۴ دهه در سنگر ديپلماسي

روز سه شنبه، نشست چهار دهه سیاست خارجی ایران با حضور سفرای کشورهای خارجی در تهران برگزار شد و وزرای خارجه پیشین ایران به‌عنوان دیپلمات های کهنه کار از 40 سال مقاومت ایران در مقابل زیاده خواهی‌های دشمنان حرف زدند.سیدکمال خرازی ، وزیر خارجه دولت اصلاحات در نشست چهار دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که با حضور وزیران خارجه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جمعی از سفرا و نمایندگی های مقیم تهران برگزار شد، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را سه شعار محوری انقلاب عنوان کرد و افزود: ما برای این سه شعار هزینه‌های سنگینی را پرداخته‌ایم، چه در ابتدای پیروزی انقلاب که با تروریسم روبه‌رو بودیم و چه در جنگ هشت ساله و بعد از آن تحریم و همچنین ادامه تروریسم در داخل و منطقه که با آن مواجه شدیم.رییس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: مبارزه با دشمن طبیعتا هزینه دارد و ملت ایران این آمادگی را نشان داده که آماده است در راستای اهداف انقلاب هرگونه هزینه‌ای را بپردازد.خرازی اضافه کرد: ما امروز در حالی چهلمین بار پیروزی انقلاب را جشن می گیریم که دنیا با یک بحران جدی روبه‌رو است، بعد از ناکامی فاشیسم و کمونیسم امروز شاهد ناکامی لیبرالیسم و کاپیتالیسم هستیم. آنچه در اروپا و آمریکا اتفاق می افتد، نشان می دهد که لیبرالیسم با مشکلات جدی مواجه است.وی اظهار داشت: آمریکا که نماد سرمایه‌داری است و همواره در این جهت حرکت کرده مشاهده می کنیم که بر اثر شکست سرمایه داری به جای رقابت در چارچوب معیارهای سرمایه‌داری، دست به اقدامات تنبیهی علیه رقبای خود می زند و این یک امپریالیسم جدید است که امپریالیسم مالی نام دارد.رییس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: در این امپریالیسم کشورها از قدرت مالی خود استفاده می کنند تا دیگران را زیر سلطه بگیرند و آن‌ها را فرمانبردار کنند. ما در سال های اخیر نمونه های زیادی دیده ایم که چگونه آمریکا بانک هایی را که نافرمانی می کنند، تنبیه می کند و این چيزي جز امپریالیسم نیست.وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: امروز دولت آمریکا به باج خواهی مالی از کشورهایی مثل چین، روسیه و حتی اروپا می پردازد و از طرف دیگر می بینیم که آمریکا شروع به باج خواهی امنیتی کرده است.وی خاطرنشان کرد: زمانی آمریکا می گفت امنیت کشورهایی را که در بلوک من هستند حفظ می کنم ولی امروز رییس جمهوری آمریکا صریحا می گوید برای امنیت خود باید هزینه بپردازید و نمونه این برخورد را با عربستان می‌بینیم که انتظار دارد برای حمایت از عربستان از این کشور باج خواهی کند.خرازی گفت: از طرف دیگر عربستان سعودی که روزگاری اعتباری برای خود داشت با سیاست‌های نامعقولی که در سال های اخیر اتخاذ کرده، پایه های حکومت خود را سست کرده است به طوری که حتی یاران قدیمی آن هم از عربستان تبری می جویند.
نفوذ ما اجباری نیست
خرازی عنوان داشت: نفوذ ما اجباری نیست که با تسخیر دیگر کشورها شکل گرفته باشد، بلکه نفوذ ما معنوی است. وقتی به دیگران کمک کنید، نفوذ پیدا می کنید و این امری طبیعی است؛ ما کشورهای دیگر را تسخیر نکرده ایم. وی ادامه داد: از ما سوال می کنند که ایران چهار پایتخت عربی را تسخیر کرده است، ما کجا تسخیر کرده ایم، ما قلب های انسان ها را تسخیر کرده ایم و هر کس به مردم خدمت می کند در قلب‌های آن‌ها نفوذ می کند و ما قلب مردم عراق و سوریه و یمن را تسخیر کرده ایم و این افتخار ماست.
ولایتی:مهم‌ترین دستاور انقلاب در چهل سال گذشته، اقتدار است


وزیر خارجه دولت سازندگی نیز در نشست دستاوردهای چهل سال سیاست خارجی ایران گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته عنوانی عمومی و فراگیر وکاملا متفاوت از سیاست خارجی قبل از انقلاب است.وی افزود: عزتمندی افزون بر آنکه یک اصل اسلامی است، یکی از ویژگی های تاریخی ملت ایران است. سیاست خارجی که در همه حال باید برآورد افکار عمومی داخل کشور باشد و در جهت تحقق آمال این ملت عمل کند، نمی تواند عزتمندی این ملت را در نظر نگیرد.ولایتی ادامه داد: شاید مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته در کنار عزتمندی، اقتدار باشد؛ نظامی مقتدر که با تکیه بر توانایی های ملت شریف ایران توانسته است بدون اتکا بر هیچ قدرت خارجی در برابر توطئه های پایان ناپذیر نظام سلطه و به ویژه ایالات متحده آمریکا ایستادگی کند.
متکی: رویکرد ترامپ، راه پس و پیش ندارد
منوچهر متکی، وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد هم در این نشست گفت: 55 سال پیش پس از سرکوب قیام ملت ایران در 15 خرداد سال 1342، تعدادی از یاران امام خمینی (س) شرایط را بسیار دشوار دیدند، شاه وضعیت خیلی سختی را بر کشور حاکم کرده بود و انقلابیون در شرایط دشواری بودند. وی با ذکر خاطره از یکی از یاران امام راحل پیش از سفر به تبعید ایشان به ترکیه، ادامه داد: زمانی که ایشان چهره های به هم ریخته ما را ملاحظه کردند، این جملات را گفتند که شاه شرایطی را به وجود آورد که فکر می کند که ما نه راه پیش داریم نه راه پس و نه در جایی که هستیم، می توانیم بمانیم، ان‌شاءا...کاری خواهیم کرد که شاه نه راه پیش داشته باشد نه در راه پس و نه در جایی که هست، بتواند بماند. وزیر پیشین وزارت امور خارجه یاد آور شد: این روایت پیروزی انقلابی شد که شما دیروز آخرین چشمه حضور ملت را در پیوند رهبری و مردم مشاهده کردید. متکی اضافه کرد: پیام خیلی روشن مردم این است که آقای ترامپ از چهارم نوامبر سال 2018 گمان کرده است که ما را در شرایطی قرار خواهد داد که راه پیش و پس نداشته باشیم، اما رویکرد و عملکرد آقای ترامپ نه تنها در رابطه با ایران بلکه در مجموعه مناسبات جهانی خود برای خود او راه پیش و راه پس نخواهد گذاشت.
پاسخ قاطع ظریف به ترامپ
از سوی دیگر وزیر خارجه فعلی ایران روز سه‌شنبه ابتدا با یک توییت قاطعانه و تهاجمی، پاسخ توییت پر از خشم رییس جمهور آمریکا را داد.ترامپ در دقایق اولیه بامداد روز سه‌شنبه در تويیتی به زبان های فارسی و انگلیسی نوشت:
«۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند».در برابر این توییت ريیس جمهور آمریکا، محمد جواد ظریف نیز به صورت تويیتری پاسخی صریح و قاطع به دونالد ترامپ داد و در صفحه تويیتر خود نوشت:«چهل سال شکست در پذیرش اینکه ایرانی ها هرگز مطیع نخواهند شد.چهل سال شکست در تطبیق دادن سیاست آمریکا با واقعیت.چهل سال شکست در بی ثبات کردن ایران از طریق خونریزی و پول خرج کردن.پس از چهل سال انتخاب های اشتباه وقت آن رسیده است که دونالد ترامپ در سیاست شکست خورده آمریکا بازنگری کند»
ظریف: مردم ایران، فشارهای دشمن را می‌شکنند
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت دو مبنای درونزایی و برون گرایی را در سطح جهان دنبال می کند، گفت: مردم به عنوان پایه های اصلی اقتدار و امنیت ایران فشارهای دشمن را خنثی می‌کنند.ظریف افزود: این ملت وقتی پای مصالح ملی و امنیت ملی به میان می آید زیر باران و برف در خیابان حضور می‌یابند و نمایشی را در مقابل جهانیان نشان می دهند که بی سابقه است.وی ادامه داد: این مردم هستند که علیرغم همه کاستی های ما و همه فشارهایی که هم به خاطر مشکلات مدیریتی و هم تحریم‌های خارجی دارند، همچنان عرصه را خالی نمی‌کنند. وزیر امور خارجه گفت: من چیزی ندیدم جز اینکه باید به عنوان یک کارگزار سر تعظیم در مقابل این ملت فرو بیاورم. همان‌طور که امام فرمودند این‌ها هستند که ما همه خدمتگزاران آن‌ها هستیم، این ملت در طول چهل سال علی‌رغم همه فشارها و همه جنگ ها ایستادگی کرده است.ظریف ادامه داد: مردم پایه اقتدار این حکومت هستند و برای همین هم هست که برای ما رعایت حقوق این مردم تنها یک امر اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. ما به چیز دیگری جز مردم وابسته نیستیم.وی تصریح کرد: ما بدون مردم هیچ هستیم و با این مردم همه چیز هستیم، این قاعده اول جمهوری اسلامی است؛ ما توانستیم استقلال ، توسعه، امنیت و آرامش خودمان را با اتکای به مردم به دست بیاوریم و حفظ کنیم.وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت حکمت و مصلحت دومبنا برای سیاست خود در سطح جهان داشته است.