سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست با درخواست وزارت صنعت مخالفت کرد جدال بر سر موتورسیکلت‌های اسقاطی

گروه ایرانشهر: «اسقاط ۲۵ هزار موتور کاربراتوری تا اسفندماه 97»؛ این تصمیم که براساس رای هیئت وزیران و براساس قانون هوای پاک رقم خورده، یک وزارتخانه و یک سازمان دولتی را رو‌در‌روی یکدیگر قرار داده. وزارت صنعت خواستار حذف یکی از مواد قانون هوای پاک است که منجر به تصمیم وزیران برای اسقاط موتورسیکلت کاربراتوری به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی جدید شده و سازمان حفاظت محیط زیست مخالف حذف این ماده از قانون هوای پاک است.
21 شهریور 1397 هیئت وزیران آیین‌نامه‌های اجرای قانونی را تصویب کردند که پس از 20 سال قوانین مربوط به آلودگی هوا را با تغییراتی مواجه کرد. یکی از تغییراتی که با مخالفت‌ برخی روبه‌رو شد، آیین‌نامه فنی «ماده 2» قانون هوای پاک هیئت وزیران بود که براساس آن پلاک‌گذاری هر موتورسیکلت بنزینی جدید را منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری کرده است. به دنبال تصویب این آیین‌نامه دی ماه بود که وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا خبر از اسقاط 25 هزار موتور کاربراتوری در جریان توافق بین پلیس راهور، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی‌(ره) به‌عنوان مالک عمده موتورسیکلت‌های رسوبی، انجمن صنفی اسقاط و بازیافت و ستاد مدیریت سوخت وزارت راه و شهرسازی در محل سازمان حفاظت محیط ‌زیست داد. او گفت: «مقرر شده همه نهادهای ذی‌ربط تمام تلاش و همکاری خود را برای تحویل حداقل ۲۵ هزار موتورسیکلت رسوبی طی دو ماه آینده برای اسقاط انجام دهند.» او‌ گفت: «هدف از تصمیم برای اسقاط انبوه موتورسیکلت‌های رسوبی، نوسازی و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در حال تردد با موتورسیکلت‌های جدید و حمایت از موتورسیکلت برقی است.»
او اما اشاره‌ای هم به دلایل انجام اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده تا سال‌های قبل کرده و مشکلات اجرایی و حقوقی را ازجمله دلایل آن دانسته که حالا با تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک توسط وزیران راه برای اجرای این تصمیم هموار شده است. او گفته: «خوشبختانه با تلاش همه دستگاه‌های دولتی و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع در قالب مصوبه‌ هیئت وزیران حل و فصل شد و موتورسیکلت‌سازان مکلف شدند در ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی جدید یک موتورسیکلت کاربراتوری را اسقاط کنند.» حسینی در کنار مصوبه اسقاط موتورهای کاربراتوری اما خبر از تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ایجاد بسته حمایتی از سوی دولت است تا دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده رغبت لازم برای تبدیل وسیله خود به شرایط بهتر را پیدا کنند. به گفته او، شهرداری تهران نیز در این زمینه آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده است. دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اظهار امیدواری کرده که علاوه بر تهران سایر کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا نیز وارد میدان شوند و به جمع شهرهایی بپیوندد که موتورسیکلت‌های فرسوده را اسقاط خواهند کرد چرا که به اعتقاد او موضوع اسقاط، سیاست هوشمندانه‌ای است که به کاهش آلودگی هوا کمک و همزمان استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را تشویق می‌کند و همچنان چرخ تولید و اشتغال را هم در صنعت موتورسیکلت و هم در مراکز اسقاط و بازیافت به حرکت در می‌آورد.
اما این نظر که اسقاط موتورهای فرسوده چرخه تولید و اشتغال را به حرکت در می‌آورد از نظر وزارت صنعت چندان هم درست نیست. این وزارتخانه از سازمان محیط‌زیست درخواست کرده که این ماده از قانون هوای پاک را که به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده می‌انجامد حذف کند. اما رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در مصاحبه‌ای که با ایسنا انجام داده مخالفت خود را با این درخواست اعلام کرده است.


عیسی کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف حذف ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک است و حتماً موتورهای فرسوده باید اسقاط شوند. وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و آلاینده هستند، گفت: متاسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به «اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی» هستند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت رسوبی (موتورسیکلت‌های بلاصاحب) در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که موتورسیکلت‌سازان این موتورها را اسقاط کنند تا دوباره وارد چرخه مصرف نشود بنابراین موتورسیکلت‌سازان می‌توانند با خرید این موتورها از ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به اسقاط موتورهای فرسوده اقدام کنند. کلانتری ادامه داد: همچنین پیشنهاد ما این است که با هر برگه اسقاط، به جای هفت موتورسیکلت، چهار موتورسیکلت بخرند و اسقاط کنند که در نتیجه این اقدام، ارزش برگه‌های اسقاط بالا می‌رود و برای دارندگان موتورهای فرسوده نیز انگیزه ایجاد می‌شود تا نسبت به اسقاط موتورسیکلت خود اقدام کنند. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، قیمت هر موتورسیکلت اسقاطی حدود ۵۰۰ هزار تومان است و موتورسیکلت‌سازان به منظور اجرای قانون هوای پاک باید این بودجه را اختصاص دهند و نسبت به خرید موتورهای فرسوده و اسقاط آن اقدام کنند تا امکان تولید جدید داشته باشند. کلانتری با بیان اینکه پیشنهاد حذف ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، احتمالاً در هیئت دولت مطرح می‌شود، در پاسخ به پرسشی در مورد موضع دولت دراین‌باره گفت: فکر می‌کنم دولت حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را قبول نکند چون دستیابی به هوای پاک و سالم و کنترل منابع آلاینده در کلان‌.شهرهای کشور اولویت اول دولت در حوزه محیط زیست است و جزو سیاست‌های اصلی رئیس‌جمهوری است.
بر اساس مدل‌سازی‌های ترافیکی، موتورسیکلت‌ها به دلیل ارزان بودن به عنوان سومین وسیله موتوری محبوب در کلان‌شهر تهران شناخته شده‌اند. البته اکثر موتورسیکلت‌های مورد استفاده کاربراتوری هستند و سهم بسیاری در تولید آلایندگی‌های زیست محیطی دارند. طبق آمارهای موجود، تعداد موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده در شهر تهران در سال 93 بیش از یک میلیون دستگاه برآورد شده است. سن فرسودگی برخی از موتورسیکلت‌های سطح شهر به بیش از 10 سال می‌رسد و این یک معضل جدی در تولید آلاینده‌های زیست محیطی است.‌ بر اساس برآوردهای اولیه از مدل‌های تخمین انتشار آلایندگی در شهر تهران سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در توزیع آلایندگی بسیار حائز‌اهمیت است و کاهش آن نیازمند یک بررسی دقیق و همه‌جانبه است. آزمایش و اندازه‌گیری دقیق آلاینده‌ها حاکی از تولید 15 میلی‌گرم آلاینده توسط هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش است در حالی که بر اساس استاندارد یورو 3 این میزان باید 2 گرم بر هر کیلومتر پیمایش باشد.
سایر اخبار این روزنامه
سید رحیم ابوالحسنی در گفت‌وگو با «ابتکار»: جامعه دانشجویی دچار پراکندگی گفتمانی شده است محمدرضا ستاری آزمونی دیگر برای صبر استراتژیک ایران سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست با درخواست وزارت صنعت مخالفت کرد جدال بر سر موتورسیکلت‌های اسقاطی «ابتکار» بررسی می‌کند گلایه سلبریتی‌ها از سوالات خبرنگاران «طرح اصلاحات پراسنج (پارامتریک) قانون تامین اجتماعی» صدای فعالان کارگری را در آورد «ابتکار» از امکان مداخله اتحادیه اروپا برای تعیین شرط برای ایران در اینستکس گزارش می‌دهد «ابتکار» از تحلیل محتوای سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره آمریکا گزارش می‌دهد پرسش رهبر انقلاب از جوانان رمز ماندگاری انقلاب چیست؟ رئیس‌جمهوری در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم تهران اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار با کدام رویکرد؟ جانشین فرمانده کل سپاه: دشمنان تنها به تحقیر ملت ایران می‌اندیشند همتی در دومین روز سفر به عراق مطرح کرد برقراری حساب‌های دیناری برای شرکت‌های عراقی و بانک‌های ایرانی