بیخیال دلار عسگراولادی را بچسب!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: دلار در بازار آزاد در روز گذشته در حال تقلا برای ورود به فاز 14تومان بود. بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار آفتاب یزد روز گذشته دلار و چند ارز خارجی دیگر از جمله پوند، رشد چشمگیر قیمتی داشتند. بررسی‌ها حاکیست این رشد قیمتی به خصوص در بخش دلار از چند روز قبل آغاز شده و به تدریج با ورود به ماه اسفند ابعاد نگران کننده تری می‌یابد.
افزایش قیمت ارز در چند هفته اخیر به قدری خزنده و آرام بود که کسی متوجه فاصله گرفتن قیمت دلار از عدد آرمانی و آرامبخش 10 هزار تومان نشد. درست در زمانی که دلار حریم 10هزار و 500 را رد کرد، زنگ خطر نواخته شد اما در آن زمان هم عده ای معتقد بودند که دلار روندی کاهشی دارد، این در حالی بود که قیمت این ارز در بازار آزاد و در دست دلالان در حال اوج گرفتن بود.
در حالی که طی هفته‌های اخیر رشد قیمت دلار نگران کننده شده، روز گذشته( دوشنبه ) درگیری جالبی میان بانک مرکزی و رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم رخ داد که منجر به پاسخگویی تند و سریع بانک مرکزی خطاب به وی شد. این در حالی است که انتظار می‌رفت بانک مرکزی واکنش قابل قبولی در خصوص تحولات خزنده بازار ارز داشته باشد.



>بازار ارز در چه حال است؟
خبرنگار آفتاب یزد روز گذشته به بازار ارز و در میان دلالان رفت تا آخرین قیمت‌ها را جویا شود. جلوی درب یک صرافی که جمعیت زیادی هم دور آن جمع شده بودند قیمت خرید دلار از مشتری 12400 زده شده بود و فروش آن 12700 البته درب صرافی بسته بود و مشخص نبود آیا فعالیت قابل قبولی علیرغم اعلام قیمت دارد یا خیر؟
کمی جلوتر یکی از دلالان قیمت ارز را برای فروش 13400 اعلام کرد و گفت 12800خریداری می‌کند.
یک دلال دیگر به خبرنگار آفتاب یزد گفت:‌مشتری‌هایی که دلار نیاز دارند اول می‌روند سراغ صرافی اما در انتها می‌آیند سراغ خود ما!
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آفتاب یزد که چرا آنها نا امید از صرافی بیرون می‌آیند، گفت:‌ خرید از صرافی دنگ و فنگ دارد ؛ کم مانده از طرف وثیقه طلب کنند!
این دلال در باره علت گران شدن دلار گفت:‌ بازار ثبات ندارد دلیل مشخصی هم ندارد، اگر ارز تزریق کنند کمی پائین می‌آید، نکنند بالا می‌کشد!
یکشنبه 28 بهمن روز بدی برای جهش ارزها بود. روز قبل از آن یعنی شنبه زنگ خطر زده شده بود و قیمت دلار به 11800 رسیده بود اما در روز دوشنبه ناگهان قیمت به 12700 در صرافی‌ها رسید. با توجه به اینکه بازار غیر رسمی ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود در این بازار قیمتها کمی از سطح صرافی‌ها بالاتر عرضه می‌شود.

>موج سواری ممنوع!
تحولات دوشنبه از چشم همتی البته دور نماند. اوبلافاصله در اینستاگرام پست زد و اتفاقات روی داده را موج سواری نامید و گفت: نگران نباشید، بانک مرکزی در بازار حضور دارد!
همزمان با اظهارات او، صرافی‌ها از معامله خودداری می‌کردند و ظاهرا بهانه آنها عدم ثبات قیمت بود.
با این حال همتی توپ را به زمین برخی عوامل سودجو‌انداخت و یادآور شد که این عوامل اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی‌ها طی یک ماه باقی مانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد؛ لذا اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن آن به وجود آورده‌اند.

>بازار ارز را ول کن عسگراولادی را بچسب!
در بحبوحه مشکلات بازار ارز، بانک مرکزی در واکنش به اظهارات عسگراولادی درباره سامانه نیما و مشکلات ارز برای صادرات و واردات بیانیه تند و تیزی صادر کرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین روز یکشنبه مجددا مدعی شد: ۳ ماه است صادراتی نداشته و با ندانم کاری بانک مرکزی، صادرات کشور قفل شده است؛ او معتقد است در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت.
عسگراولادی افزود: این چه مشوقی است؟ شما نگاه کنید و بگویید چه ارزشی دارد؟ متاسفانه اقدامات بانک مرکزی در این حوزه ندانم کاری است و راه‌اندازی سامانه نیما از سوی بانک مرکزی باعث شده صادرات در کشور قفل شود.

>بیانیه طوفانی
بانک مرکزی هم در اطلاعیه ای جواب عسگراولادی را داد و نوشت: برخی آقایان طی سالیان طولانی، در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفاً منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند.
در ادامه این جوابیه تند و تیز آمده : "یکی از صادرکنندگان مشهور که سالیان طولانی از محل منابع و امکانات کشور فعالیت تجاری دارد و رئیس اتاق مشترک ایران و چین است اخیرا در اظهاراتی مدعی شده است : سه ماه است که صادراتی نداشته‌ام و با ندانم‌کاری بانک مرکزی صادرات کشور قفل شده است؛ وی معتقد است در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت، همچنین در خصوص سامانه نیما عنوان کرده است نیما دفتر دستکی است که آقایان راه‌انداخته‌اند و چند صراف را دورهم جمع کرده‌اند و اسمش را نیما گذاشته‌اند."
بانک مرکزی به همین نیز بسنده نکرد و این فعال اقتصادی را متهم به عدم عرضه اطلاعات شفاف کرد و یاد آور شد: وی تاکنون هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارائه نکرده است، به طوری که دو شرکت صادراتی ایشان تا پایان آبان ماه سال 1397 بالغ بر 16.6 میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است؛ در حالیکه بخش عمده ای از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بیش از 10 میلیارد یورو ارز در بازار ثانویه عرضه و بخشی از واردات کشور از این محل تامین شده است.
بنا به اظهار برخی کارشناسان چند دلیل عمده می‌تواند در بی تعادل شدن بازار در روزهای اخیر نقش داشته باشد؛ از جمله افزایش تقاضا برای سفرهای نوروزی در آستانه فرارسیدن شب عید که این فرضیه البته با توجه به کاهش قدرت خرید بیشتر مردم چندان نمی‌تواند حائز اهمیت باشد.
نکته دیگر درگیری‌های سیاسی چند روز اخیر از نشست ورشو تا کنفرانس مونیخ و عدم تعیین تکلیف لوایح پرمناقشه در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.