شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد

با اعلام راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه برای ایران ازسوی اتحادیه اروپا، شکستی دیگر برای آمریکا در مقابل ایران رقم خورد.
وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه روز پنجشنبه راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه (اینستکس) را رسما اعلام کردند.
هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک در بخارست پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در رومانی راه‌اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.
ماس در این کنفرانس خبری گفت: ما تصریح می‌کنیم که درباره حفظ توافق هسته‌ای با ایران فقط حرف نمی‌زدیم، و اکنون امکانی برای اجرای تراکنش‌های تجاری ایجاد می‌کنیم.


وزیر خارجه آلمان افزود: اجرای تعهداتی که در ازای درخواست از ایران برای آغاز نکردن غنی سازی نظامی اورانیوم بر عهده گرفتیم، پیش شرطی برای ما بود.
وزیر خارجه فرانسه نیز در این کنفرانس با بیان اینکه این یک اقدام سیاسی است، تصریح کرد: این حرکتی برای حمایت از شرکت‌های اروپایی است.
همچنین هانت با اشاره به تلاش‌ها برای راه‌اندازی این کانال مالی، آن را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران عنوان کرد.
وی افزود که تمرکز اولیه این سازوکار روی کالاهایی خواهد بود که موردنیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی است.
هانت ادامه داد: "سه کشور اروپایی در یک همکاری تنگاتنگ تلاش می‌کنند تا تمام ابعاد تکنیکی و حقوقی لازم را برای فعال شدن این مکانیسم مورد توجه قرار دهند. این اقدامات شامل همکاری با ایران برای راه‌اندازی ساختارهای لازم است.
شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت‌ها به موجب این قانون، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند.
* بیانیه آلمان، انگلیس و فرانسه
وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه همزمان با اعلام راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX بیانیه‌ای مشترک در حمایت از برجام و بهره مندی اقتصادی ایران از آن منتشر کردند.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای تعهد قاطع و تلاش‌های مستمر خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رسیده، ایجاد INSTEX SAS که سازوکاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی اروپا با ایران است را اعلام می‌کنند.
سه کشور اروپایی (E3) تاکید می‌کنند که بهره مندی‌های اقتصادی برجام مشروط بر پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند؛ این تجارت در ابتدا بر بخش‌های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه‌های پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی تمرکز می‌کند. هدف بلندمدت INSTEX این است که به روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث که خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد و سه کشور اروپایی به تلاش برای رسیدن به این هدف ادامه می‌دهند.
ایجاد INSTEX گام ابتدایی مهمی است که امروز توسط سه کشور اروپایی برداشته شد. عملیاتی شدن INSTEX با رویکردی گام به گام دنبال می‌شود: سه کشور اروپایی به همراه INSTEX به کار بر روی جزئیات عینی و عملیاتی ادامه می‌دهند تا روش کار این شرکت را مشخص کنند، سه کشور اروپایی در راستای ایجاد یک نهاد همکاری اثرگذار و شفاف که برای عملیاتی کردن INSTEXT لازم است با ایران همکاری می‌کنند.
در رابطه با مقابله با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) و انطباق با تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل، INSTEXT تحت بالاترین معیارهای بین‌المللی عمل خواهد کرد. در این راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند همه عناصر برنامه اقدام اف.ای.تی.اف خود را سریعا اجرا کند.
سه کشور اروپایی بر تعهد خود برای پیگیری توسعه بیشتر INSTEX به همراه کشورهای علاقه‌مند اروپایی به منظور عملیاتی کردن این ابزار در حمایت از تبادلات تجاری با ایران از طریق پیگیری گام‌های ذکر شده در بالا، تاکید می‌کنند.
* ظریف: آماده تعامل سازنده درشرایط برابر و احترام متقابل با اروپا هستیم
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان هم پس از اعلام ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران در توئیتی تاکید کرد که آماده تعامل سازنده در شرایط برابر و احترام متقابل با اروپا هستیم.
در توئیت ظریف آمده است: «ایران از INSTEX (ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران) - گام بسیار پر تاخیر اول - در اجرای تعهدات می‌2018 اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می‌کند. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم.»
* موگرینی: اتحادیه اروپا همچنان متعهد به اجرای کامل برجام است
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساز و کار ویژه مالی با ایران به عنوان کانال تجارت مشروع اتحادیه اروپا با تهران استقبال و آن راه گامی مهم در تعهد اروپا به برجام عنوان کرد.
موگرینی در این بیانیه یادآورشد که این سازوکار مالی را به سرعت گسترش خواهیم داد و از همه کشورهای اروپایی خواستار همکاری فعال هستیم.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در سیزده گزارش متوالی تایید کرده است که ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند است، تا زمانی که ایران همچنان به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز همچنان متعهد به اجرای کامل و موثر برجام در تمام جنبه‌های آن است. ما در رابطه با حفظ این توافقنامه بین‌المللی خواهان همکاری شرکای بین‌المللی خود هستیم. این مسئله در راستای احترام ما به توافقات بین‌المللی و نیز پیشرفت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ما اخذ شده است.
* عراقچی: ثبت کانال ارتباطات مالی قدم اول تعهدات اروپا به ایران است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان هم گفت: ثبت کانال ارتباطات مالی قدم اول در مجموعه تعهداتی است که اروپایی‌ها در قبال ایران متعهد شده‌اند که امیدواریم به صورت کامل ایجاد شود و ناقص نباشد.
دکتر سیدعباس عراقچی درباره ثبت کانال ارتباطات مالی ایران و اتحادیه اروپا گفت: این یک ساز و کار ویژه مالی است که اروپایی‌ها چندین ماه به دنبال ایجاد آن بودند.
وی اظهار داشت: هدف از این ساز و کار آن است تا مجموعه دریافت‌ها و پرداخت‌های ایران که با اروپا صورت می‌گیرد، یعنی صادرات و واردات ما و همه آنها وارد این سازوکار مالی بشود و از طریق این ساز وکار تبادلات دوطرف صورت بگیرد.
عراقچی افزود: قرار است تا سازوکار مشابه‌ای هم به این منظور در ایران تشکیل شود تا بتوانند تبادلات ریالی را برای طرف‌های ایرانی انجام دهد.
وی گفت: در حقیقت سیستمی را ایجاد می‌کند تا شرکت‌هایی که مایل باشند با ایران کار تجاری انجام دهند، تبادلات مالی خود را از طریق این سازوکار صورت دهند.
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: این سازوکار وقتی برای ما منفعت کامل را خواهد داشت که برای کشورها و یا شرکت‌های غیراروپایی نیز در دسترس باشد که ظاهرا فاز بعدی آن خواهد بود که در این صورت است که مجموعه خریدهای بین‌المللی ما می‌تواند زیر نظر این سازوکار انجام شود.
وی افزود: اینکه دقیقا این سازوکار چگونه کار خواهد کرد منوط به جلسات کارشناسی است که ما با طرف‌های اروپایی خواهیم داشت، بانک مرکزی ما با این مکانیزم باید وارد گفتگو شود و شکل انجام کار را مشخص کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: اینکه چقدر شرکت‌های اروپایی مایل باشند با این سازوکار وارد عملیات تبادلات با ایران بشوند البته موضوع بعدی است که باید اطلاع‌رسانی کامل صورت بگیرد.
عراقچی گفت: آن طور که ما مطلع هستیم اروپایی‌ها این سازوکار را به شکلی طراحی کرده‌اند تا شرکت‌های می‌خواهند با ایران کار بکنند مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند، البته فشار آمریکا نیز سرجای خودش هست.
وی تصریح کرد:آمریکاییها تهدید کرده‌اند که با این سازوکار مقابله خواهند کرد، اینکه طول کشید تا اروپاییها این سازوکار را تعیین کنند برای این بوده که بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند تا این تحریم عملیاتی نباشد.
عراقچی گفت: البته این سازوکار اصولا برای کالاهای تحریمی طراحی شده و اینکه برخی گفته‌اند که این سازوکار برای کالاهای غیرتحریمی طراحی شده مانند مواد غذایی و از این قبیل...، ممکن است که شروع کار با این کالاها باشد تا یک مکانیزمی برای پرداخت‌ها شکل بگیرد ولی اصولا این سازوکار برای کالاهای تحریمی مفید خواهد بود و هدف سازوکار هم برای کالاهای تحریمی است.
عراقچی اظهار داشت: از نظر ما این قدم اول است از مجموعه تعهداتی که اروپایی‌ها در قبال ایران متعهد شده‌اند، در بیانیه ماه می‌2017 که بین وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) تدوین شد در آنجا مجموعه‌ای از تعهدات را اروپایی‌ها پذیرفتند و این قدم اول است که با ایجاد یک کانال بانکی بقیه فعالیت‌ها هم می‌تواند آماده شود.
وی اظهار اظهار امیدواری کرد که این کانال مالی بطور کامل اجرا شود و ناقص نباشد و همه کالاها را در بر بگیرد.
معاون وزیر خارجه گفت: هدف اصلی این سازوکار این است از شرکت‌‌هایی که می‌خواهند با ایران وارد تعاملات تجاری شوند حمایت کند، اینکه این شرکت‌ها چقدر رغبت کنند تا وارد این کار بشوند منوط به این است که سازوکار به درستی طراحی شده باشد و به درستی هم به شرکت‌ها معرفی شود، که البته این گام بعدی است که باید انجام شود.
عراقچی افزود: قرار است در این راستا جلسات کارشناسی صورت گیرد و اطلاع‌رسانی شود تا شرکت‌ها علاقه‌مند شوند و در این زمینه کار کنند.
وی تصریح کرد: هدف این سازوکار این است که کاری کند تا شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند توسط آمریکا تحریم نشوند.
عراقچی اظهار داشت: البته آمریکا تهدیدهای خود را کرده است ولی ما امیدوار هستیم اروپایی‌ها فکر همه جزییات را کرده باشند و این که چگونه می‌توانند با تحریم‌های آمریکا مقابله کنند.
وی افزود:اروپا وارد یک طراحی شده که برای ایران این امکان را ایجاد کند که در مقابل تحریم‌های آمریکا بایستد از نظر سیاسی ارزش خود را دارد ولی از لحاظ فنی باید ببینیم چه مقدار عملیاتی می‌شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: شاید یکی دو ماه دیگر طول بکشد تا کارهای مربوط به آن انجام شود ولی ما امیدواریم در این زمینه اروپایی‌ها تعجیل کنند و وارد بازی‌های تاخیری نشوند و عملیاتی شدن این ساز و کار را شاهد باشیم.
* سفیر اتحادیه اروپا اعلام کرد: تلاش اروپا برای بهره مندی ایران از مزایای تجاری برجام
«دیوید اوسالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا بر پایبندی ایران و اروپا به توافق هسته‌ای برجام تاکید کرد و با اشاره به سازوکار مالی ویژه اظهار داشت که اروپایی‌ها برای بهره مندی ایران از مزایای تجاری برجام تلاش خواهند کرد.
اوسالیوان در مصاحبه با شبکه آمریکایی «پی.بی.اس» گفت: مهمترین مساله‌ای که باید تاکید کنم این است که ما در اتحادیه اروپا به حفظ ایران در توافق هسته‌ای اعتقاد داریم. آنها به این توافق پایبند هستند و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم هفته گذشته همین را اعلام کرد.
وی با اشاره به سازوکار مالی ویژه موسوم به «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» (اینستکس/INSTEX) که اروپا روز پنجشنبه برای حفظ روابط بازرگانی با ایران از آن رونمایی کرد، اظهار داشت: ایران محق است که انتظار داشته باشد در ازای پایبندی به این توافق، از برخی مزایای اقتصادی و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بیشتر بهره‌مند شود.
اوسالیوان تاکید کرد: هدف خبری که امروز (پنجشنبه) اعلام شد این است که اجازه دهیم این اتفاق بیافتد. تمرکز اولیه این سازوکار در آغاز راه‌اندازی بر کالاهایی است که در واقع تحت تحریم نیستند و این کالاها بشردوستانه است که از رژیم تحریم‌ها مستثنی شده است. امیدوارم که این سازوکار این کار را آسان‌تر کند.
نماینده اتحادیه اروپا درخصوص اختلافات بروکسل و واشنگتن در مورد برجام گفت: ما به تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام احترام می‌گذاریم. اما بر این باوریم که آنها هم باید به این واقعیت احترام بگذارند که ما هنوز هم جزو امضاکنندگان توافق و متعهد به آن هستیم. این در راستای منافع امنیتی اروپاست که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.
وی در همین حال افزود: ما تلاش می‌کنیم با دولت آمریکا کار کنیم حتی اگر اختلافاتی در مورد این توافقنامه دقیق داشته باشیم.
اوسالیوان در پاسخ به این پرسش که «می گویید هدف از این اقدام نگه داشتن ایران در توافق است. آیا فکر می‌کنید این کافی است؟» گفت: خب در نهایت، این شرکت‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند آیا با تجارت با ایران راحت هستند. می‌دانیم که شاید برخی شرکت‌ها از بیم تحریم‌های ثانویه تصمیم بگیرند این کار را انجام ندهند.
وی تاکید کرد: اما ما در اروپا مصمم هستیم که هرگونه تلاشی که می‌توانیم انجام دهیم تا ایران امکان داشته باشد که از مزایای بازرگانی که طبق توافق هسته‌ای وعده داده شده است، همچنان بهره‌مند شود.
نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا ادامه داد: ما همچنان به دنبال راه‌هایی خواهیم بود که بتوانیم شرایط اقتصادی با ایران را بهبود ببخشیم. شرکت‌های کوچک و متوسطی در اروپا هستند که لزوما تجارت سنگینی با آمریکا ندارند یا شاید اصلا علاقه‌ای به این کار نداشته باشند. البته این کاری چالش برانگیز است و وانمود نمی‌کنیم که چنین نیست اما هنوز معتقدیم که حفظ این توافق و تحقق برخی مزایایی که ایران انتظارش را دارد، بسیار به سود امنیت ملی ماست.
او بار دیگر به آمریکایی‌ها یادآوری کرد: معتقدیم که آنها (آمریکا) باید به این واقعیت احترام بگذارند که کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند در این توافق بمانند، توافقی که مورد حمایت قطعنامه‌های سازمان ملل است. ما با تحلیل‌های دولت آمریکا موافق نیستیم اما می‌دانیم که آنها دیدگاه متفاوتی دارند. ما دوست و متحد هستیم اما گاهی اوقات دیدگاه متفاوتی داریم. این مساله در این مورد صدق می‌کند.
* وزیرخارجه انگلیس: ثبت سازوکارویژه مالی با ایران نشانگر تعهد اروپا به برجام است
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راه‌اندازی کانال پرداخت مالی اروپا و ایران را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ایبا تهران عنوان کرد.
هانت افزود: گام قابل‌توجهی را برای اجرای تعهداتمان در قالب برجام برای حفظ لغو تحریم‌ها برای مردم ایران برداشتیم. ما سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) سازوکار ویژه مالی اروپا را ثبت کردیم که پس از فعال شدن همکاری‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌کند.
وی افزود که تمرکز اولیه این سازوکار روی کالاهایی خواهد بود که موردنیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی است.
وزیر خارجه انگلیس، ثبت این سازوکار را گامی بزرگ خواند اما تصریح کرد که کارهای بیشتری بایستی صورت گیرد.
هانت ادامه داد: سه کشور اروپایی در یک همکاری تنگاتنگ تلاش می‌کنند تا تمام ابعاد تکنیکی و حقوقی لازم را برای فعال شدن این مکانیسم مورد توجه قرار دهند. این اقدامات شامل همکاری با ایران برای راه‌اندازی ساختارهای لازم همتا است.
وی تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران عنصر مرکزی در تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی محسوب می‌شود و برای امنیت منطقه حائز اهمیت است.
* روسیه با اروپا برای موفقیت کانال مالی با ایران همکاری می‌کند
در همین ارتباط، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد: مسکو با کشورهای اروپایی برای موفقیت سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX به صورت فعال همکاری خواهد کرد.
«میخاییل اولیانوف» در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی تاکید کرد: در مرحله اول همکاری‌ها سیاسی خواهد بود. در آینده اگر این کانال را برای کشورهای ثالث بگشایند، به احتمال زیاد، بسیاری از کشورها خواهند توانست از این کانال محافظت شده برای انجام پرداخت‌های مالی استفاده کنند.
وی ادامه داد: البته فقط شرکت‌های ما علاقه‌مند به استفاده از این کانال نخواهند بود.
مقام روس خاطرنشان کرد که از این کانال نمی‌توان مورد منفی و ایرادی یافت؛ به هر حال آمریکا از ایران ناراضی است.
اولیانوف افزود: سیا اعلام کرده است که ایران شرایط برجام را رعایت کرده است اما این به آن معنی نیست که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو می‌شود.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت: اروپا می‌خواهد با وجود تحریم‌های فراملی و غیرقانونی آمریکا علیه ایران، منافع شرکت‌ها و بازیگران اقتصادی خود را که خواهان تجارت با ایران هستند، حفظ کند.
به گفته اولیانوف آغاز به کار کانال مالی اروپا با ایران به مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام پیام محکم و مشخصی در دفاع از این توافق می‌دهد و عزم آلمان، فرانسه و انگلیس برای مقابله با سیاست‌های خصومت طلبانه آمریکا برای از بین بردن برجام را تایید می‌کند.
مقام روس خاطرنشان کرد: پیوستن کشورهای غیراروپایی به کانال مالی اروپا، سبب افزایش و تقویت توانمندی کانال پرداخت‌های مالی با ایران نیز خواهد شد.
وی افزود: این نکته که مبتکران طرح چنین امکانی را (پیوستن کشورهای غیراروپایی به کانال مالی) را پیش‌بینی می‌کنند، اهمیت دارد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی دفتر وین گفت: هنوز زود است درباره کارایی اقتصادی کانال مالی اروپا با ایران قضاوت کنیم چرا که حل مسائل مربوط به فعالیت این کانال به گذشت زمان نیاز دارد.
* وزیر خارجه ترکیه:اقدام اروپا در تشکیل مکانیزم مالی با ایران گامی مثبت است
وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گام اروپا در اعلام مکانیزم مالی برای مراودات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را مثبت خواند.
چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه با دیالوگ و همکاری امکان حل تمامی مسائل موجود است، گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها علیه ایران نیست، بلکه این تحریم‌ها طیف گسترده‌ای از کشورها از کشورهای اروپایی گرفته تا ژاپن را نیز در برمی گیرد.
وزیر خارجه ترکیه گفت: با لحاظ این مساله، در مقابل این موضع آمریکا، گام اروپا در تشکیل مکانیزم جدید مالی اقدامی مثبت است.
چاووش اوغلو از آمریکا درخواست تجدیدنظر در مساله تحریم‌ها علیه ایران را کرد و گفت: ترکیه با تحریم هر کشوری مخالف است. وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نتیجه‌ای نخواهد داشت، گفت: دیدگاه ترکیه در این زمینه منطبق با دیدگاه‌های اتحادیه اروپا و کشورهای اتحادیه است و گام اتحادیه اروپا مایه خرسندی است.
* بلژیک از مکانیزم تامین مالی اروپا با ایران حمایت کرد
وزیر خارجه بلژیک حمایت این کشور را از سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران اعلام کرد.
دیدی ریندرز افزود: Instex ابزاری در حمایت از مبادلات تجاری با ایران برای جلوگیری از معاملات دلار و مقابله با تحریم‌های آمریکا است که شرکت‌های اروپایی می‌توانند از آن برای مبادلات با ایران استفاده کنند.
* اتریش از حضور شرکت‌های اروپایی در ایران حمایت کرد
وزیر خارجه اتریش نیز به راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا اشاره کرد و خواستار حمایت از حضور شرکت‌های اروپایی در ایران شد.
کارین کنایسل از حضور شرکت‌های اروپایی و تسهیل روابط تجاری با ایران حمایت کرد.
وی گفت که ما باید برای شرکت‌های کوچک و متوسط تسهیلاتی فراهم کنیم و از عدم امکان شرکت‌ها برای یافتن منابع مالی بانکی به دلیل تحریم‌ها جلوگیری کنیم.
وزیر خارجه اتریش به سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX که روز پنجشنبه رسما راه‌اندازی شد، اشاره کرد و افزود: از آنجایی که ما درباره حجم‌های کوچک صحبت می‌کنیم، سازوکار مالی ویژه برای شرکت‌های بزرگ مناسب نیست.
کنایسل به سرمایه گذاری‌های جدی در سال گذشته ازسوی اروپایی‌ها به ویژه ایتالیا و فرانسه در ایران اشاره و تاکید کرد: آن‌ها سریعا از سرمایه گذاری‌های عمده خارج شدند و شرکت‌های چینی جایگزین آن‌ها شد.
وی تصریح کرد: وضعیت کنونی این گونه است که شرکت‌های اروپایی با انتظارات بالا و حضور گسترده در ایران به ویژه در صنعت خودروسازی و همچنین نوسازی صنعت انرژی (ایران) را ترک می‌کنند و شرکت‌های چینی می‌آیند.
وزیر امور خارجه اتریش همچنین درباره برخورد آمریکا با سازوکار ویژه مالی اروپا نیز گفت: اتحادیه اروپا حتی بعد از بحران مالی سال 2012 نتوانست سازوکار مشخصی برای مقابله با این نوع بحران‌ها پایه‌گذاری کند.
وی افزود: یورو باید تقویت شود تا بتواند نقش بیشتری در مبادلات بین‌المللی ایفا کند و شاید این سازوکار مالی بهانه‌ای برای مقابله با یک‌جانبه بودن نقش دلار در تعیین قیمت نفت و بازارهای بین‌المللی باشد.
* استقبال سفیر آلمان در تهران از راه‌اندازی سازو کار مالی اتحادیه اروپا با ایران
سفیر آلمان در ایران هم در دو توییت جداگانه، به راه‌اندازی سازو کار مالی اتحادیه اروپا با ایران واکنش داد و از این موضوع استقبال کرد.
این دیپلمات ارشد آلمانی در توئیتر خود نوشت: SPV خلق شد. INSTEX نام دارد و نشانگر ابزار و برای حمایت از مبادلات تجاری است و تجارت مشروع با ایران را تسهیل خواهد کرد.
او همچنین در توییتی دیگر با انتشار بیانیه مشترک وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام «آلمان، انگلیس و فرانسه» نوشت: برای حفظ برجام که توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت تایید شده است فرانسه، آلمان و انگلستان تاسیس INSTEX را اعلام کردند.
* بازتاب گسترده ایجاد کانال مالی اروپا باایران در رسانه‌های جهان
ایجاد کانال مالی اروپا باایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.خبرگزاری رویترز و برخی از رسانه‌های خارجی گزارش راه‌اندازی رسمی سازوکار مبادله مالی با ایران را بازتاب دادند.
رویترز در این باره نوشت که هدف از این سازوکار مالی حفظ منافع اقتصادی ایران تحت توافق هسته‌ای است.
بر این اساس، اتحادیه اروپا تلاش کرده است به‌رغم تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج از توافق هسته ای، حسن نیت خود را به ایران نشان دهد.
رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نامش ذکر نشده است، ادامه داد: این یک پیام سیاسی مهم به ایران است که نشان می‌دهد ما مصمم به حفظ توافق جامع اقدام مشترک هستیم. همچنین این پیام را به آمریکا انتقال می‌دهد که ما با وجود تحریم‌های فرامرزی از منافع خود دفاع می‌کنیم.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک همچنین گزارش داد که اعلام آمادگی سه کشور برای راه‌اندازی این کانال مالی به دنبال بیانیه «ماجا کوسیانچیچ» سخنگوی امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا مطرح شد. با وجود اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از توافق دیگر طرف‌های توافق، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و اتحادیه اروپا و ایران تعهد خود را نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته ای) نشان داده‌اند.
تارنمای شبکه دویچه وله آلمان هم در ذیل گزارشی با عنوان "اینستکس"؛ اروپا کانال مبادلات مالی با ایران را راه‌اندازی کرد؛ نوشت: آلمان، فرانسه و انگلیس کانال مالی با ایران موسوم به اینستکس را راه‌اندازی کرده‌اند تا به ادامه تجارت و دور زدن تحریم آمریکا کمک کنند. در ادامه گزارش دویچه وله آمده است: دولت آمریکا به اتحادیه اروپا درباره تلاش برای دور زدن تحریم‌ها هشدار داده است.
دویچه وله نوشت که این فرآیند پرداخت از شرکت‌های اروپایی در مقابل مجازات‌های مربوط به تحریم‌های آمریکا محافظت خواهد کرد. با این حال، شرکت‌های اروپایی و بانک‌هایی که با ایالات متحده کار می‌کنند، ممکن است بعد از تجارت با تهران دچار مشکل شوند و با مجازات‌های واشنگتن روبه رو شوند. چنانچه پیشتر بسیاری از شرکت‌های اروپایی در پاسخ به تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شده‌اند. تحت این ابزار حمایتی، آنها از همکاری بانکی و مالی با ایران درسیستم تحت سلطه آمریکا رها می‌شوند. این ابتکار علاوه بر تسهیل تجارت کالاهای اساسی احتمال دارد برخی از مشکلات ارز خارجی ایران را نیز برطرف کند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز یادآورشد که اتحادیه اروپا به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا اینستکس را ایجاد کرد. این گزارش می‌افزاید: کشورهای پرقدرت اتحادیه اروپا شامل آلمان و فرانسه و انگلیس تلاش می‌کند توافق هسته‌ای تاریخی ایران را با پیشنهاد به شرکت‌های اروپایی برای استفاده از کانال مالی جایگزین زنده نگه دارند. آناتولی اضافه کرد: با وجود تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای، سه کشور اروپایی تاکید دارند که این توافق بطور موثری عمل خواهد کرد.
خبرگزاری رسمی چین هم اعلام کرد سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا با وجود مخالفت‌های آمریکا، به صورت رسمی مکانیزم پرداخت مبادلات مالی با ایران موسوم به (INSTEX) را راه‌اندازی کرده‌اند.
شینهوا در گزارشی تحلیل نوشت: وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس روز پنجشنبه اعلام کردند با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مکانیسم تجارت را با ایران را راه‌اندازی کرده‌اند و از این طریق به شرکت‌های داخلی خود کمک می‌کنند تا با تهران کار کنند.
گزارش با اشاره به بیانیه مشترک وزرای خارجه سه کشور اروپایی می‌افزاید: وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه همزمان با اعلام راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX، با صدور بیانیه‌ای هدف از این اقدام را «تسهیل تجارت مشروع کشورهای اروپایی با ایران» عنوان کردند.
شینهوا می‌نویسد این سامانه مالی جدید در ابتدا بر بخش‌های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه‌های پزشکی و کالاهای کشاورزی - غذایی تمرکز می‌کند و بعدا نیز می‌تواند به بخش‌های دیگر راه یابد.
خبرگزاری رسمی چین هدف بلندمدت INSTEX را باز کردن دریچه‌ای بر روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث که خواهان تجارت با ایران هستند عنوان کرده است.
نشریه ایتالیایی «ائوروپاتودی» با اشاره به راه‌اندازی مکانیزم اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم نوشت: اروپا با دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه ایران به ترامپ سیلی زد.
این نشریه نوشت: اگر آمریکای ترامپ می‌خواهد خط مشی سخت و تحریم علیه ایران را به جلو ببرد، آزاد است، اما اروپا قصد دارد به مبادلات با جمهوری اسلامی ادامه دهد و به توافق‌هایی که در برجام امضا شده، احترام بگذارد. فرانسه، آلمان و انگلیس با تهران یک کانال برای پرداخت‌ها موسوم به "اینستکس " برای تسهیلات مبادلات مالی راه‌اندازی کردند و با این کار، شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های آمریکایی حفظ کردند. این شرکت که مقر آن در پاریس خواهد بود، بخش اقتصادی توافق هسته‌ای را حفظ می‌کند. مکانیزم مالی ویژه در نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بخارست ازسوی وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس معرفی شد.
نیو چاینا از رسانه‌های دولتی چین هم اعلام کرد راه‌اندازی مکانیزم مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران موسوم به اینستکس اولین اقدام بنیادی اروپا برای مقابله با تصمیم یکجانبه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای خروج از معاهده هسته‌ای ایران است.
نیو چاینا نوشت: اینستکس اجازه خواهد داد تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران بدون تکیه بر معاملات مالی مستقیم صورت گیرد.
گزارش می‌افزاید: راه‌اندازی این سامانه مالی، یک پروژه مهم ازسوی دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا است و تایید رسمی همه اعضای اتحادیه اروپا را هم دریافت کرده است.
گزارش در ادامه به سخنان محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه اشاره می‌کند و افزاید: او از ایجاد کانال پرداخت سه کشور اروپایی برای کمک به ادامه تجارت با ایران قدردانی کرده و گفته است ایران آماده است تا "تعامل سازنده" با اروپا را براساس احترام متقابل، جلو ببرد.
* نایب رئیس مجلس:ثبت کانال مالی نشان دهنده عزم اروپا برای حفظ برجام است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد کانال مالی اروپا با ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ثبت کانال مالی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده اراده آنها برای حفظ برجام است.
دکتر علی مطهری در رابطه با ثبت کانال مالی اروپا با ایران گفت: اروپایی‌ها با این کار می‌خواهند در مقابل سیاست‌های آمریکا از خودشان استقلال نشان دهند.
وی با بیان اینکه اروپایی‌ها نمی‌خواهند تابع محض آمریکا باشند، گفت: ایجاد این کانال مالی نشان داد که آنها اراده‌ای برای حفظ برجام دارند.
نایب رئیس مجلس عنوان کرد: ما از این طریق می‌توانیم با برخی شرکت‌هایی اروپایی رابطه تجاری داشته باشیم و این موضوع می‌تواند کمکی در روابط اقتصادی ما با اروپا باشد.
* قاسمی: خواهان اجرای کامل تعهدات اروپا درکوتاهترین زمان هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه هم با استقبال از اعلام ساز و کار مالی اتحادیه اروپا گفت: ایران خواهان اجرایی شدن کامل تمامی تعهدات اتحادیه اروپا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.
بهرام قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر اتحادیه اروپا برای ثبت و اعلام سازوکار ویژه مالی با ایران را اولین گام اروپا در انجام تعهدات خود در قبال ایران مندرج در بیانیه ماه می‌2018 وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی دانسته و خواهان اجرایی شدن کامل تمامی تعهدات اتحادیه اروپا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.
وی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام با وجود مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ برجام و ضرورت انتفاع اقتصادی ایران از آن و اقدامات محدود این اتحادیه همچون بروز رسانی مقررات مسدود ساز، متاسفانه تاکنون نتیجه ملموس و اقدام عملی در راستای انتفاع ایران را شاهد نبوده ایم.
قاسمی اضافه کرد: اقدام اتحادیه اروپا در تاسیس سازوکار ویژه مالی بسیار دیر صورت گرفت و لازم است سه کشور و اتحادیه اروپا اطمینان حاصل نماید که این اقدام بخشی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را جبران کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعامل سازنده با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو براساس احترام و تامین منافع متقابل آمادگی دارد. در عین حال با توجه به اجرای محدود و ناقص و همراه با تاخیر فراوان تعهدات این اتحادیه در بیانیه می‌2018 اعتقاد دارد که اتحادیه اروپا باید این اقدام و سایر تعهدات خود را برای بهره مندی مردم ایران از منافع اقتصادی برجام تسریع نماید.
* بعیدی نژاد:اروپا سازوکار ویژه مالی را سریع‌تر عملیاتی کند
سفیر ایران در انگلیس نیز به تاخیر اتحادیه اروپا در راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که در گام بعدی سرعت بیشتری به عملیاتی شدن این سازوکار اختصاص یابد تا مردم کشورمان بتوانند آثار لغو تحریم‌ها را براساس برجام لمس کنند.
حمید بعیدی نژاد افزود: ثبت سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» نشان می‌دهد که سه کشور اروپایی بعد از ماه‌ها تاخیر قدم اول را بالاخره برداشتند. این‌یک نشانه خوبی است اما طبیعتاً ما در انتظار این هستیم که هرچه زودتر این سازوکار عملیاتی شود. چون فعلاً مرحله ثبت آن اعلام‌شده است و مرحله اصلی مرحله عملیاتی شدن آن است که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.
وی توضیح داد: همان‌طور که در اظهارات مقام‌های عالی‌رتبه سه کشور گفته‌شده، مرحله فوری به کالاهای اساسی، بهداشتی و کشاورزی اختصاص داده‌شده چرا که این مرحله آماده اجرای سریع و فوری است؛ اما هدف این سازوکار چنانچه اعلام‌شده بسیار وسیع‌تر است و تمام حوزه تبادلات مشروع را در بر می‌گیرد.
سفیر کشورمان در لندن ادامه داد: مرحله اول از کالاهای اساسی شروع می‌شود که در این مرحله با مدیریت سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان سه عضو و سهام‌دار اصلی این ساز و‌کار خواهد بود، اما در مرحله بعد کشورهای اروپایی می‌توانند به آن اضافه شوند.
بعیدی نژاد گفت که در مرحله بعدی کشورهای غیراروپایی و سپس هر کشوری که علاقه‌مند به تبادلات اقتصادی با ایران باشد می‌تواند در این سازوکار شرکت کند.
وی یادآورشد که دلیل اینکه این سازوکار برای نخستین بار است که در دنیا به وجود می‌آید و تجربه‌ و سابقه‌ای در این رابطه وجود ندارد یک مقدار طول کشید. اما در نهایت این روش بدیع و مبتکرانه‌ای بود که سه کشور اروپایی ایجاد کردند و امیدواریم که به سازوکاری عملی بینجامد که بتواند جلوی تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بگیرد و تعادلی در سطح تجارت بین‌الملل ایجاد کند که یک کشور نتواند تمام کشورهای دیگر را از داشتن تجارت مشروع میان دیگران محروم کند.
بعیدی نژاد راه‌اندازی این سازوکار را قدمی موثر خواند و افزود: امیدواریم با تلاشی که تا الآن صورت گرفته و سه کشور نشان دادند که به حفظ تجارت با ایران علاقه‌مند هستند با سرعت بیشتری به سمت عملیاتی شدن این سازوکار پیش بروند و شاهد باشیم که مردم ما در عمل آثار مهم و مفید رفع تحریمها را در قالب اجرای این سازوکار لمس کنند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد این سازوکار بتواند شروعی باشد تا کاستی‌هایی که در تعلل اجرای تعهدات برجام وجود داشته است جبران شود.
* رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: ثبت کانال ارتباطات مالی پیروزی سیاسی و بین‌المللی ایران است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به این که ثبت کانال ارتباطات مالی یک پیروزی سیاسی و بین‌المللی برای ایران است گفت: اگر SPV اجرایی شود، بخشی از منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
حشمت‌الله فلاحت پیشه گفت: در چند روزه اخیر دو اتفاق مهم رخ داد که این دو اتفاق وزنه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه سیاست بین الملل تقویت کرد.
وی نخستین اتفاق را گزارش دستگاه‌های امنیتی آمریکا دانست و اظهار داشت: گزارش 16 دستگاه اطلاعاتی امریکا در موضوع ایران و ثبت کانال مالی ایران و اتحادیه اروپا با هدف برجام دو اتفاقی مهمی بود که پیروزی برای ایران محسوب می‌شود.
نماینده اسلام آباد غرب در مجلس خاطر نشان کرد: این دو اتفاق می‌تواند زمینه‌ای برای شکست اجلاس ضد ایرانی ورشو باشد.
فلاحت پیشه در مورد گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا گفت: در این گزارش به صورت کلی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که خروج آمریکا از برجام ابهامات و مشکلاتی را برای ترامپ ایجاد می‌کند، و در این گزارش تاکید شده که گام‌هایی مانند توان موشکی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران منافع ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد.
وی تصریح کرد: در تحلیل کلی این گزارش بیان شده که ایران کشوری است که به اهداف و تعهدات پایبند است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ثبت کانال مالی ایران و اروپا نیز پیروزی بزرگ دیگری است این کانال خود را پشتگرم به گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا می‌داند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: SPV فارغ از این که چه جزییاتی داشته باشد یک پیروزی سیاسی برای ایران است.
این نماینده مجلس ادامه داد: این پیروزی تنها به ایران تعلق ندارد بلکه در این مدت کشورهای مختلف دنیا نیز منتظر بودند که این کانال مالی ثبت شود زیرا این گونه راهکاری مناسب برای برقراری ارتباط با ایران خواهند داشت.
فلاحت پیشه یادآور شد: اگر اس پی وی به خوبی اجرایی شود بخشی از منافع اقتصادی ایران را تامین می‌کند البته مسئولان وزارت خارجه باید توجه کنند اعلام و ثبت کانال ارتباطات مالی به معنای پایان چانه زنی ما با کشورهای اروپایی نباید باشد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران دو پیروزی سیاسی و بین‌المللی را بدست آورد که این اقدام در عمل خنثی‌کننده توطئه‌ای است که پمپئو در ورشو دنبال می‌کند.
فلاحت پیشه یادآور شد: بسیاری از کشورهای دنیا منتظر ثبت کانال مالی اروپا بودند که زیرا اس پی وی بیش از آن که در مناسبات ایران اثر اقتصادی داشته باشد در مناسبات کلی ایران و کشورهای دنیا اثر سیاسی مثبت دارد.
فلاحت پیشه اظهار داشت: تمام تلاش اروپایی‌ها این بود که کانال مالی را به گونه‌ای شکل دهند که ایران در برجام بماند و روابط آنان با آمریکا به مشکل نخورد.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 20 طرح توسعه‌ای صنعت پالایش در 40 سالگی انقلاب شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد روزهای سخت شکنجه فجر چهلم و مسئولیت دولتمردان سازمان ملل خواستار اقدام جامعه جهانی علیه شهرک سازیهای اسرائیل شد آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد در راستای رونق صنعت ساخت و ساز و کاهش دغدغه تامین مسکن تفاهم نامه همکاری بین ذوب آهن اصفهان و بانک مسکن استان فارس به امضاء رسید پیروزی برجام آغاز جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر در سراسر کشور 12 بهمن 1357 - امام در آغوش ملت شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد