محاكمه وزير دولت احمدي‌نژاد و دو متهم ديگر بانك سرمايه

آرمان: 4 تیر بود که دادستان تهران خبر از بازداشت سه نفر از متهمان پرونده بانک سرمایه را داد و گفت که بخشی از اموال به بانک بازگشته و در خصوص یکی از متهمان به میزان 700 میلیارد تومان کیفرخواست صادر شده است. سه متهم این پرونده به ترتیب علی بخشایش به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در 46 فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در 41 فقره خیانت در امانت، و محمدرضا توسلی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در 40 فقره خیانت در امانت پای میز محاکمه قرار می‌گیرند. جلسه روز گذشته به اتهامات متهم ردیف اول یعنی علی بخشایش رسیدگی شد که در نهایت قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام ختم جلسه نخست رسیدگی به اتهامات سه متهم مذکور، ادامه دادگاه را به اول بهمن 97 راس ساعت ۹:۳۰ صبح موکول کرد.
کاظمی و هیات مدیره استیل‌آذین
صبح روز گذشته جلسه محاکمه متهمان ردیف اول تا سوم پرونده بانک سرمایه به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق خیانت در امانت به ریاست قاضی اسدا... مسعودی‌مقام در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد. در ابتدای جلسه دادگاه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت. او گفت: حسب گزارش بانک سرمایه، بانک مرکزی و جوابیه استعلامات تخلفات ۳۲ تن از مدیران بانک سرمایه در این پرونده اعلام شده است. ضمن آنکه فرض سهل‌انگاری کاملا مردود بوده و خیانت مشهود است. چراکه اکثریت قریب به اتفاق این نیروها در شرف بازنشستگی هستند که فرض بی‌اطلاعی مردود است. همچنین تعدادی از مدیران در همین راستا مبالغ جالب توجهی را دریافت کرده‌اند. برای مثال یکی از مدیران در ازای خوش خدمتی به حسین هدایتی مبلغ ۲۵ میلیارد ریال دریافت نموده است و در منزل نامبرده سکونت دارد. پرویز کاظمی متهم دیگر این پرونده نیز در ازای خدمات خود در راستای ارائه تسهیلات کلان به حسین هدایتی به سمت هیات مدیره استیل آذین نایل آمده است.
سپرده فرهنگیان؛ یغما


نماینده دادستان ادامه داد: در تسهیلات نه تنها سودی عاید بانک نشده بلکه اصل پول نیز بازنگشته است در نتیجه عدم نظارت مدیران تسهیلات در غیر از موارد مطرح شده کسر شده است. همچنین در تمامی تسهیلات شرکت‌ها مورد اعتبارسنجی قرار نگرفته‌اند. مدیران بانک که از رهگذر نقض قانون به سپرده‌گذاران خیانت کردند باید بیشتر مورد شماتت قرار بگیرند. نظر به اینکه بانک سرمایه به عنوان بانک خصوصی وکیل سپرده‌گذاران بوده و ملزم به مصرف وجوه در قالب اعطای تسهیلات با ضوابط بانک بوده است پیرو تبانی با برخی تسهیلات‌گیران موجب اتلاف سرمایه بانک شده است. متهم ردیف اول علی بخشایش که با دریافت وثیقه آزاد است. نامبرده حدفاصل سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ مدیرعامل و عضو هیات مدیره بانک سرمایه بوده است. وی با روندهای غیرقانونی ۴۶ فقره تسهیلات صادر نموده که حاصل جمع اصل تسهیلات دو هزار و ۹۳۵ میلیارد و ۴۸۸ میلیون تومان می‌باشد. همچنین سوابق طولانی نامبرده به‌رغم هشدار کارشناسان موید نقض عالمانه روابط است. وی افزود: به دلیل مشکوک الوصول بودن اصل تسهیلات ضرر و زیان بانک تا اینجا در قبال ۴۶ فقره تسهیلات فوق ۶هزار و ۲۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌باشد. عمده تسهیلات اعطا شده از سوی متهم ردیف اول به گروه هدایتی، گروه شاملویی، گروه جهان‌بانی، گروه مدلل، شرکت‌های منتسب به احمد حاجی جواد، شرکت‌های منتسب به هادی رضوی و شرکت‌های منتسب به محمد امامی می‌باشد. بر همین اساس اتهام وی مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور است.
برکناری از بانک سپه
با پایان اظهارات نماینده دادستان و قرائت کیفرخواست قاضی مسعودی مقام از علی بخشایش متهم ردیف اول پرونده خواست برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود.
ادامه صفحه 6