آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد

وزیر خارجه آمریکا دیروز تعلیق تعهدات خود به معاهده موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را اعلام کرد.
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری مدعی شد: باید به نقض‌های روسیه در خصوص معاهده موشکی پاسخ داد.
وی افزود: ایالات متحده تعهدات خود در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را از روزشنبه به حالت تعلیق درمی‌آورد.
به گزارش اسکای نیوز، پامپئو گفت: ایالات متحده تمام توان خود را برای حفظ امنیتش به کار می‌بندد.


وزیر خارجه آمریکا تاکیدکرد کشورش از 2 فوریه به مدت 180 روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.
کاخ سفید هم در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ایالات متحده از فردا فرایند خروج از معاهده INF را آغاز کرده و به سوی ایجاد گزینه‌های خود برای پاسخ نظامی پیش خواهد رفت. «ناتو» هم بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرده و از این اقدام آمریکا استقبال کرد.
روسیه در واکنش به اقدام آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که این کشور قصد نابود کردن سامانه‌های موشکی 9M 729 خود را ندارد چون آنها معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کنند.
«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد»، ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین 300 تا 3400 مایل منع می‌کند.این پیمان در دهه 1980 میلادی در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق میان دو کشور منعقد شد.
مقام‌های روسیه بارها عنوان کرده‌اند برنامه آمریکا برای خروج از این پیمان بسیار خطرناک است.
مقام‌های روسیه گفته‌اند که خروج احتمالی آمریکا از این پیمان تمامی جهان را وارد مسابقه تسلیحاتی می‌کند.روسیه همچنین اعلام داشته که آماده رفع هرگونه مشکل در اجرای این پیمان با آمریکا است.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا 29 مهرماه سال جاری روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند.
روسیه تاکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.
هیات روسی در مذاکرات ژنو میان مسکو و واشنگتن، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که کشورش به شدت به این پیمان پایبند است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اکتبر سال گذشته میلادی (آبان ماه) با تهدید به خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، اعلام کرد که کشورش باید چنین تسلیحاتی را تولید کند.
گورباچف در واکنش به تهدید ترامپ گفت که خروج آمریکا از این پیمان تهدید هولناک علیه صلح است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در مصاحبه‌ای با بیان اینکه مسابقه تسلیحات با آمریکا هیچ منافعی برای مسکو ندارد، هشدار داد که خروج واشنگتن از این پیمان پیامدهای شدیدی در پی خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 20 طرح توسعه‌ای صنعت پالایش در 40 سالگی انقلاب شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد روزهای سخت شکنجه فجر چهلم و مسئولیت دولتمردان سازمان ملل خواستار اقدام جامعه جهانی علیه شهرک سازیهای اسرائیل شد آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد در راستای رونق صنعت ساخت و ساز و کاهش دغدغه تامین مسکن تفاهم نامه همکاری بین ذوب آهن اصفهان و بانک مسکن استان فارس به امضاء رسید پیروزی برجام آغاز جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر در سراسر کشور 12 بهمن 1357 - امام در آغوش ملت شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد شکست دوباره آمریکا در مقابل ایران اتحادیه اروپا سازوکار مالی ویژه برای ایران راه‌اندازی کرد