سیمرغ ها ديشب ماه را كامل كردند

مراسم پایانی جشنواره‌ فیلم فجر برای معرفی برگزیدگان و اهدای سیمرغ‌ها برپا شد.به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه ۲۲ بهمن با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزاری شد، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، علیرضا تابش مدیرعامل فارابی، سید محمد طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، منوچهر شاهسواری، نرگس آبیار، هوتن شکیبا، محمد حسین قاسمی، فرشته صدرعرفایی، غلامرضا موسوی، جواد عزتی، امین حیایی، الناز شاکردوست، بهنوش طباطبایی، فرشته طائرپور، نیلوفر خوش خلق، سعید روستایی و … حضور داشتند.محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور و علی جنتی، وزیر سابق وزارت ارشاد هم از حاضران این مراسم بوده است.همچنین جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در این مراسم حاضربودند.مرضیه هاشمی، خبرنگار بازداشت شده پرس تي‌وي توسط که به تازگی آزاد شده هم از حاضران این مراسم بود. در ادامه مراسم اهداي جوایز به سرعت آغاز شد وسیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه اهدا شد به «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت. محمد کارت با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه از همکارانش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر ادامه داشته باشد. در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد . بابک بهداد گفت: سینمای مستند جسور و خلاق است و سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما مستندسازان موفقی در عرصه جهانی داریم اما متاسفانه مورد کم توجهی قرار می‌گیرند. سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی «نگاه نو» اهدا شد به فیلم «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده.خیال محمد، یک مهاجر افغانستانی که به جای برگزیده این بخش روی سن آمد، متنی را خواند و گفت: من «خیال محمد» نزد آقای غنی زاده کار می‌کنم و از ایشان خواسته بودم اگر امروز توانست از مشکلات ما بگوید و او هم گفت که خودم بیایم. اما دیدم شما هم خودتان مشکلاتی دارید و امروز برای امید باید حرف‌های خوب بزنیم و می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از مردم ایران قدردانی کنم و برای‌تان آرزوی عبور از مشکلات کنم تا دوباره رنگ آرامش ببینید. او متن خود را این‌طور ادامه داد: کارگردان موفق برگزیده باید موفق شده باشد که نگاه نو و جدیدی را در جشنواره تزریق کرده باشد. حال آنکه آن‌چه می‌بینیم حکایت از عدم موفقیت اینجانب، کارگردان «مسخره‌باز» در تزریق نگاه نو به جشنواره است.لذا ضمن خرسندی و قدردانی از ایجاد فرصت حضورم در جشنواره امسال، اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه، یعنی نگاه نو معذورم. امید که در دوره‌های دیگر، کارگردان مقبول‌تری برای این جشنواره باشم.
تقدیر از ۲۳ آزاده دفاع مقدس با سخنان متفاوت گوهر خیراندیش
در بخش بعدی این مراسم پس از پخش بخش‌هایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان همان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، قدردانی شد.تعدادی از آزادگان به همراه بازیگران نوجوانی که نقش آن‌ها را در ۲۳ نفره بازی کردند، روی صحنه حضور پیدا کردند.این قدردانی با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما انجام شد.در این بخش برخی از آزادگان خودشان حضور نداشتند و فرزندان شان به جای آن‌ها به مراسم آمده بودند که ملا صالح نیز در بین آن‌ها حضور داشت. گوهر خیراندیش که به همراه منوچهر شاهسواری و حبیب احمدزاده در این بخش برای تقدیر به جایگاه آمد، ضمن اشاره به دردی که در پا داشت یادآور شد: رفت بودم سینما فیلم «قصر شیرین» را تماشا کند، به فیلمی جنگی رسیدم که خواستم از درد پا چُرتی بزنم ولی نتوانستم و فکر می‌کردم شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی هستم.‌این بازیگر ادامه داد: من مطمئنم این فیلم با جذابیتی که دارد پرفروش می‌شود و در تمام فیلم خودم اشک ریختم. «ملاصالح» عزیز در سه دوران اسارت دیده و شکنجه شده و حالا من سر تعظیم فرود می‌آورم در مقابل ایشان.‌ البته قبل آمدن به من گفتند نکند دوباره مثل یزد بروی و ملاصالح را ببوسی. ولی گفتم خیال‌تان راحت باشد، من دیگر توجیه شده‌ام.‌ همان سالی توجیه شدم که تحت‌تاثیر زمان پس از فوت جمشید اسماعیل خانی (همسرش) هنگام اهدای جایزه‌ای کارگردان جوانی را بوسیدم و قاضی محترم یزدی با لهجه شیرین‌شان فرمودند: این‌ چه کاری بود کردی؟ نمی‌شود هرکس را ببوسی بگویی پسرم بود. به همین دلیل من این قهرمان‌ها را از طرف خودم و مادرم از دور می‌بوسم.سپس با حضور وزیر ارشاد و سرپرست سازمان سینمایی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم «۲۳ نفر» و مجتبی فرآورده و مهدی جعفری، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم تعلق گرفت.مجتبی فرآورده پس از دریافت این جایزه ضمن تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: من این‌جایزه را به کسانی که هشت سال و هفت ماه و ۱۷ روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم تقدیم‌ می کنم.
وزیر ارشاد، پیام حسن روحانی را به جشنواره‌ فیلم فجر قرائت کرد


در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جایگاه، بخشی از پیام ‌حسن روحانی، رییس جمهوری را که پیش از این منتشر شده بود، قرائت کرد.حسن روحانی، ريیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد.
اهداي جوایز سیمرغ
در ادامه مراسم پایانی جشنواره‌ فیلم فجر از پوران درخشنده، ریما رامین‌فر، دکتر محمد احسانی، محمد علی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ دعوت شد تا به روی صحنه بیایند.مهرزاد دانش به نمایندگی از هیات داوران بیانیه‌ای را قرائت کرد.کاندیداهای جشنواره‌ فیلم فجر در بخش‌های مختلف «سودای سیمرغ» به این شرح است :
سیمرغ جلوه‌های بصری اهدا شد به جواد مطوری برای فیلم مسخره‌باز
سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی اهدا شد به ایمان کرمیان برای فیلم ماجرای نیمروز: رد خون
سیمرغ بلورین چهره پردازی اهدا شد به ایمان امیدواری برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سیمرغ بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای غلامرضا تختی
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری اهدا شد به ایرج شهزادی برای فیلم متری شیش و نیم
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری اهدا شد به مهرشاد ملکوتی برای فیلم ماجرای نیمروز: رد خون
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن اهدا شد به امین هنرمند برای قصرشیرین
سیمرغ بلورین بهترین تدوین اهدا شد به بهرام دهقانی برای فیلم متری شیش و نیم
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری اهدا شد به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد اهدا شد به علی نصیریان برای فیلم مسخره باز
سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن اهدا شد به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر(این بخش نامزدی نداشت)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم «هنر و تجربه» اهدا شد به «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده (این بخش نامزدی نداشت)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد اهدا شد به «هوتن شکیبا» برای شبی که ماه کامل شد
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن اهدا شد به الناز شاکردوست برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اهدا شد به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم قصر شیرین
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران اهدا شد به فیلم «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی اهدا شد به نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا شد به محمد حسین قاسمی برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره از نگاه مردم اهدا شد به فیلم متري شش و نيم