوب زیست محیطی می‌توانند در این منطقه فعال باشند و با این اقدامات آشوراده می‌تواند منطقه گردشگری برای ایران و خارج از کشور باشد. روحانی افزود: درخصوص خلیج گرگان نیز به محیط زیست دستور دادم تا طرح‌های خود را به منظور احیای آن آماده و ارائه نمایند. همچنین پارک ملی گلستان از ذخیره‌های طبیعی و خدادادی است که باید از آن حفاظت شود. وی درخصوص راه‌آهن گرگان به مشهد، گفت: کار مطالعاتی احداث این خط آهن، کاملاً انجام شده است و چنانچه سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی اعلام آمادگی کند، دولت کاملاً از این موضوع استقبال کرده و پشتیبانی‌های لازم را به عمل می‌آورد.
رئیس جمهوری همچنین به موضوع مسکن در استان اشاره کرد و با بیان اینکه برای مسکن اولی‌ها، وام 6 درصد اختصاص می‌دهیم گفت: امروز اراده جدی در وزارت راه و شهرسازی برای احداث و بازسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد و دولت به طور کامل از فعالیت توسعه‌گران به منظور احداث مسکن‌های مناسب برای مردم پشتیبانی می‌کند و در این راستای ضمن ارائه خدمات عمومی هر کجا هم که زمینی در اختیار داشته باشد آمادگی دارد آن را به صورت رایگان به منظور احیای بافت‌های فرسوده و خانه‌اولی‌ها، اختصاص دهد.روحانی خاطر نشان کرد: اولین هدف دولت برای احداث خانه، مقاوم کردن آنها در برابر زلزله احتمالی است و کاهش مصرف انرژی، افزایش رفاه و سرمایه مردم از اهداف دیگر دولت به منظور حمایت از احداث مسکن برای مردم است و در این زمینه اراده جدی داریم. در این جلسه تعدادی از برگزیدگان و نخبگان استان در حوزه‌های مختلف دیدگاه‌ها، پیشنهادات و انتقادات خود را در فضایی صمیمی ارائه کردند.

خـــــبر
61 پروژه زیربنایی و اقتصادی برای گلستان  

رئیس جمهوری دیروز در جلسه توسعه و برگزیدگان استان گلستان، دستور افتتاح 46 پروژه و آغاز عملیات اجرایی 15 پروژه اقتصادی و زیربنایی را در حوزه‌های کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری، گردشگری، نیرو و بهداشت و درمان، صادر کرد.  روحانی در ارتباط ویدئو کنفرانس با مناطق مختلف استان گلستان،  دستور افتتاح طرح‌های برخوردار از تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و فراگیر، افتتاح 13 پروژه در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی، افتتاح 15 مجتمع گلخانه‌ای، افتتاح 274 سامانه نوین آبیاری، افتتاح توسعه باند و نوسازی و تجهیز فرودگاه گرگان، افتتاح طرح تولید روغن خوراکی، افتتاح 9 هتل و هتل آپارتمان، افتتاح طرح آبرسانی به گرگان، افتتاح طرح توسعه کشت زیتون و افتتاح اورژانس هوایی استان گلستان را صادر کرد. وی همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی زهکشی 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی، آغاز عملیات اجرایی 5 مجتمع تفریحی – توریستی، آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به شهرها و روستاهای نوار مرزی و آغاز عملیات اجرایی فاز یک نیروگاه خورشیدی را صادر کرد.
در جلسه توسعه و برگزیدگان استان گلستان همچنین 7 تفاهمنامه با عناوین طرح توسعه نیروگاه برق علی‌آباد، تأمین مالی طرح‌های تولیدی، طرح توسعه شهرستان مراوه تپه، طرح ایجاد گلخانه، ایجاد زنجیره صنعت نساجی، طرح تولید بذر و طرح آب‌شیرین‌کن، بین استانداری گلستان و بانک‌های عامل و شرکت‌های خصوصی و دولتی در راستای توسعه متوازن و پایدار در سطح استان در حضور رئیس جمهوری به امضا رسید.