مهاجرت از کارت‌های بانکی مغناطیسی به هوشمند

آرمان: هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با محوریت انقلاب بلاک‌چین روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد آغاز به‌کار کرد. در این همایش، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، اکبر‌کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی و کارشناسان حوزه‌ خدمات انفورماتیک، فین‌تک و بلاک‌چین حضور داشتند. همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با ارسال پیام تصویری، مطالبی را در این همایش مطرح کرد. علاوه بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌هایی نیز برای معرفی خدمات، محصولات و توانمندی‌های خود در این همایش بین‌المللی حضور دارند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه استفاده از کارت‌های بانکی هوشمند جایگزین کارت‌های بانکی مغناطیسی کنونی خواهد شد، گفت: «برداشت‌مستقیم» در نظام بانکی عملیاتی شد. عبدالناصر همتی با ارسال پیام تصویری به هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی افزود: سامانه‌های پرداخت و تسویه، از ابزارهای مهم سیستم بانکی و پولی کشور است که این سامانه‌ها می‌توانند در دو بعد به بانک مرکزی کمک کنند؛ به نحوی که یکی از این بعدها، نظارتی است. کما اینکه در طول بحران ارزی که در اواسط سال پیش آمد و کشور ما تحت تاثیر تحریم‌های ناعادلانه و غیر انسانی دولت امریکا قرار گرفت، حملات سفته‌بازانه در بازار ارز شدت گرفت و ما با کنترل بر تراکنش‌های بانکی، آن را به کمک ابزارهای دیگر در بازار ارز تخفیف داده و آرامش بر بازار حاکم شد. او همچنین از تهیه سیاست‌نامه رمزارزها خبر داد و از صاحب‌ نظران خواست تا نقطه نظرات خود را در این باره به بانک مرکزی منعکس کنند.
 امنیت با سامانه شاهکار تضمین می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به راه‌اندازی سرویس برداشت مستقیم از سوی بانک مرکزی گفت: جمع‌آوری مستقیم وجوه برای فعالان اقتصادی از این طریق فراهم می‌شود. محمد آذری‌جهرمی با بیان اینکه مصوبه دولت در مورد رفع انحصار PSP‌ها ابلاغ شده است، افزود: بانکداری فیزیکی مبتنی بر شعبات بوده که هزینه بسیار بالایی دارند، این در حالی است که اگر هزینه شعب کاهش یابد، تسهیلات با نرخ کمتر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد؛ پس چالش موجود فی‌مابین این مساله که نظام بانکی ایران را به سمت الکترونیکی سوق داده و شعب را الکترونیکی می‌کند، چالش احراز هویت است؛ در حالیکه زیرساخت سامانه شاهکار آماده شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است. به گفته او، امنیت با راه‌اندازی سامانه شاهکار در نظام بانکی تضمین می‌شود، چراکه با ترکیبی از شاخصه‌های هویتی و مرکز تبادل اطلاعات دولت الکترونیک، شرایطی را فراهم می‌آورد که احراز هویت به خوبی صورت گیرد.


 انتقال تولید جهانی به بستر بلاک‌چین
همچنین رئیس پژوهشکده پولی و بانکی که در این همایش حاضر شده بود، از انتقال بخش مهمی از تولید جهانی به بستر بلاک‌چین در دهه‌های آتی خبر داد. علی دیواندری با بیان اینکه دستاوردهای بانکداری الکترونیک در نظام بانکی ایران قابل چشم‌پوشی نیست، اظهار کرد: برای اینکه از جرگه تحولات فناوری عقب نمانیم، مضمون انقلاب بلاک‌چین انتخاب شده که تأثیر خود را بر اقتصاد کشور و بخش پولی و پرداخت می‌گذارد که ابعاد آن باید بررسی شود. او افزود: در بخش‌های مختلف کشور از جمله پژوهشکده و بانک مرکزی روی ابعاد مختلف این پدیده کار می‌شود که امیدواریم نتایج آن سودمند باشد. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع سامانه‌های پرداخت جایگزین و معرفی روش‌های نوین تسویه و پرداخت‌های تجاری به ویژه در شرایط تحریم، گفت: این امر باعث شد تا در این همایش، یکی از محورهای کلیدی به موضوع بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سامانه‌های پرداخت منطقه‌ای و پیام‌رسان‌های جایگزین اختصاص داده شود.
 اقدامات بانک مرکزی برای کاهش التهابات
قائم مقام بانک مرکزی هم در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به تحولات بین‌الملل در حوزه نظارت بانکی گفت: در چند سال گذشته در جهان، نظارت بانکی تحولات عمیقی را از سر گذرانده که به سختگیرانه‌تر شدن مقررات و لزوم توجه به جزئیات منجر شده است. از طرف دیگر در ایران نیز نوسانات شدید در بازارهای دارایی به ویژه ارز و طلا، در ماه‌های اخیر و ورود تقاضاهای سفته‌بازانه ناشی از پول‌های با منشأ نامعلوم در کنار قوانین تصویب شده و در حال تصویب مبارزه با پولشویی و فساد، نیاز به نظارت، رصد و پایش دقیق مبادلات پولی را اجتناب ناپذیر کرده است؛ به گونه‌ای که در نهایت ردیابی وجوه از ابتدا تا انتها برای نهادهای ذی‌ربط مشخص و شفاف باشد. اکبر کمیجانی با اشاره به تدوین مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی و چک‌های تضمینی تصریح کرد: این اقدامات در کاهش التهابات ارزی و توقف نسبی فعالیت‌های سفته‌بازی موفق بوده است. از این رو، تسری این قواعد به سایر ابزارهای پرداخت و تراکنش‌های پولی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
 اهمیت کاربرد پول ملی در حوزه رمزارزها
همچنین معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی که از دیگر شرکت‌کنندگان این همایش بود، تاکید کرد که مبارزه با پولشویی و استفاده از پول ملی در حوزه رمزارزها برای بانک مرکزی مهم است. ناصر حکیمی با بیان اینکه در مقررات‌گذاری با فعالان اقتصادی معامله می‌کنید، افزود: اگر مقررات بدی بگذارید که محدودکننده کسب‌وکار باشد کسی وارد نمی‌شود، اگر در اجرای آن زور هم نداشته باشید، هیچ کس آن را اجرا نمی‌کند. به گفته او، در مقررات‌گذاری تعامل بین رگولاتور و مصرف‌کننده ایجاد می‌شود.