با حضور معاون اول رئیس‌جمهور بزرگترین طرح عمران شهری جنوب کشور توسط شهرداری شیراز افتتاح شد

شیراز – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سفر خود به شیراز پروژه‌های تقاطع سه سطحی شهدای کشن به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی جنوب کشور، تقاطع شهدای انقلاب و ایستگاه خط یک مترو امام حسین(ع) را افتتاح کرد.
شهردار شیراز در آیین افتتاح تقاطع سه سطحی شهدای کشن که با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: تقاطع شهدای کشن به طول مجموعا 5 هزار و 530 متر احداث شده است. این پروژه از ابتدای کلنگ زنی در سال 94 تا پایان سال 96 حدود 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته از ابتدای امسال تاکنون با 63 درصد پیشرفت، توسط شهرداری شیراز تکمیل و با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
حیدر اسکندرپور با اشاره به اینکه این تقاطع سه سطحی شامل 9 رمپ، 72 ستون و 68 هزار متر مکعب بتن‌ریزی است، افزود: برای ساخت این تقاطع 130 میلیارد تومان هزینه شده است.
شهردار شیراز اضافه کرد: تقاطع شهدای کشن که بزرگترین سازه عمران شهری جنوب کشور است، نقشی اساسی در توزیع ترافیک ورودی به شیراز دارد و مسیر دسترسی به کمربندی، بولوار رحمت، امیرکبیر، مطهری جنوبی و خیابان میثم را برای شهروندان فراهم می‌کند.


شهردار شیراز در حاشیه بهره‌برداری از این پروژه گفت: تقاطع غیر همسطح شهدای انقلاب (جوادیه) به طول 6 کیلومتر به صورت شبدری کامل و با هزینه اجرا و تملک 60 میلیارد تومان در راستای تکمیل بزرگراه کوهسار مهدی عج و رینگ پیرامونی شهر شیراز انجام شده است.
مهندس اسکندرپور ضمن اشاره به اینکه با احداث پروژه شهدای انقلاب حدود 4 هکتار درختکاری به فضای سبز شهری کلانشهر شیراز افزوده شده، افزود: افتتاح این پروژه نقش مهمی در توزیع ترافیک در جاده‌های شمال غربی شیراز به ویژه بزرگراه‌های کمربندی و بلوار‌های آیت‌الله محلاتی، دکتر حسابی و صنایع دارد. براساس این گزارش، در پروژه تقاطع غیرهمسطح جوادیه بیش از یک هزار و 468 تن آرماتوربندی، 59 هزار متر مربع آسفالت، 40 هزار و 500 مترمربع قالب بندی، 21 هزار و 800 مترمکعب بتن ریزی و بالغ بر 63 هزار مترمربع عملیات زیرسازی، 157 هزار مترمکعب خاکریزی، 30 هزار مترمکعب پی کنی و خاکبرداری و 281 تن گاردریل انجام شده است.
بهره‌برداری از خط دو قطار شهری شیراز طی سه سال آینده
شهردار شیراز در آیین بهره‌برداری از ایستگاه خط یک قطار شهری میدان امام حسین(ع) اعلام کرد: درصورتیکه امکان انتشار اوراق مشارکت برای خط دو قطار شهری فراهم شود، طی سه سال آینده این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد. شهردار شیراز در آیین بهره‌برداری از ایستگاه خط یک قطار شهری میدان امام حسین(ع) اعلام کرد: درصورتیکه امکان انتشار اوراق مشارکت برای خط دو قطار شهری فراهم شود، طی سه سال آینده این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.
مهندس اسکندرپور در این آیین که با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، آیت‌الله دژکام امام جمعه شیراز، مهندس رحیمی استاندار فارس، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، گفت: اجرای خط یک قطار شهری شیراز به طول 24/5 کیلومتر بیش از 17 سال طول کشید و طولانی شدن پروژه‌های عمرانی خصوصا زیرساختی یک نقص محسوب می‌شود.
وی با اشاره به لزوم تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌های شهری اضافه کرد: از سال 92 و در دولت تدبیر و امید به کلانشهرها اجازه داده شد برای قطار شهری اوراق مشارکت منتشر و عرضه کنند. سالهای گذشته نیز اجازه انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری شیراز داده و از این فرصت برای تکمیل خط یک و بهره‌برداری از آن استفاده شده است. شهردار شیراز خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواستار امکان استفاده از اوراق مشارکت در سال 98 برای تسریع در عملیات اجرایی خط 2 قطار شهری شیراز شد و افزود: امکان انتشار 600 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی شیراز صادر شد اما تاکنون بانک مرکزی اجازه انتشار را صادر نکرده است.
وی با اشاره به افتتاح تقاطع سه سطحی شهدای کشن توسط معاون اول رئیس جمهور آن را پروژه‌ای در سطح ملی دانست و گفت: این پروژه از ابتدای کلنگ زنی در سال 94 تا پایان سال 96 حدود 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته از ابتدای امسال تاکنون با 63 درصد پیشرفت دیگر، توسط شهرداری شیراز تکمیل شد.
مهندس اسکندرپور ضمن اشاره به شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد: طبق پیش بینی‌ها سال آینده، سالی سخت برای شهرداری‌های کلانشهرهای کشور خواهد بود و عبور از این شرایط در سایه همراهی و همدلی مجموعه مدیریت شهری و کلیه دستگاه‌های اجرایی ممکن خواهد بود.
وی با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی گفت: اکنون زمان مجادله‌های بی‌حاصل نیست و با توجه به فشارهای سخت بیرونی بر کشور، باید از خط کشی‌های مجازی و فشارهای درونی غیرمنصفانه، با هدف تسریع در توسعه و تعالی کشور، پرهیز کرد چون آن چیزی که امروز مردم به آن نیاز دارند امید است و ایجاد امید وظیفه همه ما است.
براساس این گزارش، طی سفر دکتر اسحاق جهانگیری به شیراز سه پروژه بزرگ شهری شامل تقاطع سه سطحی شهدای کشن، تقاطع شهدای جوادیه و ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
ایستگاه قطارشهری میدان امام حسین(ع) با حدود 30هزار متر مربع زیر بنا و 91 میلیارد تومان هزینه اجرا و تملک یک ایستگاه تبادلی و محل تلاقی خط یک و خط دو قطارشهری شیراز محسوب می‌شود. این ایستگاه با 30متر عمق یکی از عمیق‌ترین ایستگاههای متروی شیراز است که در 3 طبقه و به صورت سکو جزیره‌ای احداث شده و دارای 6 مسیر ورودی و خروجی است. براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بود ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) در هفته دولت سال 98 به بهره‌برداری برسد اما با توجه به موقعیت مهم این ایستگاه و قرارگیری آن در یکی از میادین مرکزی شیراز (میدان ستاد)، عملیات عمرانی این پروژه سرعت گرفت و به مناسبت دهه مبارک فجر به بهره‌برداری رسید. عملیات عمرانی ایستگاه مترو امام حسین(ع) به عنوان محور متصل‌کننده خط یک و دو متروی شیراز و در مجاورت آبهای زیر زمینی سخت و پیچیده بود و با بهره‌برداری از این ایستگاه تردد مسافر و ترافیک در محور‌ کریمخان زند و انقلاب کاهش می‌یابد.
معاون اول رئیس جمهور ضمن تقدیر از شهردار شیراز گفت: شیراز باید به لحاظ زیباسازی و اجرای طرح‌های عمرانی در صدر شهرهای کشور قرار گیرد
دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افتتاح تقاطع سه سطحی شهدای کشن، تقاطع جوادیه و ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) گفت: این طرح‌ها در زمانی کوتاه و با وجود محدودیت‌های مالی جدی به انجام رسیده و باید از شهردار شیراز در تامین منابع لازم قدردانی کرد.
دکتر جهانگیری در آیین افتتاح ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) مهندس اسکندرپور شهردار شیراز را شهرداری جوان، پرانرژی و کارآمد دانست و تاکید کرد: شیراز باید به لحاظ زیباسازی و نیز اجرای طرح‌های عمرانی در صدر شهرهای کشور قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهور از ایجاد قطار شهری در کلان شهرها بعنوان حرکتی لازم و مورد نیاز یاد کرد و گفت: دولت از شهرداران کلان شهرها در اجرای پروژه‌های بزرگ این چنینی حمایت کرده است. دو سال قبل فاینانس 2 میلیارد دلاری برای خرید واگن مصوب شد که امیدواریم از این طریق خط متروی شیراز هر چه سریعتر تکمیل شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به تصمیم قاطع دولت در موضوع خوش حسابی در فروش اوراق مشارکت به مردم، افزود: در روزهای آتی با شهرداران کلان شهرها جلسه‌ای برای حل مشکلات آنان برگزار خواهم کرد.
وی با اشاره به اینکه در شب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم گفت: انقلاب اسلامی کار بزرگی بود و امام عزیز کاری کرد کارستان که در قرن بیستم بزرگترین اتفاق به حساب می‌آید.
معاون اول رئیس جمهور افزود: انقلاب اسلامی کشور بزرگ و پرعظمت ایران را وارد دوره جدیدی کرد و چهل سال سرفرازی و سربلندی برای ملت ایران به همراه داشت.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که در 19 بهمن سال جاری صورت گرفت خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که مراسم 22 بهمن امسال با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.
دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به سخنان مقامات آمریکا مبنی بر اینکه ملت ایران قادر نخواهند بود جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را برگزار کنند، افزود: این سخن مقامات آمریکا، سخنی اتفاقی نبود بلکه تصور آنها دقیقاً‌ این بود که جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار نخواهد شد و تصور می‌کردند که امسال پایان جمهوری اسلامی ایران است و برنامه‌های خود را نیز بر همین اساس تنظیم کرده بودند. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران همواره در همه مقاطع و بخصوص در مواقع حساس و سرنوشت ساز به نیروی لایزال الهی اتکا داشته و همواره از عنایت و نصرت الهی بهره‌مند بوده است، گفت: ایران از رهبر و مسئولین با درایت برخوردار است که تدبیرهای لازم را برای رویارویی با مشکلات انجام می‌دهند و فردا نیز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با نهایت سرفرازی این جشن را برگزار خواهیم کرد و یکبار دیگر آمریکا در مقابل ملت ایران سر تعظیم و تسلیم فرو خواهد آورد.
وی اظهار داشت: البته معنای حرفها و سخنان مثبت ما این نیست که مردم مشکلی ندارند و کشور در شرایط ایده آل قرار دارد. ما دقیقاً‌ از مشکلات و شرایط سخت مردم اطلاع و آگاهی داریم البته باید بدانیم که این شرایط خطیر به معنای بن بست نیست بلکه باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم از این شرایط سخت با سربلندی عبور کنیم. دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه باید به مردم امید دهیم و اعتماد جامعه را بازسازی کنیم، تصریح کرد: البته ضعف‌هایی نیز در مسئولین وجود دارد که به این ضعف‌ها اعتراف می‌کنیم و ممکن است گاهی تصمیمات غلطی اتخاذ شده باشد اما در تصمیم‌گیری‌ها همواره نیت مسئولین حل مشکلات کشور و خدمت رسانی به مردم بوده است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه این نظام و انقلاب کارهای بزرگی انجام داده، از آینده روشن پیش روی کشور خبر داد و گفت: امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران در منطقه پر آشوب کنونی بی‌نظیر است. ایران لنگر گاه ثبات و امنیت منطقه است. البته برخی همسایگان با کج فهمی این موضوع را درک نمی‌کنند اما اگر ناامنی بر ایران حاکم شود کشورهای منطقه نیز از ثبات بی‌بهره خواهد شد. ما خواهان صلح و پایداری در منطقه هستیم. وی با اشاره به حجم طرح‌های افتتاح شده در همین چند روز در گوشه و کنار کشور، گفت: در استان فارس نیز طرح‌های خوبی به بهره‌برداری رسیده است و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان به فضل الهی مسیر توسعه در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و گردشگری را طی خواهد کرد. دکتر جهانگیری با بیان اینکه دولت به دنبال حل مشکلات کشاورزان نظیر پرداخت تسهیلات و بازپرداخت آنها، گفت: تصمیمات خوبی برای توسعه زیرساخت‌های استان نظیر بزرگراه شیراز ـ اصفهان، راه آهن شیراز ـ بوشهر، مقابله با خشکسالی‌ها، نجات تالاب‌ها و تامین آب آشامیدنی شیراز اتخاذ شده و امیدواریم با پیگیری مسئولان این مشکلات برطرف شود.
توسعه فارس مرهون انقلاب است
استاندار فارس با مقایسه آماری وضعیت زیرساخت‌‎های مختلف در این استان، تاکید کرد که این استان بعد از انقلاب اسلامی، شکوفا شده و در زمینه زیرساخت‌های مختلف نظیر راه، راه‌آهن، فرودگاه، کشاورزی، علمی، پزشکی، صنعت و... به رشدی قابل توجه دست یافته و همچنان در این مسیر حرکت را ادمه می‌دهد. عنایت‌الله رحیمی در آیین بهره‌برداری فاز یک ایستگاه مترو امام حسین(ع) شیراز ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: علی‌رغم تبلیغات دشمنان در ارتباط با کم رنگ جلوه دادن دستاوردهای نظام اما به گواه آمار و ارقام، نظام خدمات فاخری به مردم ایران اسلامی ارزانی کرده است. استاندار فارس با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ حمل و نقل ریلی درون شهری در فارس نداشته‌ایم، وجود متروی مجهز در شیراز به طول 24.5 کیلومتر در خط یک را مصداق یک دستاورد بزرگ طی چهل سال گذشته در این کلانشهر ذکر و خاطرنشان کرد: شش خط دیگر مترو نیز در دستور کار قرار دارد که هم‌اکنون خط 2 آن در دست اجراست.
رحیمی همچنین با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها یک سد در فارس وجود داشت اما امروز به 12 سد رسیده، عنوان کرد: قبل از انقلاب در کل فارس تنها یک شهر و یک روستای دارای گاز بوده‌اند که آن روستا نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر انتقال خط گاز دارای گاز شده بود اما از پس از انقلاب تاکنون 94 شهر دارای گاز شده‌اند که 19 مورد آن مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است. وی یادآور شد: قبل از انقلاب تنها دانشگاه شیراز در استان فارس وجود داشت که از تفکیک آن دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شد و امروز به 183 مرکز آموزش عالی ارتقا یافته است. رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان فارس مهد ادبا، علما، عرفا، شاعران و معماران بزرگی است،‌ وجود سعدی، حافظ، ملاصدرا، سیبویه، شهید آیت‌الله دستغیب و حسینی‌الهاشمی را از جمله آنها دانست و افزود: فارس مصداق استانی مذهبی، فرهنگی و دارای مردمی انقلابی و متدین است. رحیمی همچنین خواستار تسریع در روند اجرایی پروژه بزرگراه شیراز-اصفهان، شیراز-بوشهر، اجرایی شدن پروژه راه آهن شیراز-بوشهر، اقلید-یزد و شیراز-گل‌گهر، تکمیل سدهای در دست احداث و ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال فراگیر توسط معاون اول رئیس‌جمهور شد.
پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز موجب افتخار است
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در آیین افتتاح ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز با بهره‌گیری از توان و تخصص نیروهای بومی موجب بالندگی و افتخار است.
حجت الاسلام لطف‌الله دژکام، با اشاره به اجرای ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) توسط مهندسان، مشاوران و کارگران بومی خاطرنشان کرد: احداث این پروژه در مرکز شیراز کار بزرگی بود که متخصصان توانمند ایرانی انجام داده‌اند.
امام جمعه شیراز ضمن یادآوری بازدیدی که طی روزهای گذشته از روند اجرای این پروژه داشت، خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزود: در زمان بازدید اولین نکته‌ای که از شهردار سوال کردم، سرنوشت ساعت گل با وجود 30 هزار متر مربع عملیات اجرای قطار شهری در زیر زمین بود، که خوشبختانه ساعت گل همچنان در جایگاه قبلی به کار خود ادامه می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: موضوع دیگری که در بازدید متوجه آن بودم، این بود که آیا کار را ایرانی‌ها انجام می‌دهند یا دیگری که خوشبختانه این پروژه توسط بچه‌های ایران اجرا شده است و ما به بالندگی ایران اسلامی افتخار می‌کنیم. نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: ایران به عنوان الگوی یک نظام اسلامی باید هرچه بهتر و بیشتر در دنیا بدرخشد.
همچنین در این آیین، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس با اشاره به تحولات و دستاوردهای صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی در این استان گفت: تحولات و دستاوردهای حاصل شده در استان فارس خدمات ملموسی است که نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم تقدیم کرده است. این استان بعد از انقلاب اسلامی، شکوفا شده و در زمینه زیرساخت‌های مختلف نظیر راه، راه‌آهن، فرودگاه، کشاورزی، علمی، پزشکی، صنعت و... به رشدی قابل توجه دست یافته و همچنان در این مسیر حرکت را ادمه می‌دهد.
استاندار فارس با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ حمل و نقل ریلی درون شهری در فارس نداشته‌ایم، وجود متروی مجهز در شیراز به طول 24.5 کیلومتر در خط یک را مصداق یک دستاورد بزرگ طی چهل سال گذشته در این کلانشهر ذکر و خاطرنشان کرد: شش خط دیگر مترو نیز در دستور کار قرار دارد که هم‌اکنون خط 2 آن در دست اجراست.
مهندس رحیمی ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار تسریع در روند اجرایی پروژه بزرگراه شیراز-اصفهان، شیراز-بوشهر، اجرایی شدن پروژه راه آهن شیراز-بوشهر، اقلید- یزد و شیراز-گل‌گهر، تکمیل سدهای در دست احداث و ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال فراگیر توسط معاون اول رئیس‌جمهور شد.
* جهانگیری،معاون اول رئیس جمهور: این طرح‌ها در زمانی کوتاه و با وجود محدودیت‌های مالی جدی به انجام رسیده و باید از شهردار شیراز در تامین منابع لازم قدردانی کرد
*شهردارشیراز: افتتاح تقاطع سه سطحی شهدای کشن پروژه‌ای در سطح ملی است، این پروژه از ابتدای کلنگ زنی در سال 94 تا پایان سال 96 حدود 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته واز ابتدای امسال تاکنون با 63 درصد پیشرفت دیگر، توسط شهرداری شیراز تکمیل شد
* امام جمعه شیراز: اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز با بهره‌گیری از توان و تخصص نیروهای بومی موجب بالندگی و افتخار است
*استاندار فارس: وجود متروی مجهز در شیراز به طول 24.5 کیلومتر در خط یک مصداق یک دستاورد بزرگ طی چهل سال گذشته در این کلانشهر است که شش خط دیگر مترو نیز در دستور کار قرار دارد که هم‌اکنون خط 2 آن در دست اجراست