گزارش عملکرد معین اقتصاد مقاومتی شهرستان منوجان

شهرستان منوجان یکی از شهرستان‌های استان کرمان می‌باشد که در جنوب استان کرمان واقع شده است. در فاصله 380 کیلومتری مرکز استان در 48و57درجه طول جغرافیایی و 40و27 درجه عرض جغرافیایی و 338متری از سطح دریا می‌باشد. از نظر آب و هوایی دارای آب و هوای گرم و مرطوب است که شامل تابستان بسیار گرم و زمستان معتدل استانی شهرستان دارای 2 بخش مرکزی و 5 دهستان و146 آبادای دارای سکنه می‌باشد. براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 کل جمعیت شهرستان منوجان65705نفر که شامل18352خانوار، به تفکیک 32833نفر مرد و32872نفر زن می‌باشد. جمعیت این شهرستان1/2 درصد از کل جمعیت استان را شامل می‌گردد. جمعیت شهری این شهرستان 20157نفر(6/30درصد)، جمعیت روستایی 45548 نفر(4/69درصد) شهرستان منوجان را تشکیل می‌دهند. شهرستان منوجان رتبه شانزدهم جمعیتی استان را به خود اختصاص داده است. مردان غیور منوجانی در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور چشمگیری در جبهه‌ها داشتند و حاصل این حضور تقدیم 200 شهید و400 جانباز و 43 آزاده سرافراز است که مدال افتخار برای این شهرستان می‌باشند.
وضعیت اشتغال در شهرستان منوجان
کل بیمه شده های تامین اجتماعی تا پایان دی ماه 96 ، 3950 نفر بوده است. ابتدای 96 تعداد بیمه شده‌ها 3500 نفر بوده است. در این مدت ده‌ ماهه گذشته 450 نفر به افراد مشغول اضافه شده است. بیکاری واقعی در شهرستان 17 درصد می‌باشد. شغل اغلب مردم کشاورزی است، محصولاتی که در منوجان کاشت می‌شود شامل : گندم، جو، کلزا، سیب زمینی ،مرکبات، نخلیات، گوجه، فلفل،بادمجان، انبه، پیاز، خیار، لوبیا و ... است.
وضعیت منابع آبی شهرستان منوجان


کل آب استحصالی در منوجان که توسط کشاورزان قابل بهره‌برداری است 266 میلیون متر مکعب است که از چاه‌های عمیق نیمه عمیق توسط موتور پمپ‌های برقی و دیزلی بهره برداری می‌شود.
خلاصه‌ای از وضعیت اقتصادی
اقتصاد این شهرستان عمدتا بر مبنای کشاورزی و دامپروری استوار است. میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی در شهرستان منوجان 240 میلیون متر مکعب و سرانه آن به ازای تولید هر یک کیلوگرم محصول یک متر مکعب می‌باشد و به طور کلی در حال حاضر 98 درصد آب استحصالی از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
فعالیت‌های شرکت گهر زمین در منوجان
1- کشاورزی و منابع طبیعی
2- گردشگری و میراث فرهنگی
3- مشاغل خانگی و صنایع دستی
4- اجتماعی و مددکاری
5- فرهنگی و آموزشی
6- دامداری
7- معدن
فعالیت های انجام شده در بخش کشاورزی
راه اندازی 31 اکیپ آمارگیری جهت جمع آوری اطلاعات آب‌های زیرزمینی و کشاورزی از جمله چاه‌ها، دبی، سطح ز یر کشت ، محصولات و .... .
احداث دو مورد سد زیرزمینی در مغ محمد و گشمیران
احداث کارگاه‌های بسته بندی کوچک خرما در روستاهای پورشعبان و ماه کنگان( روستاهای دیگری هم برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی در برنامه می‌باشد).
طرح مشارکت در کشت یونجه و علوفه جهت دام.
انعقاد تفاهم‌نامه با مسئولین در زمینه‌های زیر:
تزریق ریزش‌های جوی سالیانه به سفره با استفاده از آبخیزداری، جنگل‌کاری در بخش های اطراف دشت، ایجاد گلخانه نهالکاری و تامین نهال از گلخانه و نهالستان های شهرستان های همجوار، اصلاح روش‌های آبیاری با اجرایی کردن طرح های تهیه شده آبیاری تحت فشار و ذخیره نمودن آب صرفه‌جویی شده در سفره و در نهایت جبران بیلان منفی و همینطور جلوگیری از فرسایش خاک با تقویت پوشش گیاهی.
فعالیت های انجام شده در بخش دامداری
خرید صد رأس بز از نوع سانن جهت اصلاح نژاد دام‌های بومی.
انتقال 10 راس بز سانن به منوجان که به صورت آزمایش در اختیار دامداران قرار گرفته(توضیح اینکه در سال سوم اصلاح نژاد دامها تا 85 درصد اصلاح و راندمان دامهای فعلی افزایش خواهد یافت).
احداث یک باب دامداری مجهز که با 95 درصد پیشرفت فیزیکی به پایان رسیده است.
فعالیت‌های انجام شده گردشگری و میراث فرهنگی
الف) احداث هتل گردشگری سنتی( خشت و گلی) و مجموعه تفریحی:با بررسی‌های محلی معلوم گردیده نوع ساخت و ساز در 50 سال گذشته در شهرستان منوجان و روستاهای اطراف آن خشت و گلی بوده علت این کار نیز به خاطر تطبیق آن با آب و هوای منطقه و سنت و فرهنگ مردم است. به همین منظور اسفند ماه 95 در ورودی شهرستان منوجان با توافق به عمل آمده با فرمانداری محترم، شهرداری و شورای شهر ،‌زمینی به مساحت 29 هکتار در اختیار این شرکت قرار داده شد و کار احداث آن به حول و قوه الهی آغاز گردید.
تور شترسواری جازموریان
پیش بینی شده است پس از بهره‌برداری رسیدن مجموعه اقامتی با توجه به محدودیت مسیر یک روزه‌ای از روستای نیزن تا جازموریان با شتر توسط توریست‌ها پیموده شود و در آن محل توسط ماشین های مناسب مجددا به محل سکونت برگردانده شود که بدین منظور در طول مسیر نیاز به استراحتگاه‌هایی که با استفاده از سیاه چادر و تجهیز مناسب برخاسته از سنگ عشایری می‌باشد که پیش بینی می‌شود حداقل در سه نقطه در طول و حداقل 10 واحد در هر منطقه خدمات دهی صورت گیرد که در این طرح بیش از 20 نفر مشغول به کار شده و حداقل 30 نفر شتر به کار گرفته خواهد شد و در کنار آن تامین علوفه از الزامات و حداقل 5 نفر در تامین آن مشغول خواهند شد. علاوه بر این طرح راه‌اندازی پیست اسب سواری با استفاده از اسب های پونی راه اندازی خواهد شد. اسب سواری می‌تواند در اطراف خود سایت ورزشی مناسب برای استفاده مسافرین باشد که به کارگیری 10 رأس اسب حداقل تیم 5 نفره ای را مشغول خواهد کرد. یکی دیگر از ورزش‌هایی که می تواند باعث سرگرمی مردم شود دوچرخه‌سواریست که در طرح جامع پیست مختصی به آن دیده شده که ظرفیت اشتغال دست کم 10 نفر را به دنبال خواهد داشت.
ب) مرمت و زیباسازی قلعه تاریخی منوجان:
در مورخه دی ماه 96 برچیدن آوار از برج و باروهای حصار با هدف مرمت و احیا شروع شد و در حال حاضر خاک برداری اطراف قلعه به طور کامل انجام شده.
در این پروژه 4 کارشناس و 45 کارگر بومی به کار گرفته شده اند.
تامین مصالح برای شروع مرمت قلعه انجام شده که کار مرمت آغاز گردیده.
فعالیت‌های انجام شده در زمینه مشاغل خانگی
الف) قالی بافی
389 نفر تاکنون توسط معین اقتصادی آموزش داده شده اند.
مجموعا137 نفر از آموزش دیدگان به عنوان قالیباف مشغول به کار می‌باشند که 25 نفر در کارگاه‌ها و 112 نفر در کارگاه‌های خانگی مشغول بافت می‌باشند.
برای بیمه این افراد نیز اقدام شده است.
راه‌اندازی یک کارگاه قالی بافی با 19 دستگاه دار قالی.
راه‌اندازی کارگاه قالیبافی در روستاهای مهرآباد و جهاد آباد و گشمیران.
3واحد کارگاه آموزش قالیبافی در روستاهای چاه شاهی، چشمه و چاه موزی آماده راه‌اندزای می‌باشد.
احداث کارگاه رنگ رزی که شامل سه دیگ و یک دستگاه خشک کن و انبار که وسایل لازم جهت بهره برداری شامل سه مشعل برای به جوش آوردن آب درون دیگ‌ها و مخزن گازوئیل جهت سوخت و... که در مجموع آماده بهره‌بردرای می‌باشد .
ت) تابلو فرش و رومبلی
از ابتدا تاکنون 76 تخته تابلو فرش بافته شده و مبلغ پرداختی به آنها با توجه به سایز و طبق نظر کارشناس فرش از 15000000 ریال تا 20000000 ریال می‌باشد.
47 نفر با 47 دستگاه در حال بافت رومبلی می‌باشند.
تاکنون بیش از 70 رومبلی تولید گردیده.
ب) خیاطی و سوزن دوزی:
تاکنون 310 نفر در این زمینه آموزش داده شده‌اند.
اکنون بیش از 100 نفر در 3 کارگاه مشغول به کار می‌باشند و مابقی در حال ساماندهی می‌باشند.
374 دست لباس( 140 دست لباس کار18-دست شلوارتک-99پیراهن مردانه-90دست رپوش سفید) از طریق معین اقتصادی جهت استفاده پرسنل شرکت گهر زمین سفارش داده شد که هم اکنون این لباس ها آماده تحویل هستند.
دوخت 300 دست لباس فرم مدرسه‌ برای مهرماه 97 .
سفارش لباس فرم برای بیماران تحت درمان در کمپ ترک اعتیاد و همچنین لباس جهت ترخیص بهبود یافتگان.
پ)شالبافی،پارچه بافی و کرباس:
65 نفر از بانوان تا کنون آموزش شالبافى دیده اند.
هم اکنون 16 نفر از آقایان در کارگاه شالبافى روستاى جهاد آباد مشغول به کار مى باشند.
همچنین تعداد 30 دستگاه شال بافى در اختیاربانوان در کارگاه هاى خانگى قرار گرفته که درحال تولید مى باشند.
تا کنون تولیدات مجموعه شال بافى شهرستان بیش از 3000 شال مى باشد.
ث- گلیم بافى:
طرح آموزشى گلیم بافى با حضور مربیان با تجربه از شهرستان سیرجان در راستاى طرح خواهر خواندگى شهرستان منوجان و سیرجان که از ابتکارات جناب آقاى پوریانى مدیرعامل محترم شرکت گهر زمین مى باشد . کارگاه آموزشى گلیم بافى از اردیبهشت ماه 1397 به همت شرکت گهر زمین در شهرستان منوجان راه اندازى گردید. در دوره اول آموزش تعداد 20 نفر از زنان کم بضاعت شهرستان مورد آموزش قرار گرفته اند و در حال حاضر 8 دار گلیم در اختیار هنر آموختگان قرار گرفته و مشغول تولید مى باشند.
مشاغل خرد
در زمینه سایر فعالیت هاى اقتصاد خرد نیز با مسئولین بانک رسالت جلسات متعدد برگزار گردیده و حدود 20 روستا به عنوان پایلوت انتخاب که در هر روستا دو نفر به عنوان راهنما تعیین شده و در حال حاضر کارشناسان مرکز کار آفرینى بانک رسالت در حال توجیه و تبیین اهداف اقتصاد خرد روستایى هستند و در مرحله بعد با هماهنگى شرکت جهت اخذ وام بدون بهره به بانک رسالت معرفى مى گردند.
بخش فرهنگی و آموزش و پرورش
راه اندازى آشپزخانه مرکزى براى مدارس شبانه روزى و تامین غذاى 650 الى 800 نفر.
برگزارى کلاس هاى کنکور براى 300 نفر در رشته هاى تجربى و ادبیات با اساتید برجسته از موسسات معتبر تهران و تامین غذاى آنها در روزهاى برگزارى کلاس.
برگزارى آزمون ارزیابى از کلاس کنکور.
برگزارى اردو براى دانش آموزانى که در آزمون ارزیابى رتبه بالاترى آوردند در شمال کشور.
خرید بیش از 1150 دست پوشاك براى دانش آموزان بى بضاعت.
ساخت مدرسه چهار کلاسه در روستاى نورآباد گشمیران.
خرید 10 دستگاه خنک کننده براى مدارس.
تعمیر و سرویس بیش از 250 دستگاه لوازم خنک کننده مدارس.
ساخت سرویس بهداشتى براى بعضى از مدارس روستا ها.
خرید 400 صندلى براى مدارس.
خرید 200تخت خواب براى مدارس.
تجهیز 2 سالن براى کلاس هاى کنکور 97.
برگزارى سمینار یک روزه با حضور یکى از استادان برجسته کشورى ( طى 6 ساعت ) سخنرانى با مشارکت بیش از 1000 نفر و همچنین 1.5 ساعت سخنرانى جهت زندانیان.
برگزارى اردوى مشهد مقدس براى 88 نفر از قالى بافان در مرحله اول و 50 نفر از بهبود یافتگان کمپ ترك اعتیاد در مرحله دوم.
برگزارى جشن نوروزى در پارك سرراس.
برگزارى جشن نیمه شعبان در قلعه تاریخى منوجان.
تجهیز مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامى با خرید بیش از 40 دستگاه کامپیوتر.
انعقاد تفاهم نامه با مدیر کل ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان جهت همکارى فرهنگى هنرى و مذهبى.
کارگاه آموزشى 4 روزه توسط اساتید برجسته.
بخش اجتماعی و مددکاری:
راه اندازى کمپ ترك اعتیاد براى بانوان با ظرفیت 30 نفر در ماه و همچنین ایجاد کارگاه آموزشى به تناسب علاقه براى این افراد در داخل کمپ که تا کنون 100 نفر بهبود یافته در کارگاه هاى تولید صنایع دستى مشغول به کار مى باشند.
معرفى آقایان داراى اعتیاد به کمپ ترك اعتیاد جهت بهبودى.
شناسایى افراد بى بضاعت و توزیع سبد غذایى به تعداد 1250 مورد.
پیگیرى وضعیت بیماران بى بضاعت و صعب العلاج و اعزام آنها به پزشک متخصص جهت درمان از جمله جراحى نابینایان ، جراحى ناشنوایان ، جراحى بیماران کلیوى ، درمان بیمارى هاى مبتلا به فلج و همچنین بیمارى هاى عصبى که تحت درمان هستند.
بخش معدن
در این زمینه اقدامات شایانى توسط شرکت سنگ آهن گهرزمین با عنوان معین اقتصاد مقاومتى شهرستان منوجان صورت گرفته است که به شرح ذیل می‌باشد:
مطالعات پهنه هاى منوجان که توسط کارشناسان بومى منطقه و با هدایت نیروهای شرکت گهرزمین فاز اول آن انجام و 23 نقطه داراى پتانسیل معدنى شناسایى شده که در فاز تکمیلى، ظرفیت احجام ذخائر اعلام خواهد شد.
مطالعات پهنه جبالبارز جنوبى که توسط سه شرکت در حال انجام است و به زودى مطالعات فاز یک ارائه خواهد شد.
اشتغال بیش از 70 نفر کارگر در کارها ى عمرانى.
اشتغال بیش از 30 نفر کارشناس، مربى و ... در کارگاه ها.
دهستان گشمیران
دهستان گشمیران در حدود 100 کیلومترى شهرستان منوجان و از نظر جغرافیایى در جنوب منوجان واقع گردیده است و از دهستان هاى کوهستانى منوجان محسوب میشود و عمده کارهاى مردم دهستان از طریق دامدارى و کشاورزى تامین میگردد که به دلیل خشکسالى هاى متوالى متاسفانه خیلى از روستاهاى توابع گشمیران خالى از سکنه مى باشد و با توجه به نامگذارى سال اقتصاد مقاومتى به فرموده رهبر فرزانه انقلاب و تشکیل نهادهاى جدید جهت کمک رسانى به منطقه و تعیین شرکت گهر زمین به عنوان معین اقتصادى شهرستان منوجان و اعزام کارشناسان جهت مطالعه به منطقه ، طرح هاى کوتاه مدت و بلند مدت پیشنهاد گردیده که طرح هاى زود بازده دهستان گشمیران که در حال اجرا مى باشد به شرح زیراست :
با توجه به اینکه بیشترین جمعیت روستا را زنان تشکیل می‌دهند اولین اقدام راه اندازى کارگاه قالى بافى جهت 39 نفر هنر جو که آموزش آنان و نیز به پایان رسیده و کلاس آموزش خیاطى شروع گردیده است.
با توجه به وجود زیارتگاهى در آن روستا و روزانه قریب به چندین خانوار از روستاه‌هاى دور و نزدیک به آن روستا عزیمت مینمایند و خانوارهاى زیادى از اهالى به عناوین گوناگون از آنجا تامین معاش مى نمایند ، پیشنهاد احداث 10 دستگاه آلاچیق جهت استفاده عموم گردیده است که اجراى آن به پایان رسیده است و در حال استفاده مى باشد.
از آنجایى که در آمد روستا از طریق کشاورزى و دامدارى میباشد و از طرفى به دلیل خشکسالى چندین ساله آب کافى وجود ندارد پیشنهاد احداث سد خاکى زیر زمینى داده شده است و پروژه به اتمام رسیده است.
روستاى گشمیران تعداد زیادى شهید به تعداد 26 نفر در راه انقلاب اسلامى هدیه نموده است که در این خصوص بازسازى گلزار شهدا در دستور کار قرار گرفته است و همچنین در حال حاضر یکسرى فعالیت‌ها در حال انجام می‌باشد.
پیشنهادى در خصوص آموزش خیاطى و تعاونى داده شده که آموزش خیاطى افتتاح گردیده است و در خصوص صندوق خرد روستایى روستا هم ثبت نام از اعضا شروع گردیده است.
در خصوص دامپرورى هم پیشنهاد اصلاح نژاد دام منطقه در دست اقدام مى باشد و دام نیز به روستا آورده شده است.
احداث یک باب مدرسه 4 کلاسه ابتدایى در روستاى نورآباد از توابع گشمیران اجرا گردیده و آماده استفاده مى باشد.
راه اندازى کارگاه قالى بافى در روستاى نور آباد که تعدادى مشغول کار مى باشند.
اقداماتى در خصوص اصلاح دام در روستاى نور آباد انجام گرفته که به زودى موارد اجراى آن شروع می گردد.
توزیع تعدادى کفش بین دانش آموزان نور آباد .
طرح هایى در روستاى نیزن از توابع دهستان گشمیران در دست اجرا است که عبارتند از؛ راه اندازى کارگاه هاى قالیبافى خانگى ، خیاطى و اصلاح نژاد دام و نیز تامین آب از کف بستر رودخانه بدون استفاده از پمپاژ و جایگزینى چاه هاى موجود ( تجمیع چاه‌ها).