لبخند مشروط زندگی به بابک زنجانی!

آرمان: به علت بدهی بیش از 2میلیارد یورو و خودداری از پرداخت پول، دادگاه بابک زنجانی را به اعدام محکوم کرده، اما با امید همکاری وی در بازپرداخت این مبلغ، تاکنون از اجرای حکم اعدام خودداری شده است. با وجود مهلت‌های بسیاری که برای وی در نظر گرفته شده، بابک زنجانی و شرکایش، با بهانه تراشی و دادن وعده‌های پوچ مبنی بر آمادگی برای پرداخت بدهی، تنها اقدام به وقت کشی کرده‌اند. خودداری این متهم در پرداخت مطالبات سبب شده است، اموال وی به مزایده گذاشته تا بخشی از بدهی وی تسویه شود؛ هرچند گفته می‌شود اموال وی فقط تا 600 میلیون یورو از بدهی او را پوشش می‌دهد. همچنین دی ماه پارسال یکی از شرکای مهم وی به نام «ع.ز» در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی بازداشت و به مقام‌های قضائی کشور تحویل شد. این متهم، پیش‌تر در مالزی شناسایی شد اما توانست به آمریکای مرکزی متواری و مخفی شود. دادستان کل کشور 27تیرماه در برنامه در دوره مشترک تعالی استادان و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه در مشهد درباره پرونده بابک زنجانی اعلام کرد «دنبال برگشت بیت‌المال هستیم؛ اما بدانید حکم او اعدام است و قطعا اعدام می‌شود.»
شرط عفو بابک زنجانی
اما روز گذشته دادستان تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر بابک زنجانی بدهی‌اش را بدهد مورد عفو قرار می‌گیرد، گفت: در حکم ایشان آمده که اگر او وجوه را مسترد کند، می‌تواند مشمول عفو قرار گیرد لذا پرونده بابک زنجانی برای پرداخت وجوه دولت تشکیل شد. جعفری دولت آبادی با طرح این سوال که چرا حکم را اجرا نمی‌کنیم؟ گفت: ما بارها گفتیم اگر او پول‌ها را بدهد می‌تواند مورد عفو قرار گیرد. ما چندین سال است که حکم را اجرا نکردیم با اینکه حکم قطعی است زیرا «اگر» دارد و این قید «اگر» مهم‌تر است. دادستان تهران یادآور شد: «ما ماه گذشته جلسه گذاشتیم و ایشان پیشنهاد داشت که به او کمک شود و امروز نجات جان زنجانی دست خودش است که اموال دولت را بدهد. وکلا هم مدعی کمک‌اند ولی هنوز کار عملی نشده است. ما قبلا هم مهلت دادیم و باز هم مهلت می‌دهیم ولی باید توجه کند که بدون پرداخت مال کمکی به او نمی‌شود.» البته در فروردین سال جاری هم رئیس کل دادگستری استان تهران گفته بود: حکم اعدام بابک زنجانی درصورت یأس مرجع قضائی نسبت به بازگرداندن اموال بیت‌المال اجرایی می‌شود.
بهانه‌های بی اثر بابک زنجانی


بهانه‌های بابک زنجانی برای پرداخت بدهی او زیاد بوده است به عنوان نمونه روزی رسول کوهپایه‌زاده، وکیل این مجرم نفتی مدعی شد: «شرکای خارجی موکلم به دوستان ما در شرکت ملی نفت ایران اعلام کردند که با توجه به شرایط کنونی، یا شما یک بانک معتبری که مورد قبول خودتان هست اعلام کنید که این شرایط را بپذیرد و حساب مشترک باز کنید که ما در همانجا حساب بازکنیم، یا اینکه در بانکی که ما اعلام می‌کنیم حضور یابیم و آن حساب باز و امکان انتقال وجه فراهم شود.» به گفته وکیل بابک زنجانی، از این موضوع بیشتر از یک ماه می‌گذرد و شرکت ملی نفت ایران نه خودش توانسته بانک خارجی معرفی کند که بتواند قرارداد را اجرایی و عملیاتی کند و نه پاسخی به شرکای خارجی داده است. تازه‌ترین ادعای تیم بابک زنجانی در هفته جاری مطرح شد که براساس آن «رسول کوهپایه‌زاده» وکیل این مجرم نفتی مدعی شد: «شرکای خارجی موکلم به دوستان ما در شرکت ملی نفت ایران اعلام کردند که با توجه به شرایط کنونی، یا شما یک بانک معتبری که مورد قبول خودتان هست اعلام کنید که این شرایط را بپذیرد و حساب مشترک باز کنید که ما در همانجا حساب باز کنیم، یا اینکه در بانکی که ما اعلام می‌کنیم حضور یابیم و آن حساب باز و امکان انتقال وجه فراهم شود.» به گفته وکیل بابک زنجانی، از این موضوع بیشتر از یک ماه می‌گذرد و شرکت ملی نفت ایران نه خودش توانسته بانک خارجی معرفی کند که بتواند قرارداد را اجرایی و عملیاتی کند و نه پاسخی به شرکای خارجی داده است. «شرکت ملی نفت ایران همچنین در آخرین اقدام، علاوه بر اینکه در بیستم تیرماه امسال شماره حساب‌های متعددی را برای دریافت مطالباتش به شرکای خارجی این مجرم نفتی اعلام کرد، به همراه هیاتی متشکل از دستگاه‌های ذی‌ربط به بانک‌های خارجی که شرکای خارجی آقای زنجانی برای افتتاح حساب مشترک عنوان کرده بودند مراجعه، اما به محض هماهنگی‌های انجام شده، آنها بلافاصله اقدام به تغییر بانک کردند.» همچنین شرایطی که شرکای خارجی این مجرم نفتی اعلام کردند مورد قبول بانک‌ها واقع نشد