رئیس‌جمهوری در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم تهران اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد

رئیس‌جمهوری شعار جمهوری اسلامی ایران را خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی وجهان عاری از خشونت و افراطی‌گری برشمرد و تصریح کرد: حتی آمریکا هم اگر از مسیر غلط خود بر گردد، از مداخلات گذشته عذرخواهی کند و با احترام با ملت ما سخن بگوید؛ حاضریم توبه او را بپذیریم.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: آمریکا با همه توان به دنبال فشار و یاس آفرینی علیه ملت ایران بود، اما مردم ما متحدتر از همیشه است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در برابر انواع توطئه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها پیروز میدان بوده‌اند، تصریح کرد: اولین توطئه علیه انقلاب اسلامی ملت ایران در همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب، تلاش برای تجزیه ایران بود و در قدم بعدی تلاش برای کودتا علیه انقلاب این ملت که آن هم ناموفق بود. سومین توطئه بدخواهان علیه ملت ایران جنگ تحمیلی بود که در آن توطئه نیز ملت ایران پیروز شدند و پس از آن نیز شاهد چهارمین حضور توطئه بزرگ دشمنان علیه ملت ایران، یعنی اعمال تحریم‌های نابه‏جا و ظالمانه بودیم.
روحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها به دلیل از دست دادن یک متحد بزرگ و پایگاه خود در منطقه تمام امکانات‌شان را در چهل سال گذشته علیه ملت ایران به کار گرفتند و البته در تمام عرصه‌های رویارویی با ملت ایران ناموفق بودند.


رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ایران همواره از آغاز اسلام تاکنون اسلام معتدل را در منطقه و جهان معرفی کرده است و هیچ‌گاه به دنبال تفکر افراطی نبوده‌ایم و هر کجا که اسلام از طریق ایران وارد شد، آن اسلام معتدل در آن منطقه بوده است.
وی خاطر نشان کرد: اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه نبود، شاید امروز شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق بودیم. اگر حمایت ایران از افغانستان در طول مبارزاتش برای استقلال نبود، شاید امروز شاهد شرایط جدیدی در منطقه بودیم.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: شعار ما خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی است و بیش از ۴۰ سال است که بر آن پای فشردیم. شعار ما این است که حضور نیروهای خارجی در این منطقه و مداخلات آنها باید پایان پذیرد. شعار ما جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است و بر این شعار یعنی wave تاکید کردیم و تاکید خواهیم کرد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی ایران با همه جهان است، گفت: حتی اگر آمریکا هم توبه کند و از مسیر گذشته خود برگردد و محاسبه دقیق انجام دهد و در برابر مداخلات گذشته‌اش در ایران عذرخواهی کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ایران و انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بپذیرد و با احترام با مردم ایران سخن بگوید باز هم آماده‌ایم حتی با آمریکایی که سالیان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذیریم.
روحانی تاکید کرد: مطمئن هستیم راه و مسیری که آمریکا انتخاب کرده و برگزیده به جایی نخواهد رسید؛ آمریکا هرگز به اهداف ناصحیح خود دست نخواهد یافت.
رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: آمریکا در طول یکسال اخیر با همه توان در پی فشار بر مردم ایران و تهدید برای ایجاد یاس، نابسامانی و پریشانی در این منطقه و کشور بود، اما امروز ملت ایران از همیشه متحدتر و مقاوم‌تر در برابر آمریکا و دشمنان خودش است.
روحانی ادامه داد: حتی اگر دغدغه آمریکا در این منطقه برای اسرائیل است، این را باید بدانند تا ملت فلسطین به سرزمین خود بازنگردند، امنیت برای این منطقه تاریخی و سرزمین فلسطین تضمین نخواهد شد؛ اگر حتی آمریکا امنیت را برای اسرائیل می‌خواهد آن زمانی امکان دارد که مردم فلسطین به سرزمین خود بازگردند و در یک فرآیند دموکراسی و آرای عمومی آنچه نظر مردم است در این سرزمین به وقوع بپیوندد.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: راه‌حل منطقه، راه‌حل دموکراسی و احترام به آرای مردم است؛ ما می‌توانیم با وحدت، اتحاد و یکپارچگی بدون خونریزی و بدون آنکه افراطی‌گری را در منطقه گسترش دهیم و تشویق کنیم به این مهم دست یابیم.
روحانی اظهار کرد: آنهایی که در این منطقه داعش و طالبان را به وجود آوردند و مشکلات را ایجاد کردند در فکر آن بودند که نوعی انقلاب اسلامی تقلبی در این منطقه را در برابر انقلاب اسلامی واقعی در ایران بسازند و خود فهمیدند که اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
سید رحیم ابوالحسنی در گفت‌وگو با «ابتکار»: جامعه دانشجویی دچار پراکندگی گفتمانی شده است محمدرضا ستاری آزمونی دیگر برای صبر استراتژیک ایران سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست با درخواست وزارت صنعت مخالفت کرد جدال بر سر موتورسیکلت‌های اسقاطی «ابتکار» بررسی می‌کند گلایه سلبریتی‌ها از سوالات خبرنگاران «طرح اصلاحات پراسنج (پارامتریک) قانون تامین اجتماعی» صدای فعالان کارگری را در آورد «ابتکار» از امکان مداخله اتحادیه اروپا برای تعیین شرط برای ایران در اینستکس گزارش می‌دهد «ابتکار» از تحلیل محتوای سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره آمریکا گزارش می‌دهد پرسش رهبر انقلاب از جوانان رمز ماندگاری انقلاب چیست؟ رئیس‌جمهوری در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم تهران اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار با کدام رویکرد؟ جانشین فرمانده کل سپاه: دشمنان تنها به تحقیر ملت ایران می‌اندیشند همتی در دومین روز سفر به عراق مطرح کرد برقراری حساب‌های دیناری برای شرکت‌های عراقی و بانک‌های ایرانی