تاوان مخالفت با اسراييل در واشنگتن

 ميثم سليماني
لابي‌هاي آمريكايي همواره يكي از تاثيرگذار‌ترين گروه‌ها در سياستگذاري‌هاي آمريكا هستند. برخي لابي‌ها از جمله ايپك حامي رژيم اسراييل در آمريكا محسوب مي‌شود و تا حد زيادي آراي يهوديان آمريكايي را نيز سازماندهي مي‌كند و حمايت اين لابي ويژه در آمريكا مي‌تواند براي هر حزبي مفيد و موثر باشد. برخي لابي‌ها به مانند NRA نيز از حمل اسلحه در آمريكا حمايت مي‌كنند كه اين لابي نيز نقش بسزايي در پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 ايفا كرد. اين لابي‌هاي قدرتمند و بزرگ و به خصوص بزرگ‌ترين لابي صهيونيست‌ها در آمريكا ريشه دوانده كه حتي انتقاد از آنها نيز بسيار سخت شده است. به خصوص اگر اين انتقاد مطرح شود كه پول اين لابي‌ها توانسته بر سياست‌هاي آمريكا تاثير بگذارد هزينه آن بيشتر مي‌شود. نمونه اخير آن را مي‌توان از سوي ايلهان عمر، نماينده دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا ديد. يك انتقاد او نسبت به لابي ايپك تبديل به يك بحران جدي در آمريكا شد. او به صورت تلويحي عنوان كرده بود كه ايپك براي پيشبرد اهداف خود به سياستمداران امريكايي پول پرداخت مي‌كند. اما اين سخنان از سوي جامعه سياستمداران امريكايي با واكنش تندي همراه شد.
اين شرايط حتي براي برخي به حدي سنگين بود كه تعدادي از حاميان برجسته دونالد ترامپ خواهان اخراج ايلهان عمر از كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان شدند و براي اين امر نيز شروع به جمع‌آوري امضا كردند. جاكوب وال كه يكي از حاميان ترامپ و يكي از نظريه‌پردازان راست افراطي محسوب مي‌شود اين جمع‌آوري امضا را آغاز كرده است. او در بيانيه‌اي عمر را متهم به يهود ستيزي كرد. وي همچنين گفت كه او در حالي اين سخنان را مطرح مي‌كند كه حاضر به محكوم كردن گروه‌هاي تروريستي مانند حزب‌الله لبنان و حماس نيست. اتهام بي‌اساس وال نشان داد به دنبال تغيير جهت صحبت‌هاي ايلهان عمر است. در صورتي كه مجموعه حرف او نشان مي‌داد هدف او نقد سياست آمريكا و نه يهود ستيزي است. وال تاكيد مي‌كند كه وقت آن رسيده كه ايلهان عمر از كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان اخراج شود و اكنون اين مخالفان به دنبال گسترش امضاها براي تحت فشار قرار دادن عمر هستند. هر چند كه عمر از توييت‌هاي خود تحت فشار رهبري حزب عذرخواهي كرد اما او واقعيتي را مطرح كرد كه همه در آمريكا مي‌دانند اما كسي به آن توجه زيادي نمي‌كند.
 


داستان از كجا آغاز شد؟
كوين مك كارتي، رهبر اقليت جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان آمريكا به ايلهان عمر و رشيده طالب دو نماينده مسلمان مجلس به‌ شدت عليه آنها كه در انتقاد از سياست‌هاي اسراييل صحبت كرده بودند، فشار وارد كرد. گلن گرينوالد، روزنامه‌نگار در توييتي به انتقاد از مك‌ كارتي پرداخت. او در توييت خود نوشت اين جاي تعجب دارد كه يكي از رهبران سياسي وقت خود را صرف دفاع از يك دولت خارجي مي‌كند حتي اگر به معناي حمله به آزادي بيان در كشور خودمان باشد. عمر در پاسخ به توييت گرينوالد گفت: همه‌ چيز به خاطر بنجامين عزيز است. تا اينجاي بحث هنوز اتفاقي رخ نداده بود. اما يك روزنامه‌نگار ديگر در توييتي عنوان كرد كه مي‌خواهيم بدانيم كه شما اعتقاد داريد كه اين سياستمداران از چه طريقي از اسراييل پول دريافت مي‌كنند و ايلهان عمر در پاسخ به اين توييت عنوان مي‌كند كه ايپك. اشاره اصلي عمر به لابي اسراييل در امريكاست كه سالانه ميليون‌ها دلار هزينه لابي خود در امريكا مي‌كند تا بتواند سياست‌هاي آمريكا را به نفع اسراييل تغيير دهد. اما ايپك عملا نكته عمر را رد نكرد بلكه در پاسخ عنوان كرد كه اين گروه افتخار مي‌كند كه در روندي دموكراتيك براي تقويت روابط ايالات متحده و اسراييل قدم برمي‌دارد. ايپك در بيانيه خود مدعي شد كه تلاش‌هاي دو حزبي در آمريكا منعكس‌كننده ارزش‌ها و منفاع آمريكا است. گفتني است كه عمر يكي از دو نخستين زن مسلمان آمريكايي است كه در ماه نوامبر توانست وارد كنگره آمريكا شد. او در سومالي به دنيا آمده و اكنون 37 سال سن دارد. با اين حال سخنان او نيز در داخل حزب با محكوميت روبرو شد.
روز دوشنبه نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان بيانيه‌اي را در محكوميت توييت‌هاي عمر منتشر كرد و از عمر خواست كه بلافاصله براي اين نظرات مضر عذرخواهي كند. در اين بيانيه آمده است، انتقاد قانوني از سياست‌هاي اسراييل توسط ارزش‌ها و گفتار آزاد و بحث‌هاي دموكراتيك محافظت مي‌شود. اما اين بيانيه اضافه مي‌كند كه سخنان ضد يهودي و متهم كردن افرادي كه طرفدار اسراييل هستند عميقا توهين‌آميز است.
با اين حال عمر بلافاصله پس از اين بيانيه در بيانيه‌اي جداگانه براي توييت‌هاي خود عذرخواهي كرد اما تاكيد كرد كه هنوز معتقد است كه لابي‌گيري يك مشكل در سياست ايالات متحده امريكا است چه ايپك يا NRA باشد. وي افزود: يهودستيزي يك واقعيت است و من از همه دوستان و همكاران يهودي خود كه كه تاريخ يهودستيزي را به من آموزش دادند، سپاسگزارم.
وي گفت ما بايد هميشه حاضر به عقب‌نشيني و نقد پذير باشيم. اين انتظار وجود دارد حتي اگر كسي به هويت من حمله كند نيز چنين واكنشي نشان دهند.
هرچند بحث توييت‌هاي عمر با واكنش‌هاي متعددي روبه‌رو شد برخي از بحث بنيامين عزيز كنايه عمر به جرد كوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ مي‌داند. اين موضوع نيز برگرفته از يك آهنگ يك گروه موسيقي آمريكايي در دهه 70 ميلادي است.
در حال حاضر واقعيت آن است به خصوص بحث اسراييل تبديل به امري مقدس براي سياستمداران امريكايي تبديل شده است و حتي اين محكوميت دو حزبي عليه عمر را نيز مي‌توان فشار لابي اسراييل دانست. مجموعه شرايط نشان مي‌دهد هر نوع انتقاد به بحث لابي‌ها در آمريكا مي‌تواند تاوان داشته باشد و عمر تاوان انتقاد حداقلي خود از لابي‌ها را گرفت. سياستمداران آمريكايي خود مي‌دانند كه رابطه آنها با لابي اسراييل چگونه است اما آنها نمي‌خواهند برچسب دريافت پول از اسراييل داشته باشند. اما دفاع از اسراييل را افتخاري براي خود مي‌دانند.