پدرم پذيرش برجام را به روحاني توصيه‌كرد

آرمان- مطهره شفیعی: بی‌تردید آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در گره‌گشایی از مشکلات کشور پیشتاز بودند و شاید پر بیراه نباشد که اذعان شود، اگر تدابیر او در همراهی با مقام معظم رهبری نبود فشارها بر کشور زیاد می‌شد؛ اما مشی اعتدالی هاشمی مانع بهانه جویی کشورهای بدخواه و آنهایی شد که برنامه کاریشان را آمریکا تنظیم می‌کند؛ مانند عربستان. این روزها خلأ حضور آیت‌ا... هاشمی بیش از همیشه احساس می‌شود. درراستای نقش آیت‌ا... هاشمی در رفع گره در تعاملات منطقه‌ای و وضعیت دارو و درمان بیماران خاص، فاطمه هاشمی دختر ارشد آیت‌ا... هاشمی با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
بی‌تردید ایران یکی از قطب‌های مهم و تاثیرگذار در منطقه است و تاثیر زیادی در تحولات دارد که همین ویژگی سبب شده تا در مسیر تضعیف ایران گام برداشته شود. آمریکا با تحریک کشورهای همسایه مانند عربستان سعی دارد از نقش‌آفرینی ایران کم کند، اما آیت‌ا... هاشمی در راستای برقراری روابط عادی با عربستان در عین حفظ منافع ملی موفق بود.
همینطور است. از آقای هاشمی درباره چگونگی گسترش روابط با عربستان سوال شد، که جواب دادند: «تواضع؛ من هیچ کاری انجام ندادم و فقط تواضع داشتم.» سوال کردند این تواضع به چه معناست که پاسخ دادند «زمانی که من رئیس‌جمهور و امیرعبدا... ولیعهد بود، قرار شد در داکا با هم صحبت کنیم که او خواست من به اتاقش بروم و قبول کردم. بنابراین فقط با یک تواضع توانستم رفتار را تغییر بدهم».
اکنون باز هم به دلیل برخی اقدامات عربستان، روابط دوستانه‌ای میان دو کشور برقرار نیست. شاید اگر آیت‌ا... هاشمی در قید حیات بودند، طرف عربستانی را به سمت رویگردانی از خواست مخالفان ایران ترغیب می‌کردند.


بله؛ آقای هاشمی منطقی داشت که در سخنرانی‌هایشان بارها اشاره کردند. ایشان معتقد بودند انقلابی‌گری کله‌شقی نیست که انسان روی یک موضع پافشاری کند بلکه باید واقع بین و منطقی بود. ایشان واقع‌بینانه به مسائل نگاه می‌کردند. در ضمن آرمانگرایی، ایشان نسبت به مسائل واقع بین بودند که جنگ تحمیلی نمونه‌ای از آن است. هشت سال در جنگ بودیم. در سال67 آقای هاشمی با حکم امام خمینی(ره) جانشین فرمانده کل قوا شدند که پس آن، جنگ به مدت چند ماه ادامه داشت. یکبار از ایشان پرسیدم روحیه شما با جنگ همخوانی ندارد پس چطور قبول کردید؟ که پاسخ دادند «زمانی که امام این موضوع را مطرح کردند، نمی‌توانستم شروطی برای ایشان بگذارم اما به امام گفتم من به ادامه جنگ فکر نمی‌کنم بلکه به پایان جنگ فکر می‌کنم». همه شعار می‌دادند جنگ جنگ تا پیروزی و مخالفان آقای هاشمی می‌گفتند که شعار ایشان باید جنگ جنگ تا یک پیروزی باشد، یعنی یک پیروزی خوبی به‌دست بیاوریم و جنگ را تمام کنیم و از موضع قدرت وارد پایان جنگ بشویم. آقای هاشمی آنچه که اجرا می‌کرد که به آن می‌رسید، هزینه می‌داد و پای آن هم می‌ایستاد.
همگان آگاه هستند که پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مرهون حمایت آیت‌ا... هاشمی است، اما ظاهرا رئیس‌جمهور آنچنان که لازم بود به نصایح ایشان توجه نداشت. درست است؟
آقای هاشمی توصیه‌هایی به آقای روحانی داشتند به عنوان نمونه به آقای روحانی گفتند که باید برجام را بپذیرید. چرا که در غیر این صورت مشکلات زیادی در آینده خواهید داشت. البته لازم است این را هم بگویم که آقای روحانی شباهتی با آقای هاشمی نداشت. شاید باید این چنین گفت که آقای روحانی قسمتی در محیط اعتدالی پدرم بود. زمانی که آقای هاشمی رئیس مجلس بود، آقای روحانی نایب رئیس شد یا اگر بحث مجمع بود، آقای روحانی به عنوان معاون در مرکز استراتژی‌ها حضور داشت، اما اینکه دیدگاه و روش مشترکی داشته باشند چنین نبود. وقتی آقای روحانی به عنون رئیس‌جمهور انتخاب شد، پدر در دیدار اول گفتند که «دخالتی در کار شما نخواهم داشت اما هر زمانی که مشاوره و مشورت بخواهید در کنار شما هستم و نظرات مشورتی به شما می‌دهم».
سال‌هاست که ریاست بنیاد بیماری‌های خاص را بر عهده دارید. وضعیت داروی بیماران خاص با توجه به وضعیت تحریم‌ها چطور است؟
بیماران خاص مشکلاتی دارند. این بیماران در طرح تحول سلامت دچار مشکل شدند و مشکلات آنها به قبل تحریم بر می‌گردد یعنی طرح تحول سلامت به ضرر بیماران خاص شد به نحوی که در طرح سلامت از بیماران تالاسمی برای ارائه دارو پول گرفته شد و در مراکز دیالیز مشکل پیدا کردیم چون تعرفه‌های خیریه را تغییر دادند و مشکلات زیادی برای بخش دیالیز ایجاد شد. متاسفانه مدیریت نکردند و دستگاه دیالیز وارد کشور نشد یا خیلی محدود بود. البته سعی کردیم این کمبود را جبران کنیم که باید توجه داشت آن اندازه بودجه نداریم اما به هر حال سعی در رفع مشکل کردیم. سالی 100 تا 120 دستگاه توزیع می‌کنیم اما نیاز کشور بیش از این رقم است. تحریم‌ها مشکلات را بیشتر کرد، البته نه به این دلیل که پول خرید دارو وجود ندارد بلکه برای انتقال ارز مشکل وجود دارد و از سوی دیگر داروهای خوب خریداری نمی‌شود بلکه دارویی را تهیه می‌کنند که از نظر کیفی سطح پایینی دارد و این از جمله مشکلات بیماران خاص است.
طرح تحول سلامت از برنامه‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت بود.
بارها گفتم، طرح سلامت مانند مسکن مهر است و لطماتی به کشور وارد کرد.
برخی مدعی می‌شوند راه برای اجرای طرح‌های آقای دکترهاشمی باز نبود تا آنها را اجرا کند به نظر شما راه نبود یا طرح‌ها به شکست رسیده بود؟
اگر فردی بخواهد خدمت و به دولت و مردم کمک کند باید در سختی‌ها هم حضور داشته باشد. ایشان نباید کنار می‌رفت و باید حضور می‌داشت تا کار را به جلو ببرد. کار کردن در شرایطی که امکانات باشد، هنر نیست. باید در شرایط سخت ماند و به دولت کمک کرد.