نگوییم مردم همیشه مقاومت می‌کنند پس ما چکاره‌ایم؟

وزیر امور خارجه ایران با حضور در همایش «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها»، به تشریح ابعاد مختلف سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرداخت. محمدجواد ظریف در سخنانی که ناظر بر تبیین رویکرد کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بود، بر اهمیت حفظ امنیت و تحقق منافع مردم ذیل مقاومت در برابر فشارهای جهانی تأکید کرد.
ظریف در این نشست با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی، استقلال‌طلبی بوده و این موضوع در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری شده است، گفت: «استقلال به این معناست که درون‌زا باشیم نه اینکه از دنیا منفک باشیم و با دنیا و دیگر کشورها تعامل نداشته باشیم.»
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه با بیان اینکه چندی پیش «لیندسی گرام» یکی از سناتورهای امریکایی حرفی را در مورد سعودی‌ها زده بود مبنی بر اینکه اگر حمایت‌های امریکا نبود، سعودی‌ها ظرف یک هفته مجبور بودند به زبان فارسی صحبت کنند، ادامه داد: «برخی از دوستان می‌گویند که ترامپ و دار و دسته‌اش جزو صادق‌ترین افراد در میان حکومتداران امریکایی هستند چرا که آنچه را که در دل دارند، بیان می‌کنند و به صراحت می‌گویند که عربستان سعودی به حمایت‌های امریکا نیازمند است و اگر حمایت‌های امریکا نباشد آنها دچار مشکل می‌شوند. موضوعی که شاید مقامات پیشین امریکایی به این صراحت بیان نمی‌کردند.»
ظریف خاطرنشان کرد: «ما ۴۰ سال بدون حمایت امریکا زندگی کردیم. ۴۰ سال است که با وجود فشارهای امریکا در حال زندگی کردن هستیم. این سخن من به معنای درگیری و دعوا داشتن و یا جدا شدن از دنیا نیست، بلکه به این معناست که ما انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم  برای ادامه حیات خود وابسته به دیگران نباشیم. البته من یک بار این حرف را زدم. برخی در این ارتباط مطالبی را مطرح کرده‌اند ولی منظور این است که ما انتخاب کرده‌ایم که برای ادامه حیات خود به دیگران وابسته نباشیم و این موضوع مهم است که اصل این خواستن به معنای دعوا و یا دادن بهانه به دیگران نیست که بتواند از آن بهانه علیه ایران استفاده کند و یک چهره امنیتی از ایران در عرصه بین‌المللی ارائه کند به مانند آنچه که در موضوع هسته‌ای رخ داد.»


وی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران و اینکه ایران در ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد قرار گرفت، ادامه داد: «لازمه استقلال به این معنا نیست که به شورای امنیت برویم یا درگیری پیدا کنیم. لازمه استقلال این بوده که ما می‌توانیم بدون حمایت امریکا و غرب و حتی زیر فشار آنها روی پای خود بایستیم. قطعاً حرکت در این مسیر سختی‌ها و دشواری‌هایی را نیز خواهد داشت ولی با این استقلال و ایستادن روی پای خود دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که اگر ما نبودیم ظرف یک هفته ایرانی‌ها مجبور بودند مثلاً چینی یا روسی صحبت کنند. ما در حال تجربه کردن درون زایی هستیم که البته در کنار این درون زایی باید با دنیا نیز تعامل داشته باشیم و این سخن به معنای جدا شدن از دنیا نیست.»
 
وظیفه داریم فشار مردم را کاهش دهیم
وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: «اینکه می‌گوییم به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم به این معنا نیست که بگوییم وظیفه مردم این است که چنین کنند، بلکه وظیفه ماست که این مقاومت مردم را هم پاس بداریم و هم فشار را بر مردم کم کنیم، نگوییم مردم همیشه مقاومت کردند و 40 سال است مقاومت می‌کنند و باز هم مقاومت خواهند کرد. پس ما چکار‌ه‌ایم، چرا مردم ما را انتخاب و دولت را انتخاب کردند؟»
وی گفت: «اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات با مقاومت مردم حل شود، پس وظیفه ما چیست؟ همان طور که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه قایم شویم و ناکارآمدی خودمان را گردن آنها بیندازیم، همان طور هم نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم قایم شویم، ما وظیفه داریم به عنوان کارگزاران این مردم فشار را بر مردم کم کنیم و کاری است که داریم تلاش می‌کنیم و اینکه چقدر موفق شویم و چقدر نشویم، اولاً مردم باید قضاوت کنند و مهم‌تر از مردم هم خدا باید قضاوت کند.»
 
شکست‌های متوالی امریکا
وزیر خارجه کشورمان  در ادامه به شکست‌های متوالی امریکا اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است آنچه امریکا در برجام از دست داد و یک شکست راهبردی برایش بود از دست دادن شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود. امریکا چهار بار تلاش کرد در شورای امنیت در طی یک سال این شکست را بازسازی کند اما باز هم شکست خورد. آنها به لهستان رفتند اما آنجا هم به لطف خدا و با تلاش همکاران من شکست خوردند و باز هم تلاش خواهند کرد؛ این نشان دهنده اهمیت چندجانبه‌گرایی است.»
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ابعاد قدرتش متنوع است در ادامه به دیالوگش با هنری کیسینجر اشاره کرد و افزود: «کیسینجر همواره گفته است و برخی دوستان ما هم مدام این جمله را تکرار می‌کنند که ایران باید بین آرمان و یک کشور بودن، یکی را انتخاب کنند. در جلسه‌ای که ایشان مدیر جلسه بود و من سخنرانی داشتم آنجا گفتم هر زمان امریکا تصمیم بگیرد انتخاب کند یک آرمان باشد یا یک کشور آن وقت ایران هم تصمیم می‌گیرد کدام باشد. شاید امریکا عمل نمی‌کند اما ادعا می‌کند که آرمانخواه است و آرمانخواهی می‌شود یک مبنای قدرت؛ حالا این آرمانخواهی می‌خواهد‌ هالیوود باشد یا هر چیز دیگری. شما می‌خواهید مبانی قدرت‌تان را حفظ کنید اما ما کنار بگذاریم!»

بـــــرش
اعضای مجمع متوجه آثار تصمیم خود درباره اف ای تی اف باشند

وزیر امور خارجه ایران هشدار داد تصمیم گیرندگان در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوجه عواقب تصمیماتی باشند که پیرامون لوایح چهارگانه FATF در دستور کار قرار داده اند. محمدجواد ظریف که در همایش «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران ظرفیت‌ها و راهبردها» حضور یافته بود علاوه بر سخنرانی در این نشست درباره ابعاد پیدا و پنهان رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی به پرسش خبرنگاران درباره روند الحاق ایران به FATF نیز پاسخ گفت. این نهاد مالی بین‌المللی در جدیدترین نشست که هفته گذشته در پاریس برگزار شد، با دادن یک مهلت چهارماهه دیگر ایران را از فهرست کشورهای غیرهمکار خود تعلیق کرد. این فرصت در حالی تمدید شد که همچنان یکی از این خواسته‌ها موضوع پذیرش کنوانسیون‌های پالرمو و CFT از سوی ایران است. کنوانسیون‌هایی که لوایح ناظر به آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در نوبت رسیدگی و تعیین تکلیف است و وزیر امور خارجه  حالا درباره عواقب منفی رد این لوایح برای ایران هشدار داده است. ظریف در حاشیه این نشست درباره تمدید مهلت ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: «دوستان واقعیات را نگاه کنند و تصمیم بگیرند. هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما خوب بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد.»
وزیر امور خارجه افزود: دوستان تا حالا می‌گفتند که «اتفاقی نمی‌افتد، اتفاقی نمی‌افتد» حالا دارند می‌بینند. دو سال از فرصتی که توافق کرده بودیم، گذشته است. ما به حرف آنها کاری نداریم، بلکه بحث‌مان درباره ارتباطات کشور خودمان است.»
اما همزمان با این اظهارات، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه نیز که در جلسه کمیسیون فراکسیون مستقلین مجلس حضور یافته بود، تأکید کرد پیوستن ایران به FATF در راستای عبور از تحریم‌ها و فشارهای موجود ضروری است. مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به حضور عراقچی در نشست این فراکسیون گفت: «با حضور معاون وزیر خارجه درباره فرصت چهار ماهه FATF به ایران مباحثی مطرح شد و تأکید آقای عراقچی این بود که با توجه به فشارهای سختی که امریکایی‌ها برای افزایش تحریم‌ها به ایران به شرکت‌های اقتصادی می‌آورند، ضروری است لوایح FATF برای عبور از این تحریم‌ها و فشارهای موجود تصویب شود.»