14سازمان بین المللی: مردم یمن را از بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان نجات دهیم

پایگاه خبری "الخلیج الجدید" نوشت: 14 سازمان بین‌المللی در نشستی مشترک در "لندن" خواستار یک اقدام فوری و همه جانبه برای نجات غیرنظامیان یمنی از بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان شدند.
گزارش این پایگاه خبری حاکیست نمایندگان 14 موسسه و سازمان خیریه بین‌المللی با ابراز نگرانی درباره اوضاع بحرانی یمن تاکید کردند که اکنون زمان آن فرا رسیده است تا یمنی‌ها را از بزرگترین بحران انسانی در جهان نجات دهیم.
به نوشته این پایگاه خبری، "کیمبرلی براون" مسئول سیاست گذاری‌های انسانی "صلیب سرخ انگلیس" گفت: تاکنون 85 هزار کودک بر اثر درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند و سوء تغذیه می‌تواند این آمار را دو یا چندین برابر کند.
مدیر سازمان خیریه بین‌المللی "اوکسفام" نیز با اشاره به بحران انسانی یمن گفت: اکنون یمن به زندانی بدون دیوار شباهت دارد که مردم آن راه نجاتی به بیرون ندارند.


"ایزابل موسارد کارلسن" فعال سازمان بین‌المللی "مبارزه با گرسنگی" نیز اظهار داشت: کمک‌های انسانی تنها یک مرهم زودگذر بر زخم مردم یمن است و ما باید تلاش کنیم تا راه حل سیاسی در این کشور هرچه زودتر به سرانجام برسد.
از ابتدای تجاوز ائتلاف عربی علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی در فروردین ماه سال 94 شمار زیادی از مردم این کشور بر اثر بمباران یا گرسنگی و قحطی جان باخته‌اند و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور ویران شده است و کودکان این کشور از حق تحصیل محروم شده‌اند.
در این میان سازمان‌های بین‌المللی خیریه با ارسال کمک‌های انسانی خود از طریق بنادر این کشور سعی دارند مقداری از رنج مردم بکاهند اما رژیم سعودی بارها با بستن بنادر و محاصره آن‌ها در ارسال این کمک‌ها به مردم یمن کارشکنی کرده است.
طبق آخرین گزارش‌های سازمان ملل، بیش از 11 میلیون کودک یمنی به کمک‌های فوری نیاز دارند و بیش از نیمی از این کودکان به آب سالم و خدمات بهداشتی اولیه دسترسی ندارند.
این گزارش‌ها همچنین حاکیست: 1.8 میلیون کودک یمنی دچار سوء تغذیه هستند و اوضاع بیش از 400 هزار تن از آنان رو به وخامت است.
گریفیتس خواستار خروج طرف‌های یمنی از الحدیده شد
"مارتین گریفیتس" نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با بیان اینکه آنچه اکنون به آن نیاز داریم اجرای کامل و هرچه سریعتر شروط توافقنامه است، از طرف‌های یمنی خواست هرچه سریعتر از بندر "الحدیده" خارج شوند.
گریفیتس در صفحه توئیتر خود نوشت: صراحتا باید اعلام کرد اکنون با وضعیت دشواری روبرو و نیازمند یک راه حل سیاسی هستیم.
در پی مذاکرات طرف‌های یمنی و اعلام مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل، آتش بس در یمن از بامداد سه شنبه 27 آذر آغاز شد با این حال مقام‌های یمنی تاکنون از نقض مکرر آتش بس ازسوی نیروهای متجاوز و مزدوران سعودی خبر داده‌اند.
چهارمین دور مذاکرات صلح یمن 15 آذرماه با میانجیگری گریفیتس در استکهلم سوئد آغاز شد و نمایندگان دولت نجات ملی و دولت مستعفی فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش بس در شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند و برای عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده نیز مهلت14 روزه تعیین شد.
ژنرال دانمارکی رئیس جدید تیم ناظر بر آتش بس یمن
"آنتونیو گوتریش" دبیرکل سازمان ملل متحد "مایکل لولیسگارد" ژنرال دانمارکی را به عنوان رئیس جدید هیئت ناظران سازمان ملل در یمن انتخاب کرد.به گزارش خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، پس از استعفای " پاتریک کامائرت" از این منصب گوتریش دوشنبه شب در نامه‌ای به شورای امنیت، مایکل لولیسگارد را برای این منصب برگزید.
این خبر را منابعی آگاه در سازمان ملل به خبرنگاران گفته‌اند.این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند: هنوز تاریخ شروع به کار وی مشخص نیست و از دلیل استعفای کامائرت هم که تنها یک ماه در این منصب بود، سخنی به میان نیامده است.
این ژنرال دانمارکی در سال های2015و2016 میلادی رئیس هیئت سازمان ملل در مالی بوده است.
پس از توافق‌های حاصل شده در چهارمین دور از مذاکرات صلح یمن (15 آذر)که با نظارت سازمان ملل در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد، طرف‌های درگیر درباره آتش بس در شهر و بندر الحدیده و بنادرالصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند و مقرر شد هیئتی از سازمان ملل به ریاست "پاتریک کامائرت" بر اجرای آتش بس نظارت داشته باشند اما هفته گذشته این ژنرال هلندی از منصب خود استعفا داد و قرار شد تا زمانی که جانشین وی انتخاب شود به وظایف خود ادامه دهد.
سایر اخبار این روزنامه
تقی زاده: عیدی بازنشستگان کشوری به همراه حقوق بهمن پرداخت می‌شود گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با ابوالقاسم سرحدی‌زاده به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استمرار انقلاب، نیازمند همدلی و همبستگی است به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تحولات چشمگیر در عرصه‌های عمرانی، اقتصادی و فرهنگی استان ایلام طی 4 دهه انقلاب اسلامی موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی بلند مدت ایران و سوریه امضاء شد امضاء 11 سند همکاری میان ایران و سوریه؛ وزیر اطلاعات: برخی اینگونه القا می کنند که تحریم ها اثر زیادی نداشته است عراقچی: اس پی وی ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود 14سازمان بین المللی: مردم یمن را از بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان نجات دهیم مورخ یهودی: اسرائیل درنهایت فرو می‌پاشد ماهاتیر محمد: اسرائیل جنایتکار است لاوروف: روسیه هر کاری در حمایت از مادورو خواهد کرد وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد ضرورت برخورد با ناخالصی‌ها متهمان بانک سرمایه بازداشت شدند وزیر ارتباطات: کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد آسوشیتدپرس پیش‌بینی کرد برگزاری نشست اتحادیه اروپا در رومانی با محوریت سازوکارویژه مالی با ایران ایران تایید حکم حبس ابد شیخ علی سلمان را محکوم کرد با ارسال پیامی صورت گرفت؛ قدردانی رئیس‌جمهور از دغدغه زیست محیطی کودکان شهرستان بندر ترکمن