تداوم اختلاف بر سر پالرمو در مجمع

آرمان: کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) از معاهده‌های چندجانبه مورد حمایت سازمان ملل متحد است که در 15نوامبر سال 2000 با قطعنامه مجمع عمومی این سازمان به تصویب رسید. طرح کنوانسیونی این معاهده در دسامبر 2000 در پالرموی ایتالیا برای امضای دولت‌ها باز شد و به امضای 147 دولت از جمله ایران رسید به همین دلیل به آن کنوانسیون پالرمو گفته می‌شود. کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص به ویژه زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجران از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند. پرونده پالرمو هنوز بدون تکلیف است. روز جمعه معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) اکنون روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام است، از درخواست تسریع در روند رسیدگی به این لایحه خبر داد. «لعیا جنیدی» گفت: بعد از لایحه مربوط به مقابله با پولشویی که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید؛ باید هرچه سریع‌تر تکلیف پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) نیز مشخص شود.
مخالفت نوری همدانی با پالرمو
آیت‌ا... نوری همدانی یادآور شد: درباره FATF و پالرمو نظرات خود را با تحقیق و بررسی مطرح کردیم؛ تصویب چنین کنوانسیون‌هایی به صلاح کشور نیست و تذکرات خود را مطرح کرده و به تکلیف و وظیفه خود عمل می‌کنیم. طبق نظر کارشناسان پالرمو با استقلال و امنیت کشور منافات دارد و مسئولان باید تابع ولایت فقیه باشند. وی تاکید کرد: رهبری در خصوص این کنوانسیون فرمودند این معاهدات در اتاق فکر قدرت‌های بزرگ برای تامین منافع آنها تدوین شده و بعد دیگر کشورها با آنها همراه می‌شوند. گفته می‌شود که 150 کشور این کنوانسیون را پذیرفته‌اند؛ ما خودمان قانون اساسی و قرآن کریم داریم و مامور هستیم که عزت و عظمت اسلام را حفظ کنیم. وی در ادامه گفت: مرحوم آیت‌ا...‌هاشمی شاهرودی نیز چندی پیش نامه نوشتند که این قرارداد با استقلال کشور منافات دارد؛ از مسئولان درخواست می‌کنیم که نظر مقام معظم رهبری را در نظر گرفته و بر خلاف مصلحت کشور عمل نکنند.
بررسی در جلسه آینده


روز گذشته پرونده کنوانسیون ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) روی میز نمایندگان مجمع تشخیص بود اما ظاهرا به بررسی کامل آن پرداخته نشد. در جلسه شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که برخی از اعضای شورای نگهبان، وزیر امورخارجه، رئیس کمیسیون قضائی مجلس و معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند، بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) که از سوی شورای نگهبان بر اساس ایرادات طرح شده از ناحیه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس عودت و مجددا برای تعیین مصلحت به مجمع ارجاع شده بود، در دستور کار قرار گرفت. در جلسه شنبه پس از طرح دیدگاه‌های مختلف پیرامون لایحه مذکور، از سوی اعضای مجمع و همچنین اظهار نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت ادامه بررسی‌ها به کمیسیون‌های سیاسی- دفاعی و حقوق- قضائی محول گردید تا نتایج آن در جلسه آتی مجمع مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، معروف به «پالرمو» در دستور کار مجمع بود و بحث‌های کلی درباره اشکالاتی که هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این لایحه اختلافی گرفته بود، صورت گرفت. وی افزود: در این جلسه آقای دکتر ظریف وزیر امورخارجه، خانم لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط هم حضور داشتند. از این رو، راجع به کلیات مسأله بحث و گفت‌وگو شد، اما از آنجایی که هنوز گزارش کارشناسی دو کمیسیون حقوقی و قضائی و کمیسیون سیاسی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با این موضوع آماده نشده بود، مقرر شد که آن کمیسیون‌ها بررسی‌های کارشناسی خود را انجام داده و گزارش کار خود را به مجمع دهند تا در جلسه بعدی مجمع، بر اساس گزارش‌های کارشناسی دو کمیسیون مربوطه، تصمیم نهایی گرفته شود. انصاری در ادامه گفت: درخواست ما از رئیس محترم مجمع این بود که شنبه هفته آینده جلسه‌ای فوق‌العاده در این باره تشکیل شود، زیرا محدودیت زمانی وجود دارد و در همین هفته کمیسیون‌ها کار بررسی کارشناسی را انجام دهند. ولی تصمیم در این رابطه که جلسه هفته بعد یا دوهفته دیگر برگزار شود، با رئیس مجمع است. وی در پایان گفت: در جلسه شنبه، بحث‌های مفید و مفصلی در کلیات این لایحه صورت گرفت و فواید و الزامات پیوستن ایران به این کنوانسیون مطرح شد. همچنین با اینکه اشکالات و ضررهای احتمالی پیوستن به این لایحه از سوی برخی اعضا مطرح گردید، اما تصمیم نهایی به جلسه بعد موکول شد. احمد توکلی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «برای بررسی پالرمو جلسه فوق‌العاده‌ای در روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد و قرار شده تا شنبه هفته آینده بررسی این موضوع به اتمام برسد».