تندروها و تحولات بازار ارز در این روزها

تحولات بازار ارز طی روزهای اخیر بیشتر جنبه‌ها‌ی سیاسی دارد تا اقتصادی؛ به این معنی که در بیشتر موارد درک ناقص سیاسی از تحولات جهان ازجمله در موضوع الحاق به FATF در کنار برخی مداخلات، و همچنین دستهای نامرئی نقش مهمی در نوسانات اقتصادی ایفا می‌کند.
گرچه واقعیت این است که مشکل اقتصاد بسته ایران با الحاق به کنوانسیون‌ها‌ی مورد بحث نمی‌تواند دچار معجزه شود اما موضوع مهم این است که اگر به فکر تعامل با جهان نباشیم نمی‌توانیم کار چندانی را در بخش اقتصادی پیش ببریم.
با این حال عدم تصویب لوایح در مجمع خود دلیل مهمی است که جنبه‌ها‌ی روانی آن علاوه بر تجارت، بر روی بازار ارز نیز سنگینی می‌کند.
اگر منطقی‌تر نگاه کنیم حتی شرکای تجاری ما همچون چین و روسیه هم به کنوانسیون‌ها‌ی جهانی ملحق شده‌اند و همین‌ها‌ به ما گفته‌اند اگر شما به این کنوانسیون‌ها‌ ملحق نشوید همکاری اقتصادی با شما دشوار خواهد بود.


نگاه دقیق‌تر به تحولات اقتصادی در ایران از جمله نوسان‌ها‌ی ارزی حاکی از آن است که بیشتر این موارد جنبه‌ها‌ی سیاسی و غیر اقتصادی دارد و به عبارتی اقتصاد ایران شدیدا از متغیرهای سیاسی تبعیت می‌کند اما سوال این است که واقعا در این یکی دو روز ابتدای هفته چه اتفاقی افتاده که بازار ارز متلاطم شده است؟
گرچه دستهای نامرئی و دولت پنهان در کنار مافیا‌ها‌ می‌توانند در این موارد نقش آفرین باشند، اما به‌نظر می‌رسد در کنار این موارد تندروها نیز بدشان نمی‌آید در این شرایط دولت را به زمین بزنند.
اینکه FATF تایید نمی‌شود ناشی از درک سیاسی نادرست از مسائل است در حالیکه اگر ما به کنوانسیونهای مالی ملحق شویم، می‌توانیم در بازارهای منطقه حضور موثری داشته باشیم، بنابراین باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اقتصاد کشور و نوسان‌ها‌ی ارزی، از متغیرهای سیاسی تاثیر می‌پذیرد که در یک طرف آن تندروها و در بخشی دیگر خیرخواهان هستند به خصوص که متغیرهای سیاسی تاثیر روانی قابل ملاحظه ای بر بازار‌ها‌ی داخلی کشور دارند، در نتیجه به نظر می‌رسد مصلحت کشور و نظام منوط به درک عقلانی‌تر از شرایط و تحولات جهانی در راستای منافع
کشور است.