تأييد استعفاي وزير ارشاد

آرمان- یاسمین طالقانی: خبراستعفای سیدعباس‌صالحی از وزارت ارشاد عجیب نیست و مدت‌هاست که شایعاتی درباره آن به گوش می‌رسد. بی‌تردید برای انسجام دولت نیاز به آن است که همه وزارتخانه‌ها و وزرای کابینه بر اساس رویکرد مشخص و واحد حرکت کنند. یعنی چنان نباشد که هر بخشی‌ساز خود را بنوازد و جامعه هم تصور کند با همسویی وزرا با رئیس‌جمهور و تصمیم‌گیری بر اساس رویکرد واحد است که باید انتظار تحقق خواسته‌هایشان را داشته باشند. اکنون در وزارت ارشاد این روند جریان ندارد و موضوعات فرهنگی جامعه در اولویت نخست دکتر روحانی قرار ندارد تا مشکلات وزارت ارشاد را بتوان به راحتی حل و فصل کرد. در روی دیگر ماجرا رئیس‌جمهور هم گلایه‌هایی از وزارت ارشاد دارد که به صورت علنی مطرح می‌کند به عنوان نمونه در آذر سال گذشته گفت: ‌«وزارت فرهنگ به دلایل قانونی و گاه سلیقه‌ای، در کار هنرمندان دخالت می‌کند. اگر وزارت فرهنگ به دخالت قانونی اکتفا کرده و دخالت سلیقه‌ای نکند، قدم بزرگی برای احقاق حقوق شهروندی برداشته‌ایم.» یا مرداد96 هم اظهار داشت: «یک جایی یک فردی سلیقه‌ای در مورد فعالیت‌های فرهنگی دارد، خُب سلیقه خودش برای خودش باشد، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیِ ما باید قانون را اجرا کند نه اینکه مطابق سلایق عمل کند.» این موضوعات و اظهارات نشان می‌دهد روابط میان رئیس‌جمهور و وزارت ارشاد دچار ابهاماتی است.
سرنوشت مشابه وزرای ارشاد!
ظاهرا خداحافظی با وزرای ارشاد دولت روحانی عجیب شده است و تا کنون از 3وزیر ارشاد دولت روحانی، علی جنتی استعفا داده و اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر استعفای سیدعباس صالحی هم به گوش می‌رسد! علی جنتی اولین وزیر ارشاد دولت روحانی بود که با حاشیه‌های زیادی مواجه شد که مربوط به زندگی خانوادگی او بود. جنتی در متن نامه استعفایش آورد است: «اینجانب باوجود آنکه تمامی توان خود را برای ایجاد فضای فرهنگی همراه با آرامش و متانت به کار گرفته و از حاشیه‌سازی‌ها فاصله گرفته‌ام در عین حال خود را قادر به ادامه خدمت در این عرصه نمی‌بینم و مایلم دولت خدمتگزار بتواند در فضای آرام و خالی از تنش برنامه‌های فرهنگی خود را دنبال کند لذا بدینوسیله استعفای خود را تقدیم می‌دارم و امیدوارم نیروهای شایسته بتوانند با توان بیشتر این حوزه را مدیریت کنند.» پس از او سیدرضا صالحی امیری به اتاق وزیر ارشاد آمد که تنها 9ماه در آنجا حضور داشت و انتظار آن بود که در دولت دوازدهم به مدیریت خود در وزارت ارشاد ادامه دهد که رئیس‌جمهور چنین نظری نداشت. صالحی امیری در روز خداحافظی با وزارت ارشاد گفت:«تأمین امنیت فرهنگی به معنای امنیت فکر، قلم و بیان و پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و مقابله با محدودیت‌های غیرقانونی از دیگر اهداف موردنظر بود که امیدوارم تلاش‌هایم در این زمینه از جانب اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم مورد قبول قرار گرفته باشد و اگر قصوری از اینجانب سرزده، به کرامت و بزرگی دل خویش بر من ببخشایند.» پس از آن نوبت به عباس صالحی رسید که سکان وزارت ارشاد را در دست بگیرد. عملکرد او مورد رضایت اهالی فرهنگ و هنر است و کمتر انتقادی به تصمیمات وزارت تحت مدیریت صالحی وارد است، اما اخیرا زمزمه خداحافظی او با این وزارتخانه هم به گوش می‌رسد و دیروز مصطفی کواکبیان، با تایید تلویحی خبر استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این استعفا به موضوع انتخاب رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور از سوی رئیس‌جمهور برمی‌گردد. شایعه استعفای وزیر ارشاد این روزها دوباره به صدر اخبار این وزارتخانه بازگشته و از شواهد امر چنین به نظر می‌رسد که خروج سیدعباس صالحی از سکان‌داری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محتمل‌تر از قبل شده است. وزیر ارشاد در برابر سوال‌ درباره استعفای خود سکوت کرده و تنها به جمعی از خبرنگاران و به صورت خصوصی اعلام داشته است که در این زمینه در هیات دولت صحبت خواهد کرد. کمبود بودجه، بحران روزافزون کاغذ و افزایش لجام‌گسیخته قیمت آن، حواشی پیش آمده برای برخی آثار بدون مجوز و خارج از ضابطه موسیقی، موضوعات مربوط به نمایشگاه کتاب و نیز اجرای نمایش‌هایی که ساختار ویژه اجرا و بازی‌های پرحاشیه هنرمندان اعتراض‌هایی را به همراه داشته، مسائل پیش آمده در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و همچنین موضوع گزینه‌های مطرح شده برای معاونت مطبوعاتی در کنار مشکلات اداری و مالی؛ حواشی زیادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های اخیر ایجاد کرده است.
وزیر ارشاد بعدی کیست؟


شایعه ترک وزارتخانه توسط صالحی با استعفای سلطانی‌فر از معاونت مطبوعاتی وزارت و مطرح شدن اسامی کاندیداهای جدید این معاونت دوباره به صدر اخبار این دستگاه مهم فرهنگی برگشت. مساله‌ای که منجر به دیدار و رایزنی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر می‌شود. محمدعلی وکیلی یکی از نمایندگان حاضر در نشست یاد شده با صالحی به همراه آقایان مطهری، مازنی، کواکبیان و حضرتی بوده، با تاکید بر عادی بودن اینگونه جلسات؛ بر دوستانه، مشورتی و البته انتقادی بودن آن تاکید کرد و به صراحت گفت که جریانی به دنبال حذف شخص آقای صالحی و تصاحب کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی ادامه داد: این شایعه‌پراکنی‌ها را کذب و مشمئزکننده خواند و تاکید کرد که جریانی به‌دنبال حذف شخص آقای صالحی و تصاحب کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد است در صورت ضرورت در آینده ناگفته‌های مربوط به موضوع استعفای وزیر را اعلام خواهم کرد.
زنگ خطر برای دولت
بنابراین استعفای وزیر ارشاد صحت دارد و رد آن از سوی صالحی برای آرامش فضاست. بسیاری بر این اعتقاد هستند که مهم‌ترین دلیل استعفای صالحی به روابط میان صالحی با رئیس‌جمهور باز می‌گردد. بی‌تردید چند صباحی است که دولت از انسجام لازم برخوردار نیست و هر یک از بخش‌ها بر اساس تشخیص خودشان عمل می‌کنند نه سیاست کلی که لازمه رسیدن به هدف دولت دوازدهم است.