کودکان با ازدواج استثمار می شوند

آرمان: مساله کودک همسری، آسیب اجتماعی قدیمی و سابقه‌داری است که با وجود تلاش‌های مسئولان و فعالان اجتماعی هنوز قربانی می‌گیرد. با اینکه بارها طرح کودک همسری در مجلس مورد بررسی قرار گرفته، هنوز این طرح به مرحله تصویب نرسیده است. این ریشه‌های اقتصادی کودک همسری است که موجب می‌شود خانواده‌ها هنوز به این مساله چراغ سبز نشان دهند. چند روزی است که ازدواج کودکی 11 ساله با مردی پنج برابر سن خود که گویی صاحب نوه هم هست، خبرساز شده است و مسئولان نسبت به این مساله عکس‌العمل نشان دادند. ابتدا اعلام شده بود که این ازدواج به دلیل بدهی پدر کودک به مرد 50 ساله بود. با مخالفت جمعی، خبر انتقال این کودک به بهزیستی از طرف معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام شد. حبیب‌ا... مسعودی فرید با بیان این‌که مددکاران بهزیستی برای تهیه گزارشی از وضعیت این کودک به روستای محل سکونت این مرد مراجعه کردند، گفت: بر اساس گزارش‌های تکمیلی، او حدودا ۱۲ ساله است و به یکی از مراکز سازمان بهزیستی در ایلام منتقل شده است. این مسئول اعلام کرده که مرد 50 ساله، دلیل ازدواج با این کودک به‌ازای پرداخت پول را انکار کرده است، اما این مساله نیازمند بررسی‌های بیشتری است. پدر این کودک به دلیل اعتیاد در زندان به سر می‌برد. مسعودی فرید ادامه داد: وقوع این اتفاق و انتقال این کودک به ایلام برای ازدواج با این مرد، چند ماه قبل انجام شده است. با ورود دادستانی به این موضوع، در حال حاضر برای پدر کودک و این مرد قرار قانونی صادر شده است.
واکنش وزیر رفاه به ازدواج کودک ایلامی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کودک ایلامی که قرار بود به ازدواج مردی 50 ساله دربیاید، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفت. محمدشریعتمداری در واکنش به این ماجرا در صفحه توئیتر خود نوشت: «به لطف خدا و همت همکاران و پایمردی دادستان محترم ایلام، دختر یازده ساله عزیزم رها، که بنا به تصمیمی غلط، قرار بود نوعروس مردی پنج‌برابر سنش شود، تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفت.»گفتنی است، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به خبر ازدواج دختر ۱۱ ساله ایلامی، اظهار کرده بود: «پیرو انتشار خبر ازدواج دختر ۱۱ ساله با مردی ۵۰ ساله در ایلام، دادستانی استان به موضوع ورود پیدا کرده است» در پی این روند، رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت که این فراکسیون با رئیس مجلس مکاتبه کرده تا با تجدید نظر در رد طرح کودک همسری و در صورت موافقت، این طرح در دستور کار مجلس قرارگیرد. فریده اولادقباد ادامه داد: با توجه به اینکه طرح مقابله با کودک همسری که در کمیسیون قضائی رد شده مورد مطالبه تعدادی از نمایندگان بوده، از طریق فراکسیون زنان مکاتبه‌ای با لاریجانی داشتیم که رد طرح در هیأت رئیسه مورد تجدیدنظر قرار گیرد و در صورت موافقت، طرح در دستور صحن قرار گیرد. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه منظور ما در کودک همسری ممنوعیت ازدواج برای افراد زیر ۱۳ سال است و از ۱۳ تا ۱۶ سال نیز ازدواج با اذن ولی پیش‌بینی شده است، توضیح داد: معتقدیم ازدواج در این سن مانع شکوفایی شخصیت، تضعیف سطح آموزشی و تربیتی خانواده می‌شود. علاوه بر این وجود خطرات باروری در سنین پایین، زایمان‌های زودرس، پیامدهای روانی ازدواج در سنین پایین از دیگر مشکلات ازدواج در این سن است و می‌تواند باعث افزایش خشونت خانگی و اختلالات اضطراب و افزایش طلاق شود.
ازدواج با کودکان مشروع نیست


به گفته یک مرجع تقلید آنهایی که به نوعی برتری مردان بر زنان را اصل دینی معرفی می‌کنند، اصلا با ادبیات دین و شریعت آشنا نیستند. آیت‌ا... اسدالله بیات زنجانی گفت: در موضوعاتی مانند همین قضیه کودک همسری بارها گفته ام که چه بسا موضوعاتی در طول تاریخ بوده باشد اما افراد اهل فن با مراجعه به متون می‌توانند ببینند که موضوعات این چنینی جنبه عمومی نداشته و فقط در موارد ضرورت بوده است و ضرورت‌ها مبنای حکم شرعی، عادی و متعارف نیستند. در ضرورت حتی می‌شود گوشت میت هم خورد اما آیا می‌توان به این واسطه حکم داد که خوردن گوشت میت حلال است؟ ازدواج موجب سکون و آرامش است. امام صادق می‌فرماید ازدواج برای ایجاد الفت است و این موضوع هم طرفینی است. آیا واقعا کودکان با ازدواج سکون و آرامش و امنیت می‌یابند؟ او ادامه داد: ازدواج با کودکان امر ناعادلانه است و چون ناعادلانه است مشروع نیست. غیراز اینکه حتی برخی مباحات وجود دارد که در بعضی زمان‌ها موجب وهن مذهب است و حتما اشاعه آن مشروع نیست. موضوع سؤال از این موارد نیست ولی ما این را هم در اسلام داریم. قانون اساسی مانند همه دست‌آوردهای بشری کامل نیست. الان سی سال از بازنگری گذشته و خیلی‌ها به خلأهای آن پی برده اند و در همین قانون هم بازنگری در نظر گرفته شده که به چه شکلی باید صورت گیرد. حرفم این است که آیا به همین قانون عمل می‌شود؟ به گزارش ایلنا، آیت‌ا... بیات زنجانی گفت: در قرآن کریم هیچ جائی وجود ندارد که مردان نسبت به زنان برتری داشته باشند و هر جایی مرد هست، زن هم در کنار اوست؛ درباره آیه کریمه «الرجال قوامون علی النساء» (آیه ۳۴ سوره نساء) هم باید گفت که آیه درصدد بیان مسئولیت شوهران برای تأمین نیازهای مادی و نفقه همسرانشان است، به قرینه «و بما انفقوا» در ادامه آیه، و به هیچ وجه در مقام بیان تفضیل و برتری مرد بر زن نیست. آیه ۲۱ سوره روم این تعبیر را دارد که حضور زنان برای ایجاد امنیت و آرامش در جامعه است و این تعبیر برای مردان وجود نداشته و به کار برده نشده است. پس آنهایی که به نوعی برتری مردان بر زنان را اصل دینی معرفی می‌کنند، اصلا با ادبیات دین و شریعت آشنا نیستند.