پاسخ‌های قوی ظریف به دلواپسان بهارستان

آرمان‌: روز گذشته باز هم محمدجواد ظریف در قامت وزیر امورخارجه برای پاسخ به سوالات تکراری نمایندگان مجلس به صحن علنی رفت. در این جلسه سوالات متعددی درباره برجام و برنامه‌های وزارت خارجه برای عبور از وضعیت سخت اقتصادی پرسیده شد. وزیر امور خارجه در کنار سخنانش در پاسخ به سوالات یکی از نماینده‌های دلواپس مطرح کرد که اگر نیاز باشد رئیس مجلس جلسه را غیرعلنی کند تا من بحث‌هایی را مطرح کنم. من وظیفه دارم در برابر خارجی‌ها از منافع ملی کشور دفاع کنم. اما نمی‌توانم همه نکات لازم را بیان کنم که علی لاریجانی گفت: غیرعلنی کردن جلسه شرایطی دارد و باید درخواست آن مطرح شود. در نهایت نمایندگان از تمام پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شدند.
سوالات بهارستانی‌ها
سوال نماینده بهارستان از وزیر امور خارجه حول دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای حل مسائل اقتصادی بود. جمشید جعفرپور با اشاره به اینکه تمام مشکلات اقتصادی امروز کشور به وزارت امور خارجه باز نمی‌گردد، گفت: اما وزارت خارجه به سهم خود و طبق وظایفی که دارد چه دیپلماسی اقتصادی را برای برون‌رفت از این مشکلات دارد؟ جهانبخش محبی‌نیا درباره مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه و سطح جهانی سوالی را مطرح کرد. سیدعلی ادیانی نیز گفت: ملت بزرگ ایران می‌دانند توافقنامه‌ برجام تنها توافقنامه تاریخ ایران با کشورهای بیگانه است که در آن ایران تعهداتش را نقد انجام داده و تعهدات طرف مقابل را نسیه قبول کرده است. در کجای تاریخ حتی ترکمانچای چنین چیزی بوده که ما نقد کاری را بکنیم و نسیه را بپذیریم. این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا دولت و وزارت خارجه به شرط اول نامه رهبری عمل کردند، گفت: سند اخذ تضامین کافی برابر فرمان آقا کجاست؟
تشکیل معاونت اقتصادی


پس از طرح این سوالات، وزیر امور خارجه پاسخ داد: یکی از وظایف وزارت خارجه در شرایط کنونی کمک به معیشت مردم و بهبود وضعیت اقتصادی است که تلاش خود را در این زمینه انجام داده، تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه در همین راستا بود. محمدجواد ظریف با بیان اینکه معاونت اقتصادی آمادگی برای ارائه گزارش به مجلس را دارد، گفت: تجلی اقدامات معاونت اقتصادی را می‌توان در سفر بنده به عراق دید که در هر پنج شب سمینارهای اقتصادی با حدود ۱۰۰ نفر از برجسته‌ترین کارآفرینان برگزار کردیم. ظریف با بیان اینکه در معاونت اقتصادی اداره کل تحریم وجود دارد، اظهار کرد: این اداره به دنبال راهکارهای خروج از تحریم است. وی افزود: یکی از حوزه‌های معاونت اقتصادی همکاری با استان‌هاست. معتقدیم استان‌ها در شرایط تحریمی برای دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن منافذ نقش مهمی دارند.
مشکلات و اشتباهات
همچنین ظریف در پاسخ به سوال محبی‌نیا گفت: وزارت خارجه دستگاه مجری سیاست خارجی است. ما تلاش می‌کنیم در حوزه تصمیم‌سازی با ارائه‌ تحلیل‌های درست و اطلاعات دقیق به تصمیم‌گیرندگان کمک کنیم. این نیز یکی از وظایف وزارت امور خارجه است. وی اظهار کرد: با توجه به تهدیدهای جدیدی که برای ایران در این یک سال ایجاد شده، به ویژه از سوی رژیم قانون‌شکن آمریکا به دنبال بهترین سیاست هستیم. در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب باید بپذیریم که شاید در این سال‌ها مشکلات و اشتباهاتی داشته‌ایم، اما آنچه که ایران را از همه کشورها متفاوت می‌کند، این است که ما توانسته‌ایم استقلال خود را حفظ و هیچ کشوری اجازه ندارد برای ایران تصمیم بگیرد. ظریف اظهار کرد: یکی از دستاوردهای برجام این بود که ما توانستیم به 6قطعنامه فصل 7شورای امنیت پایان دهیم. وزیر امورخارجه در ادامه خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند فراموش کند که آمریکا قلدر اقتصادی است. در دو سال گذشته ترامپ تمام تلاش خود را کرد اروپا را با خود همراه کند. ما در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم، بلکه ما به دنبال منزوی کردن آمریکا هستیم که اروپا نیز نقش موثری در این امر دارد. او گفت: تلاش ما باعث شده تا آمریکا چهار دوره در شورای امنیت موفق نشود و ان‌شاءا... در اجلاس لهستان نیز همانند اجلاس ریاض شکست خواهد خورد.
جلسه غیر علنی
ظریف در پاسخ به سوال ادیانی اظهار داشت: ایراد گرفتن به دستاوردهای کشور کار راحتی است، اما نیاز کشور نگاه کردن به شرایط واقعی است و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است. او افزود: اگر نیاز باشد رئیس مجلس جلسه را غیر علنی کند تا من بحث‌هایی را مطرح کنم. من وظیفه دارم در برابر خارجی‌ها از منافع ملی کشور دفاع کنم، اما نمی‌توانم همه نکات لازم را بیان کنم. ظریف ادامه داد: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند. در طول یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا تمام تلاشش را کرد که به نحوی از این عهدنامه خارج شود؛ آیا طرف ترکمانچای تلاش کرده بود که از این قرارداد خارج شود؟ پس چرا افتخارات ملی را با نام ترکمانچای می‌نامید؟ او با بیان اینکه باید در سالگرد انقلاب دستاوردهای ملت را عزیز بدانیم افزود: نباید دستاوردها را خوار کنیم. ملت ما ایستاده است. من گفتم که ما شرایط را اجرا کردیم، گزارش را به هیأت نظارت دادیم و آنجا تصمیم گرفتند چه کار کنند. جایی که ما باید جواب می‌دادیم هیأت نظارت بوده و گزارش اجرای برجام را هم به مجلس ارائه کردیم. شما هر تصمیمی بخواهید می‌توانید بگیرید. ظریف با طرح این سوال که فکر می‌کنید برای من مشکلی است که از برجام خارج شوم افزود: این تصمیم با من نیست بلکه تصمیم با کشور است. آن قدر این توافق برای ما منافع داشته که ترامپ دو سال است تلاش می‌کند این منافع را از بین ببرد و امروز منزوی شده است. وزیر امورخارجه در بخش دیگری از اظهاراتش اظهار کرد: طبق نامه رهبری هیأت نظارت بر برجام تشکیل شد که مسئول رسیدگی به مفاد نامه بود و وزارت خارجه هم گزارش خود را مرتب به هیأت نظارت داده و هیأت بر اساس مصالح کشور تصمیم می‌گیرد که چطور عمل کند. این کاری است که جمهوری اسلامی و وزارت خارجه انجام دادند. ما در نامه‌های متعدد از ابتدای اجرای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض توسط آمریکا و سایر اعضا را به اطلاع طرف مقابل رسانده و اعتراض کردیم و اقداماتی توسط هیأت نظارت تصویب و انجام شده است. او در پایان گفت: در مورد مصوبات مجلس هر سه ماه یک بار گزارشی را به مجلس ارائه کردیم اگر نیاز بوده تصمیم‌گیری شده است. از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن شرایط، بهترین انتخاب را داشته و این انتخاب آمریکا را در موقعیت بغرنجی قرار داده که هر اقدامی انجام می‌دهند تا از این وضع خارج شوند.