تناقض‌هاي آقاي كارگردان

آرمان – مطهره شفیعی: ورود هنرمندان به سیاست چندان جذابیت ندارد چرا که حوزه فعالیت هرکدام از آنها دارای شرایطی است که بعضا در تضاد با یکدیگر هستند. بی تردید هنرمندان در ورود به سیاست و سیاستمداران در ورود به هنر با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند و کمتر پیش آمده که نامشان به عنوان چهره ماندگار در حوزه جدید ثبت شود به عنوان نمونه بیژن نوباوه خبرنگار صداوسیما بود که در لیست اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرد یا عباس جدیدی قهرمان کشتی که وارد شورای شهر شد ولی هیچ کدام از آنها در عرصه جدید موفقیتی کسب نکردند. از سوی دیگر باید توجه داشت که اهالی فرهنگ و هنر به عنوان یک مرجع مورد اعتماد جامعه هستند و هر اقدام و موضع‌گیری آنها در اذهان ثبت و بعضا به عنوان معیار سنجش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهروز افخمی هم از کارگردانان مطرح کشور که چند صباحی است فعالیت سیاسی شاخصی ندارد. او با حضور در لیست چپ‌های دیروز و اصلاح‌طلبان امروز به مجلس ششم راه پیدا کرد اما امروز ظاهرا اصلاح‌طلبی خود را تکذیب می‌کند و به «خبرآنلاین» گفته است: «در مجله همشهری است که از من پرسیده خودتان را اصلاح‌طلب می‌دانید و پاسخ داده‌ام که من محافظه کارم.» شاید مسعود فراستی بیش از اصلاح‌طلبان از بهروز افخمی شناخت داشت که گفته بود: «بهروز اصلا سیاسی نیست» بی‌تردید نمی‌توان منکر ثمرات حضور بهروز افخمی در لیست اصلاح‌طلبان مجلس ششم برای این کارگردان سینما شد، اما سوال اینجاست که چرا او سال‌ها پس از پایان مجلس ششم به یادآورده که تمایلی به حضور در لیست اصلاح‌طلبان نداشته است و دیروز در پاسخ به این سوال که «چرا در لیست اصلاح‌طلبان به مجلس رفتید؟ شما فیلم رئیس دولت اصلاحات را ساختید.» گفت: «آنها خواستند. من وقتی تصمیم گرفتم از رئیس‌دولت اصلاحات حمایت کنم... درواقع همین افسانه‌سازی‌ها و مبتذل کردن موضوع است که الان سکه رایج شده است. ما موقعی که داشتیم فیلم را می‌ساختیم یکی از کسانی که بیشتر از همه به جان من غر می‌زد، سیف‌ا... داد بود. رئیس‌دولت اصلاحات که برای ما تمثال و آیکون نبود. یک مجسمه اصلاح‌طلبی نبود. ما تصمیمی در یک لحظه بین ناطق‌نوری و رئیس‌دولت اصلاحات گرفتیم و براساس آن تصمیم گرفتیم فیلم‌ها را ساختیم. بعدا هر طور حرف که تصور کنید راجع به آن درآمد. از اینکه چقدر پول گرفته‌اند برای اینکه این کار را بکنند تا اینکه خاتمی به یک تمثال و مجسمه بی‌نقص اصلاح‌طلبی تبدیل شد که لابد به او اعتقاد و ایمان داشته‌ایم که این کار را کرده ایم.» وی در واکنش به اینکه: «در آن انتخابات از نماینده اصلاح‌طلبان حمایت کردید. بعد هم رفتید در لیست‌شان برای مجلس!» گفت: «دو سال بعد آنها با اصرار دنبال من آمدند برای اینکه در انتخابات شورای شهر شرکت کنم و من فرار کردم و قایم شدم چون با هم رفیق بودیم. اما در انتخابات مجلس دیگر جای فرار کردن نبود چون از دو، سه ماه قبل شروع به چانه‌زنی با من کردند. آن موقع هم گفتم که با شماها هم‌عقیده نیستم و در خیلی از موارد اختلاف نظر داریم. خود سیدرضا خاتمی به من گفت ما اصلا داریم به مجلس می‌رویم برای اینکه هرکسی عقیده خودش را دنبال کند، اصلا این چیزهایی که الان تعریف می‌کنم، حرف‌هایی است که از شدت ابتذال اصلا ارزش جواب دادن ندارد.»
روایت متفاوت افخمی در گفت‌وگو با «آرمان»
البته بر اساس اظهاراتی که بهروز افخمی در زمستان93 در گفت‌وگو با «آرمان» داشت مشخص بود که او علقه‌ای به جریان اصلاحات ندارد و برای او بیش از همه در معرض نمایش بودن دارای اهمیت است. بهروز افخمی در بهمن سال93 به «آرمان» گفته بود: «در سال‌های اول و دوم مجلس ما به سمت کروبی رفتیم وبرای انتخابات بعد از مجلس ششم داوطلب شدم که فیلم تبلیغاتی آقای کروبی را بسازم این موضوع خیلی برای جبهه مشارکت خوشایند نبود و در دوره بعد هم همین اتفاق افتاد و من فیلم‌های تبلیغاتی آقای کروبی را ساختم و در نتیجه فاصله گرفتیم. فاصله‌ای که برای من به لحاظ سیاسی معنادار بود و می‌خواستم که ایجاد شود وبه تبع آن رفت و آمد و مراوده من کمتر شد.» این ادعا در حالی است که اخیرا افخمی گفته است: «من وسط دهه۷۰ تصمیم گرفتیم که از آقای خاتمی حمایت کنیم و هنوز هم فکر می‌کنم که اشتباه نکرده‌ایم.» و در ادامه گفت‌وگویش با «آرمان» توضیح داده بود: «با آقای خاتمی و بچه‌هایی که در تیم تبلیغاتی‌شان بودند در رودربایستی افتادم. اول به سراغ من آمدند و مصر بودند که در انتخابات شورا کاندیدا شوم. من فرار کردم و خودم را پنهان کردم و تلفنم را هم خاموش کردم، تا زمانی که مطمئن شدم مراحل ثبت نام تمام شده است. در انتخابات مجلس چون فهمیدند که من به‌طور کامل فراری هستم از دوماه قبل به سراغ من آمدند و گفتند باید تعهد بدهی که در انتخابات شرکت می‌کنی. هرشرط و شروطی که گذاشتم را نیز قبول کردند.»
تناقضات آشکار آقای کارگردان!


البته بهروز افخمی در حوزه هنر هم منتقد است به عنوان نمونه خانه‌سینما نهاد صنفی سینماگران است که افخمی به آن نهاد که تنها مامن سینماگران است هم نقد وارد می‌کند و سال93 به «آرمان» گفته بود: «من از خانه‌سینما پیش از این جریانات و پیش از اینکه تعطیل شود ناامید شده بودم. علتش این بود که خانه‌سینما برخورد حرفه‌ای و صنفی نمی‌کرد. یعنی از حقوق حرفه‌ای و صنفی سینما گران دفاع نمی‌کرد» یا در مورد دیگری به نظر می‌رسد او یار غار عزت‌ا... ضرغامی شده چرا که گفته است‌: «بعد از حمایت از خاتمی، ضرغامی از من ناراحت شد و طی تماسی تلفنی گلایه‌اش را مطرح کرد که البته این گفت‌وگو سرمنشا آشنایی ما نیز بود.» در نهایت باید ادعاهای مسعود فراستی منتقد اصولگرای سینما را تایید کرد که در پاسخ به این سوال که «مشی افخمی مشخص نیست و باز هم باید مدعی شناخت کامل پس چرا نماینده مجلس بود؟» گفت: ‌«به نظرم به خاطر شیطنتش. شیطنت آن دوره‌اش که الان هم به‌شدت آن دوران خودش را مسخره می‌کند.»