دفاع موشکی ایران در مونیخ

وزیر امورخارجه کشورمان که برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، ضمن دفاع صریح و منطقی از برنامه موشکی ایران درباره رفتار اروپایی ها در مقابل نقض برجام گفت: متأسفانه اروپایی‌ها تا به این جا قادر نبوده‌اند هیچ بخشی از تعهدات شان ذیل برجام را اجرایی کنند. به گزارش فارس و ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی گفت:  اروپا نیز لازم است سرمایه گذاری کند. اکنون لازم است در مسیری دیگر قدم بگذارند. برای مثال، ایجاد اینستکس بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است. اگر روزی آمریکایی‌ها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود با چین را قطع کنید، آن‌ها چه می‌کنند؟ همان کار را الان انجام دهید. چراکه اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر می‌شود.ظریف همچنین در ادامه نشست پرسش و پاسخ اجلاس مونیخ که بخشی از آن به مجادله ای میان وی و مجری برنامه انجامید و به وضوح با غلبه منطق وزیر خارجه درباره حق ایران در برخورداری از برنامه موشکی همراه بود ،   در واکنش به تهدید فرانسه درباره اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران تصریح کرد: آن زمان (جنگ هشت ساله تحمیلی) که با جنگنده‌های فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، تانک‌های انگلیسی و آواکس‌های آمریکایی و تسلیحات روسی به ما حمله می‌شد، زمانی که ما را موشک‌باران می‌کردند، هیچ‌کس کوچک ترین ابزار دفاعی به ما نمی‌داد، نه پدافند و نه موشکی برای پاسخ. وی پرسید: همین امروز آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟
ظریف با تاکید بر این‌که من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آن ها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل و ما را محاکمه کنند.ظریف با بیان این‌که ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: آمریکایی‌ها سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار برخی کشورهای منطقه ما قرار داده‌اند و آقای ترامپ از این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند.آیا کسی از این سلاح های زیبا به ما می دهد ؟ سلاح‌هایی که اکنون می‌بینیم روی سر مردم یمن ریخته می‌شود.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته، گفت: قطعا کسانی دنبال این هستند. وی در پاسخ به این سوال که چه کسی؟ گفت: اسرائیل.
 
 خبر مرتبط


کنایه معنادار ظریف به مایک پنس

وزیر خارجه کشورمان در بخش‌هایی از سخنانش در کنفرانس امنیتی مونیخ هنگامی که به نام مایک پنس، معاون وزیر خارجه آمریکا رسید، چند ثانیه سکوت کرد که با لبخند او و حاضران روبه‌رو شد. این سکوت ظریف کنایه به اتفاقی بود که عصر شنبه در جریان سخنرانی مایک پنس در مونیخ رخ داد. پنس در سخنرانی خود پس از بیان عبارت « رهبر جهان آزاد، دونالد ترامپ» چند ثانیه سکوت کرد تا شاید تشویقی از سوی حاضران صورت بگیرد که حتی یک نفر هم تشویق نکرد. این اقدام پنس و واکنش حاضران سر و صدای بسیاری در فضای مجازی و میان جامعه خبری به راه انداخت.