افزایش 83 درصدی تولید بنزین


گروه انرژي: بيژن نامدار زنگنه وزير نفت با تاکيد بر اين که با هيچ کسي عقد اخوت ندارد، بيان کرد:‌ بنده ممکن است فردي را منصوب کنم و بعد از دو ماه به دليل اين که در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم و برايم اهميت ندارد که اين فرد دوستم باشد و از اين اقدام دلخور شود.

به گزارش ايلنا، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در جلسه علني در پاسخ به سوال احمد سالک در مورد دليل عمل خلاف قانون معاون وزير نفت و مدير عامل شرکت ملي پالايش در عزل و نصب هيات مديره شرکت نفت ستاره خليج فارس بيان کرد: بنده بعد از ۳۰ سال شرکت داري مقداري از قانون تجارت و شرکت داري را بلد هستم. شرکت ستاره‌ خليج فارس مشمول قانون تجارت است و اعضاي هيات مديره شرکت‌هاي تجاري مي‌تواند هم حقيقي و هم حقوقي باشد.

وي با تاکد بر اينکه اعضاي هيات مديره شرکت ستاره خليج فارس داراي ۵ عضو حقوقي است و دو عضو حقوقي توسط شستا و دو عضو حقوقي توسط صندوق بازنشستگي نفت و يک عضو توسط شرکت پالايش و پخش است عنوان کرد: هيچ تغييري در هيات مديره اين شرکت صورت نگرفته و اعضاي حقوقي اين شرکت همچنان هستند. طبق قانون تجارت هيات مديره مي‌تواند مدير عامل را تعقيب و عزل کند و انتخاب مدير عامل با هيات مديره است. در جلسه‌اي که در مهر ماه سال ۹۶ برگزار شد هيات مديره با سه عضو از ۵ عضوش تصميم مي‌گيرد مدير عامل را عوض کند و صورت جلسه‌ آن نيز موجود است.

زنگنه تصريح کرد: آقاي سالک تاکيد داشتند که مدير عامل را بايد مجمع عمومي‌عزل و نصب کند در حالي که اين گونه نيست و طبق قانون تجارت هيات مديره مي‌تواند مدير عامل را عزل و نصب کند. تنها در يک جا مجمع مي‌تواند در انتخاب مدير عامل دخالت کند در صورتي که مدير عامل همزمان رئيس هيات مديره نيز باشد و طبق قانون تجارت بايد در مجمع عمومي‌انتصاب مدير عامل مطرح شود و با سه چهارم راي اعضاء تعيين کند. اکنون مدير عامل با تصويب هيات مديره تغيير کرده است و تخلفي رخ نداده است.

وزير نفت در ادامه با تاکيد بر اين که با هيچ کسي عقد اخوت ندارد، بيان کرد:‌ بنده ممکن است فردي را منصوب کنم و بعد از دو ماه به دليل اين که در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم و برايم اهميت ندارد که اين فرد دوستم باشد و از اين اقدام دلخور شود. اگر فردي بتواند قوي‌تر در جايگاهي عمل کند بنده او را منصوب خواهم کرد. در خصوص راه اندازي سريع و فني فازهاي ستاره خليج فارس ما از ارديبهشت سال ۹۶ توليد مستمر بنزين را شروع کرده‌ايم اما اين توليد به ظرفيت ۱۲ ميليون ليتر در روز نرسيد. مدير عامل جديد زماني که رفت در نامه‌اي رسمي‌نوشت که پالايشگاه بايد تعطيل شود.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به اينکه معاونش يکي از شاگردان او است، گفت: اينکه معاون بنده در مقطع فوق ليسانس يک درس با من داشته است، جرم نيست، بسياري از مسئولان کشور شاگردان رهبر کبير انقلاب بوده اند، اما آخر متوجه نشدند از نيروي جوان استفاده کنند يا خير. اينکه مي‌گوييم جوان با تجربه قابل امکان نيست.

زنگنه با بيان اينکه معاونش ۱۲ سال سابقه کار دارد، ادامه داد: بنده ريسک کردم و فرد ۳۵ ساله‌اي را در سمت معاونت خود قرار دادم و در واقع نيروسازي کردم، اين جوان در يک سال اخير موفق بوده است، مي‌توانيد از نمايندگان جنوب ايران سوال کنيد که او در يک سال گذشته ۴۰ بار به جنوب کشور براي پيگيري سفر کرده است.

وزير نفت با بيان اينکه فازهاي ۱ و ۲ پالايشگاه ستاره خليج فارس به ظرفيت رسيده است، گفت: فاز ۳ نيز در حال راه اندازي است و با توليد ۳۰ ميليون ليتر بنزين در روز سرپا ايستاده‌ايم و به آن افتخار مي‌کنيم، چرا که ستاره خليج فارس خوب کار کرده و انصاف نيست پشت نيروي جوان پرانرژي اينگونه صحبت کنيم.

وي افزود: رفتار يک فرد ۶۶ ساله با جوان ۳۵ ساله يکسان نيست، ماهيت جوان تحول، جسارت و نوآوري است، اما ما احتياط مي‌کنيم و بايد زير بال و پر آنها را بگيريم، نبايد با يک اشتباه با آنها برخورد کنيم يا آنها را جابجا کنيم.

زنگنه عنوان کرد: بنده مسئوليت راه اندازي فني فازهاي ۱ و ۲ را از مديرعامل جديد خواستم که او نيز قبول مسئوليت کرد و توانست اين موضوع را نهايي کند. او در نامه‌اي عنوان کرد که مديرعامل قبلي مناسب نبوده است. لازم مي‌دانم مجدد توضيح دهم که تعيين مديرعامل از وظايف هيات مديره است و اشخاص حقوقي عضو هيات مديره ۳ رأي به تغيير مديرعامل قبلي داده اند.

عضو کابينه دولت دوازدهم توضيح داد: شستا دو عضو در هيات مديره ستاره خليج فارس دارد، آنها آن زمان به دليل مخالفت با روش به تغيير مديرعامل رأي ندادند، آنها تصميم را زير سوال نبردند، بلکه خواستار آن بودند روش ديگري براي اين تغيير انجام شود. آنها بعد از نتايجي که از مديرعامل جديد گرفتند از اين تغيير اعلام رضايت کردند.

وزير نفت با اشاره به گزارش نظارتي سازمان بازرسي کل کشور گفت: آقاي سالک به گزارش‌هاي نظارتي اشاره کردند، بايد بگويم در گزارش سازمان بازرسي آمده است که بعد از تغييرات مديريتي در نيمه دوم سال ۹۶ فاز اول ستاره خليج فارس با ۱۲ ميليون ليتر به طور کامل راه اندازي و به تثبيت رسيده، که اين کار قابل تقدير است، بنابراين حتي سازمان نظارتي نيز از تغيير و نتيجه تقدير کرده است.

زنگنه با تاکيد بر اينکه وزارت خواهان نتيجه بود، گفت: مي‌خواستيم وقتي تحريم‌ها اعمال مي‌شود، به دليل کمبود و عدم توانايي توليد در بنزين گير نکنيم، الان بنزين مثل نان شب است، اگر دو ساعت بنزين نباشد، مردم نمي‌توانند آن را تحمل کنند، ما تلاش کرديم در ۶ ماهه اول سال در زمينه توليد بنزين به تعادل برسيم.

وي گزارش داد: در سال گذشته روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين وارد مي‌کرديم، اما امسال از مهرماه هيچ بنزيني وارد کشور نشده است و در واقع در توليد بنزين خودکفا شده‌ايم و وضعيت ذخايرمان بهبود يافته است، به طوري که در بودجه سال آينده پيش بيني براي واردات بنزين نداشته ايم.

وزير نفت کابينه دوازدهم گفت: در سال ۹۱ در حدود ۵۲ ميليون ليتر بنزين توليد مي‌کرديم، در اين مدت ۴۳ ميليون ليتر بنزين ديگر به ميزان توليدات کشور افزوده شده و در واقع ۹۵ ميليون ليتر بنزين توليد مي‌شود. افزايش ۸۳ درصدي توليد بنزين در کشور بي سابقه بوده است.

زنگنه ضمن تشکر از قرارگاه خاتم الانبيا (ص) براي انجام کارهاي پيماني پالايشگاه ستاره خليج فارس بيان کرد: به موضوع بسته شدن دفتر ستاره خليج فارس در تهران انتقاد شده است، دليلي وجود نداشت که اين دفتر با ۱۵۰ کارمند در تهران فعاليت کند، بايد تمام شرکت‌ها دفاتر خود را در استان‌هاي ديگر تعطيل کنند و تمام تمرکزشان در استان خود باشد.

وزير نفت با اشاره به راه اندازي فاز ۴ ستاره خليج فارس اظهار داشت: با مصوبه‌اي که مجموع عمومي‌شرکت نفت ستاره خليج فارس و تزريق خوراک ۱۲۰ هزار بشکه‌اي به اين پالايشگاه مي‌توان گفت در زمان کوتاهي اين فاز نيز به بهره برداري مي‌رسد.