ورود آقاي رييس به پرونده كودك ‌همسري

فراكسيون زنان مجلس مدت‌ها به دنبال طرحي در راستاي مقابله با ازدواج كودكان بود كه بعد از مدتي سرانجام اين طرح را ارائه داد كه در نهايت كميسيون قضايي مجلس آن را رد كرد. اين اقدام در جامعه بازتاب منفي فراواني داشت و همه اقشار مختلف در كشور نسبت به اين اقدام واكنش نشان دادند. بعد از اين واكنش‌ها نمايندگان قول پيگيري اين موضوع را دادند و در همين راستا فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون زنان مجلس از موافقت علي لاریجانی برای نشست مشترک با این فراکسیون برای گفت و گو درباره طرح کودک همسری خبر داد. سعیدی با یادآوری حضور دیروز فراکسیون زنان به همراه لاریجانی بر مزار شهدای گمنام مجلس به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: در حاشیه این مراسم در مورد طرح کودک‌همسری که در کمیسیون قضایی رد شده با لاریجانی بحث و گفت و گو کردم و نظر وی را جویا شدم. عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در نهایت رييس مجلس قول نشست مشترکی با فراکسیون زنان برای گفت و گو در مورد طرح کودک همسری را داد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: پس از تعطیلات نشستی را با لاریجانی برگزار و طرح مذکور را مطرح می کنیم تا بلکه بتوان با حمایت رييس مجلس بررسی دوباره آن را در دستور کار قرار داد. وی با بیان اینکه جای سوال دارد که چرا کمیسیون قضایی طرح کودک همسری را رد کرده است، گفت: فرصت مناسبی بود که این طرح با رای خوبی در مجلس دهم تصویب و تعیین تکلیف شود و بی شک تصویب آن افتخاری بزرگ برای مجلس محسوب می شد البته ما به تلاش خود برای تصویب این طرح برای جلوگیری از ازدواج کودکان ادامه خواهیم داد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه در طرح کودک همسری به دنبال ترویج افزایش سن ازدواج نیستیم، گفت: این طرح هیچ مغایرتی با ازدواج جوانان ندارد بلکه هدف ما پیشگیری از معضل کودک همسری و ازدواج کودکان است؛ کودکانی که از عهده نگهداری خود برنمی آیند اما تشکیل زندگی می دهند.سعیدی یادآور شد: فراکسیون زنان هر ساله تلاش زیادی برای به سرانجام رسیدن مصوبات مربوط به تسهیل ازدواج جوانان مانند افزایش تسهیلات و وام را دارد، انتظار می رود با نشست با لاریجانی در مورد این طرح نیز به نتیجه خوبی برسیم.
بحران‌هاي يك سنت
نمايندگان نظرهاي مختلفي درباره سن ازدواج دارند و هر كدام با نگاهي خاص به اين مقوله توجه مي‌كنند. در همين راستا چندي پيش رسول خضري، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه سن قانونی ازدواج دختران باید تا ۱۶ سال افزایش پیدا کند از انواع جرم و آسیب‌های اجتماعی به عنوان محصول ازدواج زودهنگام یاد کرد. وي درباره اهمیت بررسی طرح کودک همسری در قالب یک فوریتی که از سوی فراکسیون زنان مجلس پیشنهاد شده بود و راي نياورد، گفت: ما برای ممانعت از ازدواج دختران کمتر از 13 سال بیشتر از اینکه به قانون نیاز داشته باشیم باید فرهنگسازی کنیم، چرا که این نوع ازدواج‌ها در بسیاری از مناطق به صورت غیر رسمی صورت می‌گیرد. نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: فرهنگسازی برای رفع این مشکل مهم‌تر از قانون‌نویسی است و بي‌شك ایجاد قانون تاثیری در این زمینه نخواهد داشت، آن هم در شرایطی که تمام ازدواج‌های کشور به صورت قانونی صورت نمی‌گیرد. وی تصریح کرد: هم‌اکنون خلأ قانونی که در رابطه با این نوع ازدواج‌ها وجود دارد، این است که افراد مکلف به ثبت ازدواج نیستند به صورتی که با ازدواج‌های غیرقانونی برخورد شود، بنابراین مورد باید در قالب قانون تصویب شود.این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تبعات اجتماعی ازدواج زودهنگام، خاطرنشان کرد: ازدواج در سنین پایین مشکلات روحی و جسمی متعددی به همراه دارد، ضمن اینکه به دلیل نرسیدن به سن مسئولیت‌پذیری آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، انواع جرم و جنایت، خودکشی و ...را به همراه دارد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: البته اصلاح قانون نیز باید با توجه به سن مسئولیت‌پذیری صورت بگیرد، به این صورت که ازدواج رسمی برای دختران 16 سال به بالا و پسران 18 ساله امکانپذیر باشد، چرا که وقتی فردی، خود راه را نمی‌شناسد، چگونه می‌تواند فرزندش را به طور صحیح تربیت کند.
اميد به آينده نگري


بايد منتظر ماند و ديد كه نمايندگان موافق طرح مي‌توانند مسئولان ارشد بهارستان را قانع كنند تا اين طرح در مجلس به تصويب برسد يا آنكه نگاه‌هاي سنتي و لايه‌هاي قدرتي كه در اين موضوعات هميشه ورود مي‌كنند توان بيشتري براي رسيدن به هدف خود يعني از رده خارج كردن طرح كودك‌همسري دارند.