پزشکانی که زیر خط فقر هستند

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: خط فقر در حال حاضر موضوعی است که خیلی از خانواده‌ها با آن درست و پنجه نرم می‌کنند. طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر ماهیانه حدود ۳ میلیون تومان است، البته اولیا علی‌بیگی، نماینده مجلس روز گذشته طی گفت و گو با برخی خبرگزاری‌ها خط فقر را ۶ میلیون تومان اعلام کرد! با همه این اوصاف خبر‌ها از موضوع جدیدی حکایت دارد که شاید خیلی دور از ذهن به نظر برسد، روز گذشته دکتر فاضل رییس مجمع انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی ایران اعلام کرد که «در حال حاضر اکثریت جامعه پزشکی زیر خط فقر قرار دارند! »طی پیگیری‌های انجام شده مشخص شده است که موضوع صحت دارد و پزشکان زیادی مثل اقشار دیگر جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند! البته این موضوع دلایل درون‌صنفی زیادی را شامل می‌شود اما حتی پرداختن به دلایل آن هم چیزی از واقعیت موضوع نمی‌کاهد.

> اکثریت جامعه پزشکی زیر خط فقر قرار دارند
فاضل رییس مجمع انجمن‌های علمی‌گروه پزشکی ایران می‌گوید: «جامعه پزشکی از دو طرف در حال صدمه خوردن است؛ یکی اینکه گفته می‌شود رشته پزشکی پولساز است و دیگر اینکه در حال حاضر اکثریت جامعه پزشکی زیر خط فقر قرار دارند و فقط عده ای هستند که در این بین از این حرفه و رشته سوءاستفاده می‌کنند.»


وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر با چالش‌های بزرگی در حوزه درمان کشور مواجه هستیم گفته بود: «درمان کشور در بخش خصوصی یا دولتی وضع مطلوبی ندارد و باید نگاه تازه ای به این حوزه داشت. بخش خصوصی رقیب بخش دولتی نیست، آنچه مسلم است در حوزه درمان با این روش که جلو رفته ایم خیلی موفق نبوده ایم. بخش خصوصی و دولتی مکمل یکدیگر در حوزه درمان هستند، اینکه تعرفه‌های عجیب و غریب به جامعه پزشکی تحمیل کنیم به جایی نمی‌رسیم. پیشنهاد ما به مسئولان جدید وزارت بهداشت این است که تعرفه گذاری بخش خصوصی را بر عهده سازمان نظام پزشکی بگذارند تا مشکلات بیمارستان‌ها رفع شود. البته مشکل برخورد با افرادی که از رشته پزشکی سوءاستفاده می‌کنند وجود دارد و راه آن دریافت مالیات از آنان است. در واقع می‌توان با مالیات مشکل سوءاستفاده در پزشکی را حل کرد. جامعه پزشکی رو به فقیرتر شدن می‌رود، این درست نیست که یک پزشک تمام عمر تحصیل کند و بعد با فقر زندگی کند.»

> بی عدالتی در جامعه پزشکی
دکتر مسعود جهانبخت، رئیس بیمارستان زهرا(س) در اصفهان و عضو سازمان نظام پزشکی در این رابطه می‌گوید: «خط فقر را من نمی‌توانم تعریف کنم چون یک موضوعی است که کارشناسان اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی باید به آن بپردازند اما چیزی که وجود دارد این است که در حال حاضر ما با دو دسته پزشک روبه‌رو هستیم، اکثریت پزشکان وضعیت مالی خوبی ندارند و تعدادی از آنها نیز از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند. البته تفاوت‌هایی بین پزشکان وجود دارد و در واقع می‌توان گفت در جامعه پزشکی مقداری بی عدالتی هم هست.»

> حداقل حقوق برای پزشکان
او در ادامه افزود:« شاید زمانی که دکتر فاضل در مورد خط فقر صحبت می‌کرد خط فقر را بالاتر از آنچه که در حال حاضر اعلام شده، می‌دانستند اما وضعیت پزشکان فارغ التحصیل جدید و پزشکانی که در سیستم‌های دولتی کار می‌کنند و حقوق ثابتی دارند، با توجه به تحصیلات شان و با توجه به سالهایی که برای تحصیل از دست دادن وضعیت خوبی نیست! لازم است بگوییم که پزشکان در این دوران تحصیل کار دیگری هم نمی‌توانند انجام دهند و در حال حاضر از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند! آنها حقوق‌های حداقلی دارند و نسبت به مدرک تحصیلی خودشان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند که معمولا ۳ تا ۴ میلیون است.»

> فقدان پزشک خانواده
موجب بی‌عدالتی در جامعه پزشکی شده است
او در رابطه با بی عدالتی که در جامعه پزشکی وجود دارد، گفت:« کشور ما به دلیل نبودن سیستم ارجاع و پزشک خانواده تفاوت عمده ای با سایر کشورها دارد و به دلیل فقدان همین سیستم ارجاع و پزشک خانواده بی عدالتی‌هایی به وجود می‌آید که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم؛ بیماران به جای این که پرونده داشته باشند و به پزشک خانواده خودشان مراجعه کنند و برای مراجعه به پزشکان متخصص از سیستم ارجاع و پزشک خانواده استفاده کنند، در حال حاضر شاهدیم که به صورت عادی راه می‌افتند و به سراغ فوق تخصص می‌روند!»

> نقص در سیستم بهداشت و درمان
این پزشک در ادامه تصریح کرد:« در حال حاضر به گونه ای شده است که پزشکان عمومی‌و خانواده مریض‌های بسیار کمتری از پزشکان متخصص و فوق تخصص دارند! این موضوع به طور کلی یک نقص را در سیستم بهداشت و درمان ما به وجود می‌آورد. در حال حاضر ما یک قسمت را رها کردیم و به قسمت دیگری چسبیده‌ایم. همین موضوع باعث شده تا پزشکان عمومی‌در حال حاضر علاقه به گرفتن تخصص پیدا کنند! اکثر آنها ماه دیگر در حال امتحان هستند که تخصص بگیرند، یکسری دیگر از آنها نیز در حال مهاجرت به کشورهای خارجی هستند! تعداد دیگری هم هستند که در کشور ما به جای اینکه کار خودشان را انجام دهند یعنی در واقع به جای اینکه به عنوان پزشک عمومی‌عمل کنند به سمت طب‌های مکمل و طب‌های زیبایی رفته اند تا بتوانند امرار معاش کنند! چون این کارها بازارشان داغ‌تر است و خانواده‌ها پول بیشتری برای زیبایی می‌دهند تا درمان! تا پزشکان به این گونه کارها روی بیاورند تا بتوانند امرار معاش کنند.»

> پزشکانی که راضی نیستند کار اصلی خود را انجام دهند
او در ادامه تاکید کرد:« یکی از نواقصی که در حال حاضر در سیستم بهداشت و سلامت ما وجود دارد این است که پزشکان عمومی‌راضی نیستند که بیایند و در جاهایی که باید کار کنند، کار انجام دهند! مثلا لازم است به جای اینکه بیایند و تخصص‌های چند سال برای طب اورژانس در نظر بگیرند باید برای همین پزشک‌های عمومی‌در دوره‌هایی را در نظر بگیرند و از آنها به عنوان پزشک اورژانس استفاده کنند چون در حال حاضر ما در کشور با کمبود پزشک اورژانس مواجه هستیم! ما تعداد زیادی پزشک عمومی‌داریم اما حاضر نیستند که همکاری کنند به همین دلیل در حال حاضر یکی از نواقص ما کمبود همین پزشکان است.»

> وضعیت پزشکان خوب نیست
دکتر جهانبخت در ادامه توضیح داد:« دکتر فاضل آدم فاضلی است و صحبت‌هایی که می‌کند فضل است. وضعیت کلی پزشک‌های فارغ‌التحصیل و پزشک‌هایی که درآمد ثابت دارند در حال حاضر خوب نیست و الان هم با توجه به وضعیتی که در بخش خصوصی وجود دارد پزشکانی هم که مطب دارند به دلایل مختلف در حال حاضر مریض ندارند و درآمدی کسب نمی‌کنند! چون بیشتر مریض‌ها به سمت خیریه‌ها سوق پیدا کردند و به سمت مراکز دولتی متمایل هستند چرا که بیمه‌ها نمی‌توانند پوشش دهند و درصدی که باید به پزشک بدهند را نمی‌توانند پرداخت کنند، بیشتر هزینه‌های ویزیت را باید مریض متحمل شود به همین دلیل هم مریض‌ها به سمت مکان‌های می‌روند که بتوانند مبلغ کمتری پرداخت کنند و به همین دلیل به سمت مراکز دولتی و خیریه‌ها سوق پیدا می‌کنند! این در حالی است که مطب‌ها می‌توانند کمک حال سیستم بهداشت و درمان کشور باشند، اگر واقعا سیستم پزشک خانواده به صورت صحیح پیاده شود و پزشک عمومی‌بتواند درآمد قابل قبول، منطقی و منصفانه ای داشته باشد مسلما پزشک عمومی‌هم شروع به کار کردن می‌کند تا بتواند کسب درآمد کند.»
این طور که پیداست پزشکان هم این روزها با خط فقر دست و پنجه نرم می‌کنند! شاید دور از ذهن به نظر برسد و در باور جامعه نگنجد که پزشکان هم حال و روزی بهتر از اقشار دیگر جامعه ندارند اما این موضوع مشکلات جامعه را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد.