دوگانه‌های یک جام‌جم به دو بهشت!

آرمان - مطهره شفیعی: گویی داستان صداوسیما و رویکرد این نهاد با مسئولان انتخابی مردم پایانی ندارد؛ تردیدی در مشی اصولگرایانه صداوسیما نیست و دست دوستی این رسانه با اصولگرایان به قدری صمیمانه و محکم فشرده شده است که چندی پیش وقتی یک زمانی که این رسانه در 20دی ماه اقدام به قطع اظهارات یک اصولگرا درباره برجام کرد، صدای اعتراض اصولگرایان بر سر رئیس اصولگرای جام جم چنان بلند شد که گویی علی عسگری گناه نابخشودنی مرتکب شده است! اما اصلاح‌طلبان از این قاعده مستثنی هستند، چراکه امیدی به مهربانی جام جم با فعالان سیاسی این طیف ندارند و نارضایتی آنها به این موضوع است که چرا صداوسیما به منتخبان مستقیم و غیرمستقیم مردم هم توجهی ندارد که شهردار تهران از آن جمله است. سر ناسازگاری صداوسیما با مدیران شهری اصلاح‌طلب از همان آغاز به کار شورای شهر پنجم و شهرداران منتخب آنها نمایان شد، چنانکه پس از معرفی محمدعلی نجفی اینگونه وانمود کردند که او ممنوع‌التصویر است. بحث ممنوع‌التصویری محمدعلی نجفی زمانی مطرح شد که وی در اولین کنفرانس خبری خود با کنایه نسبت به صداوسیما آن را تایید کرد. سوم آبان علی عسگری رئیس سازمان و صداوسیما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محمدعلی نجفی شهردار تهران ممنوع‌التصویر شده است، ‌با رد این موضوع گفت: «نه؛ برای چه ایشان باید ممنوع‌التصویر باشند؟» رسانه‌های دلواپس اصولگرا هم همراه علی‌عسگری به نفی این موضوع پرداختند و نوشتند: «نجفی پس از کنفرانس خبری چندین بار در قاب صداوسیما به نمایش درآمد اما به نظر می‌رسید که رسانه‌های اصلاح‌طلب و مدیران شهری که دیدن برنامه‌های صداوسیما را در حد کلاس کاری خود نمی‌بینند، اصلا متوجه این امر نشده‌اند.» 25مهر سال گذشته محمود میرلوحی از اعضای شورای شهر پنجم لب به انتقاد از عدم توجه صداوسیما به اقدامات این نهاد و شهرداری پرداخت و گفت: « متاسفانه رویکرد رسانه ملی در این دوره از مدیریت شهری تغییر پیدا کرده است که از رئیس شورا درخواست می‌شود این موضوع را پیگیری و حتی دعوتی از آقای علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما به شورا داشته باشد.» وی ادامه داد: «شهردار تهران مصاحبه‌ای را در بخش‌های مختلف و مسائل کارشناسی، درآمدها، نیروی انسانی، عوارض و همچنین ارتباطات دولت و شهرداری مطرح کرده است که متاسفانه در این بخش نیز رویکرد رسانه ملی به گونه‌ای بود که این اخبار منتشر نشد.» با رفتن نجفی این امیدواری بود که از حساسیت صداوسیما به شهردار تهران کم شود، اما افشانی هم جایی در کادر جام‌جم نداشت. البته در آن مقطع ظاهرا حواس صداوسیما به این بود که آیا افشانی شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود یا خیر چرا که بسیاری بر این نظر بودند در صورت بازنشستگی افشانی، رئیس سازمان صداوسیما هم شامل این قانون می‌شود که در نهایت چنین نشد یعنی افشانی رفت و عسگری ماند!
تداوم اخم به شهرداران اصلاح‌طلب
بی‌مهری صداوسیما با آمدن حناچی ادامه پیدا کرد چنانکه این رسانه علاقه زیادی به نمایش دستاوردهای شهرداری ندارد. از سویی گویی حناچی هم مانند نجفی ممنوع‌التصویر است و مدیران جام‌جم چندان علاقه‌ای به نقش بستن تصویر حناچی بر صفحه تلویزیون ندارند. همین رفتارها سبب شد تا اینکه در فضای مجازی خبری نقل شود، مبنی بر اینکه بخش‌های خبری صداوسیما از پوشش اقدامات شهرداری تهران منع شدند. البته پیروز حناچی از ابتدای جلوسش بر کرسی شهرداری نشان داد میلی به چالش ندارد و نمی‌خواهد سیاست‌های صداوسیما درمورد مردان اصلاح‌طلب بهشت را به زیر سوال ببرد، چنانکه درباره شائبه بایکوت شدنش از سوی صداوسیما گفت: فکر نمی‌کنم این طور باشد، من چنین خبری را دریافت نکردم و خیلی در رسانه ملی حضور دارم. وی ادامه داد: رابطه خوبی با صداوسیما داریم و خوشبختانه صداوسیما خوب اخبار کارهای شهرداری را پوشش می‌دهد. شهردار تهران اظهار کرد: خدمات دادن به شهرداری تهران، خدمات دادن به مردم تهران است.
رمز علاقه صداوسیما به قالیباف!


نکته قابل تامل آنکه صداوسیما با قالیباف رابطه حسنه‌ای داشت به نحوی که حتی پس از پایان حضورش در شهرداری شایعه شد که احتمال حضور او در صداوسیما وجود دارد که شاید سهم بیشتر این حمایت به موضوع املاک نجومی مربوط باشد. شهریور 95 شبکه خبر صداوسیما در برنامه خبری «ویژه‌ها» در رفتاری دوگانه در خبری در مورد «واگذاری املاک مرغوب به افراد خاص توسط شهرداری حمایت ویژه صداوسیما از قالیباف در پرونده «خانه‌های‌نجومی»، بار دیگر پروژه تخریب را رقم شد. این برنامه خبری پس از آنکه در بخشی کوتاه که به موضوع واگذاری نامتعارف املاک به برخی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر تهران اختصاص داشت، با استناد به اخبار منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به شهرداری تهران، از قالیباف به‌خاطر ارسال نامه‌ به دادستان کل کشور تجلیل و قدردانی کرد و با نادیده گرفتن انتقادهای فراوانی که از عملکرد شهرداری تهران در رسانه‌های مختلف مطرح شده، تنها به سراغ خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی رفت که از شهردار تهران قدردانی کرده بودند! نکته جالب آنجا بود که با پایان عمر شهرداری قالیباف اعضای شورای شهر پنجم به صورت جدی به موضوع املاک نجومی پرداختند و برخی خبر از واگذاری این املاک به دو خبرنگار صداوسیما دادند که خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران دراین زمینه وعده پیگیری داد.