کاسه کوزه‌ها را بر سر فضای مجازی نشکنیم!

سخنان یک مقام مسئول و مواردی که درباره خروج برخی از مدیران از دایره عدالت و یا افزایش جرم، فساد، گناه و تخلف در جامعه بیان کردند بسیار تکان دهنده بود.هرچند ناگفته پیدا است، تنها همین میزان از گفته‌ها قابل بیان در جمعی عمومی بوده است و باز کردن بیشتر حقایق از آنچه در جامعه می‌گذرد شاید اصلا امکان پذیر نباشد.
البته بحث فضای مجازی و هشدار به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ازدیاد جرایم مربوط به فضای مجازی از جمله کلاهبرداری هم بخش مهمی از سخنان این مقام مسئول را تشکیل می‌داد. اگرچه در همین سخنان به صراحت تاکید شده است که راه علاج کار بستن فضای مجازی نیست اما در عمل... ... همه کاسه کوزه‌ها بر سر وزیر ارتباطات و فضای مجازی شکسته شده، گویی اگر پدیده فضای مجازی نمی‌بود خبری هم از جرم و جنایت و کلاهبرداری نبود.
در اینجا بنا به حمایت کردن از کسی یا فضای مجازی و چگونگی برخورد با آن را ندارم.کاری به اینکه وزارت ارتباطات چه باید می‌کرده و نکرده ندارم. فیلترینگ هم که هیچ! زودتر از آنچه رئیس‌جمهور تصور می‌کرد به تاریخ پیوسته و دیگر هیچ مقام مسئولی نیست که حتی اگر از فضای مجازی به نقد یاد می‌کند از فیلترینگ بگوید، اما این نکته روشن نیست که آیا واقعا اگر فضای مجازی نمی‌بود یا پاک سازی شده بود این جرایم محو می‌شد یا بر بستر دیگری رخ می‌داد؟
آیا واقعا اگر فضای مجازی نبود مشکل برخی از تخلفات از جمله کلاهبرداری و فساد‌های دیگر حل می‌شد یا از شکلی به شکل دیگر در می‌آمد.باید واقعیت‌ها را آنگونه که هست، دید و سپس بر مبنای آن برنامه‌ریزی داشت. افزایش کلاهبرداری‌های مجازی و سایر جرایم دلایل عمدتا اجتماعی و اقتصادی دارد.


در کشوری که زندگی مردم روز به روز گران تر می‌شود و مردم با معضل اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و طبقه متوسط هر روز ضعیف تر از روز قبل می‌شود و ریالش ارزش خود را از دست می‌دهد بدیهی است که جرم، جنایت، فساد و کلاهبرداری در آن رشد می‌کند.مردم شرایط را تحمل می‌کنند ولی نه همه! بنابراین باید اندکی واقع‌بینانه به شرایط نگریست و کاسه کوزه‌ها را بر سر فضای مجازی بی‌زبان نینداخت. وظیفه مسئولان است که به بحران اجتماعی و اقتصادی موجود رسیدگی کنند اما از زاویه‌ای درست. اگر این بحران‌ها به‌ویژه معضلات اقتصادی به همین شکل و با همین سرعت پیش برود فضای مجازی را
(وظیفه هر دستگاهی که باشد) پاک سازی که هیچ استرلیزه هم بکنیم تخلفات از سوراخ دیگری
سر برمی آورند.