امید به زندگی در ایران پس از انقلاب 19سال بیشتر شده است


به گزارش فارس یکی از شاخص‌های مربوط به توسعه نیروی انسانی در دنیا به بهداشت و رفاه عمومی باز می‌گردد که زیر شاخه آن شاخص امید به زندگی محسوب می‌شود. براین اساس توسعه و افزایش کیفیت بهداشت و رفاه عمومی باید منجر به کاهش مرگ و میر مادران و اطفال شود.
عملکرد جمهوری اسلامی ایران از سال ۵۶ تا ۹۶ یعنی در ۴۰ سالگی انقلاب نشان می‌دهد که در استانداردهای امید به زندگی در حوزه بهداشت و سلامت موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.
بر این اساس امید به زندگی در بدو تولد(طول عمر متوسط) از 56/6 درصد در سال ۱۳۵۶ به ۷۵ سال در سال ۱۳۹۶ رسیده است.همچنین در زمینه مرگ و میر مادران (در یکصد هزار تولد زنده) از ۲۳۷ مورد در سال ۱۳۵۶ به ۱۸ مورد در سال ۱۳۹۶ تنزل یافته است.براین اساس میزان مرگ و میر اطفال زیر پنج سال نیز (هزار تولد زنده) از ۱۷۴ مورد در سال ۱۳۵۶ به 4/9 مورد در سال ۱۳۹۶ کاهش پیدا کرده است.
ازسوی دیگر بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته با ۵۰ رتبه صعود در شاخص توسعه انسانی، عنوان سریع‌ترین رشد شاخص توسعه انسانی را بین تمام کشورهای دنیا به خود اختصاص داد.


به گزارش تسنیم، گزارش توسعه انسانی یکی از مهم‌ترین و معتبرترین گزارش‌های اقتصادی و اجتماعی در جهان است که هرساله توسط دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) منتشر می‌شود و در این گزارش، شاخص توسعه انسانی (HDI) کشورها بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی از عدد صفر تا یک محاسبه می‌شود که هرچه این شاخص به عدد یک نزدیک‌تر باشد، نشان از توسعه‌یافتگی بیشتر است.
بر اساس جدیدترین گزارش توسعه انسانی 2018 که اوایل سال جاری منتشر شد، شاخص توسعه انسانی ایران به 0/798 از یک رسید که در مقایسه با نمره 0/437 ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 0/361‍ درجه افزایش نشان می‌دهد.
همچنین جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین گزارش، در آستانه ورود به کشورهای با شاخص توسعه انسانی خیلی بالا قرار گرفته است.
این در حالی است که بین 105 کشور دنیا که از سال 1980 میلادی شاخص توسعه انسانی برای آنها محاسبه می‌شد، ایران طی این 4 دهه بالاترین رشد را در شاخص توسعه انسانی داشته است. پس از ایران، چین و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
بر اساس گزارش سازمان ملل، رتبه جهانی جمهوری اسلامی ایران هم در این 4 دهه 50 رده صعود داشته و از جایگاه 110 در سال 1979 به جایگاه 60 در سال گذشته ارتقا یافته است.
بنــا بــه گــزارش فوق ،میانگیــن رشــد شــاخص انســانی در جهــان بیــن درصــد 1/6 اســت، یعنی رشــد ایــران از دو برابــر متوســط جهانــی هــم بیشــتر بــوده است.