موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی بلند مدت ایران و سوریه امضاء شد امضاء 11 سند همکاری میان ایران و سوریه؛

به منظور تعمیق و گسترش روابط میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه 11 سند و یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور به امضا رسید.
در جریان سفر اسحاق جهانگیری به سوریه، 9 سند و یادداشت تفاهم همکاری در حضور معاون اول رئیس جمهور کشورمان و نخست‌وزیر سوریه امضاء شد و یک موافقتنامه و یک یادداشت تفاهم نیز توسط دکتر جهانگیری و عماد خمیس به امضاء رسید.
یادداشت تفاهم همکاریهای ژئوماتیک در زمینه نقشه برداری، یادداشت تفاهم همکاری سینمایی، سند برنامه همکاری اجرایی در زمینه آموزش و پرورش، یادداشت تفاهم همکاریهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، یادداشت تفاهم همکاریهای مسکن و خدمات عمومی، یادداشت تفاهم همکاریهای ریلی، یادداشت تفاهم در زمینه تشویق سرمایه‌گذاری مشترک، یادداشت تفاهم همکاریهای نمایشگاهی و یادداشت تفاهم برنامه اجرایی همکاریهای فرهنگی اسنادی بودند که توسط مقامات دو کشور و در حضور معاون اول رئیس جمهور کشورمان و نخست‌وزیر سوریه امضاء شد.
در این مراسم دکتر جهانگیری و عماد خمیس نیز یادداشت تفاهم چهاردهمین اجلاس کمیته عالی همکاریهای اقتصادی دو کشور و موافقتنامه همکاریهای اقتصادی راهبردی بلند مدت ایران و سوریه را امضاء کردند.


دیدار جهانگیری و رئیس‌جمهور سوریه
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، بر دوستی و عمق روابط دو کشور ایران و سوریه با یکدیگر، تاکید کرد: تهران و دمشق همواره در دوران سخت کنار هم بوده‌اند و امروز نیز برای عبور از مشکلات و توسعه و پیشرفت کنار هم خواهند بود.
جهانگیری به روابط دیرینه دو کشور که از زمان مرحوم حافظ اسد آغاز و مستحکم شد، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این مناسبات در سال‌های اخیر تقویت شده و به فضل الهی بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به آنچه در سال‌های اخیر بر سوریه گذشت، خاطرنشان ساخت: جنگ در سوریه، جنگ علیه دولت و ملت سوریه نبود، بلکه جنگ علیه امنیت منطقه و محور مقاومت بود، که البته با تدبیر و حکمت دولت و ملت سوریه و پشتیبانی و حمایت دوستان این کشور با شکست مواجه شد.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر در گذشته تردیدی نسبت به ریشه‌های این جنگ و حامیان تروریسم وجود داشت، امروز برای همگان آشکار شده است این جنگ با پشتیبانی فکری، مالی و کمک‌های نظامی غربیها به ویژه آمریکا و برخی کشورهای منطقه شروع شد و تداوم یافت. امروز خود آنها اعتراف می‌کنند که به این جنگ با هدف ضربه زدن به محور مقاومت و برای ناامن کردن منطقه دامن زدند.
وی نشست «آستانه» میان کشورهای مختلف و نیز همکاری تهران، آنکارا و مسکو را برای پایان منازعه در سوریه را راهگشا توصیف کرد و با اشاره به حضور هیات بلندپایه ایرانی در دمشق، گفت: حضور این هیات در مقطع زمانی کنونی حاوی این پیام است که جنگ سوریه رو به پایان است و زمان بازسازی این کشور فرا رسیده است.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که مذاکرات خوبی در چارچوب چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور و نیز میان مقامات دو کشور در روز گذشته به منظور تسریع در اجرای توافقات گذشته انجام شد، گفت: امضای قرارداد همکاری‌های اقتصادی راهبردی دو کشور جهتگیری‌های اصلی برای فعالیت فیمابین را مشخص کرده و به اجرای بهتر توافق‌ها کمک خواهد کرد.
دکتر جهانگیری برگزاری همایش میان تجار دو کشور با همت اتاق‌های بازرگانی را زمینه ساز حضور بیشتر بخش خصوصی ارزیابی کرد و خواستار همکاری بیشتر سه کشور ایران، عراق و سوریه در عرصه‌های مختلف اقتصادی نظیر همکاری‌های ریلی، انرژی و درمانی و فرهنگی شد.
رئیس جمهوری سوریه نیز در این دیدار با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مناسبات دو کشور در چهل سال گذشته هر روز مستحکم‌تر شده است و دو کشور همواره در روزهای دشوار و سخت حامی یکدیگر بوده‌اند و باید این روند را ادامه دهند.
بشار اسد با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها و تداوم این مشی برای ریشه کن کردن تروریسم در سوریه گفت: پس از آزادسازی کامل سوریه، بازسازی این کشور مهمترین اولویت دولت است و ما خواهان حضور و همکاری بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.
وی بر پیگیری توافق‌های قبلی فیمابین تاکید کرد و گفت: باید در این راستا اقدامات موثرتری انجام شود و حضور هیات بلندپایه ایرانی و برگزاری نشست تجار می‌تواند ثمربخش باشد.
بشار اسد با تاکید بر اینکه دو کشور در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های آمریکا قرار دارند، گفت: ما کمک‌های دولت و ملت ایران در دوران سخت جنگ با تروریسم را هرگز فراموش نمی‌کنیم. سوریه خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.
پس از این دیدار، بشار اسد و معاون اول رئیس جمهوری در دیداری خصوصی مهمترین موضوعات مورد علاقه طرفین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
دیدار با وزیر خارجه سوریه
معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: دولت و ملت ایران در کنار دولت و ملت سوریه تا پیروزی نهایی بر تروریست‌ها خواهد ماند و پیروزی سوریه را پیروزی خود می‌داند.
جهانگیری با بیان این که تغییرات و تحولات منطقه‌ای نشان می‌دهد که دولت سوریه توانسته است پیروزی‌های خوبی در مقابله با تروریسم به دست آورد، گفت: گروه‌هایی که جز خشونت، قتل و غارت چیزی نمی‌دانستند امروز با درایت و اتحاد و همبستگی رهبری و ملت سوریه و همکاری کشورهای دوست زمینگیر شدند و این برای تاریخ درس‌های بسیاری دارد.
جهانگیری با بیان این که این انتظار طبیعی است که آمریکایی‌ها پس از شکست سیاست هایشان به دنبال فشار اقتصادی و تحریم‌های سنگین‌تر باشند، اظهار داشت: آنها تلاش می‌کنند عدم موفقیت در میدان نبرد را روی میز سیاسی کسب کنند. این موضوع می‌طلبد که با همکاری بیشتر و پیگیری مسائل سیاسی تلاش کنیم تا آنها شکست در میدان را به پیروزی در فضای سیاسی مبدل نکنند.
وی به مذاکرات خود با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سوریه اشاره کرد و ضمن تقدیر از دیدگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وزیر خارجه این کشور گفت: فراهم شدن فضا برای بخش خصوصی و دولتی و فعال شدن تجار و اتاق بازرگانی می‌تواند در سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه کمک کند.
وزیر خارجه سوریه نیز در این جلسه گفت: سوریه و ایران در سنگر واحد مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی هستند که در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند.
وی با اشاره به بخش تلویزیونی سخنان معاون اول رئیس‌جمهور ایران در سوریه گفت: ما از ایران درخواست داریم تا پیروزی نهایی بر دشمنان و بازسازی این کشور در کنار دولت و ملت سوریه بماند.
ولید معلم تصریح کرد: ایران و سوریه با پیروزی علیه تروریست‌ها دستاورد بزرگی به دست آوردند و امروز هم باید با توسعه همکاریهای اقتصادی در شرایط دشوار تحریم از این مرحله عبور کنند.
مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر سوریه
معاون اول رئیس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر سوریه، با بیان این که جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که در مبارزه با تروریسم پیشگام و پیشتاز بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران پیروزی ملت و دولت سوریه در مبارزه با تروریسم را پیروزی خود می‌داند.
وی با تاکید بر اینکه جامعه جهانی باید نسبت به منطقه حساس خاورمیانه و امنیت آن توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: امنیت این منطقه امنیت جهان است. امروز منطقه، گام به گام به سمت امنیت حرکت می‌کند و تروریست‌ها را از مناطق مختلف اخراج می‌کند و این یعنی جهان به سمت امن‌تر شدن حرکت می‌کند.
جهانگیری در ادامه با اشاره به برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه خاطرنشان کرد: در این اجلاس توافقات بسیار خوبی در جهت توسعه همکاریهای دو کشور شکل گرفت و این توافقات تاییدی بر این است که جمهوری اسلامی ایران همانطور که در دوره مبارزه با تروریسم در کنار سوریه بود، در دوره بازسازی نیز در کنار دولت و ملت این کشور خواهد بود.
معاون اول رئیس‌جمهور پیش نیاز هر اقدام اقتصادی را همکاری بانکی دانست و اظهار داشت: روسای بانک مرکزی دو کشور امروز در اجلاس اعلام کردند که توافقات خوبی برای همکاری‌های بانکی میان دو کشور صورت گرفته است.
جهانگیری افزود: در این اجلاس همچنین تاکید شد که موافقتنامه سال 2015 میان ایران و سوریه که در تهران به امضا رسید باید به سرعت اجرایی شود و اتصال ریلی خلیج فارس به مدیترانه توسط ایران، عراق و سوریه نیز از مهمترین محورهای مطرح شده در اجلاس بود.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه و دانش ایران در احداث نیروگاه گفت: ایران یکی از کشورهای مطرح در زمینه احداث نیروگاه است و مقرر شد احداث و بازسازی نیروگاه‌ها در سوریه در دستور کار ایران قرار گیرد و فردا عملیات اجرایی احداث نیروگاه در لاذقیه آغاز خواهد شد.
وی با بیان این که همکاری مشترک بخش خصوصی ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف مورد حمایت طرفین خواهد بود، تصریح کرد: اتاق مشترک بازرگانی دو کشور در دمشق آغاز بکار خواهد کرد و نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی نیز در سوریه دایر خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما به دنیا نشان خواهیم داد که روابط ایران و سوریه کمک به صلح جهانی است، از آمادگی ایران برای همکاری با دو کشور ثالث در زمینه‌های مورد علاقه سوریه خبر داد و اظهار امیدواری کرد مناسبات تجاری تهران – دمشق به سطح روابط ممتاز سیاسی فیمابین برسد.
نخست وزیر سوریه نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک با اشاره به ایستادگی ملت سوریه در برابر جنگ با تروریسم گفت: ملت سوریه توانست توطئه‌ها را پشت سر بگذارد و در سایه حمایت کشورهای دوست و برادر در مقابل دشمنان پیروز شود.
عماد خمیس افزود: مردم سوریه موفق شدند توطئه‌های سیاسی نظامی دشمنان را شکست دهند اما این توطئه وجه دیگری نیز دارد که جنگ ظالمانه اقتصادی است که برای مقابله با آن همچنان ایستادگی خواهیم کرد و همکاری خود را با دوستان خود از جمله جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد تا بتوانیم به اقدامات ویرانگر دشمنان غلبه کنیم.
وی بر لزوم ارتقاء مناسبات تجاری و اقتصادی تهران – دمشق و رسیدن آن به سطح ممتاز روابط سیاسی تاکیدکرد و با اشاره به امضاء موافقتنامه‌های مختلف میان دو کشور تصریح کرد: موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی بلندمدت میان دو کشور می‌تواند تحولی تاریخی و بی‌سابقه در روابط فیمابین ایجاد کند.
نخست وزیر سوریه همچنین کلنگ زنی نیروگاه 540 مگاواتی در لاذقیه و وجود ده‌ها پروژه همکاری نفتی و کشاورزی میان ایران و سوریه را نشان دهنده عمق روابط دو کشور توصیف کرد و افزود: دولت سوریه تسهیلات و شرایط مطلوبی را برای شرکت‌های ایرانی جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازسازی سوریه فراهم کرده است.
جهانگیری در همایش بازرگانی ایران و سوریه
معاون اول رئیس‌جمهور در همایش بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به توانمندی و تجارب وسیع بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی گفت: سفر هیات ایرانی به سوریه این پیام را منتقل می‌کند که سوریه وارد دوره جدیدی شده است و به مرحله بازسازی اقتصادی و تکمیل زیرساخت‌ها ورود کرده است.
وی با اشاره به توافقات صورت گرفته میان روسای کل بانک مرکزی ایران و سوریه برای آغاز همکاری‌های بانکی و رفع دغدغه‌های گذشته، همکاری‌های بانکی را فرصتی برای بخش خصوصی دو کشور ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: با حل موانع بانکی شاهد گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از حمل و نقل به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم در توسعه مراودات تجاری و روابط اقتصادی یاد کرد و گفت: وزرای راه و حمل و نقل دو کشور تاکید کردند که باید مسیر حمل و نقل جاده‌ای میان ایران و سوریه از مسیر عراق به سرعت اجرایی شود.
جهانگیری در ادامه با اشاره به پیچیدگی و بوروکراسی اداری در دو کشور که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را آزرده کرده است خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل کارگروهی در دو کشور پیش‌بینی شده است تا برنامه‌ها در پیچ و خم‌های اداری معطل نشود.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: بخش خصوصی ایران باید تلاش کند یا از طریق کشور ثالث و یا از طریق نهادهای بین المللی، منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در بازسازی سوریه را تامین کند.
جهانگیری افزود: ایران آمادگی دارد برخی از کالاهای مورد نیاز خود را نیز از طریق واردات از سوریه تامین کند و در این مسیر از صادرات محصولات سوریه به ایران حمایت می‌کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه از این اتفاق ابراز خرسندی کرد و افزود: رسالت این اتاق مشترک این است که موانع پیش روی همکاری‌های اقتصادی را برطرف کرده و برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور زمینه سازی کند.
نخست وزیر سوریه نیز در این همایش روابط دو کشور را تاریخی و دیرینه توصیف کرد و با تاکید بر اینکه این روابط امروز ممتاز و مستحکم شده است گفت: هم سوریه و هم ایران جنگ تحمیلی هشت ساله را تحمل کرده‌اند و این تاریخ مشترک باعث شده ایران و سوریه مهمترین شریک و دوست برای یکدیگر باشند.
عماد خمیس با تاکید بر این که سوریه به همکاری راهبردی با جمهوری اسلامی ایران چشم امید دوخته است تصریح کرد: برخی‌ها می‌خواستند مانع از توسعه همکاری‌های تهران و دمشق شوند اما نتوانستند در این راه کاری از پیش ببرند و رابطه کنونی ایران و سوریه و این سطح از همکاری‌های جدید که در این سفر ایجاد شد زمینه را برای توسعه بیش از پیش مناسبات فیمابین فراهم خواهد کرد.
وی اولویت نخست سوریه را بازسازی ویرانی‌ها و زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: ما باید ویرانی‌های ناشی از جنگ را بازسازی کنیم و در مسیر بازسازی سوریه قطعاً جمهوری اسلامی ایران در اولویت است چرا که بیش از همه کشورها در دوران جنگ در کنار ما ایستاد.
نخست وزیر سوریه از شرکت‌ها و بخش خصوصی ایرانی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازسازی سوریه دعوت کرد و گفت: دولت سوریه از همکاری با فعالان اقتصادی ایران حمایت می‌کند.
مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و سوریه
مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و سوریه به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و "عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه" در محل کاخ نخست وزیری برگزار شد.
معاون اول رئیس جمهور در این نشست با قدردانی از استقبال گرم و صمیمانه دولت و ملت سوریه از هیات عالی رتبه کشورمان ضمن اظهار امیدواری نسبت به محو کامل تروریست‌ها و نقش بر آب شدن نقشه‌های حامیان آنان تصریح کرد: ایران افتخار می‌کند در مبارزه با تروریست پیشگام و پیشتاز بوده است و پیروزی مردم و دولت سوریه را پیروزی خود می‌داند.
جهانگیری با تاکید بر تدوین همکاری‌ها به شکل بلند مدت و راهبردی گفت: فعالان اقتصادی باید مطمئن باشند که دو دولت برای حل مسائل و انجام توافق‌ها اراده جدی دارند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در زمینه ساخت نیروگاه‌های برق از توانمند‌ترین کشورها در سطح منطقه و جهان است گفت: ما می‌توانیم همکار مطمئنی برای سوریه در ساخت نیروگاه باشیم.
وی بر بازسازی زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در سوریه تاکید کرد و گفت: ایران آماده است در چارچوب توافقی سه جانبه میان سوریه ـ تهران و ایران خط ریل مشترک ایجاد کرده و همچنین با اتصال خلیج فارس به دریای مدیترانه جریان تجارت میان دو کشور را تقویت کند.
معاون اول رئیس جمهور بر تفاهم بر گسترش تجارت بخش خصوصی دو کشور از طریق تجارت آزاد تاکید کرد و آمادگی ایران برای همکاری‌های آموزشی و فنی در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز سوریه را اعلام کرد.
جهانگیری با تاکید بر علاقمندی ایران برای تامین نیازهای دارویی سوریه، به علاقه مندی مردم ایران برای بازدید از اماکن زیارتی و تاریخی سوریه را یادآور شد و بر برنامه‌ریزی‌های دو جانبه در این خصوص تاکید کرد.
وی در پایان این مذاکرات گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است در دوران بازسازی سوریه به این کشور کمک کند و سطح روابط اقتصادی خود را همچون مناسبات سیاسی ارتقا بخشد. قطعاً حضور هیات عالی رتبه ایرانی در دمشق حاوی این پیام است.
نخست وزیر سوریه نیز در این جلسه با بیان خوش آمد به هیات ایرانی به نمایندگی از دولت و ملت سوریه گفت: این سفر پیام‌های زیادی دارد و سرآغازی برای روابط عمیق‌تر دو ملت دوست و برادر ایران و سوریه است.
عماد خمیس با بیان اینکه این سفر در سایه تحولات اخیر بین‌المللی و تحریم‌های بی‌سابقه در حوزه اقتصادی علیه دو ملت انجام شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا با کمک یکدیگر از موانع عبور نماییم.
وی با قدردانی از کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر گفت: پیروزی‌هایی که سوریه در برابر تروریست‌ها به دست آورد پیروزی همه منطقه محور مقاومت و دو کشور است.
نخست وزیر سوریه با تاکید بر اینکه دولت و ملت سوریه با قدرت در برابر توطئه‌ها می‌ایستد و به آینده خود در سایه همکاری با کشورهای دوست امیدوار است ادامه داد: سفر هیات عالی رتبه ایرانی فرصتی برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها است. ما برای بازسازی سوریه طرح‌های بسیاری داریم و خواستار همکاری با کشورهای دوست برای پیشبرد این برنامه‌ها هستیم.
عماد خمیس با بیان اینکه فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در سوریه وجود دارد گفت: دمشق پذیرای شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران برای بازسازی زیرساخت‌ها،‌ تامین مسکن و انرژی است.
نخست وزیر سوریه گفت: براساس تاکید بشار اسد رئیس جمهور سوریه اولویت اجرای طرح‌های بازسازی متعلق به شرکت‌های ایرانی است.
وی با بیان اینکه ما برای تامین سالانه 500 تا 800 مگاوات برق نیازمند توسعه نیروگاهی هستیم گفت: ایران می‌تواند در این زمینه نقش بسزایی ایفا کند.
نخست وزیر سوریه با بیان اینکه در زمینه تامین و بازسازی صدها هزار واحد مسکونی،‌ توسعه بنادر، کشاورزی و تلفن همراه فرصت‌های بسیاری برای همکاری میان دو کشور وجود دارد،‌ گفت: تلاش خواهیم کرد تا مشکلات شرکت‌های ایرانی که در سالهای گذشته در سوریه سرمایه‌گذاری کرده بودند را برطرف کنیم و حقوق همه آنها را تامین نماییم.
وی گفت: تروریست زیرساخت‌ها و راه آهن سوریه را نابود کرد، در این زمینه برنامه داریم و اولویت بازسازی هزاران کیلومتر خط ریلی و جاده‌ای را به شرکت‌های ایرانی خواهیم داد.
عماد خمیس گفت: ما از هیات عالی رتبه ایرانی در وطن خودشان استقبال کرده‌ایم و می‌توانیم فعالیت هایمان را در حوزه انرژی، بانک و گمرک ارتقا دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
تقی زاده: عیدی بازنشستگان کشوری به همراه حقوق بهمن پرداخت می‌شود گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با ابوالقاسم سرحدی‌زاده به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استمرار انقلاب، نیازمند همدلی و همبستگی است به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تحولات چشمگیر در عرصه‌های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی استان ایلام طی 4 دهه انقلاب اسلامی موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی بلند مدت ایران و سوریه امضاء شد امضاء 11 سند همکاری میان ایران و سوریه؛ وزیر اطلاعات: برخی اینگونه القا می کنند که تحریم ها اثر زیادی نداشته است عراقچی: اس پی وی ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود 14سازمان بین المللی: مردم یمن را از بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان نجات دهیم مورخ یهودی: اسرائیل درنهایت فرو می‌پاشد ماهاتیر محمد: اسرائیل جنایتکار است لاوروف: روسیه هر کاری در حمایت از مادورو خواهد کرد وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد ضرورت برخورد با ناخالصی‌ها متهمان بانک سرمایه بازداشت شدند وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد آسوشیتدپرس پیش‌بینی کرد برگزاری نشست اتحادیه اروپا در رومانی با محوریت سازوکارویژه مالی با ایران ایران تایید حکم حبس ابد شیخ علی سلمان را محکوم کرد با ارسال پیامی صورت گرفت؛ قدردانی رئیس‌جمهور از دغدغه زیست محیطی کودکان شهرستان بندر ترکمن