واریز سه میلیارد تومان به حساب همسر وزیر سابق با یک نامه جعلی

یکی از اعضای هیات مدیره بانک سرمایه در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اعضای هیات مدیره سابق این بانک ضمن تاکید بر این که جزو هیات مدیره غیر موظف این بانک بوده است، گفت‌: توصیه می‌کنم بانک‌ها عضو غیر موظف انتخاب نکنند.
به‌ گزارش ‌ایسنا، در ابتدای دومین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه، رییس دادگاه از پرویز کاظمی به عنوان عضو سابق هیات مدیره بانک سرمایه و در مقطعی رییس هیات مدیره این بانک خواست تا در جایگاه قرار گیرد و پس از تفهیم اتهام وی مبنی بر مشارکت در اخلال در نظام پولی و بانکی کشور از طریق خیانت در امانت از او پرسید که آیا اتهام 24 هزار و 883 میلیارد و 399 میلیون ریالی را نسبت به خود قبول دارید یا خیر؟ متهم پاسخ داد: خیر. سپس قاضی از متهم خواست تا دفاعیات خود را بیان‌ کند.
پرویز کاظمی، در دفاع از خود، گفت‌: با توجه به این که وقت کم بود و من نیز عمل چشم داشتم، مطالعه پرونده‌ها سخت بود و با این حال حدود 13 هزار برگه را مطالعه کرده‌ام در حالی که پزشک حتی اجازه رانندگی به من نداده بود. اگر در زمان بازپرسی به ما فرصت می‌دادند آن زمان توضیحات را ارائه می‌کردم. 
کاظمی گفت: بانک‌ها نباید در امور اجرایی عضو غیر موظف انتخاب کنند زیرا افراد غیر موظف در جلسات شرکت نمی‌کنند و در جریان ریز اقدامات قرار نمی‌گیرند. آن زمان ما به حکم صادره اعتراض کردیم و مستندات خود را به دیوان عدالت اداری ارائه دادیم و در آن زمان دیوان دستور توقف داد. وی سپس توضیحاتی درباره موارد اتهامی داد.


در ادامه این جلسه قاضی از نماینده دادستان خواست که در خصوص مطالب مطرح شده پرویز کاظمی اگر توضیحی است ارائه کند.
نماینده دادستان با بیان اینکه آقای کاظمی مدعی است که هیات مدیره غیر موظف بوده و در امور اجرایی بانک دخالتی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر دخالت ندارید چرا شرکت‌ها به شما نامه می‌زدند. شما چطور دستور تشکیل پرونده دادید؟ پس هیات مدیره غیر موظف نداشتید. ما دوست داشتیم مسئله حل شود. سه شرکت گلگون تجارت، لوله سازی دماوند و جهان هر کدام 30 میلیارد تسهیلات گرفته‌اند در حالیکه وثیقه آنها جعلی بوده است. پس از بررسی‌ها متوجه شدیم خانمی که نظافتکار منزل آقایان بوده و برای امرار معاش آنجا کار می‌کردند با این پیشنهاد که می‌خواهیم به تو وام دهیم این فرد را به بانک معرفی می‌کنند و هر سه بزرگوار نیز پای آن را امضا می‌کنند. شرکت گلگون تجارت جهان یک شرکت جدید الافتتاح است و در گزارشات بانک آمده است که این شرکت تا کنون تسهیلات دریافت نکرده و مدیران سابقه اجرایی ندارند. این گزارش یعنی این وام را ندهید اما آقایان آن را امضا کرده‌اند. آقای کاظمی شما چطور توانستید اجازه دهید که اموال معلمان به تاراج برود. شما باید در مورد وثایق گران نمایی توضیح دهید.
نماینده دادستان ادامه داد: ضمانتنامه کارتن خواب‌ها حدود 600 میلیارد و به اسم اشخاص است که متاسفانه کارتن خواب و معتاد هستند. به اسم این افراد ضمانتنامه اخذ شده و در نهایت کالاهای داخلی به فروش رفته و به قیر تبدیل شده و به خارج ارسال شده است. وثیقه یک قرارداد لازم الاجرا است در بانک سرمایه اگر معلمی بخواهد وام بگیرد آیا با قرارداد لازم الاجرا به او وام می‌دهید؟ 
نماینده بانک سرمایه نیز در ادامه خطاب به کاظمی گفت: آقای کاظمی شما عضو غیرموظف نبودید بلکه رییس هیات مدیره بودید. مطلب دیگر اینکه شما بر اساس اساسنامه مصوبات را صادر کردید و طبق بسته سیاستی بانک مرکزی هیات مدیره موظف است که به اعطای تسهیلات نظارت کند. آیا واقعا تسهیلات پرداخت شده است، در جای خود مصرف شده است؟ شما نظارت نداشتید و وثایق گرفته نشده است. تهاترها و گران نمایی‌ها اتفاق افتاده است. یکی از مقررات و آئین‌نامه‌ها این است که برای اعطای تسهیلات لازم است این موضوع رعایت شده که فرد مستحق تسهیلات نباید معوقه داشته باشد. در صورتیکه اکثر این افراد معوقه داشتند و با این وجود به آنها تسهیلات پرداخت شده است.
در بخش دیگری از دادگاه  رییس دادگاه خطاب به کاظمی پرسید آیا شما رحمت الله اسدی را می‌شناسید.کاظمی پاسخ داد: بله.قاضی پرسید ایشان چه ارتباطی با شما دارند؟کاظمی گفت: با هم سلام و علیکی داشتیم.قاضی پرسید: آیا کار مالی و بانکی هم داشته‌اید؟متهم پاسخ داد: خیر.قاضی در واکنش به پاسخ متهم گفت: پولی حدود 30 میلیون یورو از بانک سرمایه شعبه کیش خارج شده و بخشی ریالی از آن به حساب همسر شما توسط یک نامه غیرواقعی و جعلی واریز شده است. اگر رابطه شما فقط سلام و علیک بوده قضیه چیست؟کاظمی با تعجب پرسید: چه واریزی؟ بحث ارزی که می‌فرمایید نداشتیم. یک شرکت کره‌ای ارز شناور داشته و برای تبدیل آن به ریال مجوز گرفته‌اند.
قاضی نامه را بالا برد و گفت: این نامه غیرواقعی است.کاظمی گفت: آنها از بانک مرکزی مجوز گرفته‌اند.قاضی اظهار کرد: نزدیک به سه میلیارد تومان به حساب همسر شما واریز شده است و نماینده دادستان عنوان کرد:‌ این موضوع در دادسرای پولی و بانکی مطرح است.
در ادامه قاضی از متهم پرسید آیا دفاع دیگری دارید؟ که متهم پاسخ داد: تاکید من این است که مواردی که تایید شده بر مبنای گزارشاتی بوده که به ما رسیده است و اگر تخلفی بوده و به ما اطلاع داده شده ما به آن رسیدگی کردیم همه مستندات هم موجود است. مصوبه ما رعایت آیین نامه و مصوبات در بانک است.
در ادامه وکیل مدافع  پرویز کاظمی با بیان اینکه به عنوان وکیل تسخیری او در دادگاه حضور دارد، گفت: دفاعیات را به صورت لایحه تقدیم دادگاه می‌کنم اما در خصوص کلیات این پرونده باید بگویم فرآیند اعطای تسهیلات برای همه متقاضیان دریافت وام اجرا شده است.