چند نکته درمورد اظهارات زنگنه

وزیر نفت در نشست خبری خود به چندین نکته در زمینه انرژی مثل عرضه نفت در بورس، صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله و جایگزین کردن کشورهای همسایه و چین به عنوان خریداران نفت ایران اشاره کرد.در زمینه بورس و فروش نفت از طریق بخش خصوصی باید گفت که این راهکار تجربه خوبی بوده و در یکی دو موردی که اجازه فعالیت به بورس در زمینه فروش نفت داده شد موفقّیت هایی حاصل شد اما معلوم نیست که به چه علت این کار متوقف شد. در واقع باید به بخش خصوصی این اجازه را داد که در حوزه تجارت نفت وارد شوند و بتوانند به راحتی این تجارت را از کانال بورس انجام دهند.حمایت و تشویق از بخش خصوصی در این زمینه آینده خوبی را برای تجارت نفت ما رقم خواهد زد و در شرایط تحریم می تواند به اقتصاد ما کمک کند.
صادرات ما از طریق خط لوله به اروپا هم یک مسئله ژئوپولتیک و سیاسی است. ما باید صادراتمان به اروپا را از طریق کشوری انجام دهیم که از لحاظ سیاسی مشکل کم تری می تواند برای ما به وجود آورد .البته این مسئله یک مسئله فنی هم هست و باید مزیت های فنی این انتقال را هم مورد توجه قرار دهیم.ما می توانیم با صادرات گاز به اروپا برای آنها وابستگی ایجاد کنیم. خوشبختانه برخی از کشورهای اروپایی مثل سوییس در سالیان گذشته طالب خرید گاز ما بوده اند و این امکان برای ما وجود دارد. متاسفانه استفاده از
ال ان جی در ایران جدی گرفته نشده است و...



روی این بخش بسیار کم کار کرده‌ایم. اگر معتقد به اقتصاد مقاومتی هستیم باید از صادرات ال ان جی که یکی از روش‌های موثر درآمدزایی برای ما هست استقبال کنیم.
در رابطه به صادرات نفت به چین و کشورهای همسایه هم باید گفت که چینی‌ها از توان بسیاری بالایی برخوردار هستند و از لحاظ فناوری و علمی چین در گروه کشورهای مهم و تاثیر جهان قرار‌می‌گیرد، بنابراین چین دارای پتانسیل خرید نفت از ایران است اما متاسفانه چینی‌ها هم مثل دیگر کشورها حاضر به قربانی کردن منافع تجاری خود با آمریکا نیستند. همانطور که آقای زنگنه گفتند فروش نفت به چین بستگی به اشتیاق آنها برای خرید نفت ما دارد. متاسفانه امروز آنها برای اینکار اشتیاق کمی نشان می‌دهند. ما در تجارت خارجی خود به دنبال شرایط برد - برد هستیم و در شرایط نابرابر تن به معامله با هیچ کشوری نخواهیم داد. بنابراین باید برای کشورهایی که اشتیاقی برای معامله با ایران ندارند آلترناتیوهای قوی تری پیدا کنیم.
به غیر از چین و کشورهای فرا منطقه ای، همسایه‌های ما مثل عراق از ظرفیت خوبی برای تجارت و صادرات برخوردار هستند و عراق نسبت به دیگر همسایگان ما کشوری است که از لحاظ منابع زیر زمینی ثروتمند است.متاسفانه دولت عراق در سالیان گذشته با برخی از مشکلات سیاسی و ساختاری رو در رو بوده است که از توان اقتصادی مردم و دولت عراق کاسته است و نیاز به همراهی دارند. اما این ایران هم در شرایطی است که نیاز دارد طلب‌های خود را وصول کند و عراقی‌ها باید به دنبال راهکاری باشند تا بدهی دو میلیارد دلاری خود به ایران را بپردازند.
توان کشورهای همسایه برای خرید نفت و گاز ما محدود است و کشورهای مثل افغانستان و پاکستان نمی‌توانند جایگزین‌های خوبی برای ژاپن یا کره‌جنوبی باشند. اما راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که ما نفت و گازمان را تبدیل به برق کنیم و این برق را به کشورهای همسایه و اروپا و غیره خود صادر نماییم و حاصل این کار برای ما موفقّیت آمیزتر خواهد بود.