جليلي عليه«رفقاي گرمابه و گلستان»

آرمان- مطهره شفیعی: تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 مدت زیادی باقی مانده اما برخی از هم اکنون در حال آماده سازی زمینه حضور در آن انتخابات به عنوان کاندیدا هستند که از جمله آنها سعید جلیلی است. او در انتخابات ریاست جمهوری 92 کاندیدا شد اما با اخذ کسب ۴۶۲۸۱۲۰ رأی برابر 36/11 درصد آرای ماخوذه و 62/8 درصد از واجدین شرایط پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف سوم شد. در انتخابات 96 هم چندان به رقابت با سایر کاندیداها بی‌میل و رغبت نبود اما ثبت نام نکرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تمرکز ویژه بر «موضوعیت» انتخابات و نه صرفاً طریقیت آن برای کسب قدرت، در این فرایند فعالانه حضور خواهم داشت» 3 اردیبهشت ۹۶ هم حمایت خود را از سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد. بنابراین پربیراه نیست که او بخواهد در انتخابات 1400 کاندیدا شود و دیگر به نفع رئیسی یا کاندیدای دیگر از عرصه کنار نرود.
دولت در سایه با پشتیبانی پنهان پایداری‌ها
سعید جلیلی پس از شکست انتخاباتی در سال 92 از تشکیل دولت در سایه خبر داد! طرحی که هنوز ماهیت آن مشخص نیست و ظاهرا با هدف امیدوار نشان دادن جلیلی پس از شکست انتخاباتی مطرح شده بود. او برخی مواقع به این دولت در سایه اشاره می‌کند مانند آن روز که اظهار داشت: «کمک به دولت فعلی جهت تایید، تصحیح یا تکمیل برنامه‌اش را وظیفه خود می‌دانیم.» البته معنای دولت در سایه با ادعای جلیلی همخوانی ندارد و این مفهوم درباره مخالفان دولت استفاده می‌شود که در همین راستا برخی چنین عنوان می‌کنند کارشکنی‌های جبهه پایداری در مسیر برنامه‌های دولت را می‌توان در راستای فعالیت دولت در سایه مدنظر جلیلی ارزیابی کرد.
ادعای کذب جدایی جلیلی و پایداری


بدون شک جبهه پایداری در زیر چتر سعید جلیلی فعالیت می‌کند اما اقدامات این جبهه به اندازه‌ای مورد انتقاد همه سیاسیون از اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار داشت که طبق توافقی قرار شد ارتباط میان آنها و جلیلی تکذیب شود اما این موضوع تنها پوسته ماجراست و واقعیت چنین نیست. برخی سعی در القای این موضوع دارند که سعید جلیلی کاندیدای اصلی جبهه پایداری در سال 92 نبود و تنها به‌خاطر خالی بودن سبد حمایتی از او بود که این جبهه به حمایت از جلیلی برخاست! این ادعا به هیچ وجه قابل پذیرش نیست چرا که برنامه‌‌ها و اهدافی که جلیلی در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش بیان می‌کرد تفاوت زیادی با آنچه نداشت که از سوی جبهه پایداری مطرح می‌شد! از سوی دیگر در سال 95 حاجی دلیگانی عضو ارشد جبهه پایداری اظهار داشت:‌ «افرادی همچون آقای جلیلی و آقای احمدی‌نژاد نباید فراموش کنند که اگر امروز جایگاهی دارند، به‌ واسطه حمایت اصولگرایان از آنها ایجاد شده است. بنابراین نباید نردبانی را که روزی از طریق آن بالا رفتند، روی زمین پرتاب کنند؛ چرا که این اقدام نه به‌ صلاح خودشان و نه به‌ صلاح اصولگرایان کشور است.» که این اظهارات هم در راستای القای جدا شدن جبهه پایداری با جلیلی بود اما در سال 96 اعضای جبهه پایداری جز تحسین جلیلی سخنی نگفتند به عنوان نمونه رجانیوز ارگان رسانه‌ای جبهه پایداری نوشت: «جلیلی برخلاف تصوری که برخی از کار سیاسی دارند، معتقد بود کار سیاسی صحیح، رصد مشکلات اصلی کشور و ارائه راه حل برای آنهاست. نه کارهای صرفا زرد، انتخاباتی و زودگذر که کمکی به حل مشکلات و تعالی فرهنگ سیاسی کشور نمی‌کند». این رفتارهای متناقض سند محکمی برای با هم بودن پایداری‌ها و جلیلی است و اینکه یک طرف دلش نمی‌خواهد میان دو طرف شکاف ایجاد شود اما بهانه برای فریب افکار عمومی کم نیست.
تکذیب برای روز مبادا
دراین مقطع به نظر می‌رسد جلیلی بیش از پایداری به القای وجود مرزی میان خود و اعضای جبهه پایداری نیاز دارد چنانکه دیروز از اقدامی گلایه کرد که بیش از همه از سوی اعضای جبهه پایداری انجام می‌شود و آن هم انتقاد به ارسال پیامک‌های خاص بود. بارها عیان شده که اعضای جبهه پایداری برای نیل به اهداف خود که مهم‌ترین آن تضعیف دولت است از ارسال پیامک و توئیت ابایی ندارند چنانکه چندی پیش کریمی قدوسی، نماینده مشهد در جدیدترین اظهار نظر خود در توئیتر نوشت: «۵۰ درصد این مجلس به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنه ۸۸ به دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز ۵۰ درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند.» بار دیگر که پیامک‌های تهدیدآمیز در موضوع FATF به نمایندگان مجلس ارسال می‌شد، محمد رحیم نوروزیان معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی از نقش «خلیل موحد» در ارسال پیامک‌ها صحبت کرد. خلیل موحد یکی از چهره‌های سیاسی وابسته به جبهه پایداری در مشهد است. حالا نوبت سعید جلیلی بود که با یک تیر دو نشان بزند. چند روز پس از آنکه مجید انصاری از دریافت پیامک تهدیدآمیز در جریان بررسی لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد، سعید جلیلی مخالفت خود را با «فشار پیامکی» اعلام کرد. همزمان با بررسی لوایح مربوط به FATF در مجلس شورای اسلامی، پیامک‌های انبوهی به نمایندگان موافق پیوستن ایران به این لایحه ارسال شد. در همان مقطع وقتی این پیامک‌ها صدای اعتراض نمایندگان را بلند کرد، علی لاریجانی با توهین‌آمیز خواندن ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان اظهار کرد: «ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند. لذا ما در هیأت رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرار گرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد.» پیگیری‌های علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس درباره مبدأ پیامک‌ها، او را به مشهد رسانده بود. پس از اینکه بررسی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد، مسیر این پیامک‌ها به سوی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر کرد. مجید انصاری از جمله اعضای مجمع تشخیص مصلحت است که با پیامک‌ها تهدید به قتل شده است. وی بیان کرد که «بعد جلسه روز شنبه مجمع، پیامک‌هایی حتی تهدید به قتل و به تعبیر آنان برخورد خونین دریافت کردم. ما که بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم؛ اما من از دستگاه قضائی و امنیتی کشور می‌خواهم رسیدگی کنند. این کدام جریان است که نشسته عده‌ای را تحریک می‌کند که اعضای مجمع تشخیص یا نمایندگان را تهدید کنند؟» هرچند پیش از این و در بررسی FATF در مجلس، به پیامک‌های تهدیدآمیز رسیدگی نشد و همین عامل، آمران ارسال این پیامک‌ها را تشویق کرد تا کار خود را ادامه دهند.
سعید جلیلی مخالف دوستان پایداری؟
اما حالا سعید جلیلی هم که از مخالفان پیوستن ایران به FATF است، مخالفت خود را با ارسال پیامک بیان کرده است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه می‌کند که به جای ارسال پیامک، موضوعات و مسائل کشور برای جامعه تبیین درستی شود. وی در بخشی از سخنان خود در جمع تشکل‌ها و فعالان فرهنگی جهادی شهرستان سبزوار گفت: «باید به برخی دوستان گفت هم چنانکه در سیاست خارجی، «فشار ایمیلی» و «توئیتری» نمی‌تواند به تنهایی مؤثر واقع شود، در داخل هم کار فرهنگی و تبیینی مؤثر با «فشار پیامکی» شکل نمی‌گیرد، بلکه باید با تبیین درست و مستمر موضوعات و تحلیل صحیح از روند حرکت انقلاب، رفتار دوستان و باور عمومی جامعه را به حقایق و آنچه که صحیح است نزدیک کرد تا دشمنان نتوانند مطالب غلط را القا کنند».