توافق نظام مالي ايران و عراق

آرمان: عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران عصر سه‌شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق، مسئولان عالی‌رتبه پولی و اقتصادی و فعالان اقتصادی این کشور وارد بغداد پایتخت عراق شد. در این سفر، سازوکار پرداخت مالی میان ایران و عراق در نشست رئیس کل بانک مرکزی دو کشور تعیین و جزئیات آن به امضای دو طرف رسید.
رئیس کل بانک مرکزی ایران که به منظور انجام مذاکرات بانکی به عراق سفر کرده است، در دیدار با همتای عراقی خود ضمن ابراز امیدواری در مورد ارتقای سطح روابط مالی بین دو کشور، گفت: عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است و لازمه دوام این ارتباط میان دو کشور، روابط بانکی است. همتی تصریح کرد: آمریکا با راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران تلاش گسترده‌ای برای بر‌هم‌ریختن اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران کرد، اما با تمهیدات اندیشیده شده از سوی ایران، توطئه‌های دشمن خنثی شده و در حال حاضر ثبات لازم در اقتصاد ایران حاکم است.
دستیابی به راهکارهای مناسب مالی
همتی یادآور شد: بانک مرکزی ایران با کشورهای روسیه، ترکیه، هند و چین و دیگر کشورها به راهکارهای مناسب مالی برای مبادلات دست یافته است. او گفت: اکنون نیز اطمینان دارم با همکاری دولت عراق و نیز با پیگیری هر چه سریع‌تر مناسبات اقتصادی و ایجاد کانال مالی پرداخت به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. رئیس کل بانک مرکزی همچنین در دیدار با روسای بانک‌ها، اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق افزود: صادرکنندگان ایرانی بر اساس توافق‌های انجام شده، باید بتوانند از طریق بانک‌های عراقی فعالیت کنند و در همین راستا نیز بانک‌های ایرانی می‌توانند در بانک‌های عراقی حساب دیناری داشته باشند. او ادامه داد: شرکت‌های عراقی هم می‌توانند در بانک‌های ایرانی حساب افتتاح کنند و مبادلات خود را با دینار انجام دهند.


تقویت همکاری‌های اقتصادی
طبق اعلام بانک مرکزی، در این دیدار علی العلاق رئیس کل بانک مرکزی عراق نیز این مذاکرات را ادامه توافقات مالی دو کشور خواند و آن را زمینه‌ساز تقویت همکاری اقتصادی دو کشور دوست دانست. او گفت: بانک مرکزی عراق تمام تلاش خود را برای برطرف کردن موانع همکاری‌های اقتصادی دو کشور به کار خواهد برد.
پرداخت بدهی‌های عراق
طبق توافقات انجام شده، بدهی‌های ناشی از صادرات گاز و برق به عراق بر اساس دستور بانک مرکزی ایران پرداخت یا منتقل می‌شود و درآمدهای صادرات آتی نیز در همین چارچوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این جلسه که بیش از چهار ساعت طول کشید در مورد نحوه انتقال ارز صادرکنندگان خصوصی کشورمان نیز توافقاتی انجام شد که امید می‌رود با نهایی شدن آن مشکل برگشت درآمدهای ارزی صادرکنندگان برطرف شود.
دستاوردهای سفر همتی
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق، گفت: این سفر ادامه سیاست درست امنیتی ایران در غرب آسیا را نشان داده و نقشه ارزی جدیدی را بر بستر دستاوردهای امنیتی نمایان می‌سازد. به گزارش مهر، مجید شاکری تصریح کرد: خوشبختانه رئیس کل بانک مرکزی دقیقا در آغاز تعطیلات سال نو چینی و در روزهای نخست بازه طلایی سیاستگذاری ارزی، به عراق رفته و مذاکرات مفصل و درستی با طرف عراقی داشته‌اند. او کانال‌های قدرتمند صرافی بین عراق و اروپای مرکزی را مهم تلقی و خاطرنشان کرد: سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق، از نظر انطباق کامل اهداف امنیتی نیز حائز اهمیت است. اگرچه جزئیات چندانی از توافق بین دو رئیس کل منتشر نشده است، اما چارچوب منتشر شده مبنی بر انتقال با دستور پرداخت بانک مرکزی ایران از بستانکاری قبلی و نیز آتی، حتی اگر روی دینار باشد، دستاورد بسیار مهم و بجایی است. شاکری اظهار داشت: نمی‌توان این موضوع را که این سفر به موقع، بجا، درست و با نتیجه صحیح انجام شده است، نادیده گرفت. چراکه چنین نتیجه مثبتی، ضمن دقت نظر مقامات بانک مرکزی، ادامه سیاست درست امنیتی ایران در غرب آسیا را نشان می‌دهد. همچنین در مقابل منطق پیشنهادی طرف اروپایی یعنی فروش دستاوردهای امنیتی ایران در غرب آسیا به ازای ایجاد دسترسی‌های کنترل شده حواله‌ای روی یورو نیز، منطق جدید در حال ظهوری را نمایان می‌سازد.
سفر وزیر برق عراق به ایران
وزیر برق عراق نیز با هدف بازدید از تاسیسات برقی ایران به تهران سفر کرده تا درباره چگونگی حضور شرکت‌های ایرانی و روش انتقال مالی آنها با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کند. در همین زمینه، پیام باقری، نایب رئیس سندیکای برق ایران در گفت‌وگو با مهر، سفر وزیر نیرو به عراق و دیدار با وزیر برق این کشور با هدف ریل‌گذاری مناسب برای حضور بخش خصوصی واقعی در صنعت برق عراق را مصداق حمایت دولتی دانست و گفت: طی سفر وزیر نیرو به عراق که به‌عنوان نماینده بخش خصوصی وی را همراهی می‌کردم توافقاتی در حوزه برق شکل گرفت که در قالب یک پروتکل تنظیم شد و بازتاب رسانه‌ای زیادی در عراق داشت. او افزود: در حقیقت سفر وزیر برق عراق به ایران که با بازدید از بخش‌های مختلف صنعت برق همراه خواهد بود، به دنبال سفر وزیر نیرو ایران است. در سفر وزیر برق عراق، با همکاری سندیکای برق ایران و وزارت نیرو، توانمندی‌های داخلی ایران ارزیابی شده و برای اجرای بندهای این توافقنامه اقدامات لازم انجام می‌شود.