به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تحولات چشمگیر در عرصه‌های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی استان ایلام طی 4 دهه انقلاب اسلامی

استان محروم ایلام با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی و فرهنگی – سیاسی به خود دیده است.
استان ایلام که از استانهای مرزی کشور است و از غرب در همسایگی کشور عراق میباشد پیش از انقلاب اسلامی از شهرهای محروم کشور محسوب میشد. استان ایلام در دوران قبل از انقلاب اسلامی به روستای بزرگی شباهت داشت که نه تنها ساختار شهری نداشت بلکه از کمترین امکانات علمی و آموزشی نیز بی‌بهره بود. از نظر عمرانی راه‌ها در وضعیت نابسامانی بودند و روستاها از امکانات رفاهی کافی برخوردار نبودند. اکثریت قریب به اتفاق مردم در روستاها زندگی میکردند که پیش از انقلاب در محرومیت گسترده‌ای به سر میبردند. در روستاها فقر مطلق حاکم بود و مردم از حداقل امکانات آموزشی و بهداشتی محروم بودند قبل از انقلاب اکثر روستاها فاقد آب شرب بهداشتی، برق، گاز، بهداشت و خدمات پزشکی، راه، امکانات آموزشی و رفاهی و.. بودند
در ایلام دانشگاه وجود نداشت دانشکده دامپروری وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه در ایلام راه‌اندازی شده بود از کمترین وسایل آموزشی،آزمایشگاهی وکتابخانه برخوردارنبودو تعداد کمی دانشجو درآن مشغول تحصیل بودند.
سال 1353 در منتهی الیه غربی کشور اسمی به ردیف 22 گانه استان‌های کشور افزوده شد که از همان ابتدا صفت محرومیت همنشین و همراه ان شد صفتی که نه با تاریخ دیرین آن همخوانی داشت و نه برخاسته از اقلیم غنی سرزمینش بود، همانطور که با همت مردمانش نسبتی نداشت که محصول مدیریت ظالمانه و بی‌توجهی مفرط رژیم پهلوی به مرزدارانش بود.


ناامیدی کامل، تعبیر و تعریف مناسبی برای بیان رابطه و نوع نگاه مردم این سامان به رژیم پهلوی بود، رژیم خودکامه‌ای که تنها تجسم عینی و نمود اداری آن برای بسیاری از اهالی استان ایلام فقط و فقط پاسگاه بود.
متاثر از این ناامیدی بود که مردم این دیار که از حیث منابع زیر زمینی، معادن، آب و خاک شاید ثروتمند‌ترین مناطق باشد به اجبار برای کار، نان، درمان و زندگی به کشورهای هم جوار مهاجرت می‌کردند که " معاودین عراقی" نسل‌های دوم و سوم آن مهاجران هستند که در آن سال‌های سیاه در جستجوی حداقل معیشت جلای وطن کردند که آنجا نیز گرفتار دژخیمان بعث شدند.
فقدان طبقه متوسط شهری، نداشتن حتی یک بنگاه صنعتی، کمترین نرخ باسوادی، تحصیلات دانشگاهی کمی بیشتر از هیچ، پایین تربن متوسط درآمد جمعیت شهری و روستایی کشور، خلا مجموع زیرساخت‌های رفاهی، اساسی، بهداشت و درمان، ورزش، عمران و مبلمان شهری و روستایی وصفی دقیق از حال و روز ایلام قبل از برگزاری رفراندم جمهوری اسلامی است.
کشاورزی این استان تا پیش از پیروزی انقلاب به شکل کاملا سنتی و بدون استفاده از تجهیزات مکانیزه اداره می‌شد که همین عامل باعث شده بود سطح زیرکشت اراضی بسیار پایین و بهره وری آنها نیز ناچیز باشد در کنار این موضوع نیز حاصل دسترنج کشاورزان نیز توسط مسئولان حکومتی با تاراج می‌رفت و این موضوع سبب شده بود جوانان با ترک روستاها به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و حاشیه نشینی به شکل فزاینده‌ای رواج یابد.
در دوران رژیم پهلوی به دلیل فساد حاکم به دربار و چپاول ثروت‌های ملی تلاشی برای توسعه مناطق بویژه در استان‌های محرومی همچون ایلام صورت نگرفته بود که یکی از این بخش‌ها در زمینه توسعه راه‌های ارتباطی بود بطوریکه استان ایلام با فقر شدید در زمینه راه‌های ارتباطی استاندارد برخوردار بود و حتی طول راه‌های اصلی نیز در استان بسیار ناچیز بود و خبری از بزرگ راه و آزاد راه نیز نبود.
استان محروم ایلام با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی و فرهنگی – سیاسی به خود دیده است. طرح‌های بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان ایلام،ساخت و توسعه فرودگاه ایلام،ساخت شهرک‌های صنعتی طرح‌های آبرسانی، گازرسانی، توسعه شبکه برق رسانی،ساخت و بهره‌برداری از سدهای بزرگ ایلام (چم گردلان) سد بزرگ سیمره،بدوله و پیشرفت قابل توجه سدهای هندمینی، سازبن، کنگیر، دویرج و مولاب که به تولید برق و تامین آب آشامیدنی کشاورزی اختصاص دارند،چرخ توسعه در این استان مرزی را به حرکت درآورده است.
ساخت پالایشگاه گاز و پتروشیمی یکی از مهمترین تحولات توسعه ظرفیت‌های نفتی در استان ایلام است. ایلام در مجموع دارای رتبه سوم کشور از حیث تولیدات نفت و گاز است. این استان مرزی 8درصد منابع نفتی و 11 درصد ذخایر گاز کشور را داراست و وجود میادین مشترک نفتی با کشور عراق از جمله آذر و چنگوله موجب شد که برای استفاده از این ظرفیت‌ها پالایشگاه گاز و پتروشیمی در ایلام احداث شود. در سال 1386 پالایشگاه گاز ایلام به منظور پالایش میادین گازی تنگ بیجار و کمان کوه به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه 6/5 میلیون متر مکعب متان و 350 تن اتان، گوگرد، گاز مایع و میعانات گازی فعالیت خود را آغاز کرد. هم‌اکنون روزانه 8/6 میلیون متر مکعب گاز در همین پالایشگاه تولید می‌شود.
فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در غرب ایران تابستان 92 به بهره‌برداری کامل رسید. ساخت راه‌های ارتباطی در مناطق شهری و روستایی و ساخت چند تونل طولانی در محورهای ارتباطی ایلام ـ مهران و ایلام ـ کرمانشاه که این مسیرها را بسیار کوتاه‌تر می‌کند.بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طرحهای زیادی برای خروج این استان مرزی و کوهستانی از بن بست انجام شد و تا کنون 10 تونل با طول بیش از 5 کیلومتر ساخته شده است و طرح بزگترین تونل ترانزیتی غرب کشور یعنی تونل کربلا به طول 2هزار و 500 متر ازجمله انهاست. ساخت 6هزار و 700 پل بزرگ و کوچک نیز یکی از خدمات راهسازی در این چهل سال به استان ایلام است.
ایجاد فرودگاه ایلام نیز یکی از مطالبات بحق مردم این دیاربود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودکه الحمدوالله محقق شد. هم‌اکنون طرح احداث راه آهن ایلام-اسلام آباد با وجود کوه‌های سخت گذر به همت پیمان کاران داخلی کار خود را آغاز کرده است که خود تحولی عظیم در حوزه توسعه راهسازی در استان ایلام است. ایجاد بزرگراه مهران-مرز عراق نیز نقش مهمی در توسعه این مسیر بین‌المللی دارد. گمرک بین الملی مهران و رونق مرز مهران از سال 1382 تا کنون یکی از دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی در استان مرزی ایلام است. از سال 82 روز به روز بر تعداد زائران و صادرات کالا از طریق این مرز بین‌المللی درحال افزایش است و سالانه بیش از یک میلیون زائر عتبات عالیات و هزاران کامیون حمل کالا و محصولات کشاورزی از این مرز به عراق صادر می‌شود. مرز مهران امسال به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است.
با پیروزی انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی و دامپروری شاهد بهبود و افزایش چشمگیر انواع محصولات کشاورزی و باغی و دامی در استان هستیم.در زمینه دامپروری هم‌اکنون ایلام به قطب دامپروری سنتی و صنعتی در غرب کشور تبدیل شده است. بیش از 2 میلیون دام سبک و سنگین در کم وسعت‌ترین و کم جمعیت‌ترین استان کشور یعنی ایلام پرورش داده می‌شود. در زمینه تولید گوشت مرغ استان ایلام از مرز خودکفایی عبور کرده و 2و نیم برابر نیاز خود را تولید می‌کند به طوری که علاوه بر استانهای هم جوار تولید گوشت مرغ ایلام به کشور عراق نیز صادر می‌شود.
با گذشت 4 دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می‌‌توان گفت که استان ایلام در حوزه توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها رشد چشمگیری داشته است، رشد علمی که چرخ توسعه استان ایلام را نیز شتابان کرده است.
از یک آموزشکده و یک دانشکده قبل از پیروزی انقلاب هم‌اکنون به 36 دانشکده و مرکز آموزش عالی در استان ایلام رسیده ایم، پیشتر تنها چند رشته کاردانی و کارشناسی در ایلام دایر بود اما اکنون به تعداد قابل توجهی رشته کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های استان ایلام دایر است.ساخت دانشگاه‌های ایلام و علوم پزشکی ایلام، پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، باختر، علوم قرآنی و مـرکـز تربیت معلم از دیگر خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در تمام شهرستانهای تابع نیز این دانشگاهها فعال هستند افزایش سوادآموزان استان که امروز میزان باسوادی بیش از 92 درصد را نشان می‌دهد مهمترین نکته کلیدی تعهد و میزان علاقه مندی مردم این خطه به نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید آن را ازمشارکت حداکثری مردم در انتخابات مختلف جستجو کرد. در این استان بالاترین میزان (بیش از 80 درصد) شرکت در انتخابات ثبت شده است. فعالیت مردم در سرنوشت خود از طریق شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز نمودی دیگر از رغبت مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی است که حرکت پرشتاب به سوی توسعه را در حوزه‌های شهری و روستایی نتیجه آن است. راه‌اندازی شبکه استانی ایلام که به واسطه آن بیش از 12 ساعت رادیو و 7 ساعت سیما به پخش برنامه مبادرت می‌کند و سطح پوشش برنامه‌های رادیو 100 درصد و تلویزیون بیش از 97 درصد استان است.
همچنین باید به گسترش مطبوعات محلی که تعدادشان به بیش از 30 نشریه می‌رسد، اشاره کرد. تعدد احزاب سیاسی، گروه‌های صنفی، گروه‌های مردم نهاد و غیره که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنندو زمینه توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را فراهم می‌کنند از دیگر نـمادهای و نشانه‌های پویایی و پیشرفت نظام سیاسی کشورمان است که در چهل سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. ساخت بیش از دهها ورزشگاه و سالن ورزشی در سطح استان وتشکیل و گسترش فعالیت هیئت‌های ورزشی که باعث جذب نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شده است، از مهمترین خدمات چهل ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی در استان بوده است. به گونه‌ای که برخی از هیئت‌های ورزشی مانند هیئت هاکی، باستانی و پهلوانی، جودو، تکواندو و بسکتبال جانبازان هر ساله مقام اول تا سوم کشوری را دارا هستند با توجه به اینکه استان ایلام بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و این خود از یک زاویه می‌تواند تهدیدی برای امنیت کشور باشد، اما پس از جنگ تحمیلی امن‌ترین مرز کشور محسوب می‌شود. این امر نتیجه تلاش مجموعه نیروهای نظامی و امنیتی است که با استفاده از توان نرم افزاری و سخت افزاری به تولید امنیت و آرامش در منطقه مبادرت می‌کنند.
داشتن مرز مشترک بین ایلام با کشور عراق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی تهدیدی بزرگ برای منطقه محسوب می‌شد به نحویکه شهرستان مرزی مهران این استان خط مقدم جنگ به شمار می‌رفت.
این استان با دارا بودن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق پس از سقوط رژیم بعث صدام و خیل مشتاقان و زائران کوی حسینی به دلیل برخورداری از مزیت کوتاهی مسافت با وجود کمترین امکانات در همان سالهای آغازین گشایش راه زیارت کانون توجه خیل عظیمی از زائران ابا عبدالله و معبر وصل و زیارت شد.
مرز بین‌المللی مهران سال 1383 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و با استقرار گمرک و پایانه مرزی رفت و آمد در این مرز نظم خاصی یافت.
با به راه انداختن کنگره عظیم پیاده روی اربعین در چند سال اخیر شمار زائران و عاشقان حسینی در این ایام با تردد از مرز بین‌المللی مهران به بیش از 2 الی سه میلیون نفر رسید.
این درحالی است که علاوه بر ایام اربعین در مابقی ایام سال روزانه بیش از پنج هزار زائر با همراهی حج و زیارت از طریق کاروان‌های زیارتی به کربلای معلی مشرف می‌شوند.
در کنار تردد زوار این خروجی بین‌المللی امروز شاهد تردد روزانه یک هزار کامیون کالا از مهران به سمت کشور عراق است و همین عامل در کنار رونق اشتغالزایی باعث شده سالانه حدود 2 میلیارد دلار کالای ایرانی از مرز مهران به عراق صادر شود.
صنعت استان ایلام نیز همانند سایر بخش‌ها قبل از انقلاب اسلامی از رونق خاصی برخوردار نبود و خبری از صنایع بزرگ در این استان که از نظر منابع زیرزمینی، نفت و گاز نیز بسیار غنی است، وجود نداشت و تنها تعداد معدودی واحدهای تولیدی که به شکل سنتی اداره می‌شدند، فعالیت می‌کردند.
هم‌اکنون و در دهه چهارم انقلاب اسلامی 523 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد.
ایلام-خبرنگارروزنامه جمهوری اسلامی
*استان محروم ایلام با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات چشمگیری در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی و فرهنگی – سیاسی به خود دیده است. طرح‌های بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان،ساخت و توسعه فرودگاه ایلام،ساخت شهرک‌های صنعتی طرح‌های آبرسانی، گازرسانی، توسعه شبکه برق رسانی،ساخت و بهره‌برداری از سدهای بزرگ ایلام (چم گردلان) سد بزرگ سیمره،بدوله و پیشرفت قابل توجه سدهای هندمینی، سازبن، کنگیر، دویرج و مولاب که به تولید برق و تامین آب آشامیدنی کشاورزی اختصاص دارند،چرخ توسعه در این استان مرزی را به حرکت درآورده است
*صنعت استان ایلام نیز همانند سایر بخش‌ها قبل از انقلاب اسلامی از رونق خاصی برخوردار نبود و خبری از صنایع بزرگ در این استان که از نظر منابع زیرزمینی، نفت و گاز نیز بسیار غنی است، وجود نداشت و تنها تعداد معدودی واحدهای تولیدی که به شکل سنتی اداره می‌شدند، فعالیت می‌کردند.هم‌اکنون و در دهه چهارم انقلاب اسلامی 523 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد.
*این استان با دارا بودن 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق پس از سقوط رژیم بعث صدام و خیل مشتاقان و زائران کوی حسینی به دلیل برخورداری از مزیت کوتاهی مسافت با وجود کمترین امکانات در همان سالهای آغازین گشایش راه زیارت کانون توجه خیل عظیمی از زائران ابا عبدالله و معبر وصل و زیارت شد.مرز بین‌المللی مهران سال 1383 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و با استقرار گمرک و پایانه مرزی رفت و آمد در این مرز نظم خاصی یافت
* با پیروزی انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی و دامپروری شاهد بهبود و افزایش چشمگیر انواع محصولات کشاورزی و باغی و دامی در استان هستیم.در زمینه دامپروری هم‌اکنون ایلام به قطب دامپروری سنتی و صنعتی در غرب کشور تبدیل شده است، بیش از 2 میلیون دام سبک و سنگین در کم وسعت‌ترین و کم جمعیت‌ترین استان کشور یعنی ایلام پرورش داده می‌شود
سایر اخبار این روزنامه
تقی زاده: عیدی بازنشستگان کشوری به همراه حقوق بهمن پرداخت می‌شود گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با ابوالقاسم سرحدی‌زاده به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استمرار انقلاب، نیازمند همدلی و همبستگی است به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تحولات چشمگیر در عرصه‌های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی استان ایلام طی 4 دهه انقلاب اسلامی موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی بلند مدت ایران و سوریه امضاء شد امضاء 11 سند همکاری میان ایران و سوریه؛ وزیر اطلاعات: برخی اینگونه القا می کنند که تحریم ها اثر زیادی نداشته است عراقچی: اس پی وی ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود 14سازمان بین المللی: مردم یمن را از بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان نجات دهیم مورخ یهودی: اسرائیل درنهایت فرو می‌پاشد ماهاتیر محمد: اسرائیل جنایتکار است لاوروف: روسیه هر کاری در حمایت از مادورو خواهد کرد وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد ضرورت برخورد با ناخالصی‌ها متهمان بانک سرمایه بازداشت شدند وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد آسوشیتدپرس پیش‌بینی کرد برگزاری نشست اتحادیه اروپا در رومانی با محوریت سازوکارویژه مالی با ایران ایران تایید حکم حبس ابد شیخ علی سلمان را محکوم کرد با ارسال پیامی صورت گرفت؛ قدردانی رئیس‌جمهور از دغدغه زیست محیطی کودکان شهرستان بندر ترکمن